REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Jak poznać, czy posiadane przez nas auto jest samochodem ciężarowym

Wydawało by się, że nic prostszego. Jednak odpowiedzi trzeba poszukać w przepisach podatkowych, które definiują samochód osobowy i określają cechy pojazdu, który nie może zostać uznany za samochód osobowy.

REKLAMA

Upraszczając, możemy powiedzieć, że samochodem ciężarowym jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą i posiadający cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odpowiednio art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). 

Pojazdem ciężarowym może zostać uznany również samochód, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy PIT (art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy CIT) stwierdzone zostaną na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Stacja ta powinna wydać odpowiednie zaświadczenie i zamieścić dodatkowo adnotację w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a kopię zaświadczenia podatnik powinien dostarczyć do urzędu skarbowego.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Co zaliczymy do kosztów podatkowych w przypadku samochodów ciężarowych

1. odpisy amortyzacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupując samochód do firmy w zasadzie nie zaliczymy takiego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Kosztem podatkowym będą więc odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami zawartymi w ustawach PIT i CIT. Warunkiem zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych jest wpisanie samochodu do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania. 

Rozpoczynając amortyzację samochodu podatnik wybiera odpowiednią metodę amortyzacji. Może więc wybrać amortyzację liniową, degresywną, indywidualne stawki amortyzacyjne. Samochód ciężarowy może też zamortyzować jednorazowo, wrzucając w całości wydatek na jego zakup do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko jeśli jest tzw. małym podatnikiem, albo dopiero zaczyna działalność gospodarczą.

W przypadku auta ciężarowego nie obowiązuje ograniczenie pozwalające zaliczać do kosztów uzyskania przychodu jedynie odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej 20 000 euro, a więc inaczej niż w przypadku samochodów osobowych kosztem podatkowym są odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości, niezależnie od wartości samochodu.

2. ubezpieczenie

W przypadku samochodu ciężarowego podatnik w całości zaliczy do kosztów podatkowych wydatki na ubezpieczenie, zarówno obowiązkowe jak i dobrowolne (AC). Samochodów tych nie dotyczy bowiem ograniczenie w zaliczaniu do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie od wartości samochodu przekraczającej 20 000 euro.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

3. wydatki związane z bieżącą eksploatacją 

Wszelkie wydatki związane z bieżącą eksploatacją samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej, faktycznie poniesionej wysokości. Można do nich zaliczyć wydatki na przegląd techniczny, zakup paliwa, czyszczenie i mycie auta, wymianę oleju, wymianę opon. Podstawą uznania ponoszonych wydatków za koszty podatkowe są dowody dokumentujące poniesienie wydatków: faktury VAT, rachunki, paragony.

Warto wiedzieć, że podatnik zaliczy do kosztów podatkowych również wydatki na eksploatację samochodu ciężarowego, którego nie wprowadził do ewidencji środków trwałych. Wszelkie wydatki związane z wykorzystywaniem samochodu ciężarowego w prowadzonej działalności gospodarczej stanowić będą koszty uzyskania przychodów, jeśli podatnik wykaże ich związek i możliwy wpływ na uzyskanie przychodów oraz prawidłowo je udokumentuje.

Co więcej koszty podatkowe stanowić będą wydatki w pełnej wysokości, ponieważ ustawodawca nie wprowadził obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla aut ciężarowych niestanowiących środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 5a pkt 19, art. 22 ust.1, art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b), art. 23 ust.1 pkt 4, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- art. 4a pkt 9, art. 15 ust.1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust.1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA