REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT
Ulga na zakup kasy rejestrującej dla podatników zwolnionych z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zwolniony z VAT, dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, chyba że może również korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku. Od 1 marca 2015 r. duża grupa podatników, również zwolnionych z VAT, będzie musiała wprowadzić kasy. Gdy dopełnią ustawowych obowiązków, będą mogli wystąpić o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie przez podatnika ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty nieprzekraczające limitu w kwocie 150 000 zł (art. 113 ustawy o VAT) nie zwalnia go z ewentualnego obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prywatnych przy użyciu kasy rejestrującej, jeżeli sprzedaż ta przekroczyła limit zwolnienia, który decyduje o obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, lub wykonywane czynności są wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Istnienie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej u podatnika zwolnionego z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT potwierdzają zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne. Przykładowo w prawomocnym orzeczeniu WSA w Bydgoszczy z 15 marca 2011 r. (sygn. akt I SA/Bd 19/11) sąd orzekł, że:

Rezultatem wykładni gramatycznej, systemowej wewnętrznej, celowościowej i historycznej art. 111 ust. 1 i ust. 5 ustawy o VAT jest konstatacja, iż obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obciążeni są nie tylko podatnicy czynni, ale także zwolnieni od podatku od towarów i usług ze względu na przedmiot transakcji lub podmiot dokonujący czynności (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT).

REKLAMA

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek ten dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ustawy o VAT.

1. Kiedy następuje utrata zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej

Sprzedaż, której rozmiary są stosunkowo niewielkie, może korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2014 r. poz. 1544 (zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień z kas). Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest:

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł – u podatnika zwolnionego z VAT, który kontynuuje działalność gospodarczą,

● uzyskanie obrotu ze sprzedaży dla osób prywatnych nieprzekraczającego w poprzednim roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu tej sprzedaży w poprzednim roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w poprzednim roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych,

● uznanie, że przewidywany obrót ze sprzedaży dla osób prywatnych nie przekroczy w bieżącym roku podatkowym limitu w kwocie 20 000 zł, ustalonego w proporcji do okresu sprzedaży w bieżącym roku podatkowym – u podatnika zwolnionego z VAT, który w bieżącym roku rozpoczął sprzedaż na rzecz osób prywatnych.

Oznacza to, że jeśli obroty ze sprzedaży na rzecz osób prywatnych nie przekroczyły podanych limitów, to podatnik podlega zwolnieniu ze stosowania kasy rejestrującej w zakresie całej swojej sprzedaży. Natomiast uzyskanie obrotu z tej sprzedaży przekraczającego wskazane limity powoduje utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży i skutkuje koniecznością zainstalowania kasy. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obowiązujący go limit obrotu (§ 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas).

Bez względu na wysokość obrotów nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania podatnicy, którzy wykonują czynności wymienione w § 4 rozporządzenia. Wykaz ten został znacznie poszerzony w 2015 r. Podatnicy wykonujący czynności, które znalazły się w wykazie od 1 stycznia 2015 r., muszą wprowadzić kasy od 1 marca 2015 r.

Aneta Szwęch

Cały artykuł na INFORFK: Jak podatnik zwolniony z VAT rozlicza ulgę na zakup kasy rejestrującej >>

Artykuł podpowiada po spełnieniu jakich warunków możliwe jest skorzystanie z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Wskazuje, czy podatnik zwolniony, rozszerzając działalność, może ponownie skorzystać z ulgi przy zakupie kolejnych kas fiskalnych. Materiał zawiera także wzór wniosku o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Czytaj także:

„Jak zgłosić kasę rejestrującą do urzędu skarbowego, aby uzyskać ulgę na jej zakup” >>

"Kto musi zakupić kasę rejestrującą w 2015 r." >>

"Jakie biura rachunkowe muszą wprowadzić kasy rejestrujące – wyjaśnienie MF" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA