REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

23% VAT od 2014 roku, akcyza na papierosy co roku wyższa

VAT, akcyza, zmiany w podatkach 2012-2015
VAT, akcyza, zmiany w podatkach 2012-2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd planował w 2012 roku ułatwienia administracyjne w prowadzeniu działalności gospodarczej i obniżkę VAT (powrót do stawki podstawowej 22%) od 2014 roku z jednej strony, a z drugiej uszczelnienie sytemu podatkowego i podwyżki akcyzy. Takie założenia i wiele innych znalazło się w opublikowanym 14 maja 2012 r. Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2012-2015. Teraz już wiadomo (czerwiec 2013 r.), że nie ma szans na powrót do stawki 22% VAT w 2014 roku - zostaje z nami stawka 23% VAT.

Uwaga!

Aktualnie (czerwiec 2013 r.) rząd ani Minister Finansów nie widzą możliwości powrotu od 2014 roku do 22% podstawowej stawki VAT. Zgodnie z dokumentem "Program konwergencji. Aktualizacja 2013." przyjętym 30 kwietnia 2013 r. przez Radę Ministrów przewiduje się utrzymanie po 2013 roku aktualnych stawek VAT na niezmienionym poziomie. Jak pisze Minister Finansów w piśmie do PKPP Lewiatan z 10 maja 2013 r.: Przyczyną utrzymania aktualnych stawek VAT jest konieczność ograniczenia nierównowagi finansów publicznych, co jest niezbędnym warunkiem dla stabilności makroekonomicznej i długofalowego wzrostu gospodarczego, ograniczonego przez słabą koniunkturę na głównych rynkach eksportowych.

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęty przez rząd 8 maja 2012 r. dokument, obok założeń dotyczących polityki makroekonomicznej na najbliższe lata, zawiera też m.in. planowane zmiany w regulacjach podatkowych, a w nich m.in. kolejne podwyżki akcyzy.

Papierosy droższe co rok

Choć odczuwamy jeszcze skutki niedawno wprowadzonych podwyżek tego podatku m.in. na olej napędowy i papierosy, czy wdrożonej od początku roku regulacji dotyczącej poboru akcyzy od węgla (chociaż w tym przypadku skutki opodatkowania są minimalizowane przez przyjęty system zwolnień dla węgla wykorzystywanego do celów opałowych), a już musimy przygotować się na kolejne.

Zgodnie z informacjami zawartymi w Planie, w latach 2012-2015 czekają nas stopniowe, ale coroczne podwyżki akcyzy na papierosy. Z dokumentu nie wynika jasno, od kiedy trzeba będzie zapłacić więcej za papierosy, można jednak spodziewać się, że kolejne podwyżki nastąpią jeszcze w tym roku.

REKLAMA

Wynika to z konieczności osiągnięcia minimalnego poziomu akcyzy wymaganego przez  Unię Europejską. Polska ma na to czas do 2017 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wyższa akcyza na papierosy chroni życie i zdrowie?

23% i 8% VAT w 2013, VAT 2014 – 22% i 7% ?

Bardziej optymistycznie rząd przedstawiał w 2012 r. sytuację w VAT. Jeżeli prognozy się sprawdzą skutki zmian powinny być odczuwalne od 2014 roku.

W podatku od towarów i usług zachowane zostaną co prawda rozwiązania zabezpieczające finanse państwa w przypadku przekroczenia progu ostrożnościowego (jeżeli relacja państwowego długu publicznego do PKB przekroczy 55% nastąpi automatyczne uruchomienie podwyżek stawek o 1 pkt procentowy w kolejnych latach).

Jednak w ocenie Rady Ministrów relacja długu do PKB w latach 2012-2013 nie przekroczy 55%, a to oznacza, że od 2014 roku stawki VAT powinny być obniżone – podstawowa z 23% do 22%, a preferencyjna z 8% do 7%.

Faktury uproszczone od 2013 roku

To nie koniec planowanych zmian w VAT. Ważne są też szykowane zmiany umożliwiające stosowanie przez przedsiębiorców faktur uproszczonych. Zmiany te wynikają z potrzeby dostosowania krajowych regulacji do wymogów dyrektywy Rady UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

PIT 2013 – bez ulgi internetowej, limitowane koszty twórców

W podatkach dochodowych czeka nas doprecyzowanie przepisów, które w ocenie rządu stanowiły rozwiązania łatwe do omijania, a także doprecyzowanie w zakresie ulg podatkowych.

Zawarte w Planie zmiany dla regulacji w podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią specjalnego zaskoczenia, gdyż zostały już przedstawione w opracowanym projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przypomnijmy, że oznacza to m.in. wprowadzenie limitu 50% kosztów uzyskania przychodów z praw autorskich i praw pokrewnych (50% koszty będą stosowane do kwoty 42 764 zł), zmiany w zakresie ulgi prorodzinnej (zwiększenie ulgi dla osób wychowujących co najmniej 3 dzieci, oraz jej likwidację dla rodzin z dochodem powyżej 85 tys. zł wychowujących 1 dziecko) i likwidację ulgi internetowej.

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Czy rolnicy będą płacić PIT?

W Wieloletnim Planie Finansowym Państwa wraca również temat opodatkowania rolników podatkiem dochodowym. Nie jest to nowy temat, lecz jak na razie żadna z ekip rządzących nie podjęła się przeprowadzenia tej reformy.

Również Plan podejmuje temat dość ostrożnie, jednym zdaniem, nie odnosząc się nawet w przybliżeniu do ram czasowych: „W perspektywie WPFP zakłada się objęcie podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych z działalności rolniczej.”

Mniej formalności przy inwestycjach budowlanych, więcej e-administracji

Rząd planuje jednocześnie przyjęcie ustaw, które zredukują część obciążeń administracyjnych w gospodarce.

Zgodnie z założeniami przedsiębiorcy mogą liczyć na ograniczenie obciążeń administracyjnych i obowiązków informacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, co powinno pozwolić zredukować koszty funkcjonowania firm.

Z konkretnych rozwiązań wskazane są zmiany w prawie budowlanym, które mają usprawnić przebieg procesu budowlanego oraz dalszy rozwój e-administracji. To drugie rozwiązanie bez wątpienia będzie korzystne dla szerszej grupy przedsiębiorców. Już teraz można korzystać na przykład z systemu e-deklaracji, które ułatwiają kontakt z fiskusem.

Jak odzyskać część VAT przy budowie domu

Źródło: Uchwała Nr 71 Rady Ministrów z 8 maja 2012 r. w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2012–2015 – Monitor Polski z 14 maja 2012 r.,  Poz. 292.

Katarzyna Rola-Stężycka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA