REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rabaty przedsprzedażowe na fakturze

Subskrybuj nas na Youtube
Rabaty przedsprzedażowe na fakturze
Rabaty przedsprzedażowe na fakturze
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany. Czy jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto (i jako taki de facto nieujawniony wprost w fakturze), czy jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Rabaty dla klientów - jak wykazać na fakturze

Stałym klientom udzielamy rabatów, które zależą od wielkości zamówienia. Faktury wystawiamy już na kwoty do zapłaty. Nie wykazujemy udzielonych rabatów. Czy taki sposób postępowania może być zakwestionowany przez urząd skarbowy?

REKLAMA

Autopromocja

Nie, gdyż w przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany – jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto czy jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Od 1 stycznia 2014 r. podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (art. 29a ustawy o VAT). Jednocześnie prawodawca w wyraźny sposób zapisał, jakiego rodzaju kwoty powinny zwiększyć, a jakiego zmniejszyć podstawę opodatkowania. W odniesieniu do niektórych zmniejszeń (kontynuując w znacznym stopniu dotychczasowe rozwiązania) wprowadził specjalne metody rozliczania.

Jednym z najważniejszych narzędzi wpływających na podstawę opodatkowania (poprzez jej obniżenie) są rabaty. Mogą być przyznawane zarówno przed wykonaniem transakcji, jak i po transakcji.

Sposób ich rozliczania i dokumentowania w VAT uzależniony jest od tego, kiedy zostały przyznane. Podkreślić jednak należy, że jest to jedyne kryterium czasowe: przed sprzedażą czy po niej. Prawodawca nie wprowadza żadnego limitu czasowego, w którym rabaty mogą być udzielane (np. rok od sprzedaży). Istotnym wskaźnikiem czasowym, obok momentu samej operacji (przed- czy posprzedażny rabat), jest dla niektórych upływ terminu przedawnienia, ale i tutaj brakuje stosownej regulacji wobec bieżącego rozliczenia rabatu posprzedażowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalając cenę świadczenia i udzielając rabatu przedsprzedażowego, strony mogą stosować różne mechanizmy jej kreowania:

I sposób – już na etapie negocjacji i ustaleń cenowych wynagrodzenie należne wykonawcy usługi czy dostawcy towaru jest zdefiniowane w akceptowalnej dla obu stron kwocie, bez rozbicia na cenę pierwotną i udzielone zmniejszenie;

II sposób – sprzedawca decyduje się na wyraźne wykazanie ceny pierwotnej i udzielonego od niej rabatu; taki sposób postępowania może mieć swoje uzasadnienie w polityce cenowej (zwłaszcza tam, gdzie sprzedawca posługuje się cennikami), szerzej rozumianej strategii marketingowej, ale również w regulacjach podatkowych (np. ze względu na podatek dochodowy i wyeliminowanie, poprzez ekonomiczne uzasadnienie rabatu, doszacowania przychodu przy sprzedaży rzeczy lub prawa za cenę niższą niż rynkowa).

O ile nie zostały uregulowane w szczególny sposób przypadki, w których strony ustaliły cenę ze zmniejszeniem i sprzedawca prezentuje ją w jednolity sposób (tj. jedną kwotą, bez rozbicia na cenę przed rabatem i wyodrębniony rabat), o tyle już wówczas, gdy ów rabat jest wyraźnie wydzielony, prawodawca wskazuje, jak należy się zachować.

Otóż ustawodawca wprost zaznaczył, że podstawa opodatkowania w podatku od towarów i usług nie obejmuje kwot:
- stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
- udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży,
- otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wyraźne rozgraniczenie rabatów z tytułu wcześniejszej zapłaty od obniżek uwzględnionych w momencie sprzedaży nie pozostawia żadnych wątpliwości co do tego, że moment przyznania jest istotny jedynie w przypadku tych drugich.

Jednocześnie w katalogu pozycji, jakie powinny znaleźć się w fakturze dokumentującej transakcję, została wymieniona pozycja: kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto (art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).


Nie pozostawia to żadnych wątpliwości co do tego, że w przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany:

- jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto (i jako taki de facto nieujawniony wprost w fakturze),

- jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Oczywiście pomijając obniżki z tytułu wcześniejszej zapłaty – w przypadku których nie sama deklaracja, lecz rzeczywista płatność ma decydujące znaczenie – prawodawca w żaden sposób nie ingeruje w ustalenia stron dotyczące rabatów przedsprzedażowych, w szczególności pozostawia im sposób kalkulowania czy powód przyznania (strony muszą jednak pamiętać o możliwości doszacowania, w uzasadnionych przypadkach, podstawy opodatkowania w przypadku transakcji między podmiotami powiązanymi).

Strony umówiły się, że w przypadku wyrobienia przez nabywcę określonego pułapu zakupów otrzyma on rabat procentowy. Aby jednak uniknąć kłopotów podatkowych, w umowie zostało zapisane, że rabat będzie dotyczył nie zrealizowanych, lecz przyszłych transakcji i będzie rozliczany, aż do jego wykorzystania w kolejnych zakupach. W umowie został zapisany mechanizm rozliczania: wskaźnik procentowy rabatu stosowany jest do zakupów zakończonego kwartału w celu wyznaczenia kwoty rabatu; tak zdefiniowana kwota pomniejsza cenę zakupu kolejnych transakcji, jednak jednorazowo nie więcej niż o 15% wartości netto takiej transakcji – rabat jest rozliczany aż do jego całkowitego wykorzystania. Dla większej przejrzystości rabat ma być wyraźnie prezentowany w wystawianych na bieżąco fakturach – rozwiązanie takie należy uznać za prawidłowe.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1 i 6, art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Radosław Kowalski

doradca podatkowy, prawnik, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA