REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
kawa, cafe latte macchiato, cappuccino; stawki VAT; usługa gastronomiczna
kawa, cafe latte macchiato, cappuccino; stawki VAT; usługa gastronomiczna

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministra Finansów podawane do spożycia „na miejscu” w kawiarniach i innych lokalach gastronomicznych kawy (lub herbaty), także te z dodatkiem mleka (np. cappuccino, czy latte) są obciążone 23% stawką VAT. Ale przy sprzedaży tych napojów „na wynos”, właściwa jest stawka 5% VAT. Są jednak interpretacje podatkowe wskazujące, że w przypadku tych napojów, których zasadniczym (przeważającym) składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy – stawką właściwą jest 8% VAT (bo te napoje nie spełniają definicji „kawy”).

Na pytania redakcji mojafirma.infor.pl/biznes wyjaśnień w omawianej kwestii udzieliła p. Wiesława Dróżdż - Rzecznik Prasowy Administracji Podatkowej z Biura Ministra Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo przypomniało, że zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.) i poz. 7 pkt 3 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% podlegają usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %,

2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,

REKLAMA

3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. napojów bezalkoholowych gazowanych,

5. wód mineralnych,

6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Latte i cappuccino w lokalu 23% VAT, na wynos 5% VAT

Zdaniem Ministerstwa Finansów analizując powyższy przepis należy zauważyć, że dział 56 w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług obejmuje usługi związane z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki "na wynos", z lub bez miejsc do siedzenia.

Nie jest tu istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

Natomiast dział ten nie obejmuje:

- posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji lub

- produkcji gotowej żywności,

sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 10 i 11 PKWiU;

- sprzedaży żywności, która nie jest traktowana jako gotowy posiłek lub

- sprzedaży gotowych posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, sklasyfikowanej w odpowiednich grupowaniach Sekcji G PKWiU.

W myśl przepisu § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, serwowane klientom w ramach usług związanych z wyżywieniem (sklasyfikowanych w dziale PKWiU ex 56) produkty spożywcze, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wg 8% stawki VAT, z tym jednak, że podawane  klientom m.in. napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napoje zawierające herbatę lub kawę (wraz z dodatkami, np. z tłuszczem mlekowym), wody mineralne podlegają opodatkowaniu wg 23% stawki podatku od towarów i usług. Ministerstwo Finansów zauważa, iż informację czy dany napój zawiera kawę bądź herbatę powinien posiadać sprzedawca. Ministerstwo Finansów zauważa, iż informację czy dany napój zawiera kawę bądź herbatę powinien posiadać sprzedawca.

Ministerstwo podkreśla, iż dodawany do napojów tłuszcz mlekowy, w ramach usług sklasyfikowanych w dziale PKWiU 56, nie ma znaczenia dla wysokości stawki podatku od towarów i usług, którą opodatkowany jest ten napój.

Dokonywana jednak przez podatnika świadczącego usługi gastronomiczne sprzedaż napojów bezalkoholowych (sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0) nie przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji, tj. na wynos:

1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2. zawierających tłuszcz mlekowy

- podlega opodatkowaniu wg stawki w wysokości 5% VAT - na podstawie art. 41 ust. 2a, w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa gastronomiczna, czy sprzedaż towarów – jaka stawka VAT przy sprzedaży lodów?


A może 8% VAT dla cappuccino i latte „na miejscu”?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że dokona analizy wskazanych przez redakcję mojafirma.infor.pl/biznes interpretacji indywidualnych. W przypadku stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości zostanie dokonana weryfikacja ewentualnych nieprawidłowości z urzędu.

Spotkać się bowiem można ze sprzecznymi interpretacjami podatkowymi w tym zakresie.

Przykładowo:

1. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-1200/11-2/SJ z 2011.11.15 oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP2/443-546/11-7/BM z  2011.12.23 jest mowa o stawce 23% (tylko w przypadku kaw i herbat bez dodatków), 8% VAT przy konsumpcji w lokalu, a 5% na wynos (w przypadku napojów wymienionych w załączniku nr 10 poz. 31 do ustawy o VAT).

2. Natomiast w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-727/11-2/MP z 2011.06.29 – jest mowa tylko o dwóch stawkach VAT: 23% (w przypadku kaw i herbat bez dodatków) i 5% (dla napojów zawierających tłuszcz mlekowy, sklasyfikowanych w PKWiU 11.07.19.0).

Warto przyjrzeć się np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 grudnia 2011 r. (nr IPTPP2/443-546/11-7/BM), bo wynika z niej, że cappuccino, latte, czy kawa mrożona, w których przeważającym składnikiem jest mleko nie są klasyfikowane, jako kawy – a zatem przy ich sprzedaży do spożycia w lokalu (na miejscu) jest właściwa stawka 8% VAT..

Rozpatrywane w niej były pytania spółki (czynnego podatnika VAT), która powadzi działalność gospodarczą w branży restauracyjnej. W ofercie Spółki oprócz kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych znajdują się inne napoje (dalej: Napoje), których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy, w szczególności (skład oferowanych Napojów został podany poniżej):

Cafe latte macchiato: 200 ml mleka, 100 ml naparu kawowego (16g kawy + 100 ml wody);

Kawa mrożona: 70 ml mleka, 60g lodów, 30g bitej śmietany, 60 ml naparu kawowego (8g kawy + 60 ml wody);

Cappuccino: 150 ml mleka, 50 ml naparu kawowego (8g kawy + 50 ml wody);

Kawa z mlekiem: 80 ml mleka, 120 ml naparu kawowego (16g kawy+ 120 ml wody).

Mając wątpliwości co do wysokości stawki VAT, jaka powinna zostać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowych Napojów, spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w (dalej: Urząd Statystyczny) z wnioskiem o dokonanie ich klasyfikacji statystycznej.

W odpowiedzi na powyższy wniosek spółka otrzymała pismo zawierające klasyfikację statystyczną, w której Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży Napojów, tj. Cafe latte macchiato, Kawa mrożona, Cappuccino i Kawa z mlekiem w lokalu gastronomicznym do grupowania:

56.10.13.0 - jako usługę przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych - w przypadku braku obsługi kelnerskiej,

56.10.11.0 jako usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach – w przypadku lokali z pełną obsługą kelnerską,

według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (dalej: PKWiU 2008).

Spółka zwróciła się ponownie do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości zakwalifikowania wspomnianych napojów do grupowania 11.07.19.0- „Pozostałe napoje bezalkoholowe” wg PKWiU 2008.

We wniosku Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o potwierdzenie powyższej klasyfikacji statystycznej napojów (o składzie podanym jak na wstępie) w oderwaniu od faktu przygotowywania ich w lokalach Spółki (tj. przy założeniu, że występują one w obrocie i nie stanowią efektu końcowego „usługi restauracyjnej”).

Fakt przygotowywania napojów w lokalu Spółki powoduje, iż świadczenie Spółki klasyfikowane jest jako usługa przygotowywania i podawania posiłków (wg PKWiU 2008 r.), co nie pozwala jednak na jednoznaczne określenie stawki, jaką w ramach tej Usługi powinna być objęta sprzedaż analizowanych Napojów (w szczególności w związku z wątpliwościami czy Napoje te powinny być uznawane za kawę w rozumieniu przepisów obowiązujących na gruncie VAT).

Urząd Statystyczny dokonał ponownej klasyfikacji statystycznej napojów i stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje są towarami występującymi w obrocie i nie są efektem usługi polegającej na przygotowaniu na miejscu i podaniu cafe latte macchiato, kawy mrożonej, cappuccino, kawy z mlekiem i innych napojów, wówczas mieszczą się w grupowaniu 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe” wg PKWIU 2008.

Zgodnie z przytoczoną przez Spółkę klasyfikacją PKWiU wymienione wyroby zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 11.07.19.0 Przedmiotowe Napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania „Substytuty kawy; ekstrakty, esencje i koncentraty z kawy lub substytutów kawy; łupiny i łuski kawy”.

Dlatego też przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych ww. Napojów nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w związku z poz. 7 załącznika do rozporządzenia, gdyż wyroby te mieszczą się w grupowaniu ex PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje (…) zawierające tłuszcz mlekowy”.

W tej sytuacji zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, właściwą stawą podatku VAT przy sprzedaży  napojów takich jak ww. Napoje (cappuccino, cafe latte macchiato, kawa mrożona, kawa z mlekiem - PKWiU 11.07.19.0) w ramach usługi gastronomicznej (czyli do spożycia na miejscu, w lokalu) jest stawka 8% VAT.

Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów wynika jednak, że w przypadku kaw i herbat (nawet z dodatkami, np. mlekiem, czy śmietanką) serwowanych „na miejscu” w lokalu gastronomicznym zawsze właściwa jest stawka podstawowa (aktualnie 23% VAT). Natomiast kawy i herbaty (i inne napoje bezalkoholowe z dodatkiem tłuszczu mlekowego) sprzedawane „na wynos” są opodatkowane stawką 5% VAT.

Zatem cały czas istnieją wątpliwości jaką stawką VAT należy opodatkować cappuccino (i inne napoje na bazie kawy /lub herbaty/, w których objętość naparu kawowego /herbacianego/ jest znacznie niższa niż dodatku – np. mleka, czy soków owocowych)? Nie wiadomo, czy proporcje zmieszanych naparu kawowego / herbacianego i dodatków mają w ogóle znaczenie dla określenia stawki VAT w przypadku napojów podawanych do spożycia „na miejscu” w lokalu gastronomicznym?

Ministerstwo w uzupełniającej odpowiedzi dla redakcji mojafirma.infor.pl/biznes poinformowało, że aktualnie wyjaśnia z Głównym Urzędem Statystycznym zaklasyfikowanie przygotowywanych w lokalach gastronomicznych napojów do bezpośredniego spożycia np. cappuccino (w tym również „na wynos”).

Co do zasady Ministerstwo pokreśliło, że zaliczenie towaru lub usługi do właściwego grupowania klasyfikacji statystycznej jest obowiązkiem sprzedawcy bowiem to on posiada niezbędne informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu.

Jednak dokonana przez sprzedawcę klasyfikacja nie może naruszać zasad metodologicznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W przypadku trudności przy zaliczaniu towarów lub usług do właściwego grupowania PKWiU zainteresowany może wystąpić w tej w sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów tej klasyfikacji określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

Ministerstwo Finansów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA