REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu
Wydatki na samochody ciężarowe jako koszt uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Samochody ciężarowe ustawodawca traktuje podatkowo łagodniej, niż samochody osobowe. Przejawem łagodności jest możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto ciężarowe w pełnych kwotach i bez powiązania wysokości kosztów podatkowych z wartością samochodu.

Jak poznać, czy posiadane przez nas auto jest samochodem ciężarowym

Wydawało by się, że nic prostszego. Jednak odpowiedzi trzeba poszukać w przepisach podatkowych, które definiują samochód osobowy i określają cechy pojazdu, który nie może zostać uznany za samochód osobowy.

REKLAMA

Autopromocja

Upraszczając, możemy powiedzieć, że samochodem ciężarowym jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą i posiadający cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odpowiednio art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). 

Pojazdem ciężarowym może zostać uznany również samochód, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli cechy wymienione w art. 5a pkt 19 lit. a)-d) ustawy PIT (art. 4a pkt 9 lit. a)-d) ustawy CIT) stwierdzone zostaną na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Stacja ta powinna wydać odpowiednie zaświadczenie i zamieścić dodatkowo adnotację w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, a kopię zaświadczenia podatnik powinien dostarczyć do urzędu skarbowego.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Co zaliczymy do kosztów podatkowych w przypadku samochodów ciężarowych

1. odpisy amortyzacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kupując samochód do firmy w zasadzie nie zaliczymy takiego wydatku bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Kosztem podatkowym będą więc odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami zawartymi w ustawach PIT i CIT. Warunkiem zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych jest wpisanie samochodu do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania. 

Rozpoczynając amortyzację samochodu podatnik wybiera odpowiednią metodę amortyzacji. Może więc wybrać amortyzację liniową, degresywną, indywidualne stawki amortyzacyjne. Samochód ciężarowy może też zamortyzować jednorazowo, wrzucając w całości wydatek na jego zakup do kosztów uzyskania przychodu, ale tylko jeśli jest tzw. małym podatnikiem, albo dopiero zaczyna działalność gospodarczą.

W przypadku auta ciężarowego nie obowiązuje ograniczenie pozwalające zaliczać do kosztów uzyskania przychodu jedynie odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej 20 000 euro, a więc inaczej niż w przypadku samochodów osobowych kosztem podatkowym są odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości, niezależnie od wartości samochodu.

2. ubezpieczenie

W przypadku samochodu ciężarowego podatnik w całości zaliczy do kosztów podatkowych wydatki na ubezpieczenie, zarówno obowiązkowe jak i dobrowolne (AC). Samochodów tych nie dotyczy bowiem ograniczenie w zaliczaniu do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie od wartości samochodu przekraczającej 20 000 euro.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

3. wydatki związane z bieżącą eksploatacją 

Wszelkie wydatki związane z bieżącą eksploatacją samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowią koszty uzyskania przychodu w pełnej, faktycznie poniesionej wysokości. Można do nich zaliczyć wydatki na przegląd techniczny, zakup paliwa, czyszczenie i mycie auta, wymianę oleju, wymianę opon. Podstawą uznania ponoszonych wydatków za koszty podatkowe są dowody dokumentujące poniesienie wydatków: faktury VAT, rachunki, paragony.

Warto wiedzieć, że podatnik zaliczy do kosztów podatkowych również wydatki na eksploatację samochodu ciężarowego, którego nie wprowadził do ewidencji środków trwałych. Wszelkie wydatki związane z wykorzystywaniem samochodu ciężarowego w prowadzonej działalności gospodarczej stanowić będą koszty uzyskania przychodów, jeśli podatnik wykaże ich związek i możliwy wpływ na uzyskanie przychodów oraz prawidłowo je udokumentuje.

Co więcej koszty podatkowe stanowić będą wydatki w pełnej wysokości, ponieważ ustawodawca nie wprowadził obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów dla aut ciężarowych niestanowiących środków trwałych.

Podstawa prawna:
- art. 5a pkt 19, art. 22 ust.1, art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b), art. 23 ust.1 pkt 4, art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
- art. 4a pkt 9, art. 15 ust.1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust.1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezdolny do służby ale zdolny do pracy (funkcjonariusz z III grupą inwalidzką). Czy może skorzystać z podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

4%, 5% a nawet 8% - w którym banku można tyle dostać? Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec stycznia 2025 r.

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA