REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT
Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zwolniony z VAT, dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, chyba że może również korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku. Od 1 marca 2015 r. duża grupa podatników, również zwolnionych z VAT, będzie musiała wprowadzić kasy. Gdy dopełnią ustawowych obowiązków, będą mogli wystąpić o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie przez podatnika ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty nieprzekraczające limitu w kwocie 150 000 zł (art. 113 ustawy o VAT) nie zwalnia go z ewentualnego obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prywatnych przy użyciu kasy rejestrującej, jeżeli sprzedaż ta przekroczyła limit zwolnienia, który decyduje o obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, lub wykonywane czynności są wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Istnienie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej u podatnika zwolnionego z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT potwierdzają zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne. Przykładowo w prawomocnym orzeczeniu WSA w Bydgoszczy z 15 marca 2011 r. (sygn. akt I SA/Bd 19/11) sąd orzekł, że:

Rezultatem wykładni gramatycznej, systemowej wewnętrznej, celowościowej i historycznej art. 111 ust. 1 i ust. 5 ustawy o VAT jest konstatacja, iż obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obciążeni są nie tylko podatnicy czynni, ale także zwolnieni od podatku od towarów i usług ze względu na przedmiot transakcji lub podmiot dokonujący czynności (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT).

REKLAMA

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ten dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ustawy o VAT.

1. Kiedy następuje utrata zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej

Sprzedaż, której rozmiary są stosunkowo niewielkie, może korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2014 r. poz. 1544 (zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień z kas). Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest:

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł – u podatnika zwolnionego z VAT, który kontynuuje działalność gospodarczą,

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu tej sprzedaży w poprzednim roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w poprzednim roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych,

● uznanie, że przewidywany obrót ze sprzedaży dla osób prywatnych nie przekroczy w bieżącym roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu sprzedaży w bieżącym roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w bieżącym roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych.

Oznacza to, że jeśli obroty ze sprzedaży na rzecz osób prywatnych nie przekroczyły podanych limitów, to podatnik podlega zwolnieniu ze stosowania kasy rejestrującej w zakresie całej swojej sprzedaży. Natomiast uzyskanie obrotu z tej sprzedaży przekraczającego wskazane limity powoduje utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży i skutkuje koniecznością zainstalowania kasy. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obowiązujący go limit obrotu (§ 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas).

Bez względu na wysokość obrotów nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania podatnicy, którzy wykonują czynności wymienione w § 4 rozporządzenia. Wykaz ten został znacznie poszerzony w 2015 r. Podatnicy wykonujący czynności, które znalazły się w wykazie od 1 stycznia 2015 r., muszą wprowadzić kasy od 1 marca 2015 r.

Aneta Szwęch

Cały artykuł na INFORFK: Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej >>

Artykuł podpowiada po spełnieniu jakich warunków możliwe jest skorzystanie z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, czy podatnik zwolniony, rozszerzając działalność, może ponownie skorzystać z ulgi przy zakupie kolejnych kas fiskalnych. Materiał zawiera także wzór wniosku o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

„Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup” >>

"Kto musi zakupić kasę rejestrującą w 2015 r." >>

"Jakie biura rachunkowe muszą wprowadzić kasy rejestrujące – wyjaśnienie MF" >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA