REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na latte i cappuccino - w lokalu i na wynos

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kawa, cafe latte macchiato, cappuccino; stawki VAT; usługa gastronomiczna
kawa, cafe latte macchiato, cappuccino; stawki VAT; usługa gastronomiczna

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministra Finansów podawane do spożycia „na miejscu” w kawiarniach i innych lokalach gastronomicznych kawy (lub herbaty), także te z dodatkiem mleka (np. cappuccino, czy latte) są obciążone 23% stawką VAT. Ale przy sprzedaży tych napojów „na wynos”, właściwa jest stawka 5% VAT. Są jednak interpretacje podatkowe wskazujące, że w przypadku tych napojów, których zasadniczym (przeważającym) składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy – stawką właściwą jest 8% VAT (bo te napoje nie spełniają definicji „kawy”).

Na pytania redakcji mojafirma.infor.pl/biznes wyjaśnień w omawianej kwestii udzieliła p. Wiesława Dróżdż - Rzecznik Prasowy Administracji Podatkowej z Biura Ministra Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo przypomniało, że zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.) i poz. 7 pkt 3 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% podlegają usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %,

2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,

3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. napojów bezalkoholowych gazowanych,

5. wód mineralnych,

6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Latte i cappuccino w lokalu 23% VAT, na wynos 5% VAT

Zdaniem Ministerstwa Finansów analizując powyższy przepis należy zauważyć, że dział 56 w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług obejmuje usługi związane z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki "na wynos", z lub bez miejsc do siedzenia.

Nie jest tu istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

Natomiast dział ten nie obejmuje:

- posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji lub

- produkcji gotowej żywności,

sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 10 i 11 PKWiU;

- sprzedaży żywności, która nie jest traktowana jako gotowy posiłek lub

- sprzedaży gotowych posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, sklasyfikowanej w odpowiednich grupowaniach Sekcji G PKWiU.

W myśl przepisu § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, serwowane klientom w ramach usług związanych z wyżywieniem (sklasyfikowanych w dziale PKWiU ex 56) produkty spożywcze, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wg 8% stawki VAT, z tym jednak, że podawane  klientom m.in. napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napoje zawierające herbatę lub kawę (wraz z dodatkami, np. z tłuszczem mlekowym), wody mineralne podlegają opodatkowaniu wg 23% stawki podatku od towarów i usług. Ministerstwo Finansów zauważa, iż informację czy dany napój zawiera kawę bądź herbatę powinien posiadać sprzedawca. Ministerstwo Finansów zauważa, iż informację czy dany napój zawiera kawę bądź herbatę powinien posiadać sprzedawca.

Ministerstwo podkreśla, iż dodawany do napojów tłuszcz mlekowy, w ramach usług sklasyfikowanych w dziale PKWiU 56, nie ma znaczenia dla wysokości stawki podatku od towarów i usług, którą opodatkowany jest ten napój.

Dokonywana jednak przez podatnika świadczącego usługi gastronomiczne sprzedaż napojów bezalkoholowych (sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0) nie przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji, tj. na wynos:

1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2. zawierających tłuszcz mlekowy

- podlega opodatkowaniu wg stawki w wysokości 5% VAT - na podstawie art. 41 ust. 2a, w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa gastronomiczna, czy sprzedaż towarów – jaka stawka VAT przy sprzedaży lodów?


A może 8% VAT dla cappuccino i latte „na miejscu”?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że dokona analizy wskazanych przez redakcję mojafirma.infor.pl/biznes interpretacji indywidualnych. W przypadku stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości zostanie dokonana weryfikacja ewentualnych nieprawidłowości z urzędu.

Spotkać się bowiem można ze sprzecznymi interpretacjami podatkowymi w tym zakresie.

Przykładowo:

REKLAMA

1. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-1200/11-2/SJ z 2011.11.15 oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP2/443-546/11-7/BM z  2011.12.23 jest mowa o stawce 23% (tylko w przypadku kaw i herbat bez dodatków), 8% VAT przy konsumpcji w lokalu, a 5% na wynos (w przypadku napojów wymienionych w załączniku nr 10 poz. 31 do ustawy o VAT).

2. Natomiast w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-727/11-2/MP z 2011.06.29 – jest mowa tylko o dwóch stawkach VAT: 23% (w przypadku kaw i herbat bez dodatków) i 5% (dla napojów zawierających tłuszcz mlekowy, sklasyfikowanych w PKWiU 11.07.19.0).

Warto przyjrzeć się np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 grudnia 2011 r. (nr IPTPP2/443-546/11-7/BM), bo wynika z niej, że cappuccino, latte, czy kawa mrożona, w których przeważającym składnikiem jest mleko nie są klasyfikowane, jako kawy – a zatem przy ich sprzedaży do spożycia w lokalu (na miejscu) jest właściwa stawka 8% VAT..

Rozpatrywane w niej były pytania spółki (czynnego podatnika VAT), która powadzi działalność gospodarczą w branży restauracyjnej. W ofercie Spółki oprócz kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych znajdują się inne napoje (dalej: Napoje), których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy, w szczególności (skład oferowanych Napojów został podany poniżej):

Cafe latte macchiato: 200 ml mleka, 100 ml naparu kawowego (16g kawy + 100 ml wody);

Kawa mrożona: 70 ml mleka, 60g lodów, 30g bitej śmietany, 60 ml naparu kawowego (8g kawy + 60 ml wody);

Cappuccino: 150 ml mleka, 50 ml naparu kawowego (8g kawy + 50 ml wody);

Kawa z mlekiem: 80 ml mleka, 120 ml naparu kawowego (16g kawy+ 120 ml wody).

Mając wątpliwości co do wysokości stawki VAT, jaka powinna zostać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowych Napojów, spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w (dalej: Urząd Statystyczny) z wnioskiem o dokonanie ich klasyfikacji statystycznej.

W odpowiedzi na powyższy wniosek spółka otrzymała pismo zawierające klasyfikację statystyczną, w której Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży Napojów, tj. Cafe latte macchiato, Kawa mrożona, Cappuccino i Kawa z mlekiem w lokalu gastronomicznym do grupowania:

56.10.13.0 - jako usługę przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych - w przypadku braku obsługi kelnerskiej,

56.10.11.0 jako usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach – w przypadku lokali z pełną obsługą kelnerską,

według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (dalej: PKWiU 2008).

Spółka zwróciła się ponownie do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości zakwalifikowania wspomnianych napojów do grupowania 11.07.19.0- „Pozostałe napoje bezalkoholowe” wg PKWiU 2008.

We wniosku Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o potwierdzenie powyższej klasyfikacji statystycznej napojów (o składzie podanym jak na wstępie) w oderwaniu od faktu przygotowywania ich w lokalach Spółki (tj. przy założeniu, że występują one w obrocie i nie stanowią efektu końcowego „usługi restauracyjnej”).

Fakt przygotowywania napojów w lokalu Spółki powoduje, iż świadczenie Spółki klasyfikowane jest jako usługa przygotowywania i podawania posiłków (wg PKWiU 2008 r.), co nie pozwala jednak na jednoznaczne określenie stawki, jaką w ramach tej Usługi powinna być objęta sprzedaż analizowanych Napojów (w szczególności w związku z wątpliwościami czy Napoje te powinny być uznawane za kawę w rozumieniu przepisów obowiązujących na gruncie VAT).

Urząd Statystyczny dokonał ponownej klasyfikacji statystycznej napojów i stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje są towarami występującymi w obrocie i nie są efektem usługi polegającej na przygotowaniu na miejscu i podaniu cafe latte macchiato, kawy mrożonej, cappuccino, kawy z mlekiem i innych napojów, wówczas mieszczą się w grupowaniu 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe” wg PKWIU 2008.

Zgodnie z przytoczoną przez Spółkę klasyfikacją PKWiU wymienione wyroby zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 11.07.19.0 Przedmiotowe Napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania „Substytuty kawy; ekstrakty, esencje i koncentraty z kawy lub substytutów kawy; łupiny i łuski kawy”.

Dlatego też przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych ww. Napojów nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w związku z poz. 7 załącznika do rozporządzenia, gdyż wyroby te mieszczą się w grupowaniu ex PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje (…) zawierające tłuszcz mlekowy”.

W tej sytuacji zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, właściwą stawą podatku VAT przy sprzedaży  napojów takich jak ww. Napoje (cappuccino, cafe latte macchiato, kawa mrożona, kawa z mlekiem - PKWiU 11.07.19.0) w ramach usługi gastronomicznej (czyli do spożycia na miejscu, w lokalu) jest stawka 8% VAT.

Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów wynika jednak, że w przypadku kaw i herbat (nawet z dodatkami, np. mlekiem, czy śmietanką) serwowanych „na miejscu” w lokalu gastronomicznym zawsze właściwa jest stawka podstawowa (aktualnie 23% VAT). Natomiast kawy i herbaty (i inne napoje bezalkoholowe z dodatkiem tłuszczu mlekowego) sprzedawane „na wynos” są opodatkowane stawką 5% VAT.

Zatem cały czas istnieją wątpliwości jaką stawką VAT należy opodatkować cappuccino (i inne napoje na bazie kawy /lub herbaty/, w których objętość naparu kawowego /herbacianego/ jest znacznie niższa niż dodatku – np. mleka, czy soków owocowych)? Nie wiadomo, czy proporcje zmieszanych naparu kawowego / herbacianego i dodatków mają w ogóle znaczenie dla określenia stawki VAT w przypadku napojów podawanych do spożycia „na miejscu” w lokalu gastronomicznym?

Ministerstwo w uzupełniającej odpowiedzi dla redakcji mojafirma.infor.pl/biznes poinformowało, że aktualnie wyjaśnia z Głównym Urzędem Statystycznym zaklasyfikowanie przygotowywanych w lokalach gastronomicznych napojów do bezpośredniego spożycia np. cappuccino (w tym również „na wynos”).

Co do zasady Ministerstwo pokreśliło, że zaliczenie towaru lub usługi do właściwego grupowania klasyfikacji statystycznej jest obowiązkiem sprzedawcy bowiem to on posiada niezbędne informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu.

Jednak dokonana przez sprzedawcę klasyfikacja nie może naruszać zasad metodologicznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W przypadku trudności przy zaliczaniu towarów lub usług do właściwego grupowania PKWiU zainteresowany może wystąpić w tej w sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów tej klasyfikacji określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA