REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT
Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zwolniony z VAT, dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, chyba że może również korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku. Od 1 marca 2015 r. duża grupa podatników, również zwolnionych z VAT, będzie musiała wprowadzić kasy. Gdy dopełnią ustawowych obowiązków, będą mogli wystąpić o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie przez podatnika ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty nieprzekraczające limitu w kwocie 150 000 zł (art. 113 ustawy o VAT) nie zwalnia go z ewentualnego obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prywatnych przy użyciu kasy rejestrującej, jeżeli sprzedaż ta przekroczyła limit zwolnienia, który decyduje o obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, lub wykonywane czynności są wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Istnienie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej u podatnika zwolnionego z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT potwierdzają zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne. Przykładowo w prawomocnym orzeczeniu WSA w Bydgoszczy z 15 marca 2011 r. (sygn. akt I SA/Bd 19/11) sąd orzekł, że:

Rezultatem wykładni gramatycznej, systemowej wewnętrznej, celowościowej i historycznej art. 111 ust. 1 i ust. 5 ustawy o VAT jest konstatacja, iż obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obciążeni są nie tylko podatnicy czynni, ale także zwolnieni od podatku od towarów i usług ze względu na przedmiot transakcji lub podmiot dokonujący czynności (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT).

REKLAMA

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ten dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ustawy o VAT.

1. Kiedy następuje utrata zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej

Sprzedaż, której rozmiary są stosunkowo niewielkie, może korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2014 r. poz. 1544 (zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień z kas). Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest:

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł – u podatnika zwolnionego z VAT, który kontynuuje działalność gospodarczą,

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu tej sprzedaży w poprzednim roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w poprzednim roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych,

● uznanie, że przewidywany obrót ze sprzedaży dla osób prywatnych nie przekroczy w bieżącym roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu sprzedaży w bieżącym roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w bieżącym roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych.

Oznacza to, że jeśli obroty ze sprzedaży na rzecz osób prywatnych nie przekroczyły podanych limitów, to podatnik podlega zwolnieniu ze stosowania kasy rejestrującej w zakresie całej swojej sprzedaży. Natomiast uzyskanie obrotu z tej sprzedaży przekraczającego wskazane limity powoduje utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży i skutkuje koniecznością zainstalowania kasy. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obowiązujący go limit obrotu (§ 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas).

Bez względu na wysokość obrotów nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania podatnicy, którzy wykonują czynności wymienione w § 4 rozporządzenia. Wykaz ten został znacznie poszerzony w 2015 r. Podatnicy wykonujący czynności, które znalazły się w wykazie od 1 stycznia 2015 r., muszą wprowadzić kasy od 1 marca 2015 r.

Aneta Szwęch

Cały artykuł na INFORFK: Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej >>

Artykuł podpowiada po spełnieniu jakich warunków możliwe jest skorzystanie z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, czy podatnik zwolniony, rozszerzając działalność, może ponownie skorzystać z ulgi przy zakupie kolejnych kas fiskalnych. Materiał zawiera także wzór wniosku o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

„Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup” >>

"Kto musi zakupić kasę rejestrującą w 2015 r." >>

"Jakie biura rachunkowe muszą wprowadzić kasy rejestrujące – wyjaśnienie MF" >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA