REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku VAT po zbyciu uszkodzonego pojazdu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zbycie uszkodzonego pojazdu, zwrot podatku VAT
zbycie uszkodzonego pojazdu, zwrot podatku VAT
Fot. Isuzu

REKLAMA

REKLAMA

Czy ubezpieczyciel ma obowiązek zwrotu kwoty podatku VAT w przypadku zbycia pozostałości pojazdu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej?

Zwrot kosztów naprawy w kwocie netto

REKLAMA

Autopromocja

Zasadą jest, iż w przypadku uszkodzenia pojazdu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej, odszkodowanie z tytułu zwrotu kosztów naprawy następuje w kwocie netto.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ustawy o podatku VAT, do skutecznego odliczenia kwoty podatku VAT konieczne jest ziszczenie się dwóch przesłanek.

Po pierwsze prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT mają tylko czynni podatnicy podatku VAT.

Jak opodatkowana jest sprzedaż samochodu osobowego używanego w działalności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie, kwota podatku VAT wynikająca z usługi naprawy uszkodzonego pojazdu musi pozostawać w ścisłym związku z czynnościami opodatkowanymi. Innymi słowy, uszkodzony pojazd musi być wpisany do ewidencji środków trwałych i wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której podatnik wykonuje czynności opodatkowane.

Zatem, w przypadku spełnienia powyższych warunków, wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie z tytułu zwrotu kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu w kwocie netto jest w pełni prawidłowe. Poszkodowany ma bowiem prawo do odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT.

Wypłacone odszkodowanie w kwocie netto czyni zadość regulacji zawartej w art. 361 § 1 k.c., która stanowi, iż zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła.

Utracone korzyści a odszkodowanie

Rozliczanie w wypadku szkody całkowitej

W praktyce ubezpieczeniowej można się spotkać z sytuacją, gdy przedstawiony powyżej schemat jest również wykorzystywany przy rozliczaniu odszkodowania z tytułu tzw. szkody całkowitej.

Mianowicie, zgodnie z przyjętym poglądem w doktrynie, gdy wartość kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu przekracza wartość pojazdu w stanie nieuszkodzonym, następuje wypłata odszkodowania w wysokości wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym, pomniejszona o wartość pozostałości.

W przypadku szkody całkowitej zdarza się, iż ubezpieczyciele przyjmują za zasadne wypłatę odszkodowania również w kwocie netto. Stanowisko takie nie w każdym przypadku jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z podatku VAT zwalnia się dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Z kolei za towar używany (w myśl postanowień art. 43 ust. 2 ustawy o VAT), uważa się pojazdy, których okres użytkowania przez podatnika wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jako właściciel.

Zwolnienia przedmiotowe z ustawy o VAT - obrót krajowy

O zwolnieniu dostawy pojazdów używanych jednoznacznie przesądza przepis, który stanowi, iż zwalnia się z podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50% lub 60%, jednak nie więcej niż odpowiednio 5 tys. zł lub 6 tys. zł. (§ 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2011 roku, nr 73, poz. 392)

Powyższe oznacza dla poszkodowanego, iż w przypadku zbycia pozostałości używanego pojazdu wykorzystywanego w działalności, dostawa będzie korzystała ze zwolnienia. Tym samym ubezpieczyciel, ustalając wysokość należnego odszkodowania, powinien uwzględnić kwotę podatku nieodliczoną w momencie nabycia pojazdu. 


Korekta odliczonego podatku VAT

Inną kwestią, którą musi mieć na uwadze ubezpieczyciel przy ustalaniu wysokości należnego odszkodowania z tytułu szkody całkowitej, jest korekta odliczonego podatku VAT. Przy sprzedaży pojazdu uszkodzonego, zgodnie z treścią art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, poszkodowany jest zobowiązany do korekty odliczonego podatku VAT, który został odliczony przy nabyciu pojazdu.

Dla pojazdów, obowiązek korekty wynosi pięć lat, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekraczała 15 tys. zł. Zbycie pozostałości pojazdu powoduje obowiązek zwrotu odliczonego podatku VAT proporcjonalnie do liczby lat, jaka została do upływu koniecznych pięciu lat.

Czy wycofanie samochodu z działalności skutkuje obowiązkiem korekty VAT

Na przykład, jeśli poszkodowany nabył auto w kwietniu 2011 roku, a szkoda całkowita i zbycie pozostałości nastąpiło w czerwcu 2012 roku, to poszkodowany ma obowiązek zwrotu 4/5 kwoty odliczonego podatku VAT. Zatem ubezpieczyciel ma obowiązek również zwrotu poszkodowanemu tej kwoty. 

Reasumując:  przy ustalaniu należnej poszkodowanemu kwoty odszkodowania z tytułu szkody całkowitej i zbycia pozostałości, powinna ona obejmować wartość netto oraz uwzględniać nieodliczony podatek VAT. Ubezpieczyciel powinien w pierwszej kolejności ustalić, czy w momencie sprzedaży pozostałości pojazdu przysługiwało poszkodowanemu prawo do zastosowania zwolnienia z VAT.

Sprzedaż pozostałości pojazdu, wykorzystywanego do prowadzenia działalności, będzie zwolniona z VAT, jeśli był on wykorzystywany do prowadzenia działalności przez okres co najmniej pół roku przez poszkodowanego, który miał prawo do odliczenia częściowego lub nie posiadał prawa do odliczenia.

Jeśli podatnik dokonał zbycia pojazdu, od którego wcześniej odliczył całość VAT-u, ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w kwocie netto. Jeśli poszkodowany odliczył tylko część VAT-u przy uwzględnianiu wysokości należnego odszkodowania, należy uwzględnić kwotę podatku VAT nieodliczoną przy nabyciu pojazdu. Ponadto, w przypadku zbycia pozostałości przed upływem 5 lat od nabycia pojazdu, ubezpieczyciel przy wypłacie odszkodowania powinien również uwzględnić kwotę podatku VAT wynikającą z obowiązku dokonania korekty odliczenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA