REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

23% VAT od 2014 roku, akcyza na papierosy co roku wyższa

VAT, akcyza, zmiany w podatkach 2012-2015
VAT, akcyza, zmiany w podatkach 2012-2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd planował w 2012 roku ułatwienia administracyjne w prowadzeniu działalności gospodarczej i obniżkę VAT (powrót do stawki podstawowej 22%) od 2014 roku z jednej strony, a z drugiej uszczelnienie sytemu podatkowego i podwyżki akcyzy. Takie założenia i wiele innych znalazło się w opublikowanym 14 maja 2012 r. Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2012-2015. Teraz już wiadomo (czerwiec 2013 r.), że nie ma szans na powrót do stawki 22% VAT w 2014 roku - zostaje z nami stawka 23% VAT.

Uwaga!

Aktualnie (czerwiec 2013 r.) rząd ani Minister Finansów nie widzą możliwości powrotu od 2014 roku do 22% podstawowej stawki VAT. Zgodnie z dokumentem "Program konwergencji. Aktualizacja 2013." przyjętym 30 kwietnia 2013 r. przez Radę Ministrów przewiduje się utrzymanie po 2013 roku aktualnych stawek VAT na niezmienionym poziomie. Jak pisze Minister Finansów w piśmie do PKPP Lewiatan z 10 maja 2013 r.: Przyczyną utrzymania aktualnych stawek VAT jest konieczność ograniczenia nierównowagi finansów publicznych, co jest niezbędnym warunkiem dla stabilności makroekonomicznej i długofalowego wzrostu gospodarczego, ograniczonego przez słabą koniunkturę na głównych rynkach eksportowych.

REKLAMA

Autopromocja

Przyjęty przez rząd 8 maja 2012 r. dokument, obok założeń dotyczących polityki makroekonomicznej na najbliższe lata, zawiera też m.in. planowane zmiany w regulacjach podatkowych, a w nich m.in. kolejne podwyżki akcyzy.

Papierosy droższe co rok

Choć odczuwamy jeszcze skutki niedawno wprowadzonych podwyżek tego podatku m.in. na olej napędowy i papierosy, czy wdrożonej od początku roku regulacji dotyczącej poboru akcyzy od węgla (chociaż w tym przypadku skutki opodatkowania są minimalizowane przez przyjęty system zwolnień dla węgla wykorzystywanego do celów opałowych), a już musimy przygotować się na kolejne.

Zgodnie z informacjami zawartymi w Planie, w latach 2012-2015 czekają nas stopniowe, ale coroczne podwyżki akcyzy na papierosy. Z dokumentu nie wynika jasno, od kiedy trzeba będzie zapłacić więcej za papierosy, można jednak spodziewać się, że kolejne podwyżki nastąpią jeszcze w tym roku.

Wynika to z konieczności osiągnięcia minimalnego poziomu akcyzy wymaganego przez  Unię Europejską. Polska ma na to czas do 2017 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wyższa akcyza na papierosy chroni życie i zdrowie?

23% i 8% VAT w 2013, VAT 2014 – 22% i 7% ?

Bardziej optymistycznie rząd przedstawiał w 2012 r. sytuację w VAT. Jeżeli prognozy się sprawdzą skutki zmian powinny być odczuwalne od 2014 roku.

REKLAMA

W podatku od towarów i usług zachowane zostaną co prawda rozwiązania zabezpieczające finanse państwa w przypadku przekroczenia progu ostrożnościowego (jeżeli relacja państwowego długu publicznego do PKB przekroczy 55% nastąpi automatyczne uruchomienie podwyżek stawek o 1 pkt procentowy w kolejnych latach).

Jednak w ocenie Rady Ministrów relacja długu do PKB w latach 2012-2013 nie przekroczy 55%, a to oznacza, że od 2014 roku stawki VAT powinny być obniżone – podstawowa z 23% do 22%, a preferencyjna z 8% do 7%.

Faktury uproszczone od 2013 roku

To nie koniec planowanych zmian w VAT. Ważne są też szykowane zmiany umożliwiające stosowanie przez przedsiębiorców faktur uproszczonych. Zmiany te wynikają z potrzeby dostosowania krajowych regulacji do wymogów dyrektywy Rady UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

PIT 2013 – bez ulgi internetowej, limitowane koszty twórców

W podatkach dochodowych czeka nas doprecyzowanie przepisów, które w ocenie rządu stanowiły rozwiązania łatwe do omijania, a także doprecyzowanie w zakresie ulg podatkowych.

Zawarte w Planie zmiany dla regulacji w podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią specjalnego zaskoczenia, gdyż zostały już przedstawione w opracowanym projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przypomnijmy, że oznacza to m.in. wprowadzenie limitu 50% kosztów uzyskania przychodów z praw autorskich i praw pokrewnych (50% koszty będą stosowane do kwoty 42 764 zł), zmiany w zakresie ulgi prorodzinnej (zwiększenie ulgi dla osób wychowujących co najmniej 3 dzieci, oraz jej likwidację dla rodzin z dochodem powyżej 85 tys. zł wychowujących 1 dziecko) i likwidację ulgi internetowej.

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Czy rolnicy będą płacić PIT?

W Wieloletnim Planie Finansowym Państwa wraca również temat opodatkowania rolników podatkiem dochodowym. Nie jest to nowy temat, lecz jak na razie żadna z ekip rządzących nie podjęła się przeprowadzenia tej reformy.

Również Plan podejmuje temat dość ostrożnie, jednym zdaniem, nie odnosząc się nawet w przybliżeniu do ram czasowych: „W perspektywie WPFP zakłada się objęcie podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych z działalności rolniczej.”

Mniej formalności przy inwestycjach budowlanych, więcej e-administracji

Rząd planuje jednocześnie przyjęcie ustaw, które zredukują część obciążeń administracyjnych w gospodarce.

Zgodnie z założeniami przedsiębiorcy mogą liczyć na ograniczenie obciążeń administracyjnych i obowiązków informacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, co powinno pozwolić zredukować koszty funkcjonowania firm.

Z konkretnych rozwiązań wskazane są zmiany w prawie budowlanym, które mają usprawnić przebieg procesu budowlanego oraz dalszy rozwój e-administracji. To drugie rozwiązanie bez wątpienia będzie korzystne dla szerszej grupy przedsiębiorców. Już teraz można korzystać na przykład z systemu e-deklaracji, które ułatwiają kontakt z fiskusem.

Jak odzyskać część VAT przy budowie domu

Źródło: Uchwała Nr 71 Rady Ministrów z 8 maja 2012 r. w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2012–2015 – Monitor Polski z 14 maja 2012 r.,  Poz. 292.

Katarzyna Rola-Stężycka

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA