REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rabaty przedsprzedażowe na fakturze

Rabaty przedsprzedażowe na fakturze
Rabaty przedsprzedażowe na fakturze
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany. Czy jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto (i jako taki de facto nieujawniony wprost w fakturze), czy jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Rabaty dla klientów - jak wykazać na fakturze

Stałym klientom udzielamy rabatów, które zależą od wielkości zamówienia. Faktury wystawiamy już na kwoty do zapłaty. Nie wykazujemy udzielonych rabatów. Czy taki sposób postępowania może być zakwestionowany przez urząd skarbowy?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie, gdyż w przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany – jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto czy jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Od 1 stycznia 2014 r. podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (art. 29a ustawy o VAT). Jednocześnie prawodawca w wyraźny sposób zapisał, jakiego rodzaju kwoty powinny zwiększyć, a jakiego zmniejszyć podstawę opodatkowania. W odniesieniu do niektórych zmniejszeń (kontynuując w znacznym stopniu dotychczasowe rozwiązania) wprowadził specjalne metody rozliczania.

Jednym z najważniejszych narzędzi wpływających na podstawę opodatkowania (poprzez jej obniżenie) są rabaty. Mogą być przyznawane zarówno przed wykonaniem transakcji, jak i po transakcji.

REKLAMA

Sposób ich rozliczania i dokumentowania w VAT uzależniony jest od tego, kiedy zostały przyznane. Podkreślić jednak należy, że jest to jedyne kryterium czasowe: przed sprzedażą czy po niej. Prawodawca nie wprowadza żadnego limitu czasowego, w którym rabaty mogą być udzielane (np. rok od sprzedaży). Istotnym wskaźnikiem czasowym, obok momentu samej operacji (przed- czy posprzedażny rabat), jest dla niektórych upływ terminu przedawnienia, ale i tutaj brakuje stosownej regulacji wobec bieżącego rozliczenia rabatu posprzedażowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalając cenę świadczenia i udzielając rabatu przedsprzedażowego, strony mogą stosować różne mechanizmy jej kreowania:

I sposób – już na etapie negocjacji i ustaleń cenowych wynagrodzenie należne wykonawcy usługi czy dostawcy towaru jest zdefiniowane w akceptowalnej dla obu stron kwocie, bez rozbicia na cenę pierwotną i udzielone zmniejszenie;

II sposób – sprzedawca decyduje się na wyraźne wykazanie ceny pierwotnej i udzielonego od niej rabatu; taki sposób postępowania może mieć swoje uzasadnienie w polityce cenowej (zwłaszcza tam, gdzie sprzedawca posługuje się cennikami), szerzej rozumianej strategii marketingowej, ale również w regulacjach podatkowych (np. ze względu na podatek dochodowy i wyeliminowanie, poprzez ekonomiczne uzasadnienie rabatu, doszacowania przychodu przy sprzedaży rzeczy lub prawa za cenę niższą niż rynkowa).

O ile nie zostały uregulowane w szczególny sposób przypadki, w których strony ustaliły cenę ze zmniejszeniem i sprzedawca prezentuje ją w jednolity sposób (tj. jedną kwotą, bez rozbicia na cenę przed rabatem i wyodrębniony rabat), o tyle już wówczas, gdy ów rabat jest wyraźnie wydzielony, prawodawca wskazuje, jak należy się zachować.

Otóż ustawodawca wprost zaznaczył, że podstawa opodatkowania w podatku od towarów i usług nie obejmuje kwot:
- stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
- udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży,
- otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wyraźne rozgraniczenie rabatów z tytułu wcześniejszej zapłaty od obniżek uwzględnionych w momencie sprzedaży nie pozostawia żadnych wątpliwości co do tego, że moment przyznania jest istotny jedynie w przypadku tych drugich.

Jednocześnie w katalogu pozycji, jakie powinny znaleźć się w fakturze dokumentującej transakcję, została wymieniona pozycja: kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto (art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).


Nie pozostawia to żadnych wątpliwości co do tego, że w przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany:

- jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto (i jako taki de facto nieujawniony wprost w fakturze),

- jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Oczywiście pomijając obniżki z tytułu wcześniejszej zapłaty – w przypadku których nie sama deklaracja, lecz rzeczywista płatność ma decydujące znaczenie – prawodawca w żaden sposób nie ingeruje w ustalenia stron dotyczące rabatów przedsprzedażowych, w szczególności pozostawia im sposób kalkulowania czy powód przyznania (strony muszą jednak pamiętać o możliwości doszacowania, w uzasadnionych przypadkach, podstawy opodatkowania w przypadku transakcji między podmiotami powiązanymi).

Strony umówiły się, że w przypadku wyrobienia przez nabywcę określonego pułapu zakupów otrzyma on rabat procentowy. Aby jednak uniknąć kłopotów podatkowych, w umowie zostało zapisane, że rabat będzie dotyczył nie zrealizowanych, lecz przyszłych transakcji i będzie rozliczany, aż do jego wykorzystania w kolejnych zakupach. W umowie został zapisany mechanizm rozliczania: wskaźnik procentowy rabatu stosowany jest do zakupów zakończonego kwartału w celu wyznaczenia kwoty rabatu; tak zdefiniowana kwota pomniejsza cenę zakupu kolejnych transakcji, jednak jednorazowo nie więcej niż o 15% wartości netto takiej transakcji – rabat jest rozliczany aż do jego całkowitego wykorzystania. Dla większej przejrzystości rabat ma być wyraźnie prezentowany w wystawianych na bieżąco fakturach – rozwiązanie takie należy uznać za prawidłowe.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1 i 6, art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Radosław Kowalski

doradca podatkowy, prawnik, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA