REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w 2009 r. opodatkować darowizny na cele charytatywne

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często przekazujemy towary spożywcze na cele charytatywne. Towary są pełnowartościowe, ale zbliża się koniec ich przydatności do spożycia. Jak powinniśmy opodatkować takie przekazania według nowych przepisów?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2009 r. przekazanie towarów na cele charytatywne jest zwolnione z VAT. Jednocześnie darczyńca może odliczyć VAT od przekazanych towarów. Gdy cena jednostkowa przekazywanych towarów nie będzie przekraczać 10 zł, takie przekazanie nie będzie w ogóle podlegać opodatkowaniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Od 1 stycznia 2009 r. zmieniają się zasady opodatkowania darowizn. Sposób opodatkowania będzie uzależniony, tak jak do tej pory, od wartości i rodzaju przekazywanych towarów.

REKLAMA

Każde przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), niezależnie od tego, czy następują one na cele prowadzonej działalności gospodarczej, czy też nie, uznać należy za opodatkowaną dostawę towarów. Przekazanie takie nie podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• są przekazywane prezenty o małej wartości lub

• jeżeli podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Od 1 stycznia 2009 r. przekazywane towary nie podlegają opodatkowaniu, niezależnie od ich rodzaju, gdy są prezentami o małej wartości:

1) łączna wartość przekazywanych towarów jednej osobie nieprzekracza w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób;

2) jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) nie przekracza 10 zł, jeśli ich przekazania nie ujęto w ewidencji. Nie ma znaczenia, jaka jest suma wartości przekazywanych towarów, tylko jaka jest jego cena jednostkowa.

Gdy nie prowadzimy ewidencji obdarowanych osób, to aby nie opodatkowywać tego przekazania, cena jednostkowa towaru nie może przekroczyć 10 zł.

Od 1 stycznia 2009 r. zmianie uległy dwie regulacje:

1) podwyższono z 5 do 10 zł wartość przekazywanych towarów, których przekazanie nie podlega opodatkowaniu,

2) cenę jednostkową przekazywanych towarów będzie stanowić ich cena nabycia lub koszt wytworzenia, a nie ich wartość rynkowa.

Dlatego gdy cena zakupu bez VAT jednego towaru nie przekracza 10 zł, to nie musimy prowadzić ewidencji obdarowanych osób.

Mimo że przekazywane towary nie podlegają opodatkowaniu, powinniśmy posiadać dokumentację, aby w trakcie ewentualnej kontroli móc wykazać, jakie było przeznaczenie towarów, od których odliczyliśmy VAT.

Przykład

Hurtownia przekazuje 100 kg czekoladek do domu dziecka, których cena nabycia wynosił 9 zł netto. Dlatego to przekazanie nie podlega opodatkowaniu.

W tym przypadku, mimo że przekazanie nie podlega opodatkowaniu, to możemy odliczyć VAT od zakupionych towarów, które są następnie przekazywane (art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy).

Jeżeli przekazywane towary nie są prezentami o małej wartości, to ich przekazanie podlega opodatkowaniu.

Nowe przepisy, wprowadzone 1 stycznia 2009 r., przewidują zwolnienie, gdy przedmiotem darowizny są produkty spożywcze (art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy). Jednak ustawodawca określił liczne warunki, które trzeba spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia.

Darowizna na cele charytatywne jest zwolniona z VAT, gdy łącznie są spełnione warunki:

1) dostawy dokonuje producent wyrobów;

2) przedmiotem dostawy są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;

3) towary są przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego;

4) towary przeznaczone są na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje;

5) darczyńca prowadzi szczegółową dokumentację potwierdzającą dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

 

Trzeba pamiętać o ograniczeniach, jakie wprowadzają przepisy. Nie każda osoba, która przekazuje towary na cele charytatywne, może korzystać ze zwolnienia. Prawo takie przysługuje wyłącznie producentom przekazywanych towarów. Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca różnicuje podatników. Przepis ten jest niezgodny z dyrektywą, ponieważ stawkę VAT uzależnia od tego, kim jest podatnik. Ponadto przepisy dyrektywy nie zawierają zwolnień od przekazywanych towarów na cele charytatywne.

Przykład

Spółka będąca producentem słodyczy przekazała 20 kg słodyczy na rzecz organizacji. Cena jednostkowa, tj. kg, była wyższa niż 10 zł. Spółka będzie mogła zastosować zwolnienie.

W przypadku gdyby takiego przekazania dokonała np. hurtownia lub sklep nie mogliby zastosować zwolnienia.

Ustawodawca przewiduje, że przedmiotem darowizny mogą być produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych. Oznacza to, że inne napoje mogą być zaliczone do produktów spożywczych. Inaczej niż w przypadku art. 29 ust. 10a, który został uchylony, ustawodawca nie posługuje się symbolem PKWiU. Jednak należy stwierdzić, że będą to towary wymienione pod symbolem PKWiU 15. Są to w szczególności:

• mięso i produkty mięsne, z wyłączeniem mięsa z ryb sklasyfikowanego w grupie 15.2,

• ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane,

• owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane,

• oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne,

• wyroby mleczarskie,

• produkty przemiału zbóż, skrobie, produkty skrobiowe,

• napoje bezalkoholowe - czyli napoje o objętościowej mocy alkoholu Ł 0,5% objętości,

• inne artykuły spożywcze (pieczywo, wyroby ciastkarskie i cukiernicze, cukier, kakao, słodycze, produkty mączne, kaszę, herbatę, przyprawy i inne).

Towary muszą być przekazane na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Gdy producent będzie przekazywał towary bezpośrednio potrzebującym, a obdarowany podmiot nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, nie będzie spełniony warunek, aby zastosować zwolnienie.

Wyszukiwarka organizacji pożytku publicznego, dzięki której możemy stwierdzić, czy obdarowany jest organizacją pożytku publicznego, znajduje się na stronie http://opp.ms.gov.pl/index.php

WAŻNE!

Ze zwolnienia nie będą korzystały darowizny dokonane bezpośrednio na rzecz potrzebujących, którzy nie są organizacją pożytku publicznego.

Otrzymane przez organizacje towary muszą być przeznaczane wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Przepisy nadal nie określają, jak podatnik może sprawdzić, w jaki sposób obdarowany rozporządził otrzymanymi towarami. Dlatego podatnicy powinni od organizacji żądać oświadczenia o przeznaczeniu towarów przekazanych na cele charytatywne.

Trzeba również pamiętać o prowadzeniu ewidencji przekazywanych towarów (patrz przykładowy wzór poniżej).

Gdy nie spełniamy łącznie omówionych warunków, musimy stosować stawki VAT przewidziane dla przekazywanych towarów.

Od przekazywanych towarów będziemy mogli odliczyć VAT, mimo że sprzedaż jest zwolniona. Prawo takie daje art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy.

Natomiast ustalając podstawę opodatkowania przekazywanych towarów, niezależnie od ich rodzaju, będziemy stosować zasady określone w art. 29 ust. 10 ustawy. Od 1 grudnia br. nie obwiązują specjalne zasady ustalania podstawy opodatkowania dla przekazywanych towarów spożywczych, których stosowanie w praktyce było bardzo utrudnione.

Podstawą opodatkowania będzie więc cena nabycia (bez podatku) lub koszt wytworzenia ustalany w dniu dokonywania dostawy. Dlatego nie bierzemy pod uwagę ceny nabycia tzw. historycznej, ale aktualnej na dzień dokonania dostawy. W przypadku producentów podstawą opodatkowania będzie koszt wytworzenia.

Wzór

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Producent słodyczy przekazuje 50 kg cukierków na rzecz organizacji. Koszt produkcji 1 kg wyniósł 13 zł. Na dzień dostawy koszt wytworzenia takich cukierków wynosił 16 zł. Dlatego podstawą opodatkowania jest cena jednostkowa wynosząca 16 zł.

• art. 7 ust. 2 i 3, art. 43 ust. 1 pkt 16, art. 29 ust. 10, art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Encyklopedia KSeF - od A do Z najważniejsze pojęcia dla księgowych i przedsiębiorców

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

REKLAMA

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA