REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem sprzedaży kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem pustych faktur /shutterstock.com
Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem pustych faktur /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa stale monitoruje publikowane w internecie ogłoszenia dotyczące sprzedaży kosztów. Dane z plików JPK_VAT pomagają w walce z tym procederem. Konsekwencje grożą nie tylko sprzedającym, ale również nabywcom.

- Przy obecnych narzędziach informatycznych, które posiada Ministerstwo Finansów, dużo łatwiej wykryć taki proceder - podkreśla Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers.

REKLAMA

Świadczą o tym komunikaty pojawiające się na stronie internetowej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), w których fiskus chwali się skuteczną walką z pustymi fakturami.

Korzystali z ogłoszeń

Ostatnio KAS poinformowała, że Dolnośląski Urząd Celno-Skarbowy we Wrocławiu ujawnił mechanizm sprzedaży kosztów za pośrednictwem ogłoszeń. Oszust oferował fikcyjne faktury, korzystając z danych (m.in. numeru NIP) nieświadomych procederu legalnie działających podmiotów.

Dzięki danym z plików JPK_VAT skarbówce udało się sporządzić listę takich przedsiębiorców i ustalić około tysiąca podmiotów, które mogły kupić fikcyjne faktury. Uszczuplenia oszacowano na co najmniej 20 mln zł.

REKLAMA

Zarzuty w sprawie usłyszało już 32 podejrzanych, a większość z nich przyznała się do popełnienia zarzucanych czynów i zobowiązała się do złożenia korekt deklaracji podatkowych. Wobec dwóch osób sąd, na wniosek prokuratury, zastosował trzymiesięczny tymczasowy areszt. W odniesieniu do pozostałych zastosowano środki takie jak dozór policyjny, zakaz opuszczania kraju oraz poręczenia majątkowe na łączną kwotę przekraczającą 800 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy KAS zastosowały też blokady (na kwotę ok. 500 tys. zł) na rachunkach bankowych podmiotów podejrzewanych o wyłudzenia. Umożliwił to System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR). Dokonane zostały również blokady (na kwotę 34 tys. zł) rachunków bankowych na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Wcześniej urzędy dolnośląski i kujawsko-pomorski KAS rozbroiły grupy przestępcze zajmujące się sprzedażą pustych faktur.

Pomocne bazy

Biuro prasowe KAS podkreśla, że stale monitoruje publikowane w internecie ogłoszenia dotyczące sprzedaży kosztów firmowych.

- Na nasz wniosek hostingodawcy systematycznie usuwają takie ogłoszenia. Dzięki temu w ciągu ostatnich dwóch lat zniknęło ponad 3,4 tys. ogłoszeń i stron oferujących koszty VAT - informuje biuro prasowa skarbówki.

REKLAMA

Przyznaje, że w walce z procederem pustych faktur pomagają jej dane z JPK_VAT i STIR. Wyjaśnia, że wykorzystywane przez skarbówkę centralne raporty informatyczne pozwalają ustalić podmioty, które w JPK_VAT w rejestrze zakupów wykazały faktury niewykazane przez kontrahenta. Takie raporty są generowane comiesięcznie.

- Wszelkie rozbieżności wynikające z tego raportu są kierowane do właściwych urzędów skarbowych, które w przypadku wątpliwości przeprowadzają czynności sprawdzające lub kontrolę u podatnika - informuje biuro prasowe.

Zagrożone obie strony

KAS ostrzega, że podatnik, który kupi pustą fakturę, zostanie szybko zidentyfikowany.

Jarosław Ziółkowski wskazuje, że trudniej jest namierzyć sprzedawcę. Z nim bowiem kontakt jest utrudniony. Co więcej, ogłoszenia, które są wysyłane drogą e-mailową, znajdują się często na zagranicznych serwerach (zwykle poza granicami Unii, najczęściej w Białorusi i Islandii).

- Na konsekwencje najbardziej narażony jest więc nabywca - podkreśla ekspert.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Warto informować

Według Jarosława Ziółkowskiego fiskus - oprócz działań nastawionych na wykrywania procederu - równolegle powinien prowadzić szeroko zakrojone kampanie informujące o zagrożeniach płynących z kupowania i sprzedawania kosztów.

Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla jednak, że wielokrotnie już komunikowała, iż posługiwanie się fikcyjnymi fakturami jest oszustwem.

- Co ważne, oszukiwany jest również nabywca pustej faktury. Dokumenty takie wystawiane są bowiem przy użyciu prawdziwych danych faktycznie istniejących podmiotów, ale bez ich wiedzy - podkreśla biuro prasowe KAS.

Tłumaczy, że w takim przypadku faktura nie jest umieszczona przez rzekomego wystawcę w ewidencji sprzedaży JPK_VAT, toteż próba jej wykorzystania jako kosztowej jest stosunkowo łatwo wychwytywana. ©℗

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA