REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Subskrybuj nas na Youtube
Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi
Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej

Generowane w naszym systemie faktury drukujemy i wysyłamy nabywcom w formie papierowej. Je­den z nich zwrócił się do nas niedawno o wystawienie duplikatu. Ponieważ od początku tego roku przekazujemy naszym odbiorcom faktury wyłącznie w formie elektronicznej (w postaci pliku PDF), zastanawiamy się nad wysłaniem w postaci elektronicznej również temu nabywcy duplikatu faktury wystawionej uprzednio w formie papierowej. Czy jest to dopuszczalne?

REKLAMA

Autopromocja

Tak. Nie ma przeszkód, aby po uzyskaniu akceptacji nabywcy, który zwrócił się do Państwa o wy­stawienie duplikatu faktury, wystawić mu i przesłać ten dokument w formie elektronicznej. Przesyłanie faktur w formie pliku PDF, stanowiącego załącznik do e-maila, jest równoważne w skutkach podatkowych z przesłaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia, inte­gralność treści i czytelność tych faktur (ich duplikatów). Wymagana w takim przypadku akceptacja od­biorcy może zostać wyrażona w dowolnej formie, nie tylko aktywnej - w postaci formalnej pisemnej zgody na taką formę fakturowania (np. w formie pisma lub e-maila potwierdzającego fakt istnienia takiej zgody), bądź zgody wyrażonej ustnie - np. w trakcie rozmowy telefonicznej z kontrahentem, ale też w sposób dorozumiany, np. poprzez brak sprzeciwu skierowanego do wystawcy faktury i zaakceptowanie skutków (przede wszystkim finansowych - o ile takie wystąpią), jakie wywołuje tak wystawiony dokument.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 2 pkt 32, art. 106l, art. 106n ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Biuletyn VAT

Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej

Po uzyskaniu akceptacji naszych nabywców wystawiamy i wysyłamy im faktury wyłącznie w formie elektronicznej. Niedawno jeden z nich zwrócił się do nas o wystawienie duplikatu faktury, którą otrzy­mał od nas w formie elektronicznej. Wiemy, że ten nabywca również stosuje system elektronicznego wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur, gdyż dokonujemy wzajemnych transakcji i wyra­żaliśmy zgodę na wystawianie i wysyłanie nam przez niego faktur w formie elektronicznej. Czy w ta­kim przypadku jego żądanie jest uzasadnione i powinniśmy mu wystawić duplikat tej faktury?

Zasady wystawiania duplikatów faktur określa art. 106l ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika jedno­znacznie, że duplikat faktury, co do zasady, jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie.

  1. zaginięciu faktury wystawionej i przesłanej w formie elektronicznej raczej nie może być mowy, zwłasz­cza gdy wcześniej dotarła ona skutecznie do nabywcy. W grę zatem może wchodzić jedynie „zniszcze­nie" - rozumiane jako trwała utrata jej postaci elektronicznej (np. trwałe uszkodzenie bądź utrata plików archiwizacyjnych i/lub korespondencji e-mail, do której faktura ta była dołączona w formie załącznika)
  2. równocześnie brak postaci papierowej (wydruku) w dokumentacji nabywcy. W takim przypadku żądanie wystawienia duplikatu sformułowane przez nabywcę jest jak najbardziej uzasadnione i powinniście Pań­stwo się do niego zastosować. Jeśli jednak żadna z tego rodzaju okoliczności nie zachodzi, to kierowanie do Państwa żądania wystawienia duplikatu przez nabywcę jest z jego strony nadmierną gorliwością, gdyż dysponując fakturą w formie elektronicznej w swoim systemie może ją w każdej chwili ponownie wydru­kować w razie potrzeby.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 2 pkt 32, art. 106l, art. 106n ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności

Zakończyłem działalność gospodarczą z końcem ubiegłego roku. Jeden z moich byłych klientów zwrócił się teraz do mnie o wystawienie duplikatu jednej z faktur, która mu zaginęła. Czy jestem zobo­wiązany wystawić mu ten duplikat, mimo że nie mam już firmy?

Tak. Można domagać się wydania duplikatu faktury od kontrahenta, który zlikwidował działalność go­spodarczą. Duplikat jest ponownie wystawioną fakturą. Zawiera bowiem dane zawarte w pierwotnym dokumencie, który uległ zniszczeniu albo zaginął. Duplikat zarówno faktury, jak i faktury korygującej, ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, gdyż identycznie jak faktura pierwotna odzwierciedla to samo zdarzenie gospodarcze i na równi z nią dokumentuje prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego. Przepisy art. 112 i 112a ustawy o VAT określają terminy i zasady przechowywania dokumentacji dla celów VAT, w tym oczywiście, wystawionych faktur. Obowiązek ten trwa aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponieważ duplikat faktury nie jest nową fakturą, to nieracjonalne byłoby za­wężenie kręgu podatników, do których można by kierować żądnie wystawienia duplikatu, tylko do podat­ników będących przedsiębiorcami w momencie formułowania tego żądania. Tym bardziej, że do upływu terminu przedawnienia możliwa jest kontrola rozliczeń takiego podmiotu przez organ podatkowy już po likwidacji działalności gospodarczej. Dlatego też należy uznać, że podmiot, który wystawił w przeszłości fakturę jako podatnik VAT, jest obowiązany wystawić duplikat takiej faktury nawet po zamknięciu firmy, a obowiązek ten ciąży na nim do czasu upływu terminu takiego obowiązkowego przechowywania faktur.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 112, art. 112a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić duplikat faktury korygującej

Nasz kontrahent zwrócił się do nas o wystawienie duplikatu faktury korygującej. Czy mamy prawo wystawić taki duplikat?

Tak, mają Państwo takie prawo. Co prawda art. 106l, określający zasady wystawiania duplikatów, wprost odnosi się jedynie do faktur i brak jest w nim bezpośredniego odesłania do faktur korygujących, to jednak biorąc pod uwagę, że faktura korygująca jest rodzajem faktury, należy uznać, że reguły te mają również zastosowanie do faktur korygujących.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA