REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym
Odliczenie 100% VAT od samochodu przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik kupił samochód w kwietniu 2022 r. i w związku z tym odliczał tylko 50% kwoty VAT z faktur. We wrześniu 2022 r. uzyskał zaświadczenie z dodatkowego przeglądu (VAT-1). Czy jest uprawniony do odliczenia w drodze korekty pozostałej części kwoty VAT za okres od kwietnia do września 2022 r.? Czy też począwszy od września 2022 r. będzie uprawniony do odliczania 100% kwoty VAT z otrzymywanych faktur?

Czy można odliczyć 100% VAT przed uzyskaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym?

Istnieją argumenty przemawiające za tym, aby podatnik odliczył pełną kwotę w drodze korekty rozliczeń za okres od kwietnia do września 2022 r. (tj. przed uzyskaniem zaświadczenia z dodatkowego badania technicznego oraz wpisaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu). Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w wydanych orzeczeniach. Istnieje jednak ryzyko zakwestionowania takiego podejścia przez organy podatkowej, które często przyjmują odmienne stanowisko. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Odliczanie VAT od samochodów. Kiedy 50 proc. odliczenia a kiedy 100 proc.?

Generalnie w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi odliczeniu podlega 50% kwoty VAT zawartego w cenie nabytego towaru lub usługi związanej z tym pojazdem (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

Zasada ta nie dotyczy jednak pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności podatnika. W tym bowiem przypadku podatnikom VAT przysługuje prawo do odliczenia 100% kwoty VAT wynikającej z faktur za nabycie tych pojazdów oraz towarów lub usług związanych z ich eksploatacją.

Z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT wynika, że samochód jest uznany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, gdy:

  1. sposób jego wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. jego konstrukcja wyklucza użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą albo powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Adnotacja VAT-1

Spełnienie wymagań konstrukcyjnych pojazdu, o których mowa w punkcie 2, stwierdza się na podstawie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań (w tym przypadku adnotacja VAT-1).

REKLAMA

Zatem w analizowanej sprawie niezbędne jest ustalenie, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 100% VAT w drodze korekty z faktur zakupowych, w stosunku do których prawo do odliczenia powstało przed uzyskaniem dodatkowego zaświadczenia i wpisu adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym.

W ocenie autora brak zaświadczenia oraz adnotacji nie przesądza o braku możliwości odliczenia 100% VAT z takich faktur. Posiadanie przez pojazd cech konstrukcyjnych, które wykluczają jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, jest już wystarczające do skorzystania z pełnego prawa do odliczenia VAT. Dodatkowe badanie techniczne ma jedynie znaczenie dowodowe i nie stanowi warunku, którego niespełnienie powoduje pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia VAT.

Ważne!
Dodatkowe badanie techniczne ma jedynie znaczenie dowodowe i nie stanowi warunku, którego niespełnienie powoduje pozbawienie podatnika prawa do pełnego odliczenia VAT.

Pełne odliczenie VAT od samochodów a dodatkowe badanie techniczne i adnotacja VAT-1 - orzecznictwo sądów

Takie też stanowisko wynika z ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 11 marca 2021 r. (sygn. akt I SA/Kr 1213/20, orzeczenie nieprawomocne) podkreślił, że:

REKLAMA

(…) o prawie do dokonywania takich odliczeń, dzięki uznaniu za pojazd samochodowy wykorzystywany wyłącznie do wykonywania działalności gospodarczej podatnika, decyduje posiadanie przez pojazdy samochodowe określonych przepisami cech. Skoro zaś cechy konstrukcyjne pojazdu wskazują, że może on być wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, należy przyjąć, że nałożenie na podatnika obowiązku wynikającego z art. 86a ust. 10 u.p.t.u., tj. wykonania dodatkowego badania technicznego, ma na celu umożliwienie podatnikowi wykazanie spełnienia wymagań określonych w art. 86a ust. 9 u.p.t.u., a nie jest warunkiem dającym uprawnienie do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z tym pojazdem.

Podobnie wynika z orzeczeń sądów administracyjnych wydanych w innych sprawach (zob. wyroki WSA: w Olsztynie z 17 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Ol 54/16, w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Po 1073/15, w Bydgoszczy z 19 lutego 2020 r., sygn. akt I SA/Bd 784/19, oraz wyrok NSA z 7 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 965/16).

Zatem w ocenie autora istnieją argumenty za tym, aby w analizowanej sprawie podatnik odliczył pełną kwotę VAT w drodze korekty rozliczeń za okres od kwietnia do września 2022 r., tj. przed uzyskaniem zaświadczenia z dodatkowego badania technicznego oraz wpisaniem adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Istnieje jednak ryzyko zakwestionowania takiego podejścia przez organy podatkowej, które na etapie wydawania interpretacji indywidualnych często przyjmują odmienne stanowisko (przykładowo w interpretacji Dyrektora KIS z 19 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.313.2019.1.AGW).

Podstawa prawna:

  • art. 86a ust. 1, 4, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2019 r. (sygn. 0115-KDIT1-2.4012.313.2019.1.AGW)

POWOŁANE ORZECZENIA SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH:

  • wyrok WSA w Olsztynie z 17 marca 2016 r. (sygn. akt I SA/Ol 54/16)

  • wyrok WSA w Poznaniu z 26 stycznia 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 1073/15)

  • wyrok WSA w Bydgoszczy z 19 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Bd 784/19)

  • wyrok NSA z 7 czerwca 2018 r. (sygn. akt I FSK 965/16)

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA