REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w akcyzie od energii elektrycznej i paliw od 1 września 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Matusiak
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na pytania dotyczące tytułowych kwestii odpowiada Jakub Matusiak - starszy konsultant w dziale prawno-podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Począwszy od 1 września 2010 r. zostały wprowadzone zmiany w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej. Na czym one polegały?

REKLAMA

Przede wszystkim została zmieniona definicja nabywcy końcowego, a tym samy zostało rozstrzygnięte, kto i z jakiego tytułu powinien opodatkować energię elektryczną dostarczaną do podmiotu, który posiada jedynie koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, a nie posiada koncesji na przesyłanie, obrót, czy dystrybucję.

W nowym stanie prawnym, jeżeli nabywca energii elektrycznej ma którąkolwiek z koncesji (chociażby tylko na wytwarzanie), nie może on zostać uznany za nabywcę końcowego. Tym samym opodatkowaniu akcyzą nie podlega sprzedaż energii elektrycznej takiemu nabywcy.

Akcyzą opodatkowane będzie natomiast zużycie tej energii elektrycznej przez nabywcę posiadającego koncesję wyłącznie na wytwarzanie energii elektrycznej.

Uregulowano również kwestię związaną z tzw. nielegalnym poborem energii elektrycznej („NPEE”). Przed 1 września 2010 r., dostawcy energii elektrycznej mieli dylemat, czy NPEE powinni opodatkowywać akcyzą, czy nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce większość spółek, z ostrożności opodatkowywała akcyzą NPEE na zasadach ogólnych. Jeszcze przed 1 września pojawiły się interpretacje indywidualne, w których Minister Finansów potwierdzał, że co prawda NPEE podlega opodatkowaniu akcyzą, ale nie przez dostawcę energii elektrycznej z tytułu sprzedaży, ale przez podmiot, który ją nielegalnie pobrał z tytułu zużycia.

Po 1 września 2010 r. ta praktyka została ukonstytuowana poprzez wprowadzenie do ustawy o podatku akcyzowym odpowiednich przepisów w tym zakresie.

Wprowadzono również szereg zmian w zakresie sposobu rozliczania należnej akcyzy od energii elektrycznej (zrezygnowano z tzw. „wpłat miesięcznych”).

REKLAMA

Uproszczono i skrócono wykaz danych, jakie powinna zawierać ewidencja energii elektrycznej oraz w sposób formalny wprowadzono zasadę jednofazowości podatku akcyzowego od energii elektrycznej (zasada ta obowiązywała przed 1 września w stosunku do wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych).

Sprowadza się ona do tego, że jeżeli powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do energii elektrycznej z tytułu jednej z czynności podlegających opodatkowaniu, to kolejna czynność opodatkowana dotycząca tej energii elektrycznej nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego, pod warunkiem, że kwota akcyzy została zadeklarowana i rozliczona w należnej wysokości w związku z pierwszą czynnością opodatkowaną.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Czy zostały wprowadzone jakieś zmiany w zakresie zwolnień od akcyzy?

Tak. Skoro przed chwilą rozmawialiśmy o zmianach w zakresie sposobu opodatkowania akcyzą energii elektrycznej, warto w tym miejscu wspomnieć o modyfikacji zwolnień akcyzowych w tym zakresie.

Nadal istnieje zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. W nowym stanie prawnym natomiast nie ma już wymogu, że taka produkcja musi mieć miejsce w elektrociepłowni.

Podobnie sytuacja ma się ze zwolnieniem od akcyzy w zakresie wykorzystywania wyrobów energetycznych w procesie produkcji energii elektrycznej. Dla zastosowania zwolnienia produkcja nie musi mieć miejsca w elektrowni.

Niemniej jednak są również zmiany niekorzystne dla podatników.

Przed 1 września 2010 r., podatnicy produkujący w składzie podatkowym wyroby akcyzowe, mogli obniżyć podatek należny od produkowanych wyrobów o akcyzę zapłaconą od wyrobów akcyzowych zużywanych w procesie produkcji. Tym samym np. podatnik produkujący w składzie podatkowym piwo mógł następnie obniżyć akcyzę należną od tego piwa o kwotę akcyzy zapłaconą od energii elektrycznej wykorzystanej do procesów produkcyjnych.

Po 1 września 2010 r. takie możliwości już nie ma, bowiem akcyzę należną od wyrobów produkowanych w składzie podatkowym można obniżyć jedynie o akcyzę zapłaconą od innych wyrobów akcyzowych zużywanych do produkcji, które stanowią składnik produkowanych wyrobów.

W tym kontekście trudno mówić o energii elektrycznej jako o składniku jakiegokolwiek innego wyrobu akcyzowego.

Czy zostały wprowadzone zmiany w zakresie zwolnień akcyzowych od innych wyrobów akcyzowych?

Istotna zmiana została wprowadzona w zakresie wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Chodzi tu o paliwa lotnicze oraz wyroby energetyczne zużywane do celów żeglugowych.

REKLAMA

Pierwsza zmiana w tym zakresie wiąże się z rozszerzeniem zakresu przedmiotowego zwolnienia dla wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie na cele żeglugowe. Przed 1 września zwolnieniem mogły zostać objęte jedynie niektóre wyroby akcyzowe (tj. niektóre oleje smarowe, oleje napędowe lub olej opałowe). Po 1 września 2010 r., zwolnienie może potencjalnie dotyczyć wszystkich wyrobów energetycznych przeznaczanych na cele żeglugowe.

Druga zmiana wiąże się ze zmianą definicji podmiotu zużywającego w sytuacji, w której nie posiada on miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Przed 1 września, zwolnienie od akcyzy mogło mieć miejsce, jeżeli „zagraniczny” podmiot zużywający posiadał jednostkę pływającą lub statek powietrzny, do którego były przeznaczone wyroby zwolnione oraz jeżeli rozpoczęcie zużycia tych wyrobów do eksploatacji statku powietrznego lub jednostki pływającej następowało na terytorium Polski.

W praktyce zarówno spełnienie przesłanki posiadania jednostki pływającej / statku powietrznego, jak również przesłanki rozpoczęcia zużycia wyrobu energetycznego na terytorium Polski dostarczały podatnikom wielu wątpliwości interpretacyjnych.

Obecnie zrezygnowano z obowiązku spełnienia obydwu tych przesłanek przez „zagraniczny” podmiot zużywający. Zastąpiono je natomiast dwiema innymi, a mianowicie:
- zwolnione ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne muszą być nabywane bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym / jednostce pływającej;
- a statek powietrzny / jednostka pływająca musi zostać wskazana w dokumencie dostawy.

Praktyka pokaże, w jakim stopniu zmiana ta uprości i ujednolici zasady stosowania zwolnienia od akcyzy dla paliwa lotniczego oraz wyrobów energetycznych przeznaczanych na cele żeglugowe. Już teraz można jednak zwrócić uwagę na nieprecyzyjne zwroty „bezpośredniego nabywania” tych wyrobów do „zbiornika na stałe zamontowanego” na statku powietrznym / jednostce pływającej. W tym kontekście należałoby się np. zastanowić nad możliwością zwolnienia wyrobów energetycznych dostarczanych w beczkach na statki pływające, które zużywają te wyroby energetyczne podczas rejsów.

Poza tą zmianą, ustawodawca zdecydował się również wprowadzić nowy przypadek, w którym możliwe jest zastosowanie zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przypadkiem tym jest zużycie wyrobu akcyzowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający. Możliwość ta wynika ze zmiany definicji podmiotu pośredniczącego, którym może być również skład podatkowy.

Nowelizacja przewiduje także kompletnie nowe zwolnienie od podatku akcyzowego dla olejów opałowych wykorzystywanych do prowadzenia prób zdawczych u producentów silników dla morskich jednostek pływających. Ta regulacja jest o tyle ciekawa, że została wprowadzona dla jednego podmiotu, który będzie mógł z takiego zwolnienia skorzystać (potwierdza to zresztą uzasadnienie do projektu ustawy).

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA