REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć niepodzielone zyski sprzed 1 stycznia 2009 r. przy przekształceniu spółki z o. o. w osobową

Paweł Przydatek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał 10 czerwca 2010 r. wyrok dotyczący skutków podatkowych przekształcenia spółki z o.o. w spółkę osobową. Wątpliwości budziło, czy opodatkowanie niepodzielonych zysków przekształcanej spółki z o.o. dotyczyć może także tych zysków, które zostały wypracowane przed 1 stycznia 2009 r.

1. Z dniem 1 stycznia 2009 r. wszedł w życie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, zgodnie z którym przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową może prowadzić do powstania przychodu po stronie wspólników spółki przekształcanej. Jest to przychód o charakterze dywidendy, a jego wysokość równa jest niepodzielonym zyskom przekształcanej spółki kapitałowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. Wspomniany powyżej przychód powstaje w dniu przekształcenia i obejmuje wszystkie niepodzielone zyski wypracowane przez spółkę kapitałową, także te, które pochodzą sprzed 1 stycznia 2009 r.

To zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 10 czerwca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 270/10). 

Przekształcenie i niepodzielone zyski

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki z o.o., która w kwietniu 2009 r. została przekształcona w spółkę komandytową. W efekcie dotychczasowi wspólnicy spółki z o.o. – były to osoby prawne, podatnicy CIT – objęli kapitały udziałowe w spółce komandytowej w proporcjach odpowiadających ich udziałom w kapitale zakładowym przed przekształceniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodać należy, że przed przekształceniem spółka z o.o. wypracowała pewne zyski, które nie zostały podzielone miedzy wspólników. Pochodziły one sprzed 1 stycznia 2009 r., jak i z kilku miesięcy 2009 r.

Tymczasem, 1 stycznia 2009 r. wszedł w życie ważny przepis, art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, w którym jednoznacznie stwierdzono, że wartość niepodzielonych zysków spółki kapitałowej staje się – z dniem przekształcenia na spółkę osobową – przychodem wspólników i jest to przychód o charakterze dywidendy.

Zasada niedziałania wstecz jako argument podatnika

W związku z tym spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora izby skarbowej. We wniosku zadała pytanie, czy art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT ma zastosowanie do niepodzielonych zysków, wypracowanych przed 1 stycznia 2009 r.

Przedstawiła też własne stanowisko, w którym udzieliła odpowiedzi negatywnej. Jej zdaniem, opodatkowanie niepodzielonych zysków przy przekształceniu dotyczyć może tylko tych zysków, które zostały wypracowane począwszy od 1 stycznia 2009 r. 

Uzasadniając ten pogląd, spółka przypomniała, że wspomniany powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT wprowadzony został nowelizacją z 6 listopada 2008 r., a zgodnie z art. 15 i 14 tej nowelizacji, wprowadzone w niej zmiany miały zastosowanie do dochodów i strat powstałych od 1 stycznia 2009 r.

Zdaniem Spółki oznacza to, że opodatkowaniu CIT na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT mogą podlegać – na dzień przekształcenia – jedynie te dochody, które wynikają z niepodzielonych zysków sprzed 1 stycznia 2009 r. Przeciwne stanowisko stanowiłoby – zdaniem wnioskodawcy – naruszenie konstytucyjnej zasady niedziałania prawa wstecz.

Decyduje dzień przekształcenia 

W odpowiedzi na wniosek, dyrektor IS wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko spółki było nieprawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji stwierdził, że w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, przychód z tytułu niepodzielonych zysków powstaje w momencie przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową, co wynika wprost z brzmienia tego przepisu.

Przychód ten może się wiązać tylko z przekształceniem, które zostało lub zostanie dokonane po 1 stycznia 2009 r. Dlatego też działanie prawa wstecz nie nastąpi nawet jeżeli część niepodzielonych zysków, które zostaną uwzględnione w podstawie opodatkowania, pochodzić będzie sprzed 1 stycznia 2010 r.

Polecamy: Interpretacje podatkowe od A do Z

Spółka nie pogodziła się z tą interpretacją i wniosła skargę do WSA w Warszawie. Po rozpatrzeniu skargi, sąd uznał, że rację miał organ podatkowy. Dlatego też skargę oddalił.

W ślad za dyrektorem IS, WSA stwierdził, że przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT powstaje w momencie przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową. Jeżeli powstaje on po 1 stycznia 2009 r., to nie ma przeszkód by opodatkowanie dotyczyło całości niepodzielonych zysków przekształcanej spółki kapitałowej, także tych, które zostały wypracowane przed 2009 r.

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Wybór przepisów:

Ustawa o CIT - art. 10. 1. Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także:
8) wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA