REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Jak poznać, czy posiadane przez nas auto jest samochodem ciężarowym

Wydawało by się, że nic prostszego. Jednak odpowiedzi trzeba poszukać w przepisach podatkowych, które definiują samochód osobowy i określają cechy pojazdu, który nie może zostać uznany za samochód osobowy.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Upraszczając, możemy powiedzieć, że samochodem ciężarowym jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą i posiadający cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odpowiednio art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). 

Pojazdem ciężarowym może zostać uznany również samochód, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy PIT (art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy CIT) stwierdzone zostaną na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Stacja ta powinna wydać odpowiednie zaświadczenie i zamieścić dodatkowo adnotację w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a kopię zaświadczenia podatnik powinien dostarczyć do urzędu skarbowego.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Co zaliczymy do kosztów podatkowych w przypadku samochodów ciężarowych

1. odpisy amortyzacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kupując samochód do firmy w zasadzie nie zaliczymy takiego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Kosztem podatkowym będą więc odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami zawartymi w ustawach PIT i CIT. Warunkiem zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych jest wpisanie samochodu do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania. 

Rozpoczynając amortyzację samochodu podatnik wybiera odpowiednią metodę amortyzacji. Może więc wybrać amortyzację liniową, degresywną, indywidualne stawki amortyzacyjne. Samochód ciężarowy może też zamortyzować jednorazowo, wrzucając w całości wydatek na jego zakup do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko jeśli jest tzw. małym podatnikiem, albo dopiero zaczyna działalność gospodarczą.

W przypadku auta ciężarowego nie obowiązuje ograniczenie pozwalające zaliczać do kosztów uzyskania przychodu jedynie odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej 20 000 euro, a więc inaczej niż w przypadku samochodów osobowych kosztem podatkowym są odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości, niezależnie od wartości samochodu.

2. ubezpieczenie

W przypadku samochodu ciężarowego podatnik w całości zaliczy do kosztów podatkowych wydatki na ubezpieczenie, zarówno obowiązkowe jak i dobrowolne (AC). Samochodów tych nie dotyczy bowiem ograniczenie w zaliczaniu do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie od wartości samochodu przekraczającej 20 000 euro.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

3. wydatki związane z bieżącą eksploatacją 

Wszelkie wydatki związane z bieżącą eksploatacją samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej, faktycznie poniesionej wysokości. Można do nich zaliczyć wydatki na przegląd techniczny, zakup paliwa, czyszczenie i mycie auta, wymianę oleju, wymianę opon. Podstawą uznania ponoszonych wydatków za koszty podatkowe są dowody dokumentujące poniesienie wydatków: faktury VAT, rachunki, paragony.

Warto wiedzieć, że podatnik zaliczy do kosztów podatkowych również wydatki na eksploatację samochodu ciężarowego, którego nie wprowadził do ewidencji środków trwałych. Wszelkie wydatki związane z wykorzystywaniem samochodu ciężarowego w prowadzonej działalności gospodarczej stanowić będą koszty uzyskania przychodów, jeśli podatnik wykaże ich związek i możliwy wpływ na uzyskanie przychodów oraz prawidłowo je udokumentuje.

Co więcej koszty podatkowe stanowić będą wydatki w pełnej wysokości, ponieważ ustawodawca nie wprowadził obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla aut ciężarowych niestanowiących środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 5a pkt 19, art. 22 ust.1, art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b), art. 23 ust.1 pkt 4, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- art. 4a pkt 9, art. 15 ust.1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust.1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA