REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym

Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym
Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik kupił samochód w kwietniu 2022 r. i w związku z tym odliczał tylko 50% kwoty VAT z faktur. We wrześniu 2022 r. uzyskał zaświadczenie z dodatkowego przeglądu (VAT-1). Czy jest uprawniony do odliczenia w drodze korekty pozostałej części kwoty VAT za okres od kwietnia do września 2022 r.? Czy też począwszy od września 2022 r. będzie uprawniony do odliczania 100% kwoty VAT z otrzymywanych faktur?

Czy można odliczyć 100% VAT przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym?

Istnieją argumenty przemawiające za tym, aby podatnik odliczył pełną kwotę w drodze korekty rozliczeń za okres od kwietnia do września 2022 r. (tj. przed uzyskaniem zaświadczenia z dodatkowego badania technicznego oraz wpisaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu). Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w wydanych orzeczeniach. Istnieje jednak ryzyko zakwestionowania takiego podejścia przez organy podatkowej, które często przyjmują odmienne stanowisko. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczanie VAT od samochodów. Kiedy 50 proc. odliczenia a kiedy 100 proc.?

Generalnie w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi odliczeniu podlega 50% kwoty VAT zawartego w cenie nabytego towaru lub usługi związanej z tym pojazdem (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

Zasada ta nie dotyczy jednak pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności podatnika. W tym bowiem przypadku podatnikom VAT przysługuje prawo do odliczenia 100% kwoty VAT wynikającej z faktur za nabycie tych pojazdów oraz towarów lub usług związanych z ich eksploatacją.

Z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT wynika, że samochód jest uznany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, gdy:

REKLAMA

  1. sposób jego wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. jego konstrukcja wyklucza użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą albo powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Adnotacja VAT-1

Spełnienie wymagań konstrukcyjnych pojazdu, o których mowa w punkcie 2, stwierdza się na podstawie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań (w tym przypadku adnotacja VAT-1).

Zatem w analizowanej sprawie niezbędne jest ustalenie, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 100% VAT w drodze korekty z faktur zakupowych, w stosunku do których prawo do odliczenia powstało przed uzyskaniem dodatkowego zaświadczenia i wpisu adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym.

W ocenie autora brak zaświadczenia oraz adnotacji nie przesądza o braku możliwości odliczenia 100% VAT z takich faktur. Posiadanie przez pojazd cech konstrukcyjnych, które wykluczają jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, jest już wystarczające do skorzystania z pełnego prawa do odliczenia VAT. Dodatkowe badanie techniczne ma jedynie znaczenie dowodowe i nie stanowi warunku, którego niespełnienie powoduje pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia VAT.

Ważne!
Dodatkowe badanie techniczne ma jedynie znaczenie dowodowe i nie stanowi warunku, którego niespełnienie powoduje pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia VAT.

Pełne odliczenie VAT od samochodów a dodatkowe badanie techniczne i adnotacja VAT-1 - orzecznictwo sądów

Takie też stanowisko wynika z ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 11 marca 2021 r. (sygn. akt I SA/Kr 1213/20, orzeczenie nieprawomocne) podkreślił, że:

(…) o prawie do dokonywania takich odliczeń, dzięki uznaniu za pojazd samochodowy wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej podatnika, decyduje posiadanie przez pojazdy samochodowe określonych przepisami cech. Skoro zaś cechy konstrukcyjne pojazdu wskazują, że może on być wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, należy przyjąć, że nałożenie na podatnika obowiązku wynikającego z art. 86a ust. 10 u.p.t.u., tj. wykonania dodatkowego badania technicznego, ma na celu umożliwienie podatnikowi wykazanie spełnienia wymagań określonych w art. 86a ust. 9 u.p.t.u., a nie jest warunkiem dającym uprawnienie do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z tym pojazdem.

Podobnie wynika z orzeczeń sądów administracyjnych wydanych w innych sprawach (zob. wyroki WSA: w Olsztynie z 17 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Ol 54/16, w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Po 1073/15, w Bydgoszczy z 19 lutego 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 784/19, oraz wyrok NSA z 7 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 965/16).

Zatem w ocenie autora istnieją argumenty za tym, aby w analizowanej sprawie podatnik odliczył pełną kwotę VAT w drodze korekty rozliczeń za okres od kwietnia do września 2022 r., tj. przed uzyskaniem zaświadczenia z dodatkowego badania technicznego oraz wpisaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Istnieje jednak ryzyko zakwestionowania takiego podejścia przez organy podatkowej, które na etapie wydawania interpretacji indywidualnych często przyjmują odmienne stanowisko (przykładowo w interpretacji Dyrektora KIS z 19 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.313.2019.1.AGW).

Podstawa prawna:

  • art. 86a ust. 1, 4, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2019 r. (sygn. 0115-KDIT1-2.4012.313.2019.1.AGW)

POWOŁANE ORZECZENIA SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH:

  • wyrok WSA w Olsztynie z 17 marca 2016 r. (sygn. akt I SA/Ol 54/16)

  • wyrok WSA w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 1073/15)

  • wyrok WSA w Bydgoszczy z 19 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Bd 784/19)

  • wyrok NSA z 7 czerwca 2018 r. (sygn. akt I FSK 965/16)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA