REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w akcyzie od energii elektrycznej i paliw od 1 września 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Matusiak
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na pytania dotyczące tytułowych kwestii odpowiada Jakub Matusiak - starszy konsultant w dziale prawno-podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Począwszy od 1 września 2010 r. zostały wprowadzone zmiany w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej. Na czym one polegały?

REKLAMA

Przede wszystkim została zmieniona definicja nabywcy końcowego, a tym samy zostało rozstrzygnięte, kto i z jakiego tytułu powinien opodatkować energię elektryczną dostarczaną do podmiotu, który posiada jedynie koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, a nie posiada koncesji na przesyłanie, obrót, czy dystrybucję.

W nowym stanie prawnym, jeżeli nabywca energii elektrycznej ma którąkolwiek z koncesji (chociażby tylko na wytwarzanie), nie może on zostać uznany za nabywcę końcowego. Tym samym opodatkowaniu akcyzą nie podlega sprzedaż energii elektrycznej takiemu nabywcy.

Akcyzą opodatkowane będzie natomiast zużycie tej energii elektrycznej przez nabywcę posiadającego koncesję wyłącznie na wytwarzanie energii elektrycznej.

Uregulowano również kwestię związaną z tzw. nielegalnym poborem energii elektrycznej („NPEE”). Przed 1 września 2010 r., dostawcy energii elektrycznej mieli dylemat, czy NPEE powinni opodatkowywać akcyzą, czy nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce większość spółek, z ostrożności opodatkowywała akcyzą NPEE na zasadach ogólnych. Jeszcze przed 1 września pojawiły się interpretacje indywidualne, w których Minister Finansów potwierdzał, że co prawda NPEE podlega opodatkowaniu akcyzą, ale nie przez dostawcę energii elektrycznej z tytułu sprzedaży, ale przez podmiot, który ją nielegalnie pobrał z tytułu zużycia.

Po 1 września 2010 r. ta praktyka została ukonstytuowana poprzez wprowadzenie do ustawy o podatku akcyzowym odpowiednich przepisów w tym zakresie.

Wprowadzono również szereg zmian w zakresie sposobu rozliczania należnej akcyzy od energii elektrycznej (zrezygnowano z tzw. „wpłat miesięcznych”).

REKLAMA

Uproszczono i skrócono wykaz danych, jakie powinna zawierać ewidencja energii elektrycznej oraz w sposób formalny wprowadzono zasadę jednofazowości podatku akcyzowego od energii elektrycznej (zasada ta obowiązywała przed 1 września w stosunku do wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych).

Sprowadza się ona do tego, że jeżeli powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do energii elektrycznej z tytułu jednej z czynności podlegających opodatkowaniu, to kolejna czynność opodatkowana dotycząca tej energii elektrycznej nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego, pod warunkiem, że kwota akcyzy została zadeklarowana i rozliczona w należnej wysokości w związku z pierwszą czynnością opodatkowaną.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Czy zostały wprowadzone jakieś zmiany w zakresie zwolnień od akcyzy?

Tak. Skoro przed chwilą rozmawialiśmy o zmianach w zakresie sposobu opodatkowania akcyzą energii elektrycznej, warto w tym miejscu wspomnieć o modyfikacji zwolnień akcyzowych w tym zakresie.

Nadal istnieje zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. W nowym stanie prawnym natomiast nie ma już wymogu, że taka produkcja musi mieć miejsce w elektrociepłowni.

Podobnie sytuacja ma się ze zwolnieniem od akcyzy w zakresie wykorzystywania wyrobów energetycznych w procesie produkcji energii elektrycznej. Dla zastosowania zwolnienia produkcja nie musi mieć miejsca w elektrowni.

Niemniej jednak są również zmiany niekorzystne dla podatników.

Przed 1 września 2010 r., podatnicy produkujący w składzie podatkowym wyroby akcyzowe, mogli obniżyć podatek należny od produkowanych wyrobów o akcyzę zapłaconą od wyrobów akcyzowych zużywanych w procesie produkcji. Tym samym np. podatnik produkujący w składzie podatkowym piwo mógł następnie obniżyć akcyzę należną od tego piwa o kwotę akcyzy zapłaconą od energii elektrycznej wykorzystanej do procesów produkcyjnych.

Po 1 września 2010 r. takie możliwości już nie ma, bowiem akcyzę należną od wyrobów produkowanych w składzie podatkowym można obniżyć jedynie o akcyzę zapłaconą od innych wyrobów akcyzowych zużywanych do produkcji, które stanowią składnik produkowanych wyrobów.

W tym kontekście trudno mówić o energii elektrycznej jako o składniku jakiegokolwiek innego wyrobu akcyzowego.

Czy zostały wprowadzone zmiany w zakresie zwolnień akcyzowych od innych wyrobów akcyzowych?

Istotna zmiana została wprowadzona w zakresie wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Chodzi tu o paliwa lotnicze oraz wyroby energetyczne zużywane do celów żeglugowych.

REKLAMA

Pierwsza zmiana w tym zakresie wiąże się z rozszerzeniem zakresu przedmiotowego zwolnienia dla wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie na cele żeglugowe. Przed 1 września zwolnieniem mogły zostać objęte jedynie niektóre wyroby akcyzowe (tj. niektóre oleje smarowe, oleje napędowe lub olej opałowe). Po 1 września 2010 r., zwolnienie może potencjalnie dotyczyć wszystkich wyrobów energetycznych przeznaczanych na cele żeglugowe.

Druga zmiana wiąże się ze zmianą definicji podmiotu zużywającego w sytuacji, w której nie posiada on miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Przed 1 września, zwolnienie od akcyzy mogło mieć miejsce, jeżeli „zagraniczny” podmiot zużywający posiadał jednostkę pływającą lub statek powietrzny, do którego były przeznaczone wyroby zwolnione oraz jeżeli rozpoczęcie zużycia tych wyrobów do eksploatacji statku powietrznego lub jednostki pływającej następowało na terytorium Polski.

W praktyce zarówno spełnienie przesłanki posiadania jednostki pływającej / statku powietrznego, jak również przesłanki rozpoczęcia zużycia wyrobu energetycznego na terytorium Polski dostarczały podatnikom wielu wątpliwości interpretacyjnych.

Obecnie zrezygnowano z obowiązku spełnienia obydwu tych przesłanek przez „zagraniczny” podmiot zużywający. Zastąpiono je natomiast dwiema innymi, a mianowicie:
- zwolnione ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne muszą być nabywane bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym / jednostce pływającej;
- a statek powietrzny / jednostka pływająca musi zostać wskazana w dokumencie dostawy.

Praktyka pokaże, w jakim stopniu zmiana ta uprości i ujednolici zasady stosowania zwolnienia od akcyzy dla paliwa lotniczego oraz wyrobów energetycznych przeznaczanych na cele żeglugowe. Już teraz można jednak zwrócić uwagę na nieprecyzyjne zwroty „bezpośredniego nabywania” tych wyrobów do „zbiornika na stałe zamontowanego” na statku powietrznym / jednostce pływającej. W tym kontekście należałoby się np. zastanowić nad możliwością zwolnienia wyrobów energetycznych dostarczanych w beczkach na statki pływające, które zużywają te wyroby energetyczne podczas rejsów.

Poza tą zmianą, ustawodawca zdecydował się również wprowadzić nowy przypadek, w którym możliwe jest zastosowanie zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przypadkiem tym jest zużycie wyrobu akcyzowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający. Możliwość ta wynika ze zmiany definicji podmiotu pośredniczącego, którym może być również skład podatkowy.

Nowelizacja przewiduje także kompletnie nowe zwolnienie od podatku akcyzowego dla olejów opałowych wykorzystywanych do prowadzenia prób zdawczych u producentów silników dla morskich jednostek pływających. Ta regulacja jest o tyle ciekawa, że została wprowadzona dla jednego podmiotu, który będzie mógł z takiego zwolnienia skorzystać (potwierdza to zresztą uzasadnienie do projektu ustawy).

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA