REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na latte i cappuccino - w lokalu i na wynos

kawa, cafe latte macchiato, cappuccino; stawki VAT; usługa gastronomiczna
kawa, cafe latte macchiato, cappuccino; stawki VAT; usługa gastronomiczna

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministra Finansów podawane do spożycia „na miejscu” w kawiarniach i innych lokalach gastronomicznych kawy (lub herbaty), także te z dodatkiem mleka (np. cappuccino, czy latte) są obciążone 23% stawką VAT. Ale przy sprzedaży tych napojów „na wynos”, właściwa jest stawka 5% VAT. Są jednak interpretacje podatkowe wskazujące, że w przypadku tych napojów, których zasadniczym (przeważającym) składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy – stawką właściwą jest 8% VAT (bo te napoje nie spełniają definicji „kawy”).

Na pytania redakcji mojafirma.infor.pl/biznes wyjaśnień w omawianej kwestii udzieliła p. Wiesława Dróżdż - Rzecznik Prasowy Administracji Podatkowej z Biura Ministra Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo przypomniało, że zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.) i poz. 7 pkt 3 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% podlegają usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %,

2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,

3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. napojów bezalkoholowych gazowanych,

5. wód mineralnych,

6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Latte i cappuccino w lokalu 23% VAT, na wynos 5% VAT

Zdaniem Ministerstwa Finansów analizując powyższy przepis należy zauważyć, że dział 56 w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług obejmuje usługi związane z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki "na wynos", z lub bez miejsc do siedzenia.

Nie jest tu istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

Natomiast dział ten nie obejmuje:

- posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji lub

- produkcji gotowej żywności,

sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 10 i 11 PKWiU;

- sprzedaży żywności, która nie jest traktowana jako gotowy posiłek lub

- sprzedaży gotowych posiłków, które nie są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, sklasyfikowanej w odpowiednich grupowaniach Sekcji G PKWiU.

W myśl przepisu § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, serwowane klientom w ramach usług związanych z wyżywieniem (sklasyfikowanych w dziale PKWiU ex 56) produkty spożywcze, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wg 8% stawki VAT, z tym jednak, że podawane  klientom m.in. napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napoje zawierające herbatę lub kawę (wraz z dodatkami, np. z tłuszczem mlekowym), wody mineralne podlegają opodatkowaniu wg 23% stawki podatku od towarów i usług. Ministerstwo Finansów zauważa, iż informację czy dany napój zawiera kawę bądź herbatę powinien posiadać sprzedawca. Ministerstwo Finansów zauważa, iż informację czy dany napój zawiera kawę bądź herbatę powinien posiadać sprzedawca.

Ministerstwo podkreśla, iż dodawany do napojów tłuszcz mlekowy, w ramach usług sklasyfikowanych w dziale PKWiU 56, nie ma znaczenia dla wysokości stawki podatku od towarów i usług, którą opodatkowany jest ten napój.

Dokonywana jednak przez podatnika świadczącego usługi gastronomiczne sprzedaż napojów bezalkoholowych (sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 11.07.19.0) nie przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji, tj. na wynos:

1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2. zawierających tłuszcz mlekowy

- podlega opodatkowaniu wg stawki w wysokości 5% VAT - na podstawie art. 41 ust. 2a, w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa gastronomiczna, czy sprzedaż towarów – jaka stawka VAT przy sprzedaży lodów?


A może 8% VAT dla cappuccino i latte „na miejscu”?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że dokona analizy wskazanych przez redakcję mojafirma.infor.pl/biznes interpretacji indywidualnych. W przypadku stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości zostanie dokonana weryfikacja ewentualnych nieprawidłowości z urzędu.

Spotkać się bowiem można ze sprzecznymi interpretacjami podatkowymi w tym zakresie.

Przykładowo:

REKLAMA

1. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-1200/11-2/SJ z 2011.11.15 oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP2/443-546/11-7/BM z  2011.12.23 jest mowa o stawce 23% (tylko w przypadku kaw i herbat bez dodatków), 8% VAT przy konsumpcji w lokalu, a 5% na wynos (w przypadku napojów wymienionych w załączniku nr 10 poz. 31 do ustawy o VAT).

2. Natomiast w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-727/11-2/MP z 2011.06.29 – jest mowa tylko o dwóch stawkach VAT: 23% (w przypadku kaw i herbat bez dodatków) i 5% (dla napojów zawierających tłuszcz mlekowy, sklasyfikowanych w PKWiU 11.07.19.0).

Warto przyjrzeć się np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 grudnia 2011 r. (nr IPTPP2/443-546/11-7/BM), bo wynika z niej, że cappuccino, latte, czy kawa mrożona, w których przeważającym składnikiem jest mleko nie są klasyfikowane, jako kawy – a zatem przy ich sprzedaży do spożycia w lokalu (na miejscu) jest właściwa stawka 8% VAT..

Rozpatrywane w niej były pytania spółki (czynnego podatnika VAT), która powadzi działalność gospodarczą w branży restauracyjnej. W ofercie Spółki oprócz kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych znajdują się inne napoje (dalej: Napoje), których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkowym składnikiem napar kawowy, w szczególności (skład oferowanych Napojów został podany poniżej):

Cafe latte macchiato: 200 ml mleka, 100 ml naparu kawowego (16g kawy + 100 ml wody);

Kawa mrożona: 70 ml mleka, 60g lodów, 30g bitej śmietany, 60 ml naparu kawowego (8g kawy + 60 ml wody);

Cappuccino: 150 ml mleka, 50 ml naparu kawowego (8g kawy + 50 ml wody);

Kawa z mlekiem: 80 ml mleka, 120 ml naparu kawowego (16g kawy+ 120 ml wody).

Mając wątpliwości co do wysokości stawki VAT, jaka powinna zostać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowych Napojów, spółka zwróciła się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w (dalej: Urząd Statystyczny) z wnioskiem o dokonanie ich klasyfikacji statystycznej.

W odpowiedzi na powyższy wniosek spółka otrzymała pismo zawierające klasyfikację statystyczną, w której Urząd Statystyczny zaklasyfikował usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży Napojów, tj. Cafe latte macchiato, Kawa mrożona, Cappuccino i Kawa z mlekiem w lokalu gastronomicznym do grupowania:

56.10.13.0 - jako usługę przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych - w przypadku braku obsługi kelnerskiej,

56.10.11.0 jako usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach – w przypadku lokali z pełną obsługą kelnerską,

według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (dalej: PKWiU 2008).

Spółka zwróciła się ponownie do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości zakwalifikowania wspomnianych napojów do grupowania 11.07.19.0- „Pozostałe napoje bezalkoholowe” wg PKWiU 2008.

We wniosku Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego o potwierdzenie powyższej klasyfikacji statystycznej napojów (o składzie podanym jak na wstępie) w oderwaniu od faktu przygotowywania ich w lokalach Spółki (tj. przy założeniu, że występują one w obrocie i nie stanowią efektu końcowego „usługi restauracyjnej”).

Fakt przygotowywania napojów w lokalu Spółki powoduje, iż świadczenie Spółki klasyfikowane jest jako usługa przygotowywania i podawania posiłków (wg PKWiU 2008 r.), co nie pozwala jednak na jednoznaczne określenie stawki, jaką w ramach tej Usługi powinna być objęta sprzedaż analizowanych Napojów (w szczególności w związku z wątpliwościami czy Napoje te powinny być uznawane za kawę w rozumieniu przepisów obowiązujących na gruncie VAT).

Urząd Statystyczny dokonał ponownej klasyfikacji statystycznej napojów i stwierdził, iż zakładając, że analizowane napoje są towarami występującymi w obrocie i nie są efektem usługi polegającej na przygotowaniu na miejscu i podaniu cafe latte macchiato, kawy mrożonej, cappuccino, kawy z mlekiem i innych napojów, wówczas mieszczą się w grupowaniu 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe” wg PKWIU 2008.

Zgodnie z przytoczoną przez Spółkę klasyfikacją PKWiU wymienione wyroby zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 11.07.19.0 Przedmiotowe Napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania „Substytuty kawy; ekstrakty, esencje i koncentraty z kawy lub substytutów kawy; łupiny i łuski kawy”.

Dlatego też przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych ww. Napojów nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w związku z poz. 7 załącznika do rozporządzenia, gdyż wyroby te mieszczą się w grupowaniu ex PKWiU 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje (…) zawierające tłuszcz mlekowy”.

W tej sytuacji zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, właściwą stawą podatku VAT przy sprzedaży  napojów takich jak ww. Napoje (cappuccino, cafe latte macchiato, kawa mrożona, kawa z mlekiem - PKWiU 11.07.19.0) w ramach usługi gastronomicznej (czyli do spożycia na miejscu, w lokalu) jest stawka 8% VAT.

Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów wynika jednak, że w przypadku kaw i herbat (nawet z dodatkami, np. mlekiem, czy śmietanką) serwowanych „na miejscu” w lokalu gastronomicznym zawsze właściwa jest stawka podstawowa (aktualnie 23% VAT). Natomiast kawy i herbaty (i inne napoje bezalkoholowe z dodatkiem tłuszczu mlekowego) sprzedawane „na wynos” są opodatkowane stawką 5% VAT.

Zatem cały czas istnieją wątpliwości jaką stawką VAT należy opodatkować cappuccino (i inne napoje na bazie kawy /lub herbaty/, w których objętość naparu kawowego /herbacianego/ jest znacznie niższa niż dodatku – np. mleka, czy soków owocowych)? Nie wiadomo, czy proporcje zmieszanych naparu kawowego / herbacianego i dodatków mają w ogóle znaczenie dla określenia stawki VAT w przypadku napojów podawanych do spożycia „na miejscu” w lokalu gastronomicznym?

Ministerstwo w uzupełniającej odpowiedzi dla redakcji mojafirma.infor.pl/biznes poinformowało, że aktualnie wyjaśnia z Głównym Urzędem Statystycznym zaklasyfikowanie przygotowywanych w lokalach gastronomicznych napojów do bezpośredniego spożycia np. cappuccino (w tym również „na wynos”).

Co do zasady Ministerstwo pokreśliło, że zaliczenie towaru lub usługi do właściwego grupowania klasyfikacji statystycznej jest obowiązkiem sprzedawcy bowiem to on posiada niezbędne informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu.

Jednak dokonana przez sprzedawcę klasyfikacja nie może naruszać zasad metodologicznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W przypadku trudności przy zaliczaniu towarów lub usług do właściwego grupowania PKWiU zainteresowany może wystąpić w tej w sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów tej klasyfikacji określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA