REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczać VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych?

Marta Rudzka
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odliczanie podatku VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych
Odliczanie podatku VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od VAT. Nie ma on zatem prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2011 r., IPPP3/443-1195/10-4/IB.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła podatnika VAT, realizującego projekt współfinansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej, zaś w 25% z własnych funduszy.

Głównym celem projektu było promowanie wśród małych i średnich przedsiębiorców efektywności energetycznej, możliwości zmiany dostawcy energii oraz inwestowania w jej odnawialne źródła.

W ramach realizacji projektu podatnik przeprowadzał bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorców. Ich współrealizatorem była firma zewnętrzna, która obciążała podatnika fakturą VAT za czynności z nimi związane.

Składały się na nie m.in. przygotowanie merytoryczne materiałów szkoleniowych, wystąpienia ekspertów itp. W tym zakresie faktura przewidywała stawkę podatku VAT „zw.” Natomiast organizacja logistyczna szkoleń była obciążona stawką 22%.
Podatnik, realizując szkolenia nie odliczał podatku naliczonego VAT zawartego w otrzymanej fakturze, ponieważ zgodnie z ustawy o VAT nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi edukacyjne zwolnione z VAT

W związku z powyższym, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy jego postępowanie jest prawidłowe?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie podatnik uznał, że prawo do odliczenia nie przysługuje mu, ponieważ usługi edukacyjne (szkoleniowe) wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT podlegają zwolnieniu.

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe. Zastrzegł jednak, że interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku o interpretację indywidualną (a zatem do 31 grudnia 2010 r.).

Powołując się na brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, organ stwierdził, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem dokonane w ramach działań objętych programem unijnym zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ze względu na wykorzystywanie ich wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych, tj. usług edukacyjnych.

Nowa klasyfikacja towarów i usług dla potrzeb VAT od 2011 roku

W nowym stanie prawnym wątpliwości nie będzie

Zaprezentowana interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znajduje poparcie między innymi w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 stycznia 2011 (IBPP4/443-1857/10/EJ), w której potwierdzony został brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę wynikającego z wydatków poniesionych na realizację budowy sali gimnastycznej, przekazanej nieodpłatnie na rzecz Zespołu Szkół.

W tym przypadku działalność gminy nie podlegała opodatkowaniu, gdyż sala została przekazana nieodpłatnie w ramach realizacji zadań własnych gminy, do których zaliczają się między innymi zadania w zakresie edukacji publicznej.

Na uwagę w prezentowanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym zwraca fakt, iż wystąpił o omawianą interpretację indywidualną w związku z koniecznością przedstawienia instytucji weryfikującej realizację dofinansowanego projektu w Brukseli oficjalnego pisma od krajowych organów podatkowych, iż jego stanowisko dotyczące nieodliczania podatku naliczonego z zakupów związanych z usługami edukacyjnymi jest słuszne.

Jak polski podatnik może uzyskać zwrot VAT naliczonego w innym państwie UE

Wątpliwości osób weryfikujących koszty projektu co do zwolnienia z opodatkowania usług edukacyjnych mogły wynikać przede wszystkim z faktu, iż polskie przepisy dotyczące tych usług obowiązujące do 31 grudnia 2010 r. (na gruncie których została wydana interpretacja) nie były zgodne z 112 Dyrektywą Rady.

Dostosowanie polskich przepisów do wymagań wspólnotowych między innymi w zakresie opodatkowania usług edukacyjnych nastąpiło z dniem 1 stycznia 2011 r.

REKLAMA

W związku z powyższym zwolnienie z VAT usług szkoleniowych zostało znacznie ograniczone do usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT (m. in. jednostki objęte systemem oświaty, uczelnie), usług prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli oraz kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (z ograniczeniami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt. 29 ustawy o VAT).

Ostatnie z wymienionych usług mogą być zwolnione z opodatkowania, między innymi w sytuacji, gdy są finansowane ze środków publicznych co najmniej w 70% (także ze środków unijnych jak w omawianej interpretacji).

Po 1 stycznia 2011 roku kwestia dofinansowania szkoleń, choć w przedstawionej interpretacji potraktowana marginalnie, stała się jednym z kluczowych czynników warunkujących prawo do zwolnienia z opodatkowania usług edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego (których pełna definicja zawarta została w art. 14 Rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r.).

Wiecej artykułów i komentarzy autorstwa ekspertów PwC znajdą Państwo w serwisie www.taxonline.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA