REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2013 - prezenty o małej wartości i próbki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prezent, próbka, VAT 2013, ustawa o VAT 2013
prezent, próbka, VAT 2013, ustawa o VAT 2013
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projektowana nowelizacja ustawy o VAT, która wchodzi w życie od 1 kwietnia 2013 roku (a częściowo od 1 stycznia 2013 r.) zawierała pierwotnie m.in. nowe wyższe limity kwotowe prezentów o małej wartości (160 zł netto i 20 zł netto), a także zmianę definicję próbki. Ostatecznie rząd z powodów budżetowych wycofał się z pomysłu podwyższenia limitów kwotowych prezentów o małej wartości (zostaje 100 zł i 10 zł - netto).

Ustawa o VAT 2013 – tekst ujednolicony

REKLAMA

Ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2013 r. poz. 35.

Prezenty o małej wartości - bez zmian limitów

Jak informuje Minister Finansów w uzasadnieniu przyjętego przez rząd i skierowanego do Sejmu ww. projektu nowelizacji: W związku z odstąpieniem od podwyższania stawki VAT na lody, posiłki i dania gotowe, w celu zbilansowania skutków finansowych dla budżetu państwa tych zmian, zrezygnowano z podwyższenia limitów dla prezentów o małej wartości (przepis art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie jest zmieniany w projekcie ustawy).

Nie jest wykluczone, że limity te zostaną podwyższone w późniejszym czasie, bo polskie limity są jednymi z najniższych w Europie (np. w Niemczech jednorazowo można przekazać bez VAT prezent o wartości do 35 euro,  w Wielkiej Brytanii - do 50 euro, we Francji do 60 euro, w Hiszpanii do 90 euro, a w Holandii do 227 euro).

Jak już wspomniano wyżej pierwotnie była planowana zmiana w art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o VAT sprowadzająca się do podniesienia limitu kwotowego dla prezentów o małej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ordynacja podatkowa 2013 – tekst ujednolicony

VAT 2013 - nowelizacje ustawy o VAT skierowane do Sejmu

REKLAMA

Obecnie (i również w 2013 roku) przez prezenty o małej wartości, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie fizycznej towary o łącznej wartości  nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.

Równocześnie przez prezenty o małej  wartości rozumie się towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa   w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez kwoty podatku - czyli netto), a gdy nie ma ceny  nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie  przekraczają 10 zł.

Przekazanie takich prezentów jest czynnością wyłączoną z zakresu  opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Kasy fiskalne 2013 – zakres zwolnień w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Proponowane pierwotnie przez Ministra Finansów regulacje w zakresie podniesienia rocznego limitu kwotowego dla prezentów przekazywanych przez podatnika jednej osobie w roku podatkowym (ze 100 zł do 160 zł netto) oraz podniesienia limitu jednostkowego prezentów przekazywanych bez ewidencji z 10 zł do 20 zł netto, stanowić miały urealnienie istniejącego wyłączenia, przy jednoczesnym zagwarantowaniu,  że próg ten nie  będzie na tyle wysoki, by odbiec od powszechnego rozumienia wyrażenia „mała wartość”. Ministerstwo zrezygnowało z pierwotnie proponowanego wyrażania tych limitów w kwotach brutto.

Ostatecznie na skutek ww. trudności budżetowych zrezygnowano z podnoszenia wartości tych limitów.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

REKLAMA

Dyrektywa 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od  tych towarów).

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Ścisłe odwzorowanie przepisu art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Pozostawienie wymienienia tych  towarów nawet jako przykładowych powodowałoby,  że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi czy drukowany  materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością.

Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal  nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości. 

VAT 2013 - nowelizacja ustawy o VAT, stawki VAT

Podstawowe stawki VAT w UE

Definicja próbki

W art. 7 ust. 7 ustawy o VAT zmianie ulega definicja próbki, aby w sposób pełniejszy dostosować się do  rozumienia tego pojęcia w prawie unijnym. W tej sprawie wypowiedział się TSUE w wyroku  z dnia 30 września 2010 r. w sprawie C-581/08 EMI Group, wskazując co należy rozumieć przez próbkę, której przekazanie nie wiąże się z opodatkowaniem podatkiem VAT. 

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru, który pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym jego przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
1) ma na celu promocję jego sprzedaży oraz
2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji sprzedaży tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Ministerstwo zrezygnowało w projekcie z 10 sierpnia 2012 r. z proponowanego w projekcie z 25 maja 2012 r. wymogu oznaczania egzemplarzy okazowych jako próbka.

22% VAT od 2014 roku, akcyza na papierosy co roku wyższa

Czy wyższa akcyza na papierosy chroni życie i zdrowie?

Jest to zgodne z powołanym orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE, który  stwierdził,  że państwa członkowskie mogą, w celu zapewnienia pełnego poszanowania  ograniczeń wyjątku, o którym mowa w art. 5 ust. 6 zdanie drugie szóstej dyrektywy, nałożyć na podatników rozprowadzających próbki dla potrzeb swego przedsiębiorstwa obowiązek  zastosowania zabezpieczeń pozwalających zapobiegać ryzyku wykorzystywania próbek w  sposób stanowiący nadużycie.

Zabezpieczenia takie mogą przykładowo obejmować obowiązek umieszczania nalepki informującej, że dany towar jest próbką, albo zamieszczania w umowach postanowień przewidujących odpowiedzialność cywilną pośredników, takich jak  „popularyzatorzy”, którzy otrzymują próbki w celu ich przekazywania innym osobom (pkt 38  wyroku). W związku z tym przy wprowadzaniu definicji próbki odwołano się do  oznaczonych jako próbka egzemplarzy towarów, mających na celu wyłącznie promocję jego  sprzedaży.

Źródło:

Ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2013 r. poz. 35.

Projekt z 25 maja 2012 r.  oraz projekt z 10 sierpnia 2012 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA