REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak numeru NIP nabywcy na fakturze a import usług

Subskrybuj nas na Youtube
Brak numeru NIP nabywcy na fakturze a import usług
Brak numeru NIP nabywcy na fakturze a import usług

REKLAMA

REKLAMA

Czy można rozliczyć fakturę za nabycie licencji do oprogramowania od kontrahenta z Czech jako import usług, jeśli na fakturze nie wskazano NIP nabywcy? Ponadto nabywca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a jego firma to tylko imię i nazwisko.

Ważne!
Dla rozpoznania importu usług bez znaczenia pozostaje fakt, że kontrahent nie wskazał numeru NIP nabywcy na fakturze oraz nabywca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Polski podatnik będzie obowiązany do rozliczenia importu usług, o ile zostały spełnione wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Import usług w VAT - przesłanki

Aby polski podatnik był zobowiązany do rozpoznania zakupu usługi od zagranicznego kontrahenta jako importu usług, łącznie powinny wystąpić następujące przesłanki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski,
  2. usługobiorcą jest podatnik VAT posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo osoba prawna niebędąca podatnikiem VAT, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania jako podatnik VAT UE,
  3. miejscem świadczenia nabywanej usługi jest terytorium Polski.

W ocenie autora w analizowanej sprawie wszystkie przesłanki zostały spełnione. Dodatkowo katalog nie wskazuje na konieczność wykazania numeru NIP nabywcy na fakturze czy rejestracji do VAT UE jako przesłanki koniecznej do rozpoznania importu usług. W konsekwencji polski podatnik nabywający licencję od kontrahenta z Czech będzie obowiązany do rozliczenia importu usług.

Polecamy: VAT 2022. Komentarz

Status sprzedawcy w imporcie usług

Określając statusu sprzedawcy na potrzeby rozpoznania importu usług należy odnieść się do art. 28a ustawy o VAT. Definicja przewidziana w art. 15 ustawy o VAT dotyczy bowiem wyłącznie polskich podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definicja podatnika

Dla celów ustalania miejsca świadczenia, ilekroć mowa o podatniku, rozumie się przez to:

1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności;
2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie pkt 1), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Podatnika, który prowadzi działalność oraz dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zatem dla uznania zagranicznego kontrahenta za podatnika dla celów importu usług najbardziej istotny jest charakter wykonywanych przez niego czynności. Jeżeli usługodawca wykonuje czynności uznawane za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, to będzie on uznawany za podatnika na potrzeby rozpoznania importu usług przez polskiego nabywcę. Natomiast według ustawy o VAT za działalność gospodarczą uznawana jest m.in. działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, oraz czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto sprzedawca będzie podatnikiem w rozumieniu powyższych regulacji, nawet jeśli nie jest zarejestrowany formalnie jako podatnik VAT w swoim kraju członkowskim.

Jeśli więc w analizowanej sprawie czeski kontrahent:

  • wykonuje czynności uznawane za działalność gospodarczą oraz jednocześnie
  • nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski,

to wszystkie przesłanki dla rozpoznania importu usług w zakresie statusu sprzedawcy zostały spełnione.

Status nabywcy w imporcie usług

Od strony nabywcy istotne jest natomiast, aby ten podmiot był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Analogicznie jak w przypadku sprzedawcy za działalność gospodarczą uznawana jest m.in. działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, oraz czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zakładam, że również ta przesłanka jest spełniona w analizowanej sprawie, tzn. nabywca licencji jest polskim podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo, na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT polscy podatnicy nabywający usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług, są obowiązani do zarejestrowania się jako podatnik VAT UE. Jednak fakt niedopełnienia przesłanki formalnej polegającej na uchybieniu obowiązkowi rejestracji czy brak NIP nabywcy na fakturze nie mają wpływu na sposób opodatkowania transakcji jako importu usług. Treść art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wskazuje tego jako warunku uznania transakcji za import usług.

Miejsce świadczenia usługi licencji

Dla usług udzielania licencji na rzecz podatnika nie przewidziano specjalnych zasad ustalania miejsca świadczenia. Dlatego zastosowanie znajdą zasady ogólne wskazane w art. 28b ustawy o VAT. W myśl tych regulacji, miejscem świadczenia w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu).

Zatem w naszej sprawie miejscem świadczenia usługi licencji będzie miejsce, w którym nabywca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli terytorium Polski. Tak więc ostatnia przesłanka obligująca nabywcę do rozliczenia importu usług jest również spełniona.

Podsumowanie

W analizowanej sprawie wszystkie przesłanki materialne niezbędne do rozpoznania importu usług zostały spełnione. Dodatkowo fakt braku rejestracji sprzedawcy jako podatnika VAT w jego kraju członkowskim, brak NIP nabywcy na fakturze oraz brak rejestracji podatnika jako podatnika VAT UE nie ma znaczenia dla rozliczeń podatkowych. Treść art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie wskazuje tych okoliczności jako warunku uznania transakcji za import usług.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1 i 2, art. 28a, art. 28b, art. 97 ust. 3 pkt 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA