REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Samofakturowanie – co warto wiedzieć?
Samofakturowanie – co warto wiedzieć?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samofakturowanie to jedna z możliwości dokumentowania sprzedaży towarów i usług. Na czym polega i kto może stosować? Jak wystawiać korektę i duplikat faktury w procesie samofakturowania? Jak numerować faktury? Jak uwzględniać w JPK_VAT?

Kiedy samofakturowanie?

Samofakturowanie to zagwarantowana ustawowo możliwość przeniesienia obowiązku udokumentowania sprzedaży na nabywcę towarów lub usług lub na inne upoważnione do tego przez podatnika osoby trzecie. Procedura ta obejmuje wystawianie faktur, korekty faktur oraz duplikatów faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warunkiem niezbędnym zastosowania samofakturowania w obrocie jest konieczność zawarcia umowy pomiędzy stronami.

Samofakturowanie – jak działa?

Przepisy dotyczące samofakturowania zawiera art. 106d ustawy o VAT (dalej także „ustawa”), zgodnie z którym podmiot nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1) dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

REKLAMA

2) o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b ustawy.

Prawo do samofakturowania przysługuje podmiotowi nabywającemu towary lub usługi, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze bądź osobą prawną niebędącą podatnikiem.

Faktury w procesie samofakturowania może wystawiać w imieniu i na rzecz podatnika również upoważniona przez niego osoba trzecia, w szczególności jego przedstawiciel podatkowy, o którym mowa w art. 18a ustawy o VAT (ustanowienie przedstawiciela podatkowego).

Samofakturowanie - umowa

Zastosowania trybu samofakturowania możliwe jest pod warunkiem istnienia wcześniej zawartej umowy, tj. umowy zawartej przed wystawieniem pierwszej faktury przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika dokonującego sprzedaży.

Ustawodawca nie wskazuje elementów, które taka umowa powinna zawierać. Jedynym warunkiem określonym przez ustawodawcę, który powinien zostać uwzględniony w umowie jest określenie procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, w imieniu i na rzecz którego faktury są wystawiane.

Przepisy ustawy o VAT nie przewidują także jakichkolwiek ograniczeń lub wymogów odnośnie sposobu zatwierdzania faktur w procedurze samofakturowania. Wobec czego, strony umowy o samofakturowaniu mogą w dowolny sposób kształtować formę zatwierdzania poszczególnych faktur wystawianych w tej procedurze.

Przykładowo, umowa o samofakturowanie może zawierać akceptację faktur w sposób milczący, tj. gdy w terminie określonym w umowie podatnik nie zgłosi niezgodności w stosunku do faktury wystawionej przez nabywcę. Potwierdzają to organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, m.in. nr 0111-KDIB3-1.4012.648.2019.1.ICz, nr 0112-KDIL1-3.4012.585.2018.1.PR.

Samofakturowanie – jak wystawiać faktury?

W przypadku samofakturowania treść faktur wystawianych przez nabywców jest taka sama jak treść faktur wystawianych przez sprzedawców. Przy czym, jak wynika z przepisu 106e ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT, faktury wystawiane przez nabywców muszą zawierać dodatkowo wyraz "samofakturowanie".

W ramach procedury samofakturowania obowiązują ogólne terminy wystawiania faktur określone przepisami art. 106i ustawy o VAT. A zatem najczęściej nabywcy obowiązani są wystawić fakturę do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, a w przypadku faktur zaliczkowych - do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania przez sprzedawcę całości lub części zapłaty.

Samofakturowanie – kto wystawia korektę faktury?

Przepisy art. 106d ustawy o VAT dotyczą również możliwości wystawienia faktur korygujących. A zatem, w ramach samofakturowania, oprócz faktur, nabywcy mogą wystawiać także korekty faktur. Obowiązują tutaj takie same zasady jak w przypadku zwykłych faktur, przy czym korekty faktur muszą zawierać wyraz "samofakturowanie" oraz zostać potwierdzane przez podatnika, w ramach procedury określonej przez strony w umowie.

Samofakturowanie a duplikat faktury

W przypadku gdy ulegnie zniszczeniu lub zaginie faktura wystawiona przez nabywcę towarów i usług w imieniu podatnika, obowiązek wystawienia duplikatu faktury ciąży na nabywcy. Wystawia on ponownie fakturę:

- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy - jeżeli z wnioskiem o wystawienie duplikatu faktury wystąpi podatnik (art. 106l ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT),

- zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika - jeżeli zaginie lub ulegnie zniszczeniu egzemplarz faktury nabywcy (art. 106l ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o VAT).

Samofakturowanie - jak numerować faktury?

Wystawienie faktury w procesie samofakturowania odbywa się u nabywcy. Wobec czego to nabywca jest odpowiedzialny za prawidłowość wystawienia faktury, ponieważ nabywca w imieniu i na rzecz podatnika (sprzedawcy) wystawia fakturę. Dlatego też element faktury w postaci kolejnego numeru powinien być określany przez wystawcę tego dokumentu, tj. nabywcę. Nabywca stosuje swoją numerację faktur.

Przy czym, podmiot wystawiający faktury jest odpowiedzialny za ciągłość numeracji faktur. Zatem podatnik ten musi numerować faktury według określonego ciągu liczb, a ciąg ten musi być tak skonstruowany aby można było uszeregować faktury według kolejności. W konsekwencji, prawidłowe jest zachowanie kolejności numeracji faktur wystawianych w procesie samofakturowania zgodnie z systemem przyjętym przez wystawcę faktur, tj. nabywcę. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna nr 1462-IPPP2.4512.647.2016.1.AO.

Samofakturowanie w JPK_VAT

Jedynie wyraz „samofakturowanie” odróżnia faktury wystawiane w ramach tego procesu od tzw. zwykłych faktur sprzedażowych.

Oznacza to, że faktury wystawiane w trybie samofakturowania należy wykazywać w plikach JPK_VAT na zasadach ogólnych, czyli tak samo jak wykazuje się faktury zwykłe.

 

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA