Przekazywanie klientom prezentów od ubezpieczyciela a odliczanie VAT
REKLAMA
REKLAMA
O ile towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), o tyle podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
REKLAMA
Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych
Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Oznacza to, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy dokonują zakupu gadżetów reklamowych celem reklamowania wykonywanej działalności. Innymi słowy odliczenie podatku następuje, gdy podatek jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych, czyli tych, co do których określa się podatek należny.
Rozdawanie gadżetów reklamowych a VAT
Analiza wyłącznie powyższych przepisów prowadziłaby do wniosku, iż nabycie gadżetów reklamowych przez ubezpieczyciela uprawnia go do dokonania odliczenia.
Jednakże należy zwrócić uwagę na treść art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.
Zatem ubezpieczyciel prowadzący działalność ubezpieczeniową , na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż przekazywanie gadżetów reklamowych, które zostały nabyte w ramach czynności zwolnionych od opodatkowania, nie daje ubezpieczycielowi prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z ich nabyciem i wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych gadżetów reklamowych.
Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe
Istotne jest również, iż ustalenia te nie mają zastosowania do prezentów niskiej wartości. Bowiem według art. 7 ust. 3 przekazywanie prezentów małej wartości nie stanowi dostawy towarów, zgodnie z treścią ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Towary o małej wartości to takie, których łączna wartość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł, a które przekazywane są jednemu klientowi, o ile ubezpieczyciel prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. Jeśli ubezpieczyciel nie prowadzi przedmiotowej ewidencji, to koszt takiego prezentu nie może przekraczać kwoty 10 zł.
VAT 2013 - prezenty o małej wartości i próbki
Reasumując, ubezpieczyciel wykonujący czynności zwolnione od opodatkowania, przekazując klientom prezenty reklamowe, niezależnie od ich wartości, nie korzysta z prawa do odliczenia VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych prezentów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat