REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczać VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych?

Marta Rudzka
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Odliczanie podatku VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych
Odliczanie podatku VAT od zakupów związanych z realizacją usług edukacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od VAT. Nie ma on zatem prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki związane ze szkoleniami.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2011 r., IPPP3/443-1195/10-4/IB.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła podatnika VAT, realizującego projekt współfinansowany w 75% ze środków Unii Europejskiej, zaś w 25% z własnych funduszy.

Głównym celem projektu było promowanie wśród małych i średnich przedsiębiorców efektywności energetycznej, możliwości zmiany dostawcy energii oraz inwestowania w jej odnawialne źródła.

W ramach realizacji projektu podatnik przeprowadzał bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorców. Ich współrealizatorem była firma zewnętrzna, która obciążała podatnika fakturą VAT za czynności z nimi związane.

REKLAMA

Składały się na nie m.in. przygotowanie merytoryczne materiałów szkoleniowych, wystąpienia ekspertów itp. W tym zakresie faktura przewidywała stawkę podatku VAT „zw.” Natomiast organizacja logistyczna szkoleń była obciążona stawką 22%.
Podatnik, realizując szkolenia nie odliczał podatku naliczonego VAT zawartego w otrzymanej fakturze, ponieważ zgodnie z ustawy o VAT nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi edukacyjne zwolnione z VAT

W związku z powyższym, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy jego postępowanie jest prawidłowe?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie podatnik uznał, że prawo do odliczenia nie przysługuje mu, ponieważ usługi edukacyjne (szkoleniowe) wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT podlegają zwolnieniu.

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe. Zastrzegł jednak, że interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku o interpretację indywidualną (a zatem do 31 grudnia 2010 r.).

Powołując się na brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, organ stwierdził, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem dokonane w ramach działań objętych programem unijnym zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ze względu na wykorzystywanie ich wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych, tj. usług edukacyjnych.

Nowa klasyfikacja towarów i usług dla potrzeb VAT od 2011 roku

W nowym stanie prawnym wątpliwości nie będzie

Zaprezentowana interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znajduje poparcie między innymi w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 stycznia 2011 (IBPP4/443-1857/10/EJ), w której potwierdzony został brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę wynikającego z wydatków poniesionych na realizację budowy sali gimnastycznej, przekazanej nieodpłatnie na rzecz Zespołu Szkół.

W tym przypadku działalność gminy nie podlegała opodatkowaniu, gdyż sala została przekazana nieodpłatnie w ramach realizacji zadań własnych gminy, do których zaliczają się między innymi zadania w zakresie edukacji publicznej.

Na uwagę w prezentowanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym zwraca fakt, iż wystąpił o omawianą interpretację indywidualną w związku z koniecznością przedstawienia instytucji weryfikującej realizację dofinansowanego projektu w Brukseli oficjalnego pisma od krajowych organów podatkowych, iż jego stanowisko dotyczące nieodliczania podatku naliczonego z zakupów związanych z usługami edukacyjnymi jest słuszne.

Jak polski podatnik może uzyskać zwrot VAT naliczonego w innym państwie UE

Wątpliwości osób weryfikujących koszty projektu co do zwolnienia z opodatkowania usług edukacyjnych mogły wynikać przede wszystkim z faktu, iż polskie przepisy dotyczące tych usług obowiązujące do 31 grudnia 2010 r. (na gruncie których została wydana interpretacja) nie były zgodne z 112 Dyrektywą Rady.

Dostosowanie polskich przepisów do wymagań wspólnotowych między innymi w zakresie opodatkowania usług edukacyjnych nastąpiło z dniem 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym zwolnienie z VAT usług szkoleniowych zostało znacznie ograniczone do usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT (m. in. jednostki objęte systemem oświaty, uczelnie), usług prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli oraz kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (z ograniczeniami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt. 29 ustawy o VAT).

Ostatnie z wymienionych usług mogą być zwolnione z opodatkowania, między innymi w sytuacji, gdy są finansowane ze środków publicznych co najmniej w 70% (także ze środków unijnych jak w omawianej interpretacji).

Po 1 stycznia 2011 roku kwestia dofinansowania szkoleń, choć w przedstawionej interpretacji potraktowana marginalnie, stała się jednym z kluczowych czynników warunkujących prawo do zwolnienia z opodatkowania usług edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego (których pełna definicja zawarta została w art. 14 Rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r.).

Wiecej artykułów i komentarzy autorstwa ekspertów PwC znajdą Państwo w serwisie www.taxonline.pl.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA