REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury – co się zmieni? Czy podatników i księgowych czeka rewolucja?

TwentyTwenty
Księgowość, podatki, usługi IT, consulting HR
E-faktury – co się zmieni? Czy podatników i księgowych czeka rewolucja?
E-faktury – co się zmieni? Czy podatników i księgowych czeka rewolucja?

REKLAMA

REKLAMA

E-faktury – co się zmieni? W dniu 4 sierpnia 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się zmieniony projekt nowelizacji ustawy o VAT zakładający wprowadzenie (od 1 stycznia 2022 r.) faktur ustrukturyzowanych oraz Krajowego Systemu e-faktur (KSeF). Projektowane zmiany zakładają jak na razie jedynie możliwość skorzystania z e-faktur przez podatników. Podatnicy nie będą zobowiązani do wystawiania faktur w systemie KSeF, lecz będą mogli skorzystać z tego narzędzia. W przyszłości możliwe jest, że Polska pójdzie w ślady takich państw jak Włochy, Portugalia czy Hiszpania i wprowadzi obowiązkowy system e-faktur. Dlatego już teraz warto jest przyjrzeć się tej konstrukcji.

Cel: uszczelnienie systemu VAT

Z uzasadnienia projektu nowelizacji wynika, że proponowane zmiany w dużej mierze mają na celu jeszcze ściślejszą kontrolę rozliczeń pomiędzy podatnikami. Biorąc po uwagę fakt, że polski rząd ma ambicję pozostania liderem wśród państw członkowskich UE w skutecznej walce z oszustwami karuzelowymi, wprowadzenie obowiązkowych e-faktur może stać się rzeczywistością szybciej niż się tego spodziewamy.

Niewątpliwie wprowadzane zmiany są kolejnym krokiem zmierzającym w stronę digitalizacji podatków, która ma obecnie miejsce nie tylko na terytorium Polski, ale też innych państw. Przykładowo Francja planuje wprowadzenie systemu e-faktur od 2023 r.

Projekt ten przewiduje wprowadzenie przepisów w zakresie Krajowego Systemu e-Faktur (tzw. KSeF), a także innych rozwiązań mających na celu dalsze uproszczenie rozliczania przez podatników podatku od towarów i usług. Przykładem takich rozwiązań są uproszczenia w wystawianiu faktur korygujących (w tym zmniejszenie liczby elementów takiej faktury), faktur zaliczkowych oraz fakultatywne stosowanie duplikatów faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak będzie wyglądał KSeF i czym charakteryzuje się e-faktura?

Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego KSeF, oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie. System będzie zawierał w sobie również możliwość odbioru faktur dokumentujących zakupy podatnika, co będzie wymagało akceptacji odbiorcy.

Kwestia która pozostanie po stronie podatników, to sposób ustalania akceptacji otrzymania e-faktur przez odbiorców. KSeF nie będzie zawierał w sobie funkcji akceptacji otrzymywania faktur w tej formie, tak więc przedsiębiorcy będą musieli ustalać to między sobą na zasadach jakie obowiązują wobec faktur elektronicznych.

Faktury będą przygotowywane bezpośrednio w programach finansowo-księgowych podatnika oraz przesyłane do KSeF poprzez API, następnie wymagana będzie odpowiednia autoryzacja wprowadzanych faktur. Projekt zakłada również możliwość nadania uprawnień do korzystania z KSeF np. dla biura rachunkowego lub konkretnej osoby fizycznej.

REKLAMA

Każdy podatnik, poprzez indywidualne konto w systemie KSeF, będzie mógł wystawić fakturę ustrukturyzowaną z wykorzystaniem wzoru zamieszczonego na elektronicznej platformie usług administracji publicznej. Założenia projektu wprowadzają możliwość skorzystania przez podatników z e-faktur. Przy czym należy podkreślić, że faktury papierowe oraz elektroniczne będą nadal funkcjonowały w obrocie gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proponowany przez Ministerstwo Finansów system nie przewiduje jak na razie możliwości wystawania i przesyłania not korygujących ani wystawiania VAT RR oraz faktur pro forma.

Jakie korzyści dla podatników?

Zachętą do wystawiania e-faktur ma być dla podatników możliwość skorzystania z prawa do 40-dniowego terminu zwrotu podatku oraz rozliczenia korekty in minus za okres wystawienia faktury korygującej. Obejmuje to także sytuacje gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie w KSeF.

Jakie będą skutki wprowadzanych zmian?

Pionierem w procesie wprowadzania modelu automatycznych e-faktur w Unii Europejskiej były Włochy – państwo, które posiada największą w Europie lukę VAT. Głównym celem jaki miało spełniać wprowadzenie tego rozwiązania było zatem ograniczenie błędów oraz zapobieganie oszustwom związanym z VAT. Włoski model e-fakturowania obejmował początkowo jedynie relacje B2G. Z czasem ewoluował i stał się wymagany również w transakcjach w ramach B2B oraz B2C. Od 1 stycznia 2019 roku wystawianie i raportowanie e-faktur w formacie FutturaPA za pośrednictwem systemu Sistema di Interscambio stało się obowiązkiem dla większości przedsiębiorców. Rozwiązanie to uznane zostało przez włoski rząd za rewolucyjną zmianę, a liczba gromadzonych w systemie danych stale rośnie.

Z uzasadnienia do projektu wynika, że rozwiązania przyczynią się nie tylko do wzmocnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku VAT, ale także do uproszczenia samego procesu kontroli rozliczeń u przedsiębiorców z uwagi na możliwość zdalnego monitorowania przez organy podatkowe obrotu dokumentowanego fakturami. Proponowane rozwiązania umożliwią także zwiększenie dochodów budżetu państwa w wyniku zakładanego zwiększenia poboru podatku VAT na każdym etapie obrotu towarami i usługami.

Połączenie proponowanych przepisów z funkcjonującym już systemem JPK niewątpliwie wpłynie pozytywnie na skuteczność walki organów podatkowych z tzw. „luką w VAT”.

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że wprowadzane przepisy znacznie ułatwią rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Mogą one również wpłynąć na proces zupełnego zaniku ręcznych procesów fakturowania, o ile tempo digitalizacji podatków nie zwolni. Nadchodzące lata mogą stać się gorączkowe dla podatników, którzy będą musieli zmierzyć się z wieloma nowymi wymogami dotyczącymi przepisów e-fakturowania.

Zgodnie z projektem, ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Magdalena Verdun, Doradca podatkowy w kancelarii TwentyTwenty Tax&Legal

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA