REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Jak poznać, czy posiadane przez nas auto jest samochodem ciężarowym

Wydawało by się, że nic prostszego. Jednak odpowiedzi trzeba poszukać w przepisach podatkowych, które definiują samochód osobowy i określają cechy pojazdu, który nie może zostać uznany za samochód osobowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Upraszczając, możemy powiedzieć, że samochodem ciężarowym jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą i posiadający cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odpowiednio art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). 

Pojazdem ciężarowym może zostać uznany również samochód, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy PIT (art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy CIT) stwierdzone zostaną na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Stacja ta powinna wydać odpowiednie zaświadczenie i zamieścić dodatkowo adnotację w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a kopię zaświadczenia podatnik powinien dostarczyć do urzędu skarbowego.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

REKLAMA

Co zaliczymy do kosztów podatkowych w przypadku samochodów ciężarowych

1. odpisy amortyzacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupując samochód do firmy w zasadzie nie zaliczymy takiego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Kosztem podatkowym będą więc odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami zawartymi w ustawach PIT i CIT. Warunkiem zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych jest wpisanie samochodu do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania. 

Rozpoczynając amortyzację samochodu podatnik wybiera odpowiednią metodę amortyzacji. Może więc wybrać amortyzację liniową, degresywną, indywidualne stawki amortyzacyjne. Samochód ciężarowy może też zamortyzować jednorazowo, wrzucając w całości wydatek na jego zakup do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko jeśli jest tzw. małym podatnikiem, albo dopiero zaczyna działalność gospodarczą.

W przypadku auta ciężarowego nie obowiązuje ograniczenie pozwalające zaliczać do kosztów uzyskania przychodu jedynie odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej 20 000 euro, a więc inaczej niż w przypadku samochodów osobowych kosztem podatkowym są odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości, niezależnie od wartości samochodu.

2. ubezpieczenie

W przypadku samochodu ciężarowego podatnik w całości zaliczy do kosztów podatkowych wydatki na ubezpieczenie, zarówno obowiązkowe jak i dobrowolne (AC). Samochodów tych nie dotyczy bowiem ograniczenie w zaliczaniu do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie od wartości samochodu przekraczającej 20 000 euro.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

3. wydatki związane z bieżącą eksploatacją 

Wszelkie wydatki związane z bieżącą eksploatacją samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej, faktycznie poniesionej wysokości. Można do nich zaliczyć wydatki na przegląd techniczny, zakup paliwa, czyszczenie i mycie auta, wymianę oleju, wymianę opon. Podstawą uznania ponoszonych wydatków za koszty podatkowe są dowody dokumentujące poniesienie wydatków: faktury VAT, rachunki, paragony.

Warto wiedzieć, że podatnik zaliczy do kosztów podatkowych również wydatki na eksploatację samochodu ciężarowego, którego nie wprowadził do ewidencji środków trwałych. Wszelkie wydatki związane z wykorzystywaniem samochodu ciężarowego w prowadzonej działalności gospodarczej stanowić będą koszty uzyskania przychodów, jeśli podatnik wykaże ich związek i możliwy wpływ na uzyskanie przychodów oraz prawidłowo je udokumentuje.

Co więcej koszty podatkowe stanowić będą wydatki w pełnej wysokości, ponieważ ustawodawca nie wprowadził obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla aut ciężarowych niestanowiących środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 5a pkt 19, art. 22 ust.1, art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b), art. 23 ust.1 pkt 4, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- art. 4a pkt 9, art. 15 ust.1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust.1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA