REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy nie ma sprzedaży nie ma też obowiązku posiadania kasy fiskalnej

Gdy nie ma sprzedaży nie ma też obowiązku posiadania kasy fiskalnej
Gdy nie ma sprzedaży nie ma też obowiązku posiadania kasy fiskalnej

REKLAMA

REKLAMA

Ciąża, choroba albo inne wydarzenie, skutkujące faktycznym zawieszeniem działalności, zwalnia z obowiązku zakupu kasy fiskalnej. Kasę fiskalną muszą mieć ci, których sprzedaż na rzecz osób fizycznych przekroczyła 20 tys. zł lub prowadzą określonej rodzaje działalności – np. gabinet kosmetyczny albo warsztat samochodowy – bez względu na wysokość wpływów. Ale jeśli nie ma sprzedaży, nie ma obowiązku posiadania kasy.

Z zasady obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej mają przedsiębiorcy, których sprzedaż na rzecz osób fizycznych przekracza 20 tys. zł. Jednak to zwolnienie nie obowiązuje wszystkich. Już wcześniej możliwość skorzystania z niego została zabrana np. firmom zajmującym się przewozem osób.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2015 r. w życie weszło rozporządzenie, które zabiera prawo do skorzystania ze zwolnienia kolejnym grupom zawodowym, w tym osobom prowadzącym gabinety kosmetyczne i fryzjerskie oraz warsztaty samochodowe. Zgodnie z treścią tego rozporządzenia, osoby zajmujące się taką działalnością musiały zakupić kasy fiskalne i rejestrować sprzedaż od 1 marca 2015 r. O ile – jak wynika z interpretacji podatkowej – miały jakąś sprzedaż.

Zwolnienie lekarskie skutkuje zawieszeniem działalności

Do Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął wniosek od podatniczki, która prowadzi działalność w postaci mobilnego salonu kosmetycznego. Zgodnie z rozporządzeniem, powinna zakupić kasę fiskalną. Jednak podatniczka we wniosku o interpretację napisała, że od 3 lutego przebywa na zwolnieniu lekarskim w związku z ciążą. Nie zatrudnia i nie zamierza zatrudniać żadnego pracownika, zaś po porodzie zamierza skorzystać z urlopu macierzyńskiego.

Wnioskodawczyni zadała więc pytanie, czy ją także obowiązuje konieczność zakupu kasy fiskalnej. Jej zdaniem, taki zakup byłby jedynie zbędnym i niepotrzebnym wydatkiem, ponieważ przez najbliższy rok nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

REKLAMA

Izba Skarbowa w Katowicach z interpretacji z 6 maja 2015 r. (sygnatura IBPP3/4512-142/15/EJ) przyznała jej rację i uznała to stanowisko za prawidłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Nie ma sprzedaży, więc nie ma co ewidencjonować

Przedstawiciele Izby Skarbowej zwrócili uwagę, że przepisy mówią o tym, że prawo do zwolnienia z obowiązku tracą osoby, których sprzedaż przekroczyła poziom 20 tys. zł. Z kolei rozporządzenie dotyczące kas fiskalnych zostało tak skonstruowane, że odbiera prawo do tego zwolnienia osobom, które po 1 marca 2015 r. dokonują sprzedaży na rzecz podatników indywidualnych i rolników ryczałtowych.

Jednak w przypadku wnioskodawczyni po 1 marca nie wystąpi sprzedaż. A więc jeśli nie będzie sprzedaży, to nie ma także obowiązku jej ewidencjonowania. To zaś oznacza, że nie ma potrzeby kupowania kasy fiskalnej.

Ulga w przypadkach losowych

Ta interpretacja ma znaczenie przede wszystkim dla osób, które z powodów zdrowotnych albo ze względu na inne wydarzenia faktycznie zawiesiły działalność i nie zastosowały się do wprowadzonego rozporządzenia, zobowiązującego ich do zakupu kasy fiskalnej. Dotyczy także osób, które prowadziły działalność wymienioną w rozporządzeniu dotyczącym obowiązku ewidencjonowania obrotu ale zakończyli działalność przed 1 marca 2015 r.

Jednak wykładnia katowickiej izby skarbowej jest także ważna dla osób, które prowadzą innego rodzaju działalność i osiągnęły obroty w wysokości 20 tys. zł. Jeśli w tym właśnie momencie ze względów zdrowotnych czy innych takie osoby faktycznie zawiesiły działalność, to będą mogły spać spokojnie. Oczywiście, będą miały obowiązek posiadania kasy i ewidencjonowania przychodów, ale dopiero od chwili, kiedy dokonają sprzedaży ponad określony limit.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA