REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?
Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów pracuje nad systemem wprowadzającym obligatoryjne rejestrowanie faktur VAT w formie elektronicznej. Usprawnienie kontrolnych możliwości fiskusa poprzez centralny rejestr faktur jest również elementem programu liczącego na zwycięstwo wyborcze PiS. Warto więc przyjrzeć się szczegółom rozwiązań i przykładom z zagranicy.

Nazwa „Centralna Baza Faktur” brzmi dość groźnie, może wywoływać u przedsiębiorców rodzaj niepokoju, iż oto państwo kolejny raz chce odgórnie kontrolować, sprawdzać, mieć nadzór i dawać wyraz brakowi zaufania wobec podatników. W rzeczywistości sprawy mają się jednak inaczej: poprzez stworzenie obowiązkowej ewidencji faktur VAT fiskus nie rozszerza pola swojego działania (w tym działania kontrolnego), a jedynie może usprawnić realizację swojej misji tak, by była ona mniej dolegliwa dla przedsiębiorców. Uszczelnienie systemu podatkowego i zmniejszenie skali oszustw podatkowych, głównie wokół VATu jest oczywiście aksjomatem planowanego rozwiązania.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Ministerstwo Finansów do wprowadzenia Bazy przymierza się od kilku lat. W 2010 roku w „Zielonej Księdze VAT” rozwiązanie takie postulowała Komisja Europejska. Propozycja nie była obligatoryjna, choć można się spodziewać, że w razie odwlekania przez kraje członkowskie w nieskończoność – może trafić do unijnych obowiązkowych przepisów, bowiem wyłudzenia VAT, zamierzone nieprawidłowości w jego odprowadzaniu i podobne oszustwa coraz częściej mają charakter międzynarodowy, gdzie firmy z danego kraju są jedynie elementem większego, korzystającego z dobrodziejstw wspólnego rynku systemu. Po unijnym wezwaniu do tworzenia Centralnych baz faktur rozwiązania takie wprowadziła Portugalia, Słowacja i Czechy. Nasi południowi sąsiedzi mieli ułatwione zadanie, gdyż wcześniej działał już u nich bardzo dobrze skonstruowany elektroniczny system skarbowy oraz celny. Utworzenie rejestru, który odnotowywałby faktury, jakie przesyłają sobie nawzajem przedsiębiorcy było tylko swoistym uzupełnieniem systemu informatycznego „Státni Pokladna”.

Wprowadzenie rejestru było poprzedzone dość gorącą dyskusją, w której przedsiębiorcy dawali wyraz swoim obawom: czy dane z faktur, będące przecież bardzo często tajemnicą handlową, nie będą wyciekały? Czy konieczność zamieniania wszystkich faktur na formę elektroniczną nie zwiększy kosztów funkcjonowania firmy? Odpowiedź na drugie pytanie brzmi: oczywiście nie, wręcz odwrotnie! Nie będę jednak jej rozbudowywał, by uniknąć posądzenia o bezpośrednią i mało subtelną reklamę własnej firmy dostarczającej biznesowi systemy do e-fakturowania. Jeżeli natomiast chodzi pierwszą kwestię: dzisiejsi kontrolerzy skarbowi otoczeni stertami dostarczanych im obowiązkowo dokumentów (i to najczęściej w wydzielonym pomieszczeniu w kontrolowanej firmie) również mogą jakieś wrażliwe dane dotyczące działalności gospodarczej niechcący zdradzić, a ich osobiste notebooki, gdzie notują spostrzeżenia, uwagi, ustalenia i wnioski  na pewno nie są lepiej zabezpieczone niż współczesne profesjonalne systemy informatyczne. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Czy Centralna Baza Faktur oznacza mniej kontroli skarbowych? Nie. Kontroli za pewne będzie dużo, dużo więcej, tyle, że… będą one dla kontrolowanych podmiotów niezauważalne. Krzyżowe sprawdzanie transakcji, które dzisiaj często paraliżuje księgowości firm będzie mogło odbywać się niejako poza ich udziałem. Oczywiście bywa, że uczciwe firmy padają ofiarami tych nieuczciwych, uruchamiających karuzelę wyłudzeń VATu. Sumarycznie jednak dzięki centralnemu rejestrowi liczba nieuczciwych zmniejszy się, zatem również mniej będzie oszukanych. Fiskus łatwiej i mniej przypadkowo będzie mógł wyznaczać podmioty „warte” skontrolowania, co oznacza spokój u tych uczciwych. Wizyty „państwa z kontroli skarbowej” będą chyba mogły być rzadsze, a już na pewno mniej przypadkowe.               

Zatem, chyba nie ma się czego bać. Centralna baza nieco paradoksalnie może ułatwić, a nie utrudnić życie przedsiębiorcom, skłonić ich do przejścia na elektroniczny obieg dokumentów (co jest w dzisiejszych czasach i tak nieuniknione) i rzeczywiście uszczelnić system podatkowy. Skuteczność centralnego ewidencjonowania dokumentów dotyczących obrotu gospodarczego, w tym podatku od towarów i usług można dobrze zilustrować przykładem Ameryki Łacińskiej, gdzie procentowy udział e-dokumentów jest najwyższy na świecie. I stało się tak właśnie dzięki obligatoryjnym systemom rejestracji faktur, wprowadzonym przez rządy. Te przykłady będą tematem mojego kolejnego tekstu.

Przemysław Płudowski
Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA