REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Numer rejestracyjny pojazdu na fakturze a odliczanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Numer rejestracyjny pojazdu na fakturze a odliczanie VAT
Numer rejestracyjny pojazdu na fakturze a odliczanie VAT
Media

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie dotyczy firmy przewozowej, która posiada samochody osobowe i autobusy. Samochody osobowe są wykorzystywane również do celów prywatnych. Jak od 1 kwietnia 2014 r. powinny być oznaczane faktury dokumentujące zakupy usług myjni, części itp.? Czy na fakturach tych powinny się znajdować numery rejestracyjne pojazdów?

Obowiązujące od 1 kwietnia 2014 r. przepisy nie określają szczególnych zasad dokumentowania zakupów dotyczących pojazdów samochodowych. Z przepisów nie wynika zatem obowiązek umieszczania numerów rejestracyjnych pojazdów na fakturach dokumentujących usługi naprawy, konserwacji oraz zakup towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mogą jednak w celach dowodowych zwracać się do sprzedawców o umieszczanie na fakturach numeru rejestracyjnego pojazdu, którego dotyczą (brak obowiązku umieszczenia numeru rejestracyjnego na fakturach nie oznacza bowiem zakazu takiego postępowania).

Od 1 kwietnia 2014 r. obowiązują nowe przepisy określające ograniczenia w odliczaniu podatku od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych. Przepisy te między innymi ograniczają do 50% kwotę podatku naliczonego w przypadku wydatków dotyczących usług naprawy lub konserwacji pojazdów samochodowych oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów (z wyjątkiem przypadków gdy wydatki te dotyczą pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń, np. autobusów) – art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.

Wprowadzeniu nowych przepisów nie towarzyszyło określenie zasad dokumentowania zakupów dotyczących pojazdów samochodowych, w przypadku których kwota podatku naliczonego jest ograniczona do 50%. A zatem nie jest konieczne oznaczanie w szczególny sposób faktur dokumentujących takie zakupy.

W szczególności od 1 kwietnia 2014 r. przepisy nie przewidują obowiązku umieszczania numeru rejestracyjnego ani na fakturach dokumentujących usługi naprawy lub konserwacji pojazdów samochodowych, ani na fakturach dokumentujących inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. Jest to sytuacja podobna jak w przypadku faktur dokumentujących dostawy paliwa wlewanego do baku pojazdów samochodowych (od 1 stycznia 2013 r. nie ma obowiązku wskazywania na takich fakturach numeru rejestracyjnego pojazdu, do którego jest tankowane paliwo).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF - PDF

REKLAMA

Wyłącznie od podatników zależy, w jaki sposób będą dokumentować ponoszenie wydatków dotyczących usług naprawy lub konserwacji pojazdów samochodowych oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów. W grę wchodzi między innymi odpowiednie opisywanie faktur dokumentujących takie wydatki czy zwracanie się do sprzedawców o umieszczanie na nich numeru rejestracyjnego pojazdu, którego dotyczą (brak obowiązku umieszczenia numeru rejestracyjnego na fakturach nie oznacza bowiem zakazu takiego postępowania).

Szczegółowe dokumentowanie wskazanych wydatków (tj. w sposób pozwalający na ustalenie, jakiego pojazdu samochodowego dotyczył wydatek) jest szczególnie istotne w przypadkach takich jak omawiany, mianowicie – użytkowania przez podatników zarówno pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń, jak i pojazdów samochodowych, które do pełnych odliczeń nie uprawniają. W przypadku takich podatników istnieje bowiem zwiększone ryzyko powzięcia przez organy podatkowe wątpliwości, czy wydatki zadeklarowane jako dotyczące pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń nie dotyczą w rzeczywistości pojazdów samochodowych, które do dokonywania pełnych odliczeń nie uprawniają.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PODSTAWA PRAWNA:
- art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA