Deklaracja VAT-7 – konieczna pieczątka imienna
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek złożenia deklaracji podatkowej w podatku VAT wynika z zapisu art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
REKLAMA
Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25, dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.
Wzór deklaracji VAT-7 określony został w rozporządzaniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2008 r. Nr 211 poz. 1333 – ost. zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 153, poz. 906).
Określono tam między innymi sposób wypełnienia części H deklaracji, gdzie w pozycji 75 należy umieścić podpis (i pieczątkę) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika.
Deklaracja podatkowa stanowi oświadczenie woli, które rodzi istotne skutki prawno-finansowe, a składany podpis stanowi potwierdzenie prawdziwości zawartych w deklaracji danych. Podpis przy tym stanowi oświadczenie, że są mu znane przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością.
Pewien podatnik w złożonej przez niego deklaracji VAT-7 wpisał we właściwych rubrykach: swoje imię, nazwisko oraz podpis. Wobec braku imiennej pieczątki został wezwany przez naczelnika urzędu skarbowego do uzupełnienia braku w tym zakresie.
Zgodnie ze stanowiskiem podatnika wezwanie jest nieuprawnione, gdyż brak jest regulacji jak powinien wyglądać podpis podatnika. Również w objaśnieniach do deklaracji VAT-7 nie zawarto informacji w tym zakresie – w konsekwencji, zdaniem podatnika, posiadanie i postawienie pieczątki przy podpisie jest fakultatywne.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy udzielając odpowiedzi w interpretacji stwierdził, że skoro ustawodawca określając wzór deklaracji VAT-7 w poz. 75 tej deklaracji zawarł zapis „podpis (i pieczątka) podatnika lub osoby reprezentującej podatnika” to jest to wymóg obligatoryjny dla podatników składających te deklaracje.
Co grozi za niezłożenie deklaracji VAT-7 w terminie
Polecamy: VAT 2011
Dodatkowo organ podatkowy stwierdził, że stosowanie pieczątek zarówno na drukach i formularzach, składanych w wersji papierowej ma najczęściej na celu zabezpieczenie ich wiarygodności oraz nienaruszalności.
W szczególności przystawiona pieczątka ułatwia organom administracji publicznej, któremu składany jest dokument opatrzony pieczątką, weryfikacji danych podmiotu w przypadku trudności w rozpoznaniu często nieczytelnego podpisu osoby składającej dokument.
Odnosząc się do przedmiotowej regulacji określającej sposób wypełnienia rubryki w poz. 75 należy zauważyć, że kwestia obligatoryjności podpisu i pieczątki może być dyskusyjna.
Niemniej zasadność jej użycia w sytuacjach, gdy w większości podpisy są składane w sposób nieczytelny całkowicie przekonuje. Jest to bowiem niekwestionowany sposób identyfikacji podatnika.
Źródło: interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-400/10/MS z 21 lipca 2010 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat