REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć niepodzielone zyski sprzed 1 stycznia 2009 r. przy przekształceniu spółki z o. o. w osobową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Przydatek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał 10 czerwca 2010 r. wyrok dotyczący skutków podatkowych przekształcenia spółki z o.o. w spółkę osobową. Wątpliwości budziło, czy opodatkowanie niepodzielonych zysków przekształcanej spółki z o.o. dotyczyć może także tych zysków, które zostały wypracowane przed 1 stycznia 2009 r.

1. Z dniem 1 stycznia 2009 r. wszedł w życie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, zgodnie z którym przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową może prowadzić do powstania przychodu po stronie wspólników spółki przekształcanej. Jest to przychód o charakterze dywidendy, a jego wysokość równa jest niepodzielonym zyskom przekształcanej spółki kapitałowej.

REKLAMA

REKLAMA

2. Wspomniany powyżej przychód powstaje w dniu przekształcenia i obejmuje wszystkie niepodzielone zyski wypracowane przez spółkę kapitałową, także te, które pochodzą sprzed 1 stycznia 2009 r.

To zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 10 czerwca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 270/10). 

Przekształcenie i niepodzielone zyski

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki z o.o., która w kwietniu 2009 r. została przekształcona w spółkę komandytową. W efekcie dotychczasowi wspólnicy spółki z o.o. – były to osoby prawne, podatnicy CIT – objęli kapitały udziałowe w spółce komandytowej w proporcjach odpowiadających ich udziałom w kapitale zakładowym przed przekształceniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodać należy, że przed przekształceniem spółka z o.o. wypracowała pewne zyski, które nie zostały podzielone miedzy wspólników. Pochodziły one sprzed 1 stycznia 2009 r., jak i z kilku miesięcy 2009 r.

Tymczasem, 1 stycznia 2009 r. wszedł w życie ważny przepis, art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, w którym jednoznacznie stwierdzono, że wartość niepodzielonych zysków spółki kapitałowej staje się – z dniem przekształcenia na spółkę osobową – przychodem wspólników i jest to przychód o charakterze dywidendy.

Zasada niedziałania wstecz jako argument podatnika

W związku z tym spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora izby skarbowej. We wniosku zadała pytanie, czy art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT ma zastosowanie do niepodzielonych zysków, wypracowanych przed 1 stycznia 2009 r.

Przedstawiła też własne stanowisko, w którym udzieliła odpowiedzi negatywnej. Jej zdaniem, opodatkowanie niepodzielonych zysków przy przekształceniu dotyczyć może tylko tych zysków, które zostały wypracowane począwszy od 1 stycznia 2009 r. 

Uzasadniając ten pogląd, spółka przypomniała, że wspomniany powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT wprowadzony został nowelizacją z 6 listopada 2008 r., a zgodnie z art. 15 i 14 tej nowelizacji, wprowadzone w niej zmiany miały zastosowanie do dochodów i strat powstałych od 1 stycznia 2009 r.

Zdaniem Spółki oznacza to, że opodatkowaniu CIT na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT mogą podlegać – na dzień przekształcenia – jedynie te dochody, które wynikają z niepodzielonych zysków sprzed 1 stycznia 2009 r. Przeciwne stanowisko stanowiłoby – zdaniem wnioskodawcy – naruszenie konstytucyjnej zasady niedziałania prawa wstecz.

Decyduje dzień przekształcenia 

W odpowiedzi na wniosek, dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko spółki było nieprawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji stwierdził, że w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, przychód z tytułu niepodzielonych zysków powstaje w momencie przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową, co wynika wprost z brzmienia tego przepisu.

Przychód ten może się wiązać tylko z przekształceniem, które zostało lub zostanie dokonane po 1 stycznia 2009 r. Dlatego też działanie prawa wstecz nie nastąpi nawet jeżeli część niepodzielonych zysków, które zostaną uwzględnione w podstawie opodatkowania, pochodzić będzie sprzed 1 stycznia 2010 r.

Polecamy: Interpretacje podatkowe od A do Z

Spółka nie pogodziła się z tą interpretacją i wniosła skargę do WSA w Warszawie. Po rozpatrzeniu skargi, sąd uznał, że rację miał organ podatkowy. Dlatego też skargę oddalił.

W ślad za dyrektorem IS, WSA stwierdził, że przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT powstaje w momencie przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową. Jeżeli powstaje on po 1 stycznia 2009 r., to nie ma przeszkód by opodatkowanie dotyczyło całości niepodzielonych zysków przekształcanej spółki kapitałowej, także tych, które zostały wypracowane przed 2009 r.

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Wybór przepisów:

Ustawa o CIT - art. 10. 1. Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także:
8) wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA