REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowanie faktury zaliczkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Księgowanie faktury zaliczkowej /fot.Shutterstock
Księgowanie faktury zaliczkowej /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo popularną praktyką rozliczania rozrachunków jest zapłata w formie zaliczki. Jest to powszechna metoda, która polega na dokonaniu częściowej zapłaty z góry za złożone zamówienie przyszłych usług lub dostaw.

Wpłata zaliczki (gdy dojdzie do realizacji wspomnianej umowy) jest wliczana w kwotę zobowiązania, przez co wartość końcowa zamówienia do zapłaty jest zmniejszana (o wpłaconą kwotę częściową).

REKLAMA

Autopromocja

W związku z czym, jeżeli cała kwota zamówienia opiewa na kwotę 1 000 zł, a klient wpłacił zaliczkę w kwocie 500 zł, to pozostanie mu do zapłaty jeszcze 500 zł (zaliczki), aby zamówienie zostało w pełni rozliczone.

 

Należy pamiętać o tym, że jeśli umowa zostanie rozwiązana, wpłacona zaliczka podlega zwrotowi.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Faktura zaliczkowa

Wystawiona faktura zaliczkowa (lub końcowa) powinna zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi - art. 106f ust. 3 ustawy o VAT.

Oznacza to, że wystawiona kolejna faktura zaliczkowa powinna zawierać numery faktur zaliczkowych poprzednio opłaconych (dotyczących tego zobowiązania). W związku z czym, jeżeli sprzedawca wystawia kolejną lub ostatnią fakturę zaliczkową (lub końcową), to na wydruku tej faktury powinny pojawić się informacje o kwocie i numerze faktur zaliczkowych wcześniej wpłaconych (jakie były wystawione do tej transakcji).

Dla przykładu: Całe zamówienie opiewa na kwotę łączną 4 000 zł, z czego przy pierwszej fakturze zaliczkowej zapłacona kwota to 200 zł, a przy kolejnej fakturze zaliczkowej (o której mowa) zapłacona kwota, to kolejne 200 zł. Na wystawionej fakturze widoczna będzie informacja o kwocie całego zamówienia (4 000 zł) i pozostałej kwoty do rozliczenia całego zamówienia (3 600 zł). Dodatkowo odnotowana będzie na niej pierwsza faktura zaliczkowa (dokładna informacja o wpłaconej kwocie zaliczki pierwszej 200 zł, dacie i numerze tej faktury (np. FVZ 13/08.2018) i oczywiście informacja o wpłaconej drugiej zaliczce z bieżącej faktury.

Faktura końcowa

Faktura końcowa powinna być wystawiona w momencie, gdy kontrahent zapłacił za zamówienie w formie zaliczek i były wystawiane dla niego z tego tytułu faktury zaliczkowe. Sprzedawca po opłaceniu ostatniej zaliczki przez kontrahenta może wystawić albo fakturę zaliczkową, albo fakturę końcową. Faktura końcowa powinna zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106f ust. 3 ustawy o VAT), o czym pisaliśmy już powyżej.

Jeśli faktura zaliczkowa wystawiona została na pełną wartość kwoty do zapłaty za usługę lub towar, to sprzedawca nie powinien wystawiać faktury końcowej. Faktura końcowa wystawiana jest wyłącznie wówczas, gdy faktury zaliczkowe nie obejmują całej zapłaty.

Polecamy: Biuletyn VAT

Księgowanie

Księgowanie zaliczek zależne jest o wielkości przedsiębiorstwa. Zazwyczaj małe i średnie przedsiębiorstwa księgują je na kontach 200-Rozrachunki z odbiorcami i 201-Rozrachunki z dostawcami.

Natomiast większe firmy, w związku z dużą ilością wpłacanych i wypłacanych zaliczek posiadają w swoim planie kont specjalne konto do ich księgowania-Rozrachunki z tytułu zaliczek z odbiorcami i dostawcami.

Obie formy księgowania są jak najbardziej poprawne. Warto dodać, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby duże jednostki również księgowały zaliczki na koncie „Rozrachunki z dostawcami”.

 

 

Konto „Rozrachunki z tytułu zaliczek z odbiorcami i dostawcami”, które stosują głównie duże przedsiębiorstwa, przeznaczone jest do księgowania następujących operacji:

1. Strona WN

  • wpłata zaliczki dla kontrahenta z tytułu przyszłych,
  • usług lub dostaw,
  • zwrot otrzymanej od kontrahenta zaliczki,
  • rozliczenie otrzymanej od kontrahenta zaliczki,
  • dodatnie różnice kursowe.

2. Strona MA

  • otrzymanie zaliczki od kontrahenta,
  • zwrot przekazanej kontrahentowi zaliczki,
  • rozliczenie wpłaconej dla kontrahenta zaliczki,
  • ujemne różnice kursowe.

W momencie, gdy przedsiębiorstwo otrzymuje od kontrahenta zaliczkę z tytułu przyszłych dostaw lub usług, powstaje zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT. W ślad za tym podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury zaliczkowej wykazującej kwotę podatku VAT należnego. Taką fakturę należy wystawić w terminie do 15 dnia kolejnego miesiąca (od dnia wpłynięcia zaliczki). Dodatkowo fakturę można wystawić na 30 dni przed otrzymaniem zapłaty.

Przykład - obliczenia

Księgowanie otrzymanej zaliczki:

a) wpływ zaliczki

  • Po stronie Wn 130 - Rachunek bieżący lub 100 - Kasa
  • Po stronie Ma 200 - Rozrachunki z odbiorcami

b) wystawienie faktury na otrzymaną zaliczkę

  • Po stronie Wn 200 - Rozrachunki z odbiorcami – kwota brutto
  • Po stronie Ma 221-2 - Rozliczenie należnego VAT
  • Po stronie Ma 845 - Rozliczenie międzyokresowe przychodów – kwota netto

W dacie wykonania usługi lub dostawy towaru, której zaliczka dotyczyła, następuję przeksięgowanie kwoty z konta 845 tj.:

  • Po stronie Wn 845 - Rozliczenia międzyokresowe przychodów
  • Po stronie Ma 701 - Przychody ze sprzedaży wyrobów (lub inne konto przychodów zespołu 7 zależności co zostało sprzedane) → w tym momencie powstaje przychód do opodatkowania.

 

W sprawozdaniu finansowym otrzymane zaliczki wykazuje się w pasywach jako zobowiązania krótkoterminowe ->zaliczki na dostawy tj. B.III.2. lit. e) "Zaliczki otrzymane na dostawy".

 

Autor: Żaneta Dulczykowska i Magda Okroj, Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

REKLAMA

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

REKLAMA