REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Jak poznać, czy posiadane przez nas auto jest samochodem ciężarowym

Wydawało by się, że nic prostszego. Jednak odpowiedzi trzeba poszukać w przepisach podatkowych, które definiują samochód osobowy i określają cechy pojazdu, który nie może zostać uznany za samochód osobowy.

REKLAMA

REKLAMA

Upraszczając, możemy powiedzieć, że samochodem ciężarowym jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą i posiadający cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odpowiednio art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). 

Pojazdem ciężarowym może zostać uznany również samochód, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy PIT (art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy CIT) stwierdzone zostaną na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Stacja ta powinna wydać odpowiednie zaświadczenie i zamieścić dodatkowo adnotację w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a kopię zaświadczenia podatnik powinien dostarczyć do urzędu skarbowego.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

REKLAMA

Co zaliczymy do kosztów podatkowych w przypadku samochodów ciężarowych

1. odpisy amortyzacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupując samochód do firmy w zasadzie nie zaliczymy takiego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Kosztem podatkowym będą więc odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami zawartymi w ustawach PIT i CIT. Warunkiem zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych jest wpisanie samochodu do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania. 

Rozpoczynając amortyzację samochodu podatnik wybiera odpowiednią metodę amortyzacji. Może więc wybrać amortyzację liniową, degresywną, indywidualne stawki amortyzacyjne. Samochód ciężarowy może też zamortyzować jednorazowo, wrzucając w całości wydatek na jego zakup do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko jeśli jest tzw. małym podatnikiem, albo dopiero zaczyna działalność gospodarczą.

W przypadku auta ciężarowego nie obowiązuje ograniczenie pozwalające zaliczać do kosztów uzyskania przychodu jedynie odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej 20 000 euro, a więc inaczej niż w przypadku samochodów osobowych kosztem podatkowym są odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości, niezależnie od wartości samochodu.

2. ubezpieczenie

W przypadku samochodu ciężarowego podatnik w całości zaliczy do kosztów podatkowych wydatki na ubezpieczenie, zarówno obowiązkowe jak i dobrowolne (AC). Samochodów tych nie dotyczy bowiem ograniczenie w zaliczaniu do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie od wartości samochodu przekraczającej 20 000 euro.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

3. wydatki związane z bieżącą eksploatacją 

Wszelkie wydatki związane z bieżącą eksploatacją samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej, faktycznie poniesionej wysokości. Można do nich zaliczyć wydatki na przegląd techniczny, zakup paliwa, czyszczenie i mycie auta, wymianę oleju, wymianę opon. Podstawą uznania ponoszonych wydatków za koszty podatkowe są dowody dokumentujące poniesienie wydatków: faktury VAT, rachunki, paragony.

Warto wiedzieć, że podatnik zaliczy do kosztów podatkowych również wydatki na eksploatację samochodu ciężarowego, którego nie wprowadził do ewidencji środków trwałych. Wszelkie wydatki związane z wykorzystywaniem samochodu ciężarowego w prowadzonej działalności gospodarczej stanowić będą koszty uzyskania przychodów, jeśli podatnik wykaże ich związek i możliwy wpływ na uzyskanie przychodów oraz prawidłowo je udokumentuje.

Co więcej koszty podatkowe stanowić będą wydatki w pełnej wysokości, ponieważ ustawodawca nie wprowadził obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla aut ciężarowych niestanowiących środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 5a pkt 19, art. 22 ust.1, art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b), art. 23 ust.1 pkt 4, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- art. 4a pkt 9, art. 15 ust.1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust.1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA