REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?
Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów pracuje nad systemem wprowadzającym obligatoryjne rejestrowanie faktur VAT w formie elektronicznej. Usprawnienie kontrolnych możliwości fiskusa poprzez centralny rejestr faktur jest również elementem programu liczącego na zwycięstwo wyborcze PiS. Warto więc przyjrzeć się szczegółom rozwiązań i przykładom z zagranicy.

REKLAMA

Nazwa „Centralna Baza Faktur” brzmi dość groźnie, może wywoływać u przedsiębiorców rodzaj niepokoju, iż oto państwo kolejny raz chce odgórnie kontrolować, sprawdzać, mieć nadzór i dawać wyraz brakowi zaufania wobec podatników. W rzeczywistości sprawy mają się jednak inaczej: poprzez stworzenie obowiązkowej ewidencji faktur VAT fiskus nie rozszerza pola swojego działania (w tym działania kontrolnego), a jedynie może usprawnić realizację swojej misji tak, by była ona mniej dolegliwa dla przedsiębiorców. Uszczelnienie systemu podatkowego i zmniejszenie skali oszustw podatkowych, głównie wokół VATu jest oczywiście aksjomatem planowanego rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów do wprowadzenia Bazy przymierza się od kilku lat. W 2010 roku w „Zielonej Księdze VAT” rozwiązanie takie postulowała Komisja Europejska. Propozycja nie była obligatoryjna, choć można się spodziewać, że w razie odwlekania przez kraje członkowskie w nieskończoność – może trafić do unijnych obowiązkowych przepisów, bowiem wyłudzenia VAT, zamierzone nieprawidłowości w jego odprowadzaniu i podobne oszustwa coraz częściej mają charakter międzynarodowy, gdzie firmy z danego kraju są jedynie elementem większego, korzystającego z dobrodziejstw wspólnego rynku systemu. Po unijnym wezwaniu do tworzenia Centralnych baz faktur rozwiązania takie wprowadziła Portugalia, Słowacja i Czechy. Nasi południowi sąsiedzi mieli ułatwione zadanie, gdyż wcześniej działał już u nich bardzo dobrze skonstruowany elektroniczny system skarbowy oraz celny. Utworzenie rejestru, który odnotowywałby faktury, jakie przesyłają sobie nawzajem przedsiębiorcy było tylko swoistym uzupełnieniem systemu informatycznego „Státni Pokladna”.

Wprowadzenie rejestru było poprzedzone dość gorącą dyskusją, w której przedsiębiorcy dawali wyraz swoim obawom: czy dane z faktur, będące przecież bardzo często tajemnicą handlową, nie będą wyciekały? Czy konieczność zamieniania wszystkich faktur na formę elektroniczną nie zwiększy kosztów funkcjonowania firmy? Odpowiedź na drugie pytanie brzmi: oczywiście nie, wręcz odwrotnie! Nie będę jednak jej rozbudowywał, by uniknąć posądzenia o bezpośrednią i mało subtelną reklamę własnej firmy dostarczającej biznesowi systemy do e-fakturowania. Jeżeli natomiast chodzi pierwszą kwestię: dzisiejsi kontrolerzy skarbowi otoczeni stertami dostarczanych im obowiązkowo dokumentów (i to najczęściej w wydzielonym pomieszczeniu w kontrolowanej firmie) również mogą jakieś wrażliwe dane dotyczące działalności gospodarczej niechcący zdradzić, a ich osobiste notebooki, gdzie notują spostrzeżenia, uwagi, ustalenia i wnioski  na pewno nie są lepiej zabezpieczone niż współczesne profesjonalne systemy informatyczne. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy Centralna Baza Faktur oznacza mniej kontroli skarbowych? Nie. Kontroli za pewne będzie dużo, dużo więcej, tyle, że… będą one dla kontrolowanych podmiotów niezauważalne. Krzyżowe sprawdzanie transakcji, które dzisiaj często paraliżuje księgowości firm będzie mogło odbywać się niejako poza ich udziałem. Oczywiście bywa, że uczciwe firmy padają ofiarami tych nieuczciwych, uruchamiających karuzelę wyłudzeń VATu. Sumarycznie jednak dzięki centralnemu rejestrowi liczba nieuczciwych zmniejszy się, zatem również mniej będzie oszukanych. Fiskus łatwiej i mniej przypadkowo będzie mógł wyznaczać podmioty „warte” skontrolowania, co oznacza spokój u tych uczciwych. Wizyty „państwa z kontroli skarbowej” będą chyba mogły być rzadsze, a już na pewno mniej przypadkowe.               

Zatem, chyba nie ma się czego bać. Centralna baza nieco paradoksalnie może ułatwić, a nie utrudnić życie przedsiębiorcom, skłonić ich do przejścia na elektroniczny obieg dokumentów (co jest w dzisiejszych czasach i tak nieuniknione) i rzeczywiście uszczelnić system podatkowy. Skuteczność centralnego ewidencjonowania dokumentów dotyczących obrotu gospodarczego, w tym podatku od towarów i usług można dobrze zilustrować przykładem Ameryki Łacińskiej, gdzie procentowy udział e-dokumentów jest najwyższy na świecie. I stało się tak właśnie dzięki obligatoryjnym systemom rejestracji faktur, wprowadzonym przez rządy. Te przykłady będą tematem mojego kolejnego tekstu.

Przemysław Płudowski
Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird S.A.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA