REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT
Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zwolniony z VAT, dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, chyba że może również korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku. Od 1 marca 2015 r. duża grupa podatników, również zwolnionych z VAT, będzie musiała wprowadzić kasy. Gdy dopełnią ustawowych obowiązków, będą mogli wystąpić o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Korzystanie przez podatnika ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty nieprzekraczające limitu w kwocie 150 000 zł (art. 113 ustawy o VAT) nie zwalnia go z ewentualnego obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prywatnych przy użyciu kasy rejestrującej, jeżeli sprzedaż ta przekroczyła limit zwolnienia, który decyduje o obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, lub wykonywane czynności są wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Istnienie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej u podatnika zwolnionego z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT potwierdzają zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne. Przykładowo w prawomocnym orzeczeniu WSA w Bydgoszczy z 15 marca 2011 r. (sygn. akt I SA/Bd 19/11) sąd orzekł, że:

Rezultatem wykładni gramatycznej, systemowej wewnętrznej, celowościowej i historycznej art. 111 ust. 1 i ust. 5 ustawy o VAT jest konstatacja, iż obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obciążeni są nie tylko podatnicy czynni, ale także zwolnieni od podatku od towarów i usług ze względu na przedmiot transakcji lub podmiot dokonujący czynności (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT).

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ten dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ustawy o VAT.

1. Kiedy następuje utrata zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej

Sprzedaż, której rozmiary są stosunkowo niewielkie, może korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2014 r. poz. 1544 (zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień z kas). Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest:

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł – u podatnika zwolnionego z VAT, który kontynuuje działalność gospodarczą,

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu tej sprzedaży w poprzednim roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w poprzednim roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych,

● uznanie, że przewidywany obrót ze sprzedaży dla osób prywatnych nie przekroczy w bieżącym roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu sprzedaży w bieżącym roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w bieżącym roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych.

Oznacza to, że jeśli obroty ze sprzedaży na rzecz osób prywatnych nie przekroczyły podanych limitów, to podatnik podlega zwolnieniu ze stosowania kasy rejestrującej w zakresie całej swojej sprzedaży. Natomiast uzyskanie obrotu z tej sprzedaży przekraczającego wskazane limity powoduje utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży i skutkuje koniecznością zainstalowania kasy. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obowiązujący go limit obrotu (§ 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas).

Bez względu na wysokość obrotów nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania podatnicy, którzy wykonują czynności wymienione w § 4 rozporządzenia. Wykaz ten został znacznie poszerzony w 2015 r. Podatnicy wykonujący czynności, które znalazły się w wykazie od 1 stycznia 2015 r., muszą wprowadzić kasy od 1 marca 2015 r.

Aneta Szwęch

Cały artykuł na INFORFK: Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej >>

Artykuł podpowiada po spełnieniu jakich warunków możliwe jest skorzystanie z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, czy podatnik zwolniony, rozszerzając działalność, może ponownie skorzystać z ulgi przy zakupie kolejnych kas fiskalnych. Materiał zawiera także wzór wniosku o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

„Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup” >>

"Kto musi zakupić kasę rejestrującą w 2015 r." >>

"Jakie biura rachunkowe muszą wprowadzić kasy rejestrujące – wyjaśnienie MF" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA