REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2013 - prezenty o małej wartości i próbki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prezent, próbka, VAT 2013, ustawa o VAT 2013
prezent, próbka, VAT 2013, ustawa o VAT 2013
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projektowana nowelizacja ustawy o VAT, która wchodzi w życie od 1 kwietnia 2013 roku (a częściowo od 1 stycznia 2013 r.) zawierała pierwotnie m.in. nowe wyższe limity kwotowe prezentów o małej wartości (160 zł netto i 20 zł netto), a także zmianę definicję próbki. Ostatecznie rząd z powodów budżetowych wycofał się z pomysłu podwyższenia limitów kwotowych prezentów o małej wartości (zostaje 100 zł i 10 zł - netto).

Ustawa o VAT 2013 – tekst ujednolicony

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2013 r. poz. 35.

Prezenty o małej wartości - bez zmian limitów

Jak informuje Minister Finansów w uzasadnieniu przyjętego przez rząd i skierowanego do Sejmu ww. projektu nowelizacji: W związku z odstąpieniem od podwyższania stawki VAT na lody, posiłki i dania gotowe, w celu zbilansowania skutków finansowych dla budżetu państwa tych zmian, zrezygnowano z podwyższenia limitów dla prezentów o małej wartości (przepis art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie jest zmieniany w projekcie ustawy).

Nie jest wykluczone, że limity te zostaną podwyższone w późniejszym czasie, bo polskie limity są jednymi z najniższych w Europie (np. w Niemczech jednorazowo można przekazać bez VAT prezent o wartości do 35 euro,  w Wielkiej Brytanii - do 50 euro, we Francji do 60 euro, w Hiszpanii do 90 euro, a w Holandii do 227 euro).

Jak już wspomniano wyżej pierwotnie była planowana zmiana w art. 7 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o VAT sprowadzająca się do podniesienia limitu kwotowego dla prezentów o małej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ordynacja podatkowa 2013 – tekst ujednolicony

VAT 2013 - nowelizacje ustawy o VAT skierowane do Sejmu

Obecnie (i również w 2013 roku) przez prezenty o małej wartości, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie fizycznej towary o łącznej wartości  nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.

Równocześnie przez prezenty o małej  wartości rozumie się towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa   w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez kwoty podatku - czyli netto), a gdy nie ma ceny  nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie  przekraczają 10 zł.

Przekazanie takich prezentów jest czynnością wyłączoną z zakresu  opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Kasy fiskalne 2013 – zakres zwolnień w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Proponowane pierwotnie przez Ministra Finansów regulacje w zakresie podniesienia rocznego limitu kwotowego dla prezentów przekazywanych przez podatnika jednej osobie w roku podatkowym (ze 100 zł do 160 zł netto) oraz podniesienia limitu jednostkowego prezentów przekazywanych bez ewidencji z 10 zł do 20 zł netto, stanowić miały urealnienie istniejącego wyłączenia, przy jednoczesnym zagwarantowaniu,  że próg ten nie  będzie na tyle wysoki, by odbiec od powszechnego rozumienia wyrażenia „mała wartość”. Ministerstwo zrezygnowało z pierwotnie proponowanego wyrażania tych limitów w kwotach brutto.

Ostatecznie na skutek ww. trudności budżetowych zrezygnowano z podnoszenia wartości tych limitów.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Dyrektywa 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od  tych towarów).

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Ścisłe odwzorowanie przepisu art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Pozostawienie wymienienia tych  towarów nawet jako przykładowych powodowałoby,  że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi czy drukowany  materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością.

Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal  nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości. 

VAT 2013 - nowelizacja ustawy o VAT, stawki VAT

Podstawowe stawki VAT w UE

Definicja próbki

W art. 7 ust. 7 ustawy o VAT zmianie ulega definicja próbki, aby w sposób pełniejszy dostosować się do  rozumienia tego pojęcia w prawie unijnym. W tej sprawie wypowiedział się TSUE w wyroku  z dnia 30 września 2010 r. w sprawie C-581/08 EMI Group, wskazując co należy rozumieć przez próbkę, której przekazanie nie wiąże się z opodatkowaniem podatkiem VAT. 

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru, który pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym jego przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
1) ma na celu promocję jego sprzedaży oraz
2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji sprzedaży tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Ministerstwo zrezygnowało w projekcie z 10 sierpnia 2012 r. z proponowanego w projekcie z 25 maja 2012 r. wymogu oznaczania egzemplarzy okazowych jako próbka.

22% VAT od 2014 roku, akcyza na papierosy co roku wyższa

Czy wyższa akcyza na papierosy chroni życie i zdrowie?

Jest to zgodne z powołanym orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE, który  stwierdził,  że państwa członkowskie mogą, w celu zapewnienia pełnego poszanowania  ograniczeń wyjątku, o którym mowa w art. 5 ust. 6 zdanie drugie szóstej dyrektywy, nałożyć na podatników rozprowadzających próbki dla potrzeb swego przedsiębiorstwa obowiązek  zastosowania zabezpieczeń pozwalających zapobiegać ryzyku wykorzystywania próbek w  sposób stanowiący nadużycie.

Zabezpieczenia takie mogą przykładowo obejmować obowiązek umieszczania nalepki informującej, że dany towar jest próbką, albo zamieszczania w umowach postanowień przewidujących odpowiedzialność cywilną pośredników, takich jak  „popularyzatorzy”, którzy otrzymują próbki w celu ich przekazywania innym osobom (pkt 38  wyroku). W związku z tym przy wprowadzaniu definicji próbki odwołano się do  oznaczonych jako próbka egzemplarzy towarów, mających na celu wyłącznie promocję jego  sprzedaży.

Źródło:

Ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2013 r. poz. 35.

Projekt z 25 maja 2012 r.  oraz projekt z 10 sierpnia 2012 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA