REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym
Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik kupił samochód w kwietniu 2022 r. i w związku z tym odliczał tylko 50% kwoty VAT z faktur. We wrześniu 2022 r. uzyskał zaświadczenie z dodatkowego przeglądu (VAT-1). Czy jest uprawniony do odliczenia w drodze korekty pozostałej części kwoty VAT za okres od kwietnia do września 2022 r.? Czy też począwszy od września 2022 r. będzie uprawniony do odliczania 100% kwoty VAT z otrzymywanych faktur?

Czy można odliczyć 100% VAT przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym?

Istnieją argumenty przemawiające za tym, aby podatnik odliczył pełną kwotę w drodze korekty rozliczeń za okres od kwietnia do września 2022 r. (tj. przed uzyskaniem zaświadczenia z dodatkowego badania technicznego oraz wpisaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu). Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w wydanych orzeczeniach. Istnieje jednak ryzyko zakwestionowania takiego podejścia przez organy podatkowej, które często przyjmują odmienne stanowisko. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczanie VAT od samochodów. Kiedy 50 proc. odliczenia a kiedy 100 proc.?

Generalnie w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi odliczeniu podlega 50% kwoty VAT zawartego w cenie nabytego towaru lub usługi związanej z tym pojazdem (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

Zasada ta nie dotyczy jednak pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności podatnika. W tym bowiem przypadku podatnikom VAT przysługuje prawo do odliczenia 100% kwoty VAT wynikającej z faktur za nabycie tych pojazdów oraz towarów lub usług związanych z ich eksploatacją.

Z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT wynika, że samochód jest uznany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, gdy:

REKLAMA

  1. sposób jego wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. jego konstrukcja wyklucza użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą albo powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Adnotacja VAT-1

Spełnienie wymagań konstrukcyjnych pojazdu, o których mowa w punkcie 2, stwierdza się na podstawie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań (w tym przypadku adnotacja VAT-1).

Zatem w analizowanej sprawie niezbędne jest ustalenie, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 100% VAT w drodze korekty z faktur zakupowych, w stosunku do których prawo do odliczenia powstało przed uzyskaniem dodatkowego zaświadczenia i wpisu adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym.

W ocenie autora brak zaświadczenia oraz adnotacji nie przesądza o braku możliwości odliczenia 100% VAT z takich faktur. Posiadanie przez pojazd cech konstrukcyjnych, które wykluczają jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, jest już wystarczające do skorzystania z pełnego prawa do odliczenia VAT. Dodatkowe badanie techniczne ma jedynie znaczenie dowodowe i nie stanowi warunku, którego niespełnienie powoduje pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia VAT.

Ważne!
Dodatkowe badanie techniczne ma jedynie znaczenie dowodowe i nie stanowi warunku, którego niespełnienie powoduje pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia VAT.

Pełne odliczenie VAT od samochodów a dodatkowe badanie techniczne i adnotacja VAT-1 - orzecznictwo sądów

Takie też stanowisko wynika z ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 11 marca 2021 r. (sygn. akt I SA/Kr 1213/20, orzeczenie nieprawomocne) podkreślił, że:

(…) o prawie do dokonywania takich odliczeń, dzięki uznaniu za pojazd samochodowy wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej podatnika, decyduje posiadanie przez pojazdy samochodowe określonych przepisami cech. Skoro zaś cechy konstrukcyjne pojazdu wskazują, że może on być wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, należy przyjąć, że nałożenie na podatnika obowiązku wynikającego z art. 86a ust. 10 u.p.t.u., tj. wykonania dodatkowego badania technicznego, ma na celu umożliwienie podatnikowi wykazanie spełnienia wymagań określonych w art. 86a ust. 9 u.p.t.u., a nie jest warunkiem dającym uprawnienie do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z tym pojazdem.

Podobnie wynika z orzeczeń sądów administracyjnych wydanych w innych sprawach (zob. wyroki WSA: w Olsztynie z 17 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Ol 54/16, w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Po 1073/15, w Bydgoszczy z 19 lutego 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 784/19, oraz wyrok NSA z 7 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 965/16).

Zatem w ocenie autora istnieją argumenty za tym, aby w analizowanej sprawie podatnik odliczył pełną kwotę VAT w drodze korekty rozliczeń za okres od kwietnia do września 2022 r., tj. przed uzyskaniem zaświadczenia z dodatkowego badania technicznego oraz wpisaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Istnieje jednak ryzyko zakwestionowania takiego podejścia przez organy podatkowej, które na etapie wydawania interpretacji indywidualnych często przyjmują odmienne stanowisko (przykładowo w interpretacji Dyrektora KIS z 19 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.313.2019.1.AGW).

Podstawa prawna:

  • art. 86a ust. 1, 4, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2019 r. (sygn. 0115-KDIT1-2.4012.313.2019.1.AGW)

POWOŁANE ORZECZENIA SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH:

  • wyrok WSA w Olsztynie z 17 marca 2016 r. (sygn. akt I SA/Ol 54/16)

  • wyrok WSA w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 1073/15)

  • wyrok WSA w Bydgoszczy z 19 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Bd 784/19)

  • wyrok NSA z 7 czerwca 2018 r. (sygn. akt I FSK 965/16)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA