REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-paragony od 2020 r. Skorzystają sklepy i klienci

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
E-paragony od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia
E-paragony od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już od stycznia 2020 roku przedsiębiorcy będą mogli przesyłać klientom e-paragony, zamiast wydawać im papierowe wydruki. Sprzedawca wyda skan dowodu zapłaty, jeśli kupujący o to poprosi.

- To duże udogodnienie dla konsumentów, którzy mieliby możliwość reklamacji i zwrotów na bazie "obrazu" bez konieczności przechowywania nietrwałych, blaknących papierowych paragonów, które łatwo zgubić - wskazuje Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów, która opracowuje już usługę e-paragonu.

REKLAMA

REKLAMA

Tłumaczy, że forma elektroniczna paragonów ułatwi np. zarządzanie budżetem domowym. Byłby to także krok w kierunku sklepów samoobsługowych i duże ułatwienie dla sklepów internetowych.

To nowe rozwiązanie

Projektowane przez MF rozwiązanie jest zupełnie nowe i odrębne od funkcjonujących już kas online, które wysyłają dane do Centralnego Repozytorium Kas (CRK) Ministerstwa Finansów.

- Dla konsumenta to dwa różne tematy, których nie należy mieszać - podkreśla Cezary Pierzan.

REKLAMA

Obecny system kas online oraz komunikacji z CRK dotyczy cyfrowych raportów fiskalnych otrzymywanych ze stacjonarnych urządzeń działających w trybie online. Ich celem jest umożliwienie fiskusowi elektronicznych kontroli kas fiskalnych i dalsze uszczelnianie systemu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- E-paragony jeszcze bardziej zwiększą możliwości analityczne i kontrolne organów podatkowych - tłumaczy Marcin Sidelnik, partner w dziale prawno-podatkowym PwC.

Dalej będą drukować

Sprzedawca będzie mógł wprowadzić przesyłanie elektronicznego obrazu paragonu po spełnieniu określonych wymagań technicznych.

- Dopiero wtedy sklepy byłyby zwolnione z konieczności wydawania kupującym paragonów, choć nadal musiałyby je drukować, bo obecne urządzenia fiskalne nie mogą zaprzestać wydruku bez zmian w oprogramowaniu - tłumaczy Cezary Pierzan.

Marcin Sidelnik uważa, że może to być rozwiązanie preferowane przez sprzedawców mimo konieczności digitalizacji obrazu papierowych dowodów zakupu np. za pomocą skanera, co na pewno jest bardzo pracochłonne i zajmuje wiele czasu.

Dopiero realizacja drugiego etapu wdrażania e-paragonów przyniesie pełne korzyści dla detalistów i konsumentów. Jak wyjaśnia Cezary Pierzan, cały proces ma być jeszcze szybszy. Będzie się odbywał tu i teraz dzięki pełnej kompatybilności z urządzeniami fiskalnymi. Stanie się też bardziej ekologiczny, bo nie trzeba będzie drukować papierowych dokumentów.

- Możliwość generowania i wysyłania e-paragonów bezpośrednio z kas fiskalnych może jednak się wiązać z dodatkowymi obowiązkami po stronie podatników, czyli koniecznością zmiany urządzenia, aktualizacji oprogramowania lub choćby ich funkcjonalności - mówi Marcin Sidelnik.

Na życzenie klienta

Jak może to wyglądać w praktyce? E-paragon w pierwszym etapie będzie udostępniany klientowi tylko na jego życzenie. Jeśli kupujący nie będzie go chciał, dostanie dokument papierowy. Projekt, nad którym pracuje resort finansów, pozostawia też dowolność w zakresie tego, jak e-paragon zostanie dostarczony do konsumenta.

Cezary Pierzan ostrzega, że wysyłka na adres e-mail nie jest dobrym rozwiązaniem.

- Sprzedawcy detaliczni widzą w tym rozwiązaniu zagrożenie, bo po wysłaniu dowodu zakupu do konsumenta nie da się już określić, czy prezentowany później przez niego dokument (np. przy reklamacji) jest oryginalny i wiarygodny - wyjaśnia.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Dodaje, że tym samym e-paragon wysłany e-mailem nie będzie mógł stanowić podstawy dla wszystkich procesów posprzedażowych, takich jak reklamacje, zwroty częściowe i całkowite.

- To podważa sensowność istnienia takiego modelu - ocenia prezes Platformy Detalistów.

Zwraca przy tym uwagę na inną trudność - konsumenci zwykle nie chcą podawać adresu e-mail/telefonu przy kasie z obawy o naruszenie prywatności.

Zdaniem naszego rozmówcy powyższe problemy znikną w przypadku usługi niezależnego repozytorium e-paragonów, którą oferuje Platforma Detalistów. Klient miałby bowiem wgląd do e-paragonów z poziomu urządzenia mobilnego, komputera lub tabletu.

- Urządzenie mobilne konsumenta byłoby wtedy podstawowym narzędziem do pobrania e-paragonu w ramach konta w repozytorium - tłumaczy Pierzan.

Dodaje, że klient mógłby sprawdzić swoje e-paragony anonimowo. Nie musiałby więc udostępniać sprzedawcy danych (osobowych lub transakcyjnych z danego zakupu), dokładnie tak jak jest dziś w przypadku paragonu papierowego. Słowem, kupujący nadal pozostawałby anonimowy. ©℗

Łukasz Zalewski

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA