REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pizza na wynos - opodatkowanie VAT całej usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT - pizza na wynos
Opodatkowanie VAT - pizza na wynos

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie kosztów świadczonych usług z pewnością spędza sen z oka niejednego podatnika. Osiągnięcie tego celu poprawia konkurencyjność na rynku, a w konsekwencji dochód. Sposobów na osiągnięcie tego celu z pewnością jest wiele. Warto się przyjrzeć prowadzonej działalności - może się bowiem okazać, że oszczędności znajdziemy nawet na gruncie przepisów podatkowych.

Przykładem dla zilustrowania takiej sytuacji będzie sytuacja podatnika, który świadczy usługi związane z wyżywieniem – prowadzi pizzerię. W ramach prowadzonej działalności dostarcza on pizzę „na telefon”.

REKLAMA

Autopromocja

Jaka stawka VAT – 8% czy 23%?

Przy tego rodzaju usługach występują dodatkowe koszty – opakowania i transportu. Kosztami tymi obciąża klientów - doliczając je do ceny. Świadczenie usług związanych z wyżywieniem podlega obniżonej 8% stawce podatku VAT.

Kwestią godną rozważenia jest to czy preferencyjną stawką VAT można objąć całość świadczenia tj. serwowanych posiłków, ceny opakowania i kosztów transportu do klienta, czy też usługi te należy wyodrębnić i osobno opodatkować dostawę opakowań i koszty transportu według stawki podstawowej, tj. 23%.

Punktem wyjścia do oceny przedmiotowego problemu są przepisy wprowadzające obniżoną stawkę podatku VAT. W ustawie o podatku od towarów i usług należy wskazać art. 41 ust. 2. Przepis ten stanowi, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%.

Zastrzec w tym miejscu należy, iż w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka ta została podniesiona do poziomu 8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Gdzie opodatkowana jest VAT usługa magazynowania towaru dla zagranicznego klienta?

Polecamy: Jaka stawka VAT na usługi gastronomiczne i cateringowe?

Nie tylko załącznik nr 3 zawiera katalog towarów i usług podlegających preferencyjnej stawce. Również przepisy wykonawcze do ustawy o VAT wprowadziły regulacje co do obniżonej stawki VAT (te zresztą będą miały znaczenie dla omawianej problematyki). § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż stawkę podstawową obniża się do wysokości 8 % między innymi dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia.

Pod pozycją 7 załącznika wymieniono:

Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4. napojów bezalkoholowych gazowanych,

5. wód mineralnych,

6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Polecamy: Usługa gastronomiczna, czy sprzedaż towarów – jaka stawka VAT przy sprzedaży lodów?

Gdyby dokonać wyróżnienia czynności realizowanych przez podatnika, o którym wspomniano w przykładzie, można by wskazać na dostawę pizzy – stanowiącą usługę związaną z wyżywieniem, oraz towarzyszące tej usłudze dostawę opakowania oraz usługę transportu.

Nie ulega wątpliwości, iż świadczenia związane z opakowaniem i transportem pizzy mają charakter wtórny w prowadzonej działalności i nie występują samoistnie. Ich wystąpienie wiąże się bowiem z realizacją podstawowego zamówienia, to jest dostawą pizzy. Niewątpliwie też czynności te maja charakter konieczny przy dostawie żywności na wynos. Zamówione wyżywienie – zgodnie ze świadczoną usługą, musi być dowiezione, co więcej - w odpowiednim opakowaniu, celem zabezpieczenia oraz zachowania posiłku we właściwej temperaturze.

Ustalenie właściwej stawki dla świadczonej usługi.

Jak już wyżej była mowa na realizowaną usługę składa się kilka czynności. Czy w związku z tym należy je wyodrębnić na potrzeby podatku VAT i opodatkować różnymi stawkami podatku?

By odpowiedzieć na powyższe pytanie zasadnym jest odniesienie się nie tylko do regulacji zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług dotyczących pojęcia obrotu i podstawy opodatkowania, ale również do przepisów unijnych, które były podstawą przyjętych rozwiązań w polskiej ustawie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawa opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Podobnie rzecz ujmują przepisy unijne, zgodnie z którymi w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Polecamy: Jak rozliczyć VAT od usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym

Przepisy te między innymi wskazują też na to, że podstawa opodatkowania obejmuje dodatkowe koszty, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi dostawca obciąża nabywcę lub klienta.

Przepisy wprowadzające powyższe regulacje dopuszczają również prawo uznania za dodatkowe koszty wydatków będących przedmiotem odrębnej umowy. Koszty te powinny być przy tym bezpośrednio związane z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji.

W konsekwencji, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym obciążono nabywcę, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Ma to ten istotny skutek, że wartość tego typu kosztów traktuje się jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

W świetle powyższego nie może budzić wątpliwości fakt co do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki na całość świadczenia przedstawionego w przykładzie. Koszt opakowań oraz transportu jako koszty związane ze świadczeniem głównym zwiększają bowiem kwotę należną od nabywcy z tytułu świadczenia usług związanych z wyżywieniem. Skoro więc usługa właściwa – sprzedaż posiłków – opodatkowana jest stawką 8 %, to koszty dodatkowe, typu transport i opakowanie, też powinny być opodatkowane tą stawką.

Źródło: interpretacja indywidualna z 14.06.2011 r. nr ILPP4/443-260/11-2/ISN

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

REKLAMA

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

REKLAMA

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF jest już za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA