REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od artykułów spożywczych fundowanych pracownikom przez firmy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odliczenie VAT od artykułów spożywczych fundowanych pracownikom przez firmy
Odliczenie VAT od artykułów spożywczych fundowanych pracownikom przez firmy

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej pozwala odliczać VAT od kawy, herbaty i mleka, kupowanych przez firmy i fundowanych pracownikom. Natomiast sprzeciwia się odliczeniu VAT od owoców i ciastek.

Z wnioskiem o interpretację zwrócił się pracodawca, który kupuje dla swoich pracowników różne artykuły spożywcze. Poinformował, że są to głównie owoce, kawa, herbata, mleko, a także ciastka i cukierki. Udostępnia je nieodpłatnie w pomieszczeniach socjalnych, w godzinach pracy.
Podkreślił, że pracownicy nie zabierają produktów do domu.
Zakupy nie są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, lecz ze środków obrotowych spółki. Uważał, że może odliczyć VAT naliczony, który płaci przy zakupie tych produktów, natomiast nie musi płacić VAT należnego od udostępniania ich pracownikom.

REKLAMA

Autopromocja

Argumentował, że zapewnienie napojów i przekąsek służy zwiększeniu motywacji do pracy i wzrostowi wydajności pracowników. To z kolei pozwala szybciej i sprawniej zrealizować cele biznesowe założone przez spółkę i przyczynia się do wzrostu jej obrotów. Słowem, ma związek z czynnościami opodatkowanymi, a tym samym uprawnia do odliczenia VAT.
Uważał natomiast, że nie powinien płacić VAT od udostępniania napojów i przekąsek, bo nie można traktować spożywania ich przez pracowników w trakcie wykonywania obowiązków służbowych jako zużycia na cele osobiste, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Nie od owoców i słodyczy

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził jednak, że pracodawca nie ma prawa odliczyć VAT naliczonego zapłaconego przy zakupie: owoców, ciastek i cukierków. Zwrócił uwagę na to, że obowiązek ich udostępnienia nie wynika z żadnych przepisów i nie są one niezbędne do prowadzonej działalności gospodarczej. Pracownicy mają obowiązek świadczyć pracę niezależnie od możliwości skorzystania z artykułów spożywczych, jakie daje im z własnej woli pracodawca − stwierdził fiskus.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uznał więc, że zapewnienie tych przysmaków służy zaspokajaniu osobistych, prywatnych potrzeb pracowników i nie ma związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą.

Można odliczyć przy napojach

Inaczej wypowiedział się w sprawie kawy, herbaty i mleka. Zwrócił uwagę na to, że konieczność ich zapewnienia w trakcie pracy nakładają na pracodawców przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Uznał więc, że mają one związek z czynnościami opodatkowanymi i VAT od nich może zostać odliczony.

Bez VAT należnego

Co do VAT należnego od przekazania pracownikom owoców, kawy, herbaty, mleka, ciastek i cukierków, to fiskus stwierdził, że pracodawca nie ma takiego obowiązku.

Warunkiem koniecznym opodatkowania ich nieodpłatnego przekazania jest możliwość odliczenia VAT naliczonego, a w przypadku owoców i słodyczy jest to niemożliwe – stwierdził fiskus.

Natomiast udostępnianie pracownikom kawy, herbaty czy mleka nie jest opodatkowane, bo nie jest to zużycie na cele osobiste, skoro obowiązek zapewnienia tych napojów wynika z przepisów bhp – wyjaśnił. ©℗

Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 marca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.806.2019.2.AB

Patrycja Dudek

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA