REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu dla firmy - VAT i akcyza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochód, firma, VAT
samochód, firma, VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT podejmując decyzje inwestycyjne preferują rozwiązania, które dają możliwości odliczenia VAT naliczonego, a tym samym zmniejszają VAT należny odprowadzany do Urzędów Skarbowych. Mając na względzie ten aspekt zobaczmy jak najkorzystniej nabyć auto dla firmy. Czy lepiej kupić auto osobowe, czy ciężarowe?

Rozważymy dwa warianty: zakup auta w Polsce i za granicą.

REKLAMA

REKLAMA

Kupujemy auto w Polsce

REKLAMA

Zobacz także: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej korzystna opcja dla firmy będącej podatnikiem VAT czynnym jest pełne odliczenie VAT.  Warto zatem zapoznać się z kilkoma zasadami, które determinują ten warunek.

Jeśli jest to auto ciężarowe powyżej 3,5 tony z homologacją to jesteśmy pewni, iż możemy odliczyć 100% VAT naliczonego na fakturze zakupu oraz wszystkie wydatki z nim związane, chociażby olej napędowy. Nawet jeśli auto jest używane to sprzedający jest zobowiązany naliczyć VAT od takiej sprzedaży.

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Problem odliczenia VAT pojawia się przy samochodach, które mają ładowność do 3,5 tony. Wtedy, aby dokonać 100% odliczenia należy przyjrzeć się przepisom przejściowym.

Biorąc pod uwagę te przepisy VAT odliczymy w przypadku, gdy nabywane przez nas auto jest samochodem typu VAN lub zamierzamy przeznaczyć je na wynajem (dotyczy to również samochodu osobowego).

Jeśli natomiast nabywamy auto, które jest samochodem osobowym do firmy to zasada jest prosta. Możemy odliczyć 60% VAT, nie więcej niż 6000 zł - w przypadku gdy auto jest nowe.

Jeśli natomiast jest używane (tzn. nie jest zaliczone od nowych środków transportu wg art. 2 punkt.10 ustawy o VAT) to wystawiona dla nas faktura zakupu niestety będzie zwolniona z VAT. Pamiętajmy, że kupując auto w komisie na tzw. fakturę marżę również nie mamy prawa do odliczenia VAT.

Warto wiedzieć, że biorąc auto osobowe w leasing operacyjny zasada odpisu 60% VAT  (do 6000 zł) obowiązuje oddzielnie dla faktur związanych ze spłatą auta jak i później dla jego wykupu.

Czy wprowadzając używany samochód do firmy można ustalić indywidualną stawkę amortyzacji

Kupujemy auto za granicą

Dokonując zakupu auta w jednym z krajów Unii lub też poza nią należy wziąć pod uwagę nie tylko możliwość odliczenia VAT w deklaracji ale również wysokość akcyzy, którą będziemy musieli zapłacić w Urzędzie Celnym.

Sprowadzałeś auto z UE? Odbierz nadpłatę akcyzy

Najprostsza i najkorzystniejszą formą jest, jeśli auto zakupione przez nas jest samochodem ciężarowym (oczywiście musi być to odpowiednio udokumentowane) nie zapłacimy akcyzy.

Pamiętajmy jednak!  To, że nie zapłacimy jej nie zwalnia nas z obowiązku potwierdzenia tego w Urzędzie Celnym (formularz AKC-U).

Natomiast jeśli zakupiony przez nas pojazd zakwalifikowany zostanie jako samochód osobowy zapłacimy akcyzę, której wysokość uzależniona jest od wartości pojazdu oraz pojemności silnika.

Jeżeli chcemy nabyć auto o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 to zapłacimy akcyzę w wysokości 18,6% jego wartości, natomiast poniżej tej pojemności akcyza wyniesie 3,1%.

Po uregulowaniu zobowiązań wobec Urzędu Celnego przychodzi pora na uregulowanie płatności wobec Urzędu Skarbowego. Naliczony VAT powinien być uiszczony w ciągu 14 dni od powstania zobowiązana podatkowego.

Należy również uzyskać potwierdzenie jego zapłaty, lub braku takiej konieczności (jeśli samochód osobowy używany) tzw. VAT 25, który uzyskamy po złożenia formularza VAT 23.

Bez tego dokumentu nie zarejestrujemy pojazdu!

Zapłacony VAT możemy odliczyć w deklaracji. Wysokość odliczenia ustalana jest na podstawie przepisów przedstawionych powyżej.

Podsumowanie

Kupujemy samochód w Polsce? Myślimy tylko o możliwości odliczenia VAT.

Kupujemy samochód poza Polską? Musimy wziąć pod uwagę oprócz możliwości odliczenia VAT również wysokość akcyzy, która zwiększy nam koszt takiego auta i nasze zobowiązanie wobec US.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA