REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refaktura kosztów energii elektrycznej - termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Refaktura kosztów energii elektrycznej - termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego
Refaktura kosztów energii elektrycznej - termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. refakturuje energię elektryczną na inną firmę, która faktycznie zużywa tę energię. Czy spółka powinna mieć podpisaną z tą firmą umowę, z której będą wynikać kwestie wystawiania faktur za ilość zużytej energii? Czy faktury powinny być wystawiane co miesiąc? Kiedy należy rozliczyć faktury na gruncie VAT?

Jak określić termin wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego przy refakturze kosztów energii elektrycznej

Spółka powinna rozliczyć VAT z tytułu refaktury usług w dacie wystawienia faktury (jeżeli faktura została wystawiona w terminie, czyli przez upływem terminu płatności) lub w momencie upływu terminu płatności (jeśli faktury nie wystawiono lub wystawiono ją po upływie terminu płatności).

Ze względu na to, że określenie terminu płatności wpływa na moment powstania obowiązku podatkowego, uzasadnione jest zawarcie umowy między stronami i uregulowanie tej kwestii. Data płatności będzie bowiem określała termin wystawienia faktury (a zarazem częstotliwość). Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Refaktura usług dostarczania energii elektrycznej

Przy założeniu, że przedmiotem zapytania jest refakturowanie usług dostarczania energii elektrycznej, to należy zastosować zasady wskazane w art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W takiej sytuacji podmiot refakturujący daną usługę traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Zatem w pierwszej kolejności podatnik otrzymuje fakturę za nabyte usługi (działa jako usługobiorca), a następnie sam wystawia fakturę, jak gdyby samodzielnie wyświadczył tę usługę (działa jako usługodawca).

Refaktura - termin wystawienia i obowiązek podatkowy

Warto przy tym pamiętać, że przepisy podatkowe nie przewidują szczególnych regulacji w przypadku refakturowania usług. W konsekwencji zastosowanie znajdą zasady właściwe dla odsprzedawanych usług, w tym dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego oraz terminu wystawiania faktur.

Ważne!
Ustawa o VAT nie przewiduje specjalnego terminu dla wystawiania refaktur i ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w odniesieniu do usługi dostarczania energii elektrycznej powstaje na zasadach określonych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wystawienia faktury z tytułu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego;
  2. świadczenia usług:

■ telekomunikacyjnych,

■ wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,

■ najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

■ ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

■ stałej obsługi prawnej i biurowej,

■ dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Przy czym faktura za usługę dostarczania energii zasadniczo powinna być wystawiona przed upływem terminu płatności za te usługi. Natomiast gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury (tj. z chwilą upływu terminu płatności).

Zatem w analizowanej sprawie możliwe są dwa alternatywne momenty powstania obowiązku podatkowego:

  1. w dacie wystawienia faktury należy rozliczyć VAT wynikający z refaktury - gdy fakturę wystawiono w terminie (tj. do czasu upływu terminu płatności),
  2. w momencie upływu terminu na wystawienie faktury, tj. z chwilą upływu terminu płatności - gdy nie wystawiono faktury lub wystawiono ją po upływie terminu płatności.

Biorąc pod uwagę, że określenie terminu płatności za refakturowane usługi wpływa na istotne kwestie podatkowe, uzasadnione jest zawarcie umowy między stronami i uregulowanie tej materii. Data płatności będzie bowiem określała termin wystawienia faktury (a zarazem częstotliwość).

Przykład
Spółka X refakturuje na spółkę Y koszty usługi dostarczania energii. Z łączącej ich umowy wynika, że należność powinna być uregulowana do 10 dnia następnego miesiąca. Zatem w przypadku usługi świadczonej w październiku 2022 r. spółka X powinna wystawić fakturę do 10 listopada 2022 r. Obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia faktury (jeżeli faktura zostanie wystawiona terminowo) lub w momencie upływu terminu płatności, tj. 10 listopada 2022 r. (jeżeli spółka X nie wystawi faktury lub wystawi ją po 10 listopada 2022 r.).

Podstawa prawna:

  • art. 8 ust. 2a, art. 19a ust. 5 pkt 4, ust. 7, art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2180.

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA