REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia VAT /fot. Shutterstock
Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia VAT /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku już lat obowiązują przepisy ustawy VAT, które przewidują 50% oraz 100% odliczenie podatku VAT od samochodów osobowych. Większość podatników wybiera możliwość częściowego pomniejszenia podatku należnego, gdyż zwalnia ich to z wykonywania szeregu uciążliwych obowiązków ustawowych. Niektóre podmioty gotowe są jednak realizować dodatkowe wymogi dokumentacyjne wymagane ustawą, aby korzystać z pełnego odliczenia VAT dla kosztów związanych z nabyciem i eksploatacją pojazdu.

REKLAMA

Podstawą uzyskania prawa do pełnego odliczenia VAT jest zagwarantowanie, że dany pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej. W celu doprecyzowania, co powinno się rozumieć pod tym pojęciem, ustawodawca wskazał, że o wyłącznym użytku na cele działalności gospodarczej przesądza m.in. sposób wykorzystywania pojazdów przez podatnika, który wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu (art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy VAT). Takie sformułowanie przepisu sugerowałoby, że podatnicy mogą w sposób dowolny uprawdopodobnić użytkowanie samochodu wyłącznie w działalności gospodarczej, przy czym jedynie zalecanymi metodami jest wprowadzenie regulaminu użytkowania pojazdów w firmie oraz prowadzenie ewidencji ich przebiegu.

Reklama na samochodzie a prawo do odliczenia

Wychodząc z takiego założenia, o interpretację indywidualną wystąpiła spółka świadcząca usługi doradztwa podatkowego. We wniosku wskazano, że zakupiony pojazd zostanie wprowadzony jako środek trwały, który będzie użytkowany przez pracowników lub zleceniobiorców, a jego miejscem postojowym będzie parking przed siedzibą spółki. Wykorzystywanie pojazdu wyłącznie dla celów prowadzonej działalności miałoby natomiast zostać zagwarantowane poprzez oklejenie samochodu w całości informacjami o charakterze reklamowym, tj. logo spółki, jej nazwa użytkowa, zakres świadczonych usług, adres strony internetowej, numer telefonu. Takie przygotowanie pojazdu miałoby wykluczyć potrzebę prowadzenia ewidencji przebiegu oraz opracowania regulaminu użytkowania pojazdów. Dodatkowo, jak wskazała spółka, samochód oklejony staje się "ruchomym słupem ogłoszeniowym" jego właściciela, który bez względu na czas i miejsce "pracuje", niosąc na sobie odpowiednią informację. W związku z powyższym spółka stwierdziła, że nie będzie konieczne wprowadzanie dla pojazdów regulaminu oraz nadzorowania tras przy pomocy nadajników GPS. Spółka uznała nawet, że oklejony samochód powinien być traktowany jako pojazd, którego konstrukcja wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Odmienne stanowisko organów podatkowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie podzielił jednak poglądu przedstawionego przez spółkę, wskazując, że choć oklejony samochód może być potraktowany jako forma reklamy, to nie gwarantuje to, iż osoba użytkująca taki pojazd będzie używać go wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności. Bez określenia przez spółkę zasad używania tego pojazdu, wykluczających jego użycie do celów innych niż działalność gospodarcza oraz bez prowadzenia ewidencji jego przebiegu, spółka nie będzie w stanie obiektywnie stwierdzić, że był on wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Naklejenie reklamy na samochód nie powoduje również, zdaniem organu podatkowego, że staje się on pojazdem, którego konstrukcja wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że takie użytkowanie jest nieistotne. Katalog pojazdów korzystających z pełnego odliczenia ze względu na ich konstrukcję został bowiem enumeratywnie określony w ustawie VAT, wobec czego brak jest prawnej możliwości uznania samochodu oklejonego reklamami za przystosowany konstrukcyjnie jedynie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyrok NSA

Spór został ostatecznie rozstrzygnięty przez Naczelny Sąd Administracyjny, który wyrokiem z dnia 5 grudnia 2018 r. (sygn. FSK 2045/16) podzielił stanowisko zaprezentowane przez sąd pierwszej instancji, wskazując, że fakt wykorzystania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany jedynie w kategoriach obiektywnych. Potwierdzeniem takiego stanu ma być ewidencja przebiegu pojazdu oraz zasady jego użytkowania. Dlatego też, jak wskazał NSA, zwolnienie z obowiązku wprowadzenia tych zasad nie może być zaaprobowane w odniesieniu do samochodu osobowego, który został oklejony reklamami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Komentarz eksperta

Stanowisko zaprezentowane w przedstawionej sprawie przez DKIS oraz sądy administracyjne należy uznać za uzasadnione. Przepisy ustawy VAT powinny być odczytywane w sposób literalny. Brak jest regulacji prawnych, które zezwalałaby na zastosowanie zwolnienia od obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów oraz stworzenia zasad użytkowania dla samochodów osobowych oznakowanych reklamami. Samo oklejenie pojazdu reklamami nie może przesądzać o tym, że wykluczone jest jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, gdyż warunek ten odnosi się raczej do postępowania osób kierujących takim pojazdem, aniżeli do samych cech lub właściwości samochodu. Wyłączenie użytkowania pojazdu poza działalnością gospodarczą ze względu na jego cechy konstrukcyjne stanowi odrębną przesłankę przewidzianą w art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy VAT. Katalog takich pojazdów określony w art. 86a ust. 9 ustawy VAT stanowi enumeratywne wyliczenie, które nie może być rozszerzane o samochody, spełniające zdaniem podatnika przesłankę konstrukcyjną, uzasadniającą pełne odliczenie VAT. Niezależnie od tego, oklejenie samochodu reklamą stanowi jedynie tymczasową zmianę wyglądu zewnętrznego, która nie nosi znamion trwałej ingerencji w samą konstrukcję pojazdu.

Piotr Sukienik – prawnik w KSP Legal & Tax Advice

Blog o Podatkach KSP Legal & Tax Advice

Piotr Sukienik – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA