REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
sprzedaż oscypków rejestrowana kasą fiskalną
sprzedaż oscypków rejestrowana kasą fiskalną

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Skarbowy w Zakopanem i Biuro Promocji Miasta Zakopanego podjęły z początkiem stycznia 2012 r. wspólnie z osobami będącymi kontrahentami Biura (w tym w szczególności dzierżawcy stoisk handlowych na Krupówkach) inicjatywę zmierzającą do rzetelnego ewidencjonowania osiąganego przychodu, a realizację tego zobowiązania ułatwi dobrowolne stosowanie kasy fiskalnej.

Jak poinformowała nas p. Małgorzata Kabata-Żbik – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopane, głównym celem w/w przedsięwzięcia jest edukacja społeczeństwa poprzez pozytywny przykład, który mam nadzieję dadzą innym "Górale". Do końca stycznia 2012 r. sprzedawcy oscypków i innych pamiątek muszą wyposażyć się w kasy fiskalne i dopełnić wszelkich innych obowiązków prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Rejestrowana kasą fiskalną sprzedaż będzie transparentna dla wszystkich stron transakcji, a nabywcy towaru da pewność, że wliczony w cenę i zapłacony przez niego podatek zostanie odprowadzony do budżetu państwa. Ponadto warto zauważyć, że kupujący będzie posiadał dowód zakupu, a co za tym idzie, wszystkie przysługujące mu prawa konsumenckie.

Przepisy podatkowe (rozporządzenie Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz. U. nr 138, poz.930) wskazują wprost, że co do zasady kwota przychodu osiągniętego przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą decyduje o terminie dokonania instalacji kasy fiskalnej oraz obowiązku ewidencjonowania przychodów z jej użyciem.

Omawiane rozporządzenie utrzymuje do 31 grudnia 2012 r. dotychczasowe zwolnienie od obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas dla podatników o bardzo małych obrotach (40.000 zł). Ze zwolnień, co do zasady, nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT przekroczyła w okresie rocznym kwotę 40 000 zł.

Funkcjonuje nadal kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20.000 zł z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT tracą prawo do korzystania ze zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Istnieje też zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników: 
- kontynuujących po dniu 31 grudnia 2010 r. działalność, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą
- prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

rozporządzeniu przewiduje się, że bez względu na wysokość obrotów, obowiązkiem ewidencji przy zastosowaniu kas są objęte czynności:
- w zakresie świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami,
- w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd oraz
- przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostaw elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego,
- sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
- sprzedaży płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe), a także
- sprzedaży wszelkiego rodzaju paliw płynnych oraz wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych.

Sprzedaż i produkcja oscypków, a także innych produktów regionalnych, to ważna dziedzina życia gospodarczego w tym regionie.

REKLAMA

Najbardziej dochodowe są stragany na Krupówkach i pod Gubałówką – tam dzierżawcy straganów płacą miastu nawet 4 tys. zł miesięcznego czynszu. Problem w tym, że spod góry oscypków nie wystawały z tych straganów kasy fiskalne. Nie wystawały … bo ich tam nie było. Teraz ma się to zmienić.

Sprzedawcy oscypków będą też „przy okazji” musieli zarejestrować oficjalnie działalność gospodarczą, bo tajemnicą poliszynela jest, że działają w znakomitej większości w szarej strefie.

Jak informuje Biuro Promocji Zakopanego na Krupówkach ma pozostać jedynie sprzedaż oscypka i innych podobnych produktów mlecznych wpisanych do rejestru produktów tradycyjnych woj. Małopolskiego (gołka, redykołka, bryndza, bundz). Zezwolenie na taką sprzedaż nie oznacza jednak, że osoby prowadzące handel, mogą go prowadzić bez rejestracji.

Dotąd Zakopane przeprowadzało przetargi na stoiska handlowe na Krupówkach kierowane do baców, czyli do wytwórców, natomiast handlem w ich imieniu na stoiskach zajmowały się osoby, albo z najbliższej rodziny, albo posiadające umowy z bacami na sprzedaż tych wyrobów.

Urząd Skarbowy zakwestionował tego typu działalność, jako niezgodną z przepisami podatkowymi, ponieważ nie jest to bezpośrednia sprzedaż płodów rolnych przez rolnika, lecz sprzedaż wyrobów, które są w jakimś sensie przetworzone, a skala sprzedaży jest dość duża.

Na spotkaniu z zainteresowanymi stronami Naczelnik US w Zakopanem poinformowała o obowiązku podatkowym wynikającym z prowadzenia tego typu działalności. Kasy fiskalne, które mają być wprowadzone będą spełniały taka samą rolę jaką spełniają w przypadku innych podmiotów gospodarczych zajmujących się handlem. Osoby, które nie będą chciały dostosować się do przepisów, zapowiedziały ze złożą  rezygnacje z dzierżawy stoisk. Są to jednak jednostkowe przypadki. Cała akcja ma również ogromny wymiar edukacyjny, ponieważ problem handlu przydrożnego, na placach, prywatnych posesjach odbywa się również w podobny sposób, a więc tez bez rejestracji fiskalnej. Będzie to zapewne obszar kolejnych działań fiskusa w przyszłości. 

CEIDG – czyli własna firma przez internet

Przedstawiciele Zakopanego zapowiadają też, że nie wydzierżawią straganów oscypkowych osobom bez stosownej umowy z legalnym producentem oscypków, który legitymuje się unijnym certyfikatem.

Są i inne wymogi. "Będziemy wymagać od handlarzy regionalnego ubioru, w zamian otrzymają od nas estetyczne opakowania na sery z logotypem miasta." – zapowiada szef Biura Promocji Zakopanego Andrzej Kawecki.

Obowiązek posiadania kasy fiskalnej ma sprzedawca, którego obroty są wyższe niż 40 tys. zł rocznie.

Sprzedawcy, którzy mają obowiązek ewidencjonowania obrotów w kasie fiskalnej i wydawania klientom paragonów fiskalnych, a nie robią tego, narażają się na postępowanie o wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 – grzywny

Inicjatywa Zakopanego zbiega się obecnie z akcją Ministerstwa Finansów „Weź paragon”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA