REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przekazując samochód na cele osobiste, można zastosować wartość rynkową, czy nadal stosuje się cenę nabycia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niektóre organy podatkowe uznają, że w przypadku nieodpłatnego przekazania za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę rynkową. Po 1 stycznia 2008 r. za podstawę opodatkowania przyjmuje się tylko w wyjątkowych przypadkach wartość rynkową. W praktyce jednak jeżeli czynność nieodpłatnego przekazania rodzi konieczność opodatkowania, za podstawę opodatkowania przyjmuje się cenę nabycia netto. Jednak radzimy, aby wystąpić do urzędu skarbowego o interpretację, zanim zostanie zastosowana wartość rynkowa samochodu.

UZASADNIENIE

Jeżeli okoliczności faktyczne i prawne powodują obowiązek opodatkowania nieodpłatnego przekazania towaru, należy prawidłowo określić moment powstania obowiązku podatkowego, wystawić fakturę wewnętrzną, ustalić podstawę opodatkowania i obliczyć wysokość należnego podatku, stosując stawkę właściwą dla danego towaru. Co do zasady to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT. Za odpłatną dostawę towarów należy uznać również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. W szczególności jest to przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika, jeżeli przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

REKLAMA

Jeżeli podatnik uzna, że przekazane przez niego nieodpłatnie towary należy opodatkować, to za okres rozliczeniowy, w którym doszło do przekazania, powinien wystawić fakturę wewnętrzną. Na tej fakturze za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust. 10). Przepis ten w tej postaci obowiązuje od 1 stycznia 2008 r. Zmiana (dodanie zwrotu w nawiasie bez podatku) miała charakter jedynie porządkujący i formalny. Powszechnie, mimo użycia przez ustawodawcę pojęcia „cena nabycia”, dokonując interpretacji ówcześnie obowiązującego przepisu, przez podstawę opodatkowania zarówno podatnicy, jak i organy skarbowe rozumiały oczywiście wartość netto. Podstawa opodatkowania VAT może obejmować podatki, opłaty i cła i inne podobne należności, ale z wyjątkiem podatku od wartości dodanej (art. 11(2)(a) VI Dyrektywy). Nie doszło więc w tym zakresie do żadnej merytorycznej zmiany, mimo zapowiedzi ustawodawcy. Ponadto cena nabycia danego towaru nawet po kilku latach pozostaje taka sama. Dlatego, mimo że wartość rynkowa przekazywanego nieodpłatnie towaru może znacznie odbiegać od ceny nabycia netto, podstawą obliczenia VAT należnego będzie właśnie wartość netto. Dokonując analizy ekonomicznej, nadal częstokroć korzystniejszym rozwiązaniem jest więc sprzedaż takiego towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Podatnik zakupił w październiku 2004 r. samochód za cenę 40 000 zł + VAT 8800 zł. We wrześniu 2008 r. ma zamiar przekazać go na cele osobiste. Dlatego podstawą opodatkowania będzie kwota 40 000 zł. Od tej kwoty będzie naliczał VAT.

Pamiętać jednak należy, że sprzedaż poniżej wartości rynkowej może być uznana za świadczenie częściowo nieodpłatne, rodzące przychód w wysokości różnicy między wartością tych rzeczy a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Tylko w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2008 r. za podstawę opodatkowania ustawodawca przyjął wartość rynkową. Są to te przypadki, w których przedmiotem nieodpłatnego przekazania są produkty spożywcze i napoje, i są spełnione warunki określone w art. 29 ust. 10a ustawy o VAT. Jak widać z powyższej regulacji, nadal za podstawę opodatkowania należy przyjąć wartość netto ceny nabycia, a tylko w bardzo wyjątkowych sytuacjach, przy spełnieniu określonych wymogów dokumentacyjnych i przekazaniu określonych towarów na rzecz określonej kategorii podmiotów, za podstawę opodatkowania przyjmujemy wartość rynkową towaru.

Jednak ostatnio pojawiło się odmienne stanowisko organów podatkowych.

W piśmie z 18 czerwca 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, nr IBPP3/443-352/08/AB (KAN-2937/03/08), czytamy: „Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie akcjonariuszowi po zakończeniu postępowania likwidacyjnego podstawą opodatkowania jest cena nabycia określona w momencie dostawy tych towarów, tj. w momencie przekazania ruchomości akcjonariuszowi. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towarów, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania akcjonariuszowi przedmiotowych towarów, czyli wartość rynkowa. W związku z powyższym, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca za podstawę opodatkowania nieodpłatnego przekazania ruchomości, w tym środków trwałych, akcjonariuszowi winien przyjąć zgodnie z art. 29 ust. 10 cyt. ustawy, czyli wartość rynkową towarów z dnia przekazania (...)”.

Jest to jednak pierwsza tak korzystna interpretacja. Przed zastosowaniem się do jej treści proponujemy wystąpić do właściwego dla siebie dyrektora izby skarbowej o interpretację w tej sprawie.

• art. 2 pkt 27a, art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 10-10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 12 ust. 5a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 171, poz. 1208

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA