REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury – co się zmieni? Czy podatników i księgowych czeka rewolucja?

TwentyTwenty
Księgowość, podatki, usługi IT, consulting HR
E-faktury – co się zmieni? Czy podatników i księgowych czeka rewolucja?
E-faktury – co się zmieni? Czy podatników i księgowych czeka rewolucja?

REKLAMA

REKLAMA

E-faktury – co się zmieni? W dniu 4 sierpnia 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się zmieniony projekt nowelizacji ustawy o VAT zakładający wprowadzenie (od 1 stycznia 2022 r.) faktur ustrukturyzowanych oraz Krajowego Systemu e-faktur (KSeF). Projektowane zmiany zakładają jak na razie jedynie możliwość skorzystania z e-faktur przez podatników. Podatnicy nie będą zobowiązani do wystawiania faktur w systemie KSeF, lecz będą mogli skorzystać z tego narzędzia. W przyszłości możliwe jest, że Polska pójdzie w ślady takich państw jak Włochy, Portugalia czy Hiszpania i wprowadzi obowiązkowy system e-faktur. Dlatego już teraz warto jest przyjrzeć się tej konstrukcji.

Cel: uszczelnienie systemu VAT

Z uzasadnienia projektu nowelizacji wynika, że proponowane zmiany w dużej mierze mają na celu jeszcze ściślejszą kontrolę rozliczeń pomiędzy podatnikami. Biorąc po uwagę fakt, że polski rząd ma ambicję pozostania liderem wśród państw członkowskich UE w skutecznej walce z oszustwami karuzelowymi, wprowadzenie obowiązkowych e-faktur może stać się rzeczywistością szybciej niż się tego spodziewamy.

Niewątpliwie wprowadzane zmiany są kolejnym krokiem zmierzającym w stronę digitalizacji podatków, która ma obecnie miejsce nie tylko na terytorium Polski, ale też innych państw. Przykładowo Francja planuje wprowadzenie systemu e-faktur od 2023 r.

Projekt ten przewiduje wprowadzenie przepisów w zakresie Krajowego Systemu e-Faktur (tzw. KSeF), a także innych rozwiązań mających na celu dalsze uproszczenie rozliczania przez podatników podatku od towarów i usług. Przykładem takich rozwiązań są uproszczenia w wystawianiu faktur korygujących (w tym zmniejszenie liczby elementów takiej faktury), faktur zaliczkowych oraz fakultatywne stosowanie duplikatów faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Jak będzie wyglądał KSeF i czym charakteryzuje się e-faktura?

Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego KSeF, oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie. System będzie zawierał w sobie również możliwość odbioru faktur dokumentujących zakupy podatnika, co będzie wymagało akceptacji odbiorcy.

Kwestia która pozostanie po stronie podatników, to sposób ustalania akceptacji otrzymania e-faktur przez odbiorców. KSeF nie będzie zawierał w sobie funkcji akceptacji otrzymywania faktur w tej formie, tak więc przedsiębiorcy będą musieli ustalać to między sobą na zasadach jakie obowiązują wobec faktur elektronicznych.

Faktury będą przygotowywane bezpośrednio w programach finansowo-księgowych podatnika oraz przesyłane do KSeF poprzez API, następnie wymagana będzie odpowiednia autoryzacja wprowadzanych faktur. Projekt zakłada również możliwość nadania uprawnień do korzystania z KSeF np. dla biura rachunkowego lub konkretnej osoby fizycznej.

REKLAMA

Każdy podatnik, poprzez indywidualne konto w systemie KSeF, będzie mógł wystawić fakturę ustrukturyzowaną z wykorzystaniem wzoru zamieszczonego na elektronicznej platformie usług administracji publicznej. Założenia projektu wprowadzają możliwość skorzystania przez podatników z e-faktur. Przy czym należy podkreślić, że faktury papierowe oraz elektroniczne będą nadal funkcjonowały w obrocie gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proponowany przez Ministerstwo Finansów system nie przewiduje jak na razie możliwości wystawania i przesyłania not korygujących ani wystawiania VAT RR oraz faktur pro forma.

Jakie korzyści dla podatników?

Zachętą do wystawiania e-faktur ma być dla podatników możliwość skorzystania z prawa do 40-dniowego terminu zwrotu podatku oraz rozliczenia korekty in minus za okres wystawienia faktury korygującej. Obejmuje to także sytuacje gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie w KSeF.

Jakie będą skutki wprowadzanych zmian?

Pionierem w procesie wprowadzania modelu automatycznych e-faktur w Unii Europejskiej były Włochy – państwo, które posiada największą w Europie lukę VAT. Głównym celem jaki miało spełniać wprowadzenie tego rozwiązania było zatem ograniczenie błędów oraz zapobieganie oszustwom związanym z VAT. Włoski model e-fakturowania obejmował początkowo jedynie relacje B2G. Z czasem ewoluował i stał się wymagany również w transakcjach w ramach B2B oraz B2C. Od 1 stycznia 2019 roku wystawianie i raportowanie e-faktur w formacie FutturaPA za pośrednictwem systemu Sistema di Interscambio stało się obowiązkiem dla większości przedsiębiorców. Rozwiązanie to uznane zostało przez włoski rząd za rewolucyjną zmianę, a liczba gromadzonych w systemie danych stale rośnie.

Z uzasadnienia do projektu wynika, że rozwiązania przyczynią się nie tylko do wzmocnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku VAT, ale także do uproszczenia samego procesu kontroli rozliczeń u przedsiębiorców z uwagi na możliwość zdalnego monitorowania przez organy podatkowe obrotu dokumentowanego fakturami. Proponowane rozwiązania umożliwią także zwiększenie dochodów budżetu państwa w wyniku zakładanego zwiększenia poboru podatku VAT na każdym etapie obrotu towarami i usługami.

Połączenie proponowanych przepisów z funkcjonującym już systemem JPK niewątpliwie wpłynie pozytywnie na skuteczność walki organów podatkowych z tzw. „luką w VAT”.

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że wprowadzane przepisy znacznie ułatwią rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Mogą one również wpłynąć na proces zupełnego zaniku ręcznych procesów fakturowania, o ile tempo digitalizacji podatków nie zwolni. Nadchodzące lata mogą stać się gorączkowe dla podatników, którzy będą musieli zmierzyć się z wieloma nowymi wymogami dotyczącymi przepisów e-fakturowania.

Zgodnie z projektem, ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Magdalena Verdun, Doradca podatkowy w kancelarii TwentyTwenty Tax&Legal

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA