REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT przy zakupie z hurtowni, która nie ma licencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną dotyczącą apteki, która nabywała wyroby farmaceutyczne od hurtowni, która działała bez odpowiedniego zezwolenia. Istotą interpretacji jest odpowiedź na pytanie, czy apteka może odliczać podatek naliczony, zapłacony przy okazji takich zakupów. Dyrektor zajął się też kwestią podatku naliczonego, wykazanego na fakturach, które nie dokumentują rzeczywistych czynności.

1. W wyniku wystąpienia różnych okoliczności (w tym także niezawinionych), może się zdarzyć, że apteka nabędzie wyroby medyczne od podmiotu, który nie posiada zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej. Nie przekreśla to jednak prawa do odliczenia VAT naliczonego, zapłaconego przy takich zakupach.
2. Wspomniane powyżej odliczenie jest dopuszczalne, pod warunkiem, że zakupy posłużyły czynnościom opodatkowanym VAT.
3. Niezależnie od powyższego, podatnicy, w tym także właściciele aptek, nie mają prawa do odliczania podatku naliczonego, wykazanego na fakturach, które nie dokumentują rzeczywistych transakcji.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 kwietnia 2010 r. (IPPP1/443-59/10-5/ISz), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

Nieprawidłowości wykryte po zmianie zarządu

Interpretacja dotyczyła spółki, która prowadziła aptekę. Spółka ta wybrała zarząd, co doprowadziło do ustalenia, że w dotychczasowej działalności zdarzały się nieprawidłowości. W szczególności, okazało się, że spółka była zaopatrywana przez hurtownię farmaceutyczną, nieposiadającą odpowiedniego zezwolenia.

Zauważono też, że spółka dokonywała płatności z tytułu faktur VAT wystawianych przez wspólnika, który zawarł z nią umowę o świadczenie usług doradczych. Jak się okazało, usługi te nie były w rzeczywistości świadczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Nowe władze spółki podjęły odpowiednie działania w celu usunięcia powyższych uchybień. Niezależnie od tego, nabrały wątpliwości, co do możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy zakupach od hurtowni działającej bez zezwolenia, a także podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących fikcyjne usługi doradcze. 

Ostrożne stanowisko spółki

W związku z powyższym, spółka zwróciła się o wydanie interpretacji do – właściwego w sprawie – Dyrektora IS w Warszawie, działającego w imieniu Ministra Finansów. We wniosku przedstawiła stanowisko, zgodnie z którym, w żadnym z wymienionych przypadków nie miała prawa do odliczenia.

W odniesieniu do zakupu wyrobów farmaceutycznych spółka wskazała, że odliczenie podatku byłoby sprzeczne z art. 6 ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się w stosunku do takich czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Dlatego też, zdaniem spółki, sprzedaż wykonana przez nieuprawnionego hurtownika nie była objęta regulacjami VAT. Zatem spółka nie miała prawa do odliczania podatku naliczonego, który z tą sprzedażą się wiązał. 

Polecamy: serwis Koszty

Jednocześnie, odnosząc się do kwestii odliczenia podatku wynikającego z faktur wystawionych w związku z niewykonanymi usługami doradczymi, spółka uznała, że brak faktycznego wykonania czynności opodatkowanej automatycznie wyklucza to uprawnienie.

Naruszenie prawa nie wyklucza odliczenia

W wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji indywidualnej, Dyrektor Izby Skarbowej jedynie częściowo zgodził się ze stanowiskiem spółki. Uznał bowiem, że spółka pomyliła się na swoją niekorzyść w sprawie zakupów od hurtowni działającej bez zezwolenia. Odnosząc się do tej kwestii, dyrektor przypomniał, że podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Bez wątpienia, można do nich zaliczyć np. dalszą sprzedaż towarów w aptece. Dyrektor przyznał, że zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, spółka rzeczywiście nabywała wyroby farmaceutyczne w sposób nieprawidłowy, gdyż zgodnie z art. 88 ust. 5 pkt 5 ustawy Prawo farmaceutyczne, do zadań kierownika apteki należy zakup produktów wyłącznie od takich hurtowni farmaceutycznych, które posiadają odpowiednie zezwolenie. 

Organ stwierdził jednak, że dostawa towarów i świadczenie usług na gruncie ustawy podatkowej w znacznej mierze zostały oderwane od regulacji zawartych w innych gałęziach prawa. Należy przy tym odróżnić czynności dokonane z naruszeniem prawa od czynności nielegalnych ze swojej istoty. Te ostatnie są zabronione bez wyjątku, czyli nie ma takiej możliwości, żeby dokonać ich w sposób legalny. 

Zakup produktów leczniczych od podmiotów, które nie posiadają zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej jest zaledwie transakcją dokonaną z naruszeniem prawa (ustawy Prawo farmaceutyczne), jednakże nabywanie takich produktów nie jest zabronione w sposób generalny. Dlatego też nie jest wyłączone z działania ustawy o VAT, a spółce przysługuje uprawnienie do odliczenia VAT, o ile zakupione wyroby zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Fikcyjna transakcja wyklucza odliczenie VAT

Odnosząc się do drugiego pytania zawartego we wniosku o interpretację, dyrektor IS zgodził się ze stanowiskiem spółki. Organ wskazał, że zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 4 lit.a ustawy o VAT, uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje, jeżeli wystawiona faktura nie odzwierciedla rzeczywistego zdarzenia gospodarczego. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy zdarzenie takie w ogóle nie miało miejsca.

Wybór przepisów

Ustawa z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne:

Art. 88. 5. Do zadań kierownika apteki należy:
5) zakup produktów leczniczych, wyłącznie od podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej oraz ich wydawanie zgodnie z art. 96.

Ustawa o VAT:

Art. 86. 1. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 88. 3a. Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA