REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pizza na wynos - opodatkowanie VAT całej usługi

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT - pizza na wynos
Opodatkowanie VAT - pizza na wynos

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie kosztów świadczonych usług z pewnością spędza sen z oka niejednego podatnika. Osiągnięcie tego celu poprawia konkurencyjność na rynku, a w konsekwencji dochód. Sposobów na osiągnięcie tego celu z pewnością jest wiele. Warto się przyjrzeć prowadzonej działalności - może się bowiem okazać, że oszczędności znajdziemy nawet na gruncie przepisów podatkowych.

Przykładem dla zilustrowania takiej sytuacji będzie sytuacja podatnika, który świadczy usługi związane z wyżywieniem – prowadzi pizzerię. W ramach prowadzonej działalności dostarcza on pizzę „na telefon”.

REKLAMA

Autopromocja

Jaka stawka VAT – 8% czy 23%?

Przy tego rodzaju usługach występują dodatkowe koszty – opakowania i transportu. Kosztami tymi obciąża klientów - doliczając je do ceny. Świadczenie usług związanych z wyżywieniem podlega obniżonej 8% stawce podatku VAT.

Kwestią godną rozważenia jest to czy preferencyjną stawką VAT można objąć całość świadczenia tj. serwowanych posiłków, ceny opakowania i kosztów transportu do klienta, czy też usługi te należy wyodrębnić i osobno opodatkować dostawę opakowań i koszty transportu według stawki podstawowej, tj. 23%.

Punktem wyjścia do oceny przedmiotowego problemu są przepisy wprowadzające obniżoną stawkę podatku VAT. W ustawie o podatku od towarów i usług należy wskazać art. 41 ust. 2. Przepis ten stanowi, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%.

Zastrzec w tym miejscu należy, iż w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka ta została podniesiona do poziomu 8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Gdzie opodatkowana jest VAT usługa magazynowania towaru dla zagranicznego klienta?

Polecamy: Jaka stawka VAT na usługi gastronomiczne i cateringowe?

Nie tylko załącznik nr 3 zawiera katalog towarów i usług podlegających preferencyjnej stawce. Również przepisy wykonawcze do ustawy o VAT wprowadziły regulacje co do obniżonej stawki VAT (te zresztą będą miały znaczenie dla omawianej problematyki). § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż stawkę podstawową obniża się do wysokości 8 % między innymi dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia.

Pod pozycją 7 załącznika wymieniono:

Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4. napojów bezalkoholowych gazowanych,

5. wód mineralnych,

6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Polecamy: Usługa gastronomiczna, czy sprzedaż towarów – jaka stawka VAT przy sprzedaży lodów?

REKLAMA

Gdyby dokonać wyróżnienia czynności realizowanych przez podatnika, o którym wspomniano w przykładzie, można by wskazać na dostawę pizzy – stanowiącą usługę związaną z wyżywieniem, oraz towarzyszące tej usłudze dostawę opakowania oraz usługę transportu.

Nie ulega wątpliwości, iż świadczenia związane z opakowaniem i transportem pizzy mają charakter wtórny w prowadzonej działalności i nie występują samoistnie. Ich wystąpienie wiąże się bowiem z realizacją podstawowego zamówienia, to jest dostawą pizzy. Niewątpliwie też czynności te maja charakter konieczny przy dostawie żywności na wynos. Zamówione wyżywienie – zgodnie ze świadczoną usługą, musi być dowiezione, co więcej - w odpowiednim opakowaniu, celem zabezpieczenia oraz zachowania posiłku we właściwej temperaturze.

Ustalenie właściwej stawki dla świadczonej usługi.

Jak już wyżej była mowa na realizowaną usługę składa się kilka czynności. Czy w związku z tym należy je wyodrębnić na potrzeby podatku VAT i opodatkować różnymi stawkami podatku?

By odpowiedzieć na powyższe pytanie zasadnym jest odniesienie się nie tylko do regulacji zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług dotyczących pojęcia obrotu i podstawy opodatkowania, ale również do przepisów unijnych, które były podstawą przyjętych rozwiązań w polskiej ustawie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawa opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Podobnie rzecz ujmują przepisy unijne, zgodnie z którymi w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Polecamy: Jak rozliczyć VAT od usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym

Przepisy te między innymi wskazują też na to, że podstawa opodatkowania obejmuje dodatkowe koszty, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi dostawca obciąża nabywcę lub klienta.

Przepisy wprowadzające powyższe regulacje dopuszczają również prawo uznania za dodatkowe koszty wydatków będących przedmiotem odrębnej umowy. Koszty te powinny być przy tym bezpośrednio związane z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji.

W konsekwencji, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym obciążono nabywcę, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Ma to ten istotny skutek, że wartość tego typu kosztów traktuje się jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

W świetle powyższego nie może budzić wątpliwości fakt co do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki na całość świadczenia przedstawionego w przykładzie. Koszt opakowań oraz transportu jako koszty związane ze świadczeniem głównym zwiększają bowiem kwotę należną od nabywcy z tytułu świadczenia usług związanych z wyżywieniem. Skoro więc usługa właściwa – sprzedaż posiłków – opodatkowana jest stawką 8 %, to koszty dodatkowe, typu transport i opakowanie, też powinny być opodatkowane tą stawką.

Źródło: interpretacja indywidualna z 14.06.2011 r. nr ILPP4/443-260/11-2/ISN

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA