REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi
Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej

Generowane w naszym systemie faktury drukujemy i wysyłamy nabywcom w formie papierowej. Je­den z nich zwrócił się do nas niedawno o wystawienie duplikatu. Ponieważ od początku tego roku przekazujemy naszym odbiorcom faktury wyłącznie w formie elektronicznej (w postaci pliku PDF), zastanawiamy się nad wysłaniem w postaci elektronicznej również temu nabywcy duplikatu faktury wystawionej uprzednio w formie papierowej. Czy jest to dopuszczalne?

REKLAMA

Autopromocja

Tak. Nie ma przeszkód, aby po uzyskaniu akceptacji nabywcy, który zwrócił się do Państwa o wy­stawienie duplikatu faktury, wystawić mu i przesłać ten dokument w formie elektronicznej. Przesyłanie faktur w formie pliku PDF, stanowiącego załącznik do e-maila, jest równoważne w skutkach podatkowych z przesłaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia, inte­gralność treści i czytelność tych faktur (ich duplikatów). Wymagana w takim przypadku akceptacja od­biorcy może zostać wyrażona w dowolnej formie, nie tylko aktywnej - w postaci formalnej pisemnej zgody na taką formę fakturowania (np. w formie pisma lub e-maila potwierdzającego fakt istnienia takiej zgody), bądź zgody wyrażonej ustnie - np. w trakcie rozmowy telefonicznej z kontrahentem, ale też w sposób dorozumiany, np. poprzez brak sprzeciwu skierowanego do wystawcy faktury i zaakceptowanie skutków (przede wszystkim finansowych - o ile takie wystąpią), jakie wywołuje tak wystawiony dokument.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 2 pkt 32, art. 106l, art. 106n ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Biuletyn VAT

Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej

Po uzyskaniu akceptacji naszych nabywców wystawiamy i wysyłamy im faktury wyłącznie w formie elektronicznej. Niedawno jeden z nich zwrócił się do nas o wystawienie duplikatu faktury, którą otrzy­mał od nas w formie elektronicznej. Wiemy, że ten nabywca również stosuje system elektronicznego wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur, gdyż dokonujemy wzajemnych transakcji i wyra­żaliśmy zgodę na wystawianie i wysyłanie nam przez niego faktur w formie elektronicznej. Czy w ta­kim przypadku jego żądanie jest uzasadnione i powinniśmy mu wystawić duplikat tej faktury?

Zasady wystawiania duplikatów faktur określa art. 106l ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika jedno­znacznie, że duplikat faktury, co do zasady, jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie.

  1. zaginięciu faktury wystawionej i przesłanej w formie elektronicznej raczej nie może być mowy, zwłasz­cza gdy wcześniej dotarła ona skutecznie do nabywcy. W grę zatem może wchodzić jedynie „zniszcze­nie" - rozumiane jako trwała utrata jej postaci elektronicznej (np. trwałe uszkodzenie bądź utrata plików archiwizacyjnych i/lub korespondencji e-mail, do której faktura ta była dołączona w formie załącznika)
  2. równocześnie brak postaci papierowej (wydruku) w dokumentacji nabywcy. W takim przypadku żądanie wystawienia duplikatu sformułowane przez nabywcę jest jak najbardziej uzasadnione i powinniście Pań­stwo się do niego zastosować. Jeśli jednak żadna z tego rodzaju okoliczności nie zachodzi, to kierowanie do Państwa żądania wystawienia duplikatu przez nabywcę jest z jego strony nadmierną gorliwością, gdyż dysponując fakturą w formie elektronicznej w swoim systemie może ją w każdej chwili ponownie wydru­kować w razie potrzeby.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 2 pkt 32, art. 106l, art. 106n ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności

REKLAMA

Zakończyłem działalność gospodarczą z końcem ubiegłego roku. Jeden z moich byłych klientów zwrócił się teraz do mnie o wystawienie duplikatu jednej z faktur, która mu zaginęła. Czy jestem zobo­wiązany wystawić mu ten duplikat, mimo że nie mam już firmy?

Tak. Można domagać się wydania duplikatu faktury od kontrahenta, który zlikwidował działalność go­spodarczą. Duplikat jest ponownie wystawioną fakturą. Zawiera bowiem dane zawarte w pierwotnym dokumencie, który uległ zniszczeniu albo zaginął. Duplikat zarówno faktury, jak i faktury korygującej, ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, gdyż identycznie jak faktura pierwotna odzwierciedla to samo zdarzenie gospodarcze i na równi z nią dokumentuje prawo nabywcy do odliczenia podatku naliczonego. Przepisy art. 112 i 112a ustawy o VAT określają terminy i zasady przechowywania dokumentacji dla celów VAT, w tym oczywiście, wystawionych faktur. Obowiązek ten trwa aż do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponieważ duplikat faktury nie jest nową fakturą, to nieracjonalne byłoby za­wężenie kręgu podatników, do których można by kierować żądnie wystawienia duplikatu, tylko do podat­ników będących przedsiębiorcami w momencie formułowania tego żądania. Tym bardziej, że do upływu terminu przedawnienia możliwa jest kontrola rozliczeń takiego podmiotu przez organ podatkowy już po likwidacji działalności gospodarczej. Dlatego też należy uznać, że podmiot, który wystawił w przeszłości fakturę jako podatnik VAT, jest obowiązany wystawić duplikat takiej faktury nawet po zamknięciu firmy, a obowiązek ten ciąży na nim do czasu upływu terminu takiego obowiązkowego przechowywania faktur.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 112, art. 112a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy można wystawić duplikat faktury korygującej

Nasz kontrahent zwrócił się do nas o wystawienie duplikatu faktury korygującej. Czy mamy prawo wystawić taki duplikat?

Tak, mają Państwo takie prawo. Co prawda art. 106l, określający zasady wystawiania duplikatów, wprost odnosi się jedynie do faktur i brak jest w nim bezpośredniego odesłania do faktur korygujących, to jednak biorąc pod uwagę, że faktura korygująca jest rodzajem faktury, należy uznać, że reguły te mają również zastosowanie do faktur korygujących.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA