REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
sprzedaż oscypków rejestrowana kasą fiskalną
sprzedaż oscypków rejestrowana kasą fiskalną

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Skarbowy w Zakopanem i Biuro Promocji Miasta Zakopanego podjęły z początkiem stycznia 2012 r. wspólnie z osobami będącymi kontrahentami Biura (w tym w szczególności dzierżawcy stoisk handlowych na Krupówkach) inicjatywę zmierzającą do rzetelnego ewidencjonowania osiąganego przychodu, a realizację tego zobowiązania ułatwi dobrowolne stosowanie kasy fiskalnej.

Jak poinformowała nas p. Małgorzata Kabata-Żbik – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopane, głównym celem w/w przedsięwzięcia jest edukacja społeczeństwa poprzez pozytywny przykład, który mam nadzieję dadzą innym "Górale". Do końca stycznia 2012 r. sprzedawcy oscypków i innych pamiątek muszą wyposażyć się w kasy fiskalne i dopełnić wszelkich innych obowiązków prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rejestrowana kasą fiskalną sprzedaż będzie transparentna dla wszystkich stron transakcji, a nabywcy towaru da pewność, że wliczony w cenę i zapłacony przez niego podatek zostanie odprowadzony do budżetu państwa. Ponadto warto zauważyć, że kupujący będzie posiadał dowód zakupu, a co za tym idzie, wszystkie przysługujące mu prawa konsumenckie.

Przepisy podatkowe (rozporządzenie Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - Dz. U. nr 138, poz.930) wskazują wprost, że co do zasady kwota przychodu osiągniętego przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą decyduje o terminie dokonania instalacji kasy fiskalnej oraz obowiązku ewidencjonowania przychodów z jej użyciem.

Omawiane rozporządzenie utrzymuje do 31 grudnia 2012 r. dotychczasowe zwolnienie od obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas dla podatników o bardzo małych obrotach (40.000 zł). Ze zwolnień, co do zasady, nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT przekroczyła w okresie rocznym kwotę 40 000 zł.

REKLAMA

Funkcjonuje nadal kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20.000 zł z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT tracą prawo do korzystania ze zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Istnieje też zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników: 
- kontynuujących po dniu 31 grudnia 2010 r. działalność, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą
- prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

rozporządzeniu przewiduje się, że bez względu na wysokość obrotów, obowiązkiem ewidencji przy zastosowaniu kas są objęte czynności:
- w zakresie świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami,
- w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd oraz
- przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostaw elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego,
- sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
- sprzedaży płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe), a także
- sprzedaży wszelkiego rodzaju paliw płynnych oraz wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych.

Sprzedaż i produkcja oscypków, a także innych produktów regionalnych, to ważna dziedzina życia gospodarczego w tym regionie.

Najbardziej dochodowe są stragany na Krupówkach i pod Gubałówką – tam dzierżawcy straganów płacą miastu nawet 4 tys. zł miesięcznego czynszu. Problem w tym, że spod góry oscypków nie wystawały z tych straganów kasy fiskalne. Nie wystawały … bo ich tam nie było. Teraz ma się to zmienić.

Sprzedawcy oscypków będą też „przy okazji” musieli zarejestrować oficjalnie działalność gospodarczą, bo tajemnicą poliszynela jest, że działają w znakomitej większości w szarej strefie.

Jak informuje Biuro Promocji Zakopanego na Krupówkach ma pozostać jedynie sprzedaż oscypka i innych podobnych produktów mlecznych wpisanych do rejestru produktów tradycyjnych woj. Małopolskiego (gołka, redykołka, bryndza, bundz). Zezwolenie na taką sprzedaż nie oznacza jednak, że osoby prowadzące handel, mogą go prowadzić bez rejestracji.

Dotąd Zakopane przeprowadzało przetargi na stoiska handlowe na Krupówkach kierowane do baców, czyli do wytwórców, natomiast handlem w ich imieniu na stoiskach zajmowały się osoby, albo z najbliższej rodziny, albo posiadające umowy z bacami na sprzedaż tych wyrobów.

Urząd Skarbowy zakwestionował tego typu działalność, jako niezgodną z przepisami podatkowymi, ponieważ nie jest to bezpośrednia sprzedaż płodów rolnych przez rolnika, lecz sprzedaż wyrobów, które są w jakimś sensie przetworzone, a skala sprzedaży jest dość duża.

Na spotkaniu z zainteresowanymi stronami Naczelnik US w Zakopanem poinformowała o obowiązku podatkowym wynikającym z prowadzenia tego typu działalności. Kasy fiskalne, które mają być wprowadzone będą spełniały taka samą rolę jaką spełniają w przypadku innych podmiotów gospodarczych zajmujących się handlem. Osoby, które nie będą chciały dostosować się do przepisów, zapowiedziały ze złożą  rezygnacje z dzierżawy stoisk. Są to jednak jednostkowe przypadki. Cała akcja ma również ogromny wymiar edukacyjny, ponieważ problem handlu przydrożnego, na placach, prywatnych posesjach odbywa się również w podobny sposób, a więc tez bez rejestracji fiskalnej. Będzie to zapewne obszar kolejnych działań fiskusa w przyszłości. 

CEIDG – czyli własna firma przez internet

Przedstawiciele Zakopanego zapowiadają też, że nie wydzierżawią straganów oscypkowych osobom bez stosownej umowy z legalnym producentem oscypków, który legitymuje się unijnym certyfikatem.

Są i inne wymogi. "Będziemy wymagać od handlarzy regionalnego ubioru, w zamian otrzymają od nas estetyczne opakowania na sery z logotypem miasta." – zapowiada szef Biura Promocji Zakopanego Andrzej Kawecki.

Obowiązek posiadania kasy fiskalnej ma sprzedawca, którego obroty są wyższe niż 40 tys. zł rocznie.

Sprzedawcy, którzy mają obowiązek ewidencjonowania obrotów w kasie fiskalnej i wydawania klientom paragonów fiskalnych, a nie robią tego, narażają się na postępowanie o wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 – grzywny

Inicjatywa Zakopanego zbiega się obecnie z akcją Ministerstwa Finansów „Weź paragon”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA