REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samofakturowanie – co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samofakturowanie – co warto wiedzieć?
Samofakturowanie – co warto wiedzieć?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samofakturowanie to jedna z możliwości dokumentowania sprzedaży towarów i usług. Na czym polega i kto może stosować? Jak wystawiać korektę i duplikat faktury w procesie samofakturowania? Jak numerować faktury? Jak uwzględniać w JPK_VAT?

Kiedy samofakturowanie?

Samofakturowanie to zagwarantowana ustawowo możliwość przeniesienia obowiązku udokumentowania sprzedaży na nabywcę towarów lub usług lub na inne upoważnione do tego przez podatnika osoby trzecie. Procedura ta obejmuje wystawianie faktur, korekty faktur oraz duplikatów faktur.

REKLAMA

Warunkiem niezbędnym zastosowania samofakturowania w obrocie jest konieczność zawarcia umowy pomiędzy stronami.

Samofakturowanie – jak działa?

Przepisy dotyczące samofakturowania zawiera art. 106d ustawy o VAT (dalej także „ustawa”), zgodnie z którym podmiot nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1) dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

2) o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b ustawy.

REKLAMA

Prawo do samofakturowania przysługuje podmiotowi nabywającemu towary lub usługi, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze bądź osobą prawną niebędącą podatnikiem.

Faktury w procesie samofakturowania może wystawiać w imieniu i na rzecz podatnika również upoważniona przez niego osoba trzecia, w szczególności jego przedstawiciel podatkowy, o którym mowa w art. 18a ustawy o VAT (ustanowienie przedstawiciela podatkowego).

Samofakturowanie - umowa

Zastosowania trybu samofakturowania możliwe jest pod warunkiem istnienia wcześniej zawartej umowy, tj. umowy zawartej przed wystawieniem pierwszej faktury przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika dokonującego sprzedaży.

Ustawodawca nie wskazuje elementów, które taka umowa powinna zawierać. Jedynym warunkiem określonym przez ustawodawcę, który powinien zostać uwzględniony w umowie jest określenie procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, w imieniu i na rzecz którego faktury są wystawiane.

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nie przewidują także jakichkolwiek ograniczeń lub wymogów odnośnie sposobu zatwierdzania faktur w procedurze samofakturowania. Wobec czego, strony umowy o samofakturowaniu mogą w dowolny sposób kształtować formę zatwierdzania poszczególnych faktur wystawianych w tej procedurze.

Przykładowo, umowa o samofakturowanie może zawierać akceptację faktur w sposób milczący, tj. gdy w terminie określonym w umowie podatnik nie zgłosi niezgodności w stosunku do faktury wystawionej przez nabywcę. Potwierdzają to organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, m.in. nr 0111-KDIB3-1.4012.648.2019.1.ICz, nr 0112-KDIL1-3.4012.585.2018.1.PR.

Samofakturowanie – jak wystawiać faktury?

W przypadku samofakturowania treść faktur wystawianych przez nabywców jest taka sama jak treść faktur wystawianych przez sprzedawców. Przy czym, jak wynika z przepisu 106e ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, faktury wystawiane przez nabywców muszą zawierać dodatkowo wyraz "samofakturowanie".

W ramach procedury samofakturowania obowiązują ogólne terminy wystawiania faktur określone przepisami art. 106i ustawy o VAT. A zatem najczęściej nabywcy obowiązani są wystawić fakturę do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, a w przypadku faktur zaliczkowych - do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania przez sprzedawcę całości lub części zapłaty.

Samofakturowanie – kto wystawia korektę faktury?

Przepisy art. 106d ustawy o VAT dotyczą również możliwości wystawienia faktur korygujących. A zatem, w ramach samofakturowania, oprócz faktur, nabywcy mogą wystawiać także korekty faktur. Obowiązują tutaj takie same zasady jak w przypadku zwykłych faktur, przy czym korekty faktur muszą zawierać wyraz "samofakturowanie" oraz zostać potwierdzane przez podatnika, w ramach procedury określonej przez strony w umowie.

Samofakturowanie a duplikat faktury

W przypadku gdy ulegnie zniszczeniu lub zaginie faktura wystawiona przez nabywcę towarów i usług w imieniu podatnika, obowiązek wystawienia duplikatu faktury ciąży na nabywcy. Wystawia on ponownie fakturę:

- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy - jeżeli z wnioskiem o wystawienie duplikatu faktury wystąpi podatnik (art. 106l ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT),

- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika - jeżeli zaginie lub ulegnie zniszczeniu egzemplarz faktury nabywcy (art. 106l ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o VAT).

Samofakturowanie - jak numerować faktury?

Wystawienie faktury w procesie samofakturowania odbywa się u nabywcy. Wobec czego to nabywca jest odpowiedzialny za prawidłowość wystawienia faktury, ponieważ nabywca w imieniu i na rzecz podatnika (sprzedawcy) wystawia fakturę. Dlatego też element faktury w postaci kolejnego numeru powinien być określany przez wystawcę tego dokumentu, tj. nabywcę. Nabywca stosuje swoją numerację faktur.

Przy czym, podmiot wystawiający faktury jest odpowiedzialny za ciągłość numeracji faktur. Zatem podatnik ten musi numerować faktury według określonego ciągu liczb, a ciąg ten musi być tak skonstruowany aby można było uszeregować faktury według kolejności. W konsekwencji, prawidłowe jest zachowanie kolejności numeracji faktur wystawianych w procesie samofakturowania zgodnie z systemem przyjętym przez wystawcę faktur, tj. nabywcę. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna nr 1462-IPPP2.4512.647.2016.1.AO.

Samofakturowanie w JPK_VAT

Jedynie wyraz „samofakturowanie” odróżnia faktury wystawiane w ramach tego procesu od tzw. zwykłych faktur sprzedażowych.

Oznacza to, że faktury wystawiane w trybie samofakturowania należy wykazywać w plikach JPK_VAT na zasadach ogólnych, czyli tak samo jak wykazuje się faktury zwykłe.

 

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA