REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Subskrybuj nas na Youtube
Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi
Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej

Generowane w naszym systemie faktury drukujemy i wysyłamy nabywcom w formie papierowej. Je­den z nich zwrócił się do nas niedawno o wystawienie duplikatu. Ponieważ od początku tego roku przekazujemy naszym odbiorcom faktury wyłącznie w formie elektronicznej (w postaci pliku PDF), zastanawiamy się nad wysłaniem w postaci elektronicznej również temu nabywcy duplikatu faktury wystawionej uprzednio w formie papierowej. Czy jest to dopuszczalne?

REKLAMA

Autopromocja

Tak. Nie ma przeszkód, aby po uzyskaniu akceptacji nabywcy, który zwrócił się do Państwa o wy­stawienie duplikatu faktury, wystawić mu i przesłać ten dokument w formie elektronicznej. Przesyłanie faktur w formie pliku PDF, stanowiącego załącznik do e-maila, jest równoważne w skutkach podatkowych z przesłaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia, inte­gralność treści i czytelność tych faktur (ich duplikatów). Wymagana w takim przypadku akceptacja od­biorcy może zostać wyrażona w dowolnej formie, nie tylko aktywnej - w postaci formalnej pisemnej zgody na taką formę fakturowania (np. w formie pisma lub e-maila potwierdzającego fakt istnienia takiej zgody), bądź zgody wyrażonej ustnie - np. w trakcie rozmowy telefonicznej z kontrahentem, ale też w sposób dorozumiany, np. poprzez brak sprzeciwu skierowanego do wystawcy faktury i zaakceptowanie skutków (przede wszystkim finansowych - o ile takie wystąpią), jakie wywołuje tak wystawiony dokument.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 2 pkt 32, art. 106l, art. 106n ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Biuletyn VAT

Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej

REKLAMA

Po uzyskaniu akceptacji naszych nabywców wystawiamy i wysyłamy im faktury wyłącznie w formie elektronicznej. Niedawno jeden z nich zwrócił się do nas o wystawienie duplikatu faktury, którą otrzy­mał od nas w formie elektronicznej. Wiemy, że ten nabywca również stosuje system elektronicznego wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur, gdyż dokonujemy wzajemnych transakcji i wyra­żaliśmy zgodę na wystawianie i wysyłanie nam przez niego faktur w formie elektronicznej. Czy w ta­kim przypadku jego żądanie jest uzasadnione i powinniśmy mu wystawić duplikat tej faktury?

Zasady wystawiania duplikatów faktur określa art. 106l ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika jedno­znacznie, że duplikat faktury, co do zasady, jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie.

  1. zaginięciu faktury wystawionej i przesłanej w formie elektronicznej raczej nie może być mowy, zwłasz­cza gdy wcześniej dotarła ona skutecznie do nabywcy. W grę zatem może wchodzić jedynie „zniszcze­nie" - rozumiane jako trwała utrata jej postaci elektronicznej (np. trwałe uszkodzenie bądź utrata plików archiwizacyjnych i/lub korespondencji e-mail, do której faktura ta była dołączona w formie załącznika)
  2. równocześnie brak postaci papierowej (wydruku) w dokumentacji nabywcy. W takim przypadku żądanie wystawienia duplikatu sformułowane przez nabywcę jest jak najbardziej uzasadnione i powinniście Pań­stwo się do niego zastosować. Jeśli jednak żadna z tego rodzaju okoliczności nie zachodzi, to kierowanie do Państwa żądania wystawienia duplikatu przez nabywcę jest z jego strony nadmierną gorliwością, gdyż dysponując fakturą w formie elektronicznej w swoim systemie może ją w każdej chwili ponownie wydru­kować w razie potrzeby.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 2 pkt 32, art. 106l, art. 106n ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności

REKLAMA

Zakończyłem działalność gospodarczą z końcem ubiegłego roku. Jeden z moich byłych klientów zwrócił się teraz do mnie o wystawienie duplikatu jednej z faktur, która mu zaginęła. Czy jestem zobo­wiązany wystawić mu ten duplikat, mimo że nie mam już firmy?

Tak. Można domagać się wydania duplikatu faktury od kontrahenta, który zlikwidował działalność go­spodarczą. Duplikat jest ponownie wystawioną fakturą. Zawiera bowiem dane zawarte w pierwotnym dokumencie, który uległ zniszczeniu albo zaginął. Duplikat zarówno faktury, jak i faktury korygującej, ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, gdyż identycznie jak faktura pierwotna odzwierciedla to samo zdarzenie gospodarcze i na równi z nią dokumentuje prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego. Przepisy art. 112 i 112a ustawy o VAT określają terminy i zasady przechowywania dokumentacji dla celów VAT, w tym oczywiście, wystawionych faktur. Obowiązek ten trwa aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponieważ duplikat faktury nie jest nową fakturą, to nieracjonalne byłoby za­wężenie kręgu podatników, do których można by kierować żądnie wystawienia duplikatu, tylko do podat­ników będących przedsiębiorcami w momencie formułowania tego żądania. Tym bardziej, że do upływu terminu przedawnienia możliwa jest kontrola rozliczeń takiego podmiotu przez organ podatkowy już po likwidacji działalności gospodarczej. Dlatego też należy uznać, że podmiot, który wystawił w przeszłości fakturę jako podatnik VAT, jest obowiązany wystawić duplikat takiej faktury nawet po zamknięciu firmy, a obowiązek ten ciąży na nim do czasu upływu terminu takiego obowiązkowego przechowywania faktur.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 112, art. 112a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić duplikat faktury korygującej

Nasz kontrahent zwrócił się do nas o wystawienie duplikatu faktury korygującej. Czy mamy prawo wystawić taki duplikat?

Tak, mają Państwo takie prawo. Co prawda art. 106l, określający zasady wystawiania duplikatów, wprost odnosi się jedynie do faktur i brak jest w nim bezpośredniego odesłania do faktur korygujących, to jednak biorąc pod uwagę, że faktura korygująca jest rodzajem faktury, należy uznać, że reguły te mają również zastosowanie do faktur korygujących.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA