REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refaktura kosztów energii elektrycznej - termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Refaktura kosztów energii elektrycznej - termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego
Refaktura kosztów energii elektrycznej - termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. refakturuje energię elektryczną na inną firmę, która faktycznie zużywa tę energię. Czy spółka powinna mieć podpisaną z tą firmą umowę, z której będą wynikać kwestie wystawiania faktur za ilość zużytej energii? Czy faktury powinny być wystawiane co miesiąc? Kiedy należy rozliczyć faktury na gruncie VAT?

Jak określić termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego przy refakturze kosztów energii elektrycznej

Spółka powinna rozliczyć VAT z tytułu refaktury usług w dacie wystawienia faktury (jeżeli faktura została wystawiona w terminie, czyli przez upływem terminu płatności) lub w momencie upływu terminu płatności (jeśli faktury nie wystawiono lub wystawiono ją po upływie terminu płatności).

Ze względu na to, że określenie terminu płatności wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego, uzasadnione jest zawarcie umowy między stronami i uregulowanie tej kwestii. Data płatności będzie bowiem określała termin wystawienia faktury (a zarazem częstotliwość). Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Refaktura usług dostarczania energii elektrycznej

Przy założeniu, że przedmiotem zapytania jest refakturowanie usług dostarczania energii elektrycznej, to należy zastosować zasady wskazane w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W takiej sytuacji podmiot refakturujący daną usługę traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Zatem w pierwszej kolejności podatnik otrzymuje fakturę za nabyte usługi (działa jako usługobiorca), a następnie sam wystawia fakturę, jak gdyby samodzielnie wyświadczył tę usługę (działa jako usługodawca).

Refaktura - termin wystawienia i obowiązek podatkowy

Warto przy tym pamiętać, że przepisy podatkowe nie przewidują szczególnych regulacji w przypadku refakturowania usług. W konsekwencji zastosowanie znajdą zasady właściwe dla odsprzedawanych usług, w tym dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu wystawiania faktur.

Ważne!
Ustawa o VAT nie przewiduje specjalnego terminu dla wystawiania refaktur i ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek podatkowy w odniesieniu do usługi dostarczania energii elektrycznej powstaje na zasadach określonych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wystawienia faktury z tytułu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego;
  2. świadczenia usług:

■ telekomunikacyjnych,

■ wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,

■ najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

■ ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

■ stałej obsługi prawnej i biurowej,

■ dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Przy czym faktura za usługę dostarczania energii zasadniczo powinna być wystawiona przed upływem terminu płatności za te usługi. Natomiast gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury (tj. z chwilą upływu terminu płatności).

Zatem w analizowanej sprawie możliwe są dwa alternatywne momenty powstania obowiązku podatkowego:

  1. w dacie wystawienia faktury należy rozliczyć VAT wynikający z refaktury - gdy fakturę wystawiono w terminie (tj. do czasu upływu terminu płatności),
  2. w momencie upływu terminu na wystawienie faktury, tj. z chwilą upływu terminu płatności - gdy nie wystawiono faktury lub wystawiono ją po upływie terminu płatności.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę, że określenie terminu płatności za refakturowane usługi wpływa na istotne kwestie podatkowe, uzasadnione jest zawarcie umowy między stronami i uregulowanie tej materii. Data płatności będzie bowiem określała termin wystawienia faktury (a zarazem częstotliwość).

Przykład
Spółka X refakturuje na spółkę Y koszty usługi dostarczania energii. Z łączącej ich umowy wynika, że należność powinna być uregulowana do 10 dnia następnego miesiąca. Zatem w przypadku usługi świadczonej w październiku 2022 r. spółka X powinna wystawić fakturę do 10 listopada 2022 r. Obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia faktury (jeżeli faktura zostanie wystawiona terminowo) lub w momencie upływu terminu płatności, tj. 10 listopada 2022 r. (jeżeli spółka X nie wystawi faktury lub wystawi ją po 10 listopada 2022 r.).

Podstawa prawna:

  • art. 8 ust. 2a, art. 19a ust. 5 pkt 4, ust. 7, art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2180.

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA