REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w 2009 r. opodatkować darowizny na cele charytatywne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często przekazujemy towary spożywcze na cele charytatywne. Towary są pełnowartościowe, ale zbliża się koniec ich przydatności do spożycia. Jak powinniśmy opodatkować takie przekazania według nowych przepisów?

RADA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. przekazanie towarów na cele charytatywne jest zwolnione z VAT. Jednocześnie darczyńca może odliczyć VAT od przekazanych towarów. Gdy cena jednostkowa przekazywanych towarów nie będzie przekraczać 10 zł, takie przekazanie nie będzie w ogóle podlegać opodatkowaniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Od 1 stycznia 2009 r. zmieniają się zasady opodatkowania darowizn. Sposób opodatkowania będzie uzależniony, tak jak do tej pory, od wartości i rodzaju przekazywanych towarów.

Każde przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), niezależnie od tego, czy następują one na cele prowadzonej działalności gospodarczej, czy też nie, uznać należy za opodatkowaną dostawę towarów. Przekazanie takie nie podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• są przekazywane prezenty o małej wartości lub

• jeżeli podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Od 1 stycznia 2009 r. przekazywane towary nie podlegają opodatkowaniu, niezależnie od ich rodzaju, gdy są prezentami o małej wartości:

1) łączna wartość przekazywanych towarów jednej osobie nieprzekracza w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób;

2) jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) nie przekracza 10 zł, jeśli ich przekazania nie ujęto w ewidencji. Nie ma znaczenia, jaka jest suma wartości przekazywanych towarów, tylko jaka jest jego cena jednostkowa.

Gdy nie prowadzimy ewidencji obdarowanych osób, to aby nie opodatkowywać tego przekazania, cena jednostkowa towaru nie może przekroczyć 10 zł.

Od 1 stycznia 2009 r. zmianie uległy dwie regulacje:

1) podwyższono z 5 do 10 zł wartość przekazywanych towarów, których przekazanie nie podlega opodatkowaniu,

2) cenę jednostkową przekazywanych towarów będzie stanowić ich cena nabycia lub koszt wytworzenia, a nie ich wartość rynkowa.

Dlatego gdy cena zakupu bez VAT jednego towaru nie przekracza 10 zł, to nie musimy prowadzić ewidencji obdarowanych osób.

Mimo że przekazywane towary nie podlegają opodatkowaniu, powinniśmy posiadać dokumentację, aby w trakcie ewentualnej kontroli móc wykazać, jakie było przeznaczenie towarów, od których odliczyliśmy VAT.

Przykład

Hurtownia przekazuje 100 kg czekoladek do domu dziecka, których cena nabycia wynosił 9 zł netto. Dlatego to przekazanie nie podlega opodatkowaniu.

W tym przypadku, mimo że przekazanie nie podlega opodatkowaniu, to możemy odliczyć VAT od zakupionych towarów, które są następnie przekazywane (art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy).

Jeżeli przekazywane towary nie są prezentami o małej wartości, to ich przekazanie podlega opodatkowaniu.

Nowe przepisy, wprowadzone 1 stycznia 2009 r., przewidują zwolnienie, gdy przedmiotem darowizny są produkty spożywcze (art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy). Jednak ustawodawca określił liczne warunki, które trzeba spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia.

Darowizna na cele charytatywne jest zwolniona z VAT, gdy łącznie są spełnione warunki:

1) dostawy dokonuje producent wyrobów;

2) przedmiotem dostawy są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;

3) towary są przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego;

4) towary przeznaczone są na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje;

5) darczyńca prowadzi szczegółową dokumentację potwierdzającą dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

 

Trzeba pamiętać o ograniczeniach, jakie wprowadzają przepisy. Nie każda osoba, która przekazuje towary na cele charytatywne, może korzystać ze zwolnienia. Prawo takie przysługuje wyłącznie producentom przekazywanych towarów. Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca różnicuje podatników. Przepis ten jest niezgodny z dyrektywą, ponieważ stawkę VAT uzależnia od tego, kim jest podatnik. Ponadto przepisy dyrektywy nie zawierają zwolnień od przekazywanych towarów na cele charytatywne.

Przykład

Spółka będąca producentem słodyczy przekazała 20 kg słodyczy na rzecz organizacji. Cena jednostkowa, tj. kg, była wyższa niż 10 zł. Spółka będzie mogła zastosować zwolnienie.

W przypadku gdyby takiego przekazania dokonała np. hurtownia lub sklep nie mogliby zastosować zwolnienia.

Ustawodawca przewiduje, że przedmiotem darowizny mogą być produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych. Oznacza to, że inne napoje mogą być zaliczone do produktów spożywczych. Inaczej niż w przypadku art. 29 ust. 10a, który został uchylony, ustawodawca nie posługuje się symbolem PKWiU. Jednak należy stwierdzić, że będą to towary wymienione pod symbolem PKWiU 15. Są to w szczególności:

• mięso i produkty mięsne, z wyłączeniem mięsa z ryb sklasyfikowanego w grupie 15.2,

• ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane,

• owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane,

• oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne,

• wyroby mleczarskie,

• produkty przemiału zbóż, skrobie, produkty skrobiowe,

• napoje bezalkoholowe - czyli napoje o objętościowej mocy alkoholu Ł 0,5% objętości,

• inne artykuły spożywcze (pieczywo, wyroby ciastkarskie i cukiernicze, cukier, kakao, słodycze, produkty mączne, kaszę, herbatę, przyprawy i inne).

REKLAMA

Towary muszą być przekazane na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Gdy producent będzie przekazywał towary bezpośrednio potrzebującym, a obdarowany podmiot nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, nie będzie spełniony warunek, aby zastosować zwolnienie.

Wyszukiwarka organizacji pożytku publicznego, dzięki której możemy stwierdzić, czy obdarowany jest organizacją pożytku publicznego, znajduje się na stronie http://opp.ms.gov.pl/index.php

WAŻNE!

Ze zwolnienia nie będą korzystały darowizny dokonane bezpośrednio na rzecz potrzebujących, którzy nie są organizacją pożytku publicznego.

Otrzymane przez organizacje towary muszą być przeznaczane wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Przepisy nadal nie określają, jak podatnik może sprawdzić, w jaki sposób obdarowany rozporządził otrzymanymi towarami. Dlatego podatnicy powinni od organizacji żądać oświadczenia o przeznaczeniu towarów przekazanych na cele charytatywne.

Trzeba również pamiętać o prowadzeniu ewidencji przekazywanych towarów (patrz przykładowy wzór poniżej).

Gdy nie spełniamy łącznie omówionych warunków, musimy stosować stawki VAT przewidziane dla przekazywanych towarów.

Od przekazywanych towarów będziemy mogli odliczyć VAT, mimo że sprzedaż jest zwolniona. Prawo takie daje art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy.

REKLAMA

Natomiast ustalając podstawę opodatkowania przekazywanych towarów, niezależnie od ich rodzaju, będziemy stosować zasady określone w art. 29 ust. 10 ustawy. Od 1 grudnia br. nie obwiązują specjalne zasady ustalania podstawy opodatkowania dla przekazywanych towarów spożywczych, których stosowanie w praktyce było bardzo utrudnione.

Podstawą opodatkowania będzie więc cena nabycia (bez podatku) lub koszt wytworzenia ustalany w dniu dokonywania dostawy. Dlatego nie bierzemy pod uwagę ceny nabycia tzw. historycznej, ale aktualnej na dzień dokonania dostawy. W przypadku producentów podstawą opodatkowania będzie koszt wytworzenia.

Wzór

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Producent słodyczy przekazuje 50 kg cukierków na rzecz organizacji. Koszt produkcji 1 kg wyniósł 13 zł. Na dzień dostawy koszt wytworzenia takich cukierków wynosił 16 zł. Dlatego podstawą opodatkowania jest cena jednostkowa wynosząca 16 zł.

• art. 7 ust. 2 i 3, art. 43 ust. 1 pkt 16, art. 29 ust. 10, art. 86 ust. 8 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA