REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od artykułów spożywczych fundowanych pracownikom przez firmy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odliczenie VAT od artykułów spożywczych fundowanych pracownikom przez firmy
Odliczenie VAT od artykułów spożywczych fundowanych pracownikom przez firmy

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej pozwala odliczać VAT od kawy, herbaty i mleka, kupowanych przez firmy i fundowanych pracownikom. Natomiast sprzeciwia się odliczeniu VAT od owoców i ciastek.

Z wnioskiem o interpretację zwrócił się pracodawca, który kupuje dla swoich pracowników różne artykuły spożywcze. Poinformował, że są to głównie owoce, kawa, herbata, mleko, a także ciastka i cukierki. Udostępnia je nieodpłatnie w pomieszczeniach socjalnych, w godzinach pracy.
Podkreślił, że pracownicy nie zabierają produktów do domu.
Zakupy nie są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, lecz ze środków obrotowych spółki. Uważał, że może odliczyć VAT naliczony, który płaci przy zakupie tych produktów, natomiast nie musi płacić VAT należnego od udostępniania ich pracownikom.

REKLAMA

Autopromocja

Argumentował, że zapewnienie napojów i przekąsek służy zwiększeniu motywacji do pracy i wzrostowi wydajności pracowników. To z kolei pozwala szybciej i sprawniej zrealizować cele biznesowe założone przez spółkę i przyczynia się do wzrostu jej obrotów. Słowem, ma związek z czynnościami opodatkowanymi, a tym samym uprawnia do odliczenia VAT.
Uważał natomiast, że nie powinien płacić VAT od udostępniania napojów i przekąsek, bo nie można traktować spożywania ich przez pracowników w trakcie wykonywania obowiązków służbowych jako zużycia na cele osobiste, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Nie od owoców i słodyczy

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził jednak, że pracodawca nie ma prawa odliczyć VAT naliczonego zapłaconego przy zakupie: owoców, ciastek i cukierków. Zwrócił uwagę na to, że obowiązek ich udostępnienia nie wynika z żadnych przepisów i nie są one niezbędne do prowadzonej działalności gospodarczej. Pracownicy mają obowiązek świadczyć pracę niezależnie od możliwości skorzystania z artykułów spożywczych, jakie daje im z własnej woli pracodawca − stwierdził fiskus.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uznał więc, że zapewnienie tych przysmaków służy zaspokajaniu osobistych, prywatnych potrzeb pracowników i nie ma związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą.

Można odliczyć przy napojach

Inaczej wypowiedział się w sprawie kawy, herbaty i mleka. Zwrócił uwagę na to, że konieczność ich zapewnienia w trakcie pracy nakładają na pracodawców przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Uznał więc, że mają one związek z czynnościami opodatkowanymi i VAT od nich może zostać odliczony.

Bez VAT należnego

Co do VAT należnego od przekazania pracownikom owoców, kawy, herbaty, mleka, ciastek i cukierków, to fiskus stwierdził, że pracodawca nie ma takiego obowiązku.

Warunkiem koniecznym opodatkowania ich nieodpłatnego przekazania jest możliwość odliczenia VAT naliczonego, a w przypadku owoców i słodyczy jest to niemożliwe – stwierdził fiskus.

Natomiast udostępnianie pracownikom kawy, herbaty czy mleka nie jest opodatkowane, bo nie jest to zużycie na cele osobiste, skoro obowiązek zapewnienia tych napojów wynika z przepisów bhp – wyjaśnił. ©℗

Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 marca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.806.2019.2.AB

Patrycja Dudek

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA