REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełne odliczenie VAT od samochodów. Zapisy regulaminu użytkowania pojazdów w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Pełne odliczenie VAT od samochodów. Zapisy regulaminu użytkowania pojazdów w firmie
Pełne odliczenie VAT od samochodów. Zapisy regulaminu użytkowania pojazdów w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym 21 października 2021 r. wyroku (sygn. akt I FSK 1695/21) uznał, że podatnik, który w regulaminie określił zasady korzystania z pojazdów do celów służbowych wraz z karami za ich nieprzestrzeganie, wykluczającymi ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, oraz zapewnił kontrolę przestrzegania tych zasad, może odliczać pełny VAT od wydatków samochodowych. Niestety, odmienne stanowisko prezentują organy podatkowe. Ich zdaniem określenie kar za nieprzestrzeganie zasad użytkowania pojazdu oznacza, że podatnik przewiduje możliwość złamania zasad. Dlatego nie może odliczać pełnego VAT.

Odliczenie pełnego VAT od wydatków na samochód - trzy warunki

Podatnik może odliczać pełny VAT od wydatków samochodowych, gdy spełnia trzy warunki. Możemy wtedy przyjąć, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności (nie dotyczy to pojazdów uznawanych za wykorzystywane do działalności ze względu na konstrukcję). Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

REKLAMA

Autopromocja
  1. określi on zasady wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności, które wykluczą ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą - może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie (np. kontrola GPS),
  2. będzie prowadził ewidencją przebiegu pojazdu, która potwierdzi ustalony sposób wykorzystania pojazdów,
  3. złoży VAT-26.

Jakie zapisy w regulaminie, zdaniem fiskusa, pozbawiają prawa do pełnego odliczenia VAT

Podatnik, który spełnia te warunki, może odliczyć 100% VAT. W praktyce największy problem stwarza ustalenie, czy określone przez podatnika zasady wykorzystania pojazdu wykluczają ich użycie poza działalnością. Dla fiskusa już samo umożliwienie parkowania samochodu w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika wskazuje na potencjalne wykorzystanie samochodu do celów prywatnych. Mimo że, zdaniem sądów, należy brać pod uwagę charakter działalności. W wielu przypadkach parkowanie w pobliżu domu ma uzasadnienie ekonomiczne czy organizacyjne.

Jak czytamy w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 12 stycznia 2022 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.802.2021.2.AA):

(…) użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

REKLAMA

Co więcej, ustalenie w regulaminie sankcji dla pracownika za naruszenie zasad użytkowania samochodu według organów oznacza, że podatnik zakłada potencjalnie naruszenie zasad. To twierdzenie jest trochę wbrew logice. Podatnik, który wprowadza obostrzenia za naruszenie zasad użytkowania samochodu powinien być postrzegany jako wiarygodny podatnik, który nie będzie pozwalał na naginanie zasad. W cytowanej już interpretacji czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z okoliczności sprawy wynika, że nawet Państwo zakładają naruszenie zasad korzystania z samochodów i ich wykorzystywanie przez pracowników do celów prywatnych, bowiem wskazują Państwo, iż w takiej sytuacji zastrzegają Państwo możliwość nałożenia na pracowników konsekwencji przewidzianych w Kodeksie Pracy.

W takich przypadkach, zdaniem fiskusa podatnik nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT od wydatków samochodowych.

Jakie zapisy w regulaminie użytkowania pojazdów w firmie, zdaniem NSA, dają prawo do pełnego odliczenia VAT

REKLAMA

Stanowisko organów pozostaje niezmienne mimo tylu korzystnych orzeczeń sądowych. Sądy podkreślają, że zawsze, gdy istnieje czynnik ludzki, może dojść do naruszenia ustalonych zasad. Nie oznacza to, że automatycznie ma to wyłączać prawo do pełnego odliczenia VAT. Gdyby przyjmować takie stanowisko, przepis art. 86a ust. 4 ustawy o VAT byłby martwy.

NSA w wyroku z 21 października 2021 r. (sygn. akt I FSK 1695/21) przyznał prawo do pełnego odliczania VAT spółce, która określiła zasady używania służbowych pojazdów samochodowych w regulaminie oraz sankcje za ich nieprzestrzeganie. W wyroku tym czytamy:

Zgodnie z Regulaminem, użycie samochodów służbowych w celu prywatnym może skutkować nałożeniem na pracownika kary porządkowej przewidzianej w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy, a w przypadku użytkownika/współpracownika kary umownej przewidzianej w zawartej umowie współpracy. Użycie samochodu służbowego do celów prywatnych może również stanowić przyczynę uzasadniającą rozwiązanie umowy o pracę lub umowy o współpracy za wypowiedzeniem albo zostać uznane za ciężkie nadużycie podstawowych obowiązków pracowniczych uzasadniające, w zależności od okoliczności konkretnej sprawy, rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika lub umowy o współpracy. Użytkownik samochodu służbowego wykorzystujący ww. pojazdy, jest zobowiązany do złożenia oświadczenia według ustalonego w Regulaminie wzoru, w którym deklaruje zapoznanie się z Procedurą oraz zapoznanie się z konsekwencjami w przypadku użycia do celów prywatnych samochodu służbowego, przeznaczonego wyłącznie do celów służbowych.

Zdaniem sądu, inaczej niż organów podatkowych, określenie takich zasad i kar za ich nieprzestrzeganie przemawia za podatnikiem. Dlatego NSA uznał, że:

(…) opracowany przez spółkę regulamin zasad korzystania przez pracowników/współpracowników z udostępnionych im samochodów służbowych, przy uwzględnieniu specyfiki prowadzonej przez nią działalności gospodarczej (budowlanej), w sposób skuteczny zabezpiecza wykorzystywanie udostępnionych użytkownikom samochodów tylko i wyłącznie do realizacji zadań służbowych (przemieszczania się między budową, a miejscem zakwaterowania), co odbywa się pod nadzorem systemu lokalizacji satelitarnej pojazdów (GPS).

Analiza tego orzeczenia i interpretacji prowadzi do wniosku, że to, co zdaniem fiskusa przemawia na niekorzyść podatnika, zdaniem sądu jest jego atutem. Zdaniem sądu określenie zasad użytkowania samochodu, prowadzenia ewidencji oraz kar za ich nieprzestrzeganie, a także kontroli ich przestrzegania, powoduje, że podatnik nie traci prawa do pełnego odliczenia VAT.

Co pozostaje podatnikom, gdy nie chcą rezygnować z pełnego odliczenia VAT? Nadal mogą bronić swoich praw przed sądami. Istnieją duże szanse na wygraną.

Jakie wydatki możemy uznać za "samochodowe"

Ograniczenia w odliczeniu VAT dotyczą tzw. wydatków samochodowych. Zdaniem sądu i fiskusa, że nabywane towary i usługi muszą być ściśle związane z eksploatacją i używaniem pojazdów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, aby można je było uznać za wydatki "samochodowe".

Dlatego w wyroku NSA z 22 lutego 2022 r. (sygn. akt I FSK 1771/18) czytamy:

Nie sposób zaś uznać, że odzież ochronna, w której mowa w niniejszej sprawie, stanowiąca de facto środki ochrony osobistej - wypełnia przesłanki cytowanego przepisu, pozwalające na zaliczenie ich do wydatków związanych z eksploatacją i używaniem wyłącznie "tych" pojazdów samochodowych.

Zgodzić się należy z autorem skargi kasacyjnej, że nabyte przez Skarżącego akcesoria w postaci odzieży ochronnej (kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic) do jazdy na motocyklu nie spełniają podstawowego warunku wynikającego z art. 86a u.p.t.u. pozwalającego na odliczenie podatku od ich zakupu, gdyż nie stanowią towarów związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu.

W tym wyroku sąd uznał, że zakup kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic do jazdy na motocyklu nie stanowi wydatku samochodowego. Nie oznacza to, że podatnik odliczy pełny VAT. Nie odliczy go w ogóle. Według sądu są to wydatki osobiste. Dlatego podatnik nie może w ogóle odliczyć od ich zakupu VAT. W cytowanym już wyroku czytamy:

(…) organ dokonał prawidłowej wykładni art. 86 ust. 1 i 2 oraz art. 86a ust. 1 i 2 u.p.t.u. w zakresie jakim uznał, że wydatki na zakup odzieży ochronnej (kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic) do jazdy na motocyklu nie należą do wydatków, które uprawniają podatnika do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Nie stanowią bowiem towarów związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów.

Jak z tego wynika, istnieje kategoria wydatków, które są niezbędne np. do użytkowania motocykla, a które mimo że nie są zaliczane do wydatków samochodowych, nie uprawniają w ogóle do odliczenia VAT.

Ważne!
Zakup kasku, kurtki, kombinezonu, spodni, butów, rękawic do jazdy na motocyklu nie stanowi wydatku samochodowego. Zdaniem sądów i organów jest to wydatek prywatny, od którego w ogóle nie odliczymy VAT.

Joanna Dmowska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA