REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Papierowe paragony odejdą do lamusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Anna Nowak, praktykantka w Kancelarii Radców Prawnych Lubasz & Wspólnicy. Studentka jednolitych studiów magisterskich na kierunku Prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.
Anna Nowak, praktykantka w Kancelarii Radców Prawnych Lubasz & Wspólnicy. Studentka jednolitych studiów magisterskich na kierunku Prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

REKLAMA

Liczba wydawanych w Polsce corocznie paragonów papierowych może ulec znacznemu uszczupleniu za sprawą projektowanych przepisów dotyczących e-paragonów. Nie należy obawiać się całkowitego wyłączenia z obrotu paragonów papierowych, bowiem e-paragon otrzymamy na razie wyłącznie na naszą własną prośbę.

Nowe rozwiązania w walce z szarą strefą

REKLAMA

Pierwszą barierę na drodze ku nowoczesności już pokonaliśmy, bowiem rozpoczęła się wymiana starych kas rejestrujących na takie, z możliwością wystawiania elektronicznych paragonów. Znowelizowano w tym celu ustawę o podatku od towarów i usług oraz wydano nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Zasadniczym celem wprowadzanych zmian jest uszczelnienie systemu podatkowego poprzez kontrolę w czasie rzeczywistym informacji o sprzedaży.

REKLAMA

Według założeń kasa online będzie stale połączona z Centralnym Repozytorium Kas, w którym znajdą się wszystkie dane ze sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej u danego przedsiębiorcy. Rozwiewając wszelkie wątpliwości – kasa online nie będzie przesyłała danych, za pomocą których możliwe będzie zidentyfikowanie nabywcy, nawet jeśli on poda podczas dokonywania transakcji swój numer NIP lub PESEL. Informacje te zostaną zanonimizowane. Warto też dodać, że wraz z wprowadzeniem Centralnego Repozytorium Kas dobiega końca era tzw. kas dwurolkowych i uciążliwego obowiązku przechowywania kopii paragonów fiskalnych do ewentualnej kontroli podatkowej.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi wymienić kasę fiskalną?

REKLAMA

Obowiązek wymiany kas został podzielony na kilka etapów obejmujących w pierwszej kolejności najbardziej newralgiczne pod względem nieprawidłowości podatkowych rodzaje działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2020 roku kasy online winny być w posiadaniu podatników świadczących usługi związane ze sprzedażą paliw oraz usługi naprawy pojazdów i wulkanizacji. Z dniem 1 lipca 2020 roku staną się obowiązkowe dla usług gastronomicznych, usług związanych z krótkotrwałym zakwaterowaniem oraz sprzedaż węgla. Następni w kolejce (od 1 stycznia 2021 roku) są podatnicy świadczący usługi kosmetyczne, fryzjerskie, budowlane, prawnicze, medyczne oraz usługi fitness.

Pokłosiem wprowadzenia kas online będzie w najbliższej przyszłości możliwość wydawania klientom tzw. e-paragonów, czyli dowodu zakupu w formie elektronicznej, zawierającego te same informacje co jego papierowy odpowiednik.

Rozwiązania, z których możemy korzystać już dziś

Przepis art. 106b ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że nabywca może wyrazić żądanie wystawienia faktury niezależnie od faktu czy prowadzi działalność gospodarczą, przy czym na przesłanie tej faktury drogą elektroniczną nabywca musi wyrazić chociażby dorozumianą zgodę (zgodnie z art 106n ust. 1 ustawy o VAT). Z tych przepisów korzystają niektóre sklepy internetowe umieszczając w swoich regulaminach postanowienie o tym, że akceptacja regulaminu sklepu stanowi zarówno żądanie wystawienia faktury, jak i zgodę, by przybrała ona postać elektroniczną w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tzw. e-faktura jest wtedy przesyłana na podany przez nas adres e-mail lub dostępna po zalogowaniu na stronę danego sklepu. Należy uczynić tutaj wyraźne zastrzeżenie, że jeżeli nabywcą jest konsument, to sklep internetowy nie jest zwolniony z obowiązku wydrukowania paragonu fiskalnego i jego przechowywania. Doktryna oraz indywidualne interpretacje podatkowe (m.in. Interpretacja indywidualna z 5 lipca 2016 r., sygn. ILPP2/4512-1-332/16-2/MR - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu) potwierdzają praktykę wystawiania konsumentom jedynie e-faktur jako zgodną z przepisami o podatku VAT, natomiast nie zmienia to faktu, że nie ma ona zbyt szerokiego spektrum zastosowania. Dlatego w tym zakresie należy liczyć na projektowane regulacje dotyczące e-paragonów.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Jak to będzie działać?

Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość. Prace nad systemem trwają równolegle w Inkubatorze Innowacji Visy oraz Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Rozważane były różne możliwości, począwszy od konieczności podania przy kasie swojego adres e-mail lub numer telefonu , na który miałby zostać wysłany e-paragon, kończąc nawet na koncepcji informowania w tym celu sprzedawcy o naszym numerze PESEL.

Propozycje te były nie tylko niepraktyczne, ale w głównej mierze budziły wątpliwości ekspertów co do bezpieczeństwa danych osobowych. Ostatecznie najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem wydaje się być przesyłanie paragonu elektronicznego na nasze aplikacje bankowe. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już zresztą w Wielkiej Brytanii. Bank Monzo i start-up Flux stworzyły aplikację, w której można gromadzić swoje paragony, a dodatkowo korzystać z określonych promocji i programów lojalnościowych.

Możliwości i zagrożenia

Z jednej strony takie rozwiązanie ułatwi konsumentom skorzystanie ze swoich praw w przypadku wyblakłego lub zgubionego paragonu, a z drugiej strony może nieść ze sobą duże ryzyko wykorzystania naszych danych osobowych. Codzienne zakupy są dla innych podmiotów kopalnią wiedzy o naszej sytuacji materialnej, życiowej, o naszych gustach i preferencjach. Poprzez zapisanie w aplikacji e-paragonu udostępnimy naszym bankom bazę wielu cennych z ich punktu widzenia informacji (gdzie kupujemy, z jaką częstotliwością, co i za ile). Banki z pewnością będą chciały te dane wykorzystać w dobrej wierze - by personalizować dla nas oferty, kategoryzować w aplikacjach nasze wydatki i pomagać nam w zarządzaniu domowym budżetem.

O ile będą to robiły za naszą zgodą – będzie to dopuszczalne. Niestety drugą stroną medalu jest ryzyko przekazania tych informacji podmiotom zewnętrznym. Wszystko zależy w tym momencie od kształtu projektowanych przepisów i tego, w jaki sposób banki mogłyby dane z e-paragonów wykorzystywać i komu je udostępniać. W ostatecznym rozrachunku najważniejsze będzie to, czy Polacy uznają e-paragony za bezpieczne rozwiązanie. Jeśli ustawodawca stanie na wysokości zadania, nie będziemy musieli dokonywać wyboru między wygodą, a ochroną prywatności.

Anna Nowak, praktykantka w Kancelarii Radców Prawnych Lubasz & Wspólnicy,
studentka jednolitych studiów magisterskich na kierunku Prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego

Papierowe paragony odejdą do lamusa
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA