REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT a nierzetelne faktury podwykonawcy. Urząd skarbowy musi zbadać dobrą wiarę podatnika

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Odliczenie VAT a bezprawne działanie podwykonawcy
Odliczenie VAT a bezprawne działanie podwykonawcy

REKLAMA

REKLAMA

Faktury wystawione wykonawcy przez podwykonawcę nie odzwierciedlały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Czy wykonawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach wystawionych przez podwykonawcę, jeżeli te faktury są nierzetelne? Czy urząd skarbowy powinien wziąć pod uwagę dobrą wiarę podatnika? Na te pytania odpowiedział Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 11 października 2022 r. 

Czy wykonawca odpowiada za działania podwykonawcy w prawie podatkowym?

Zasadą w obrocie gospodarczym jest, że wykonawca ponosi odpowiedzialność za działania podwykonawcy jak za swoje własne. Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi reguła ta nie ma jednak zastosowania na gruncie prawa podatkowego. 

W wyroku z dnia 11 października 2022 r. sąd orzekł, że nie ma podstaw by odmówić wykonawcy prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez podwykonawcę, jeśli nie był on świadomy nadużyć podatkowych, jakich dopuścił się podwykonawca. Dobra wiara i należyta staranność wykonawcy są więc kluczowe do skorzystania z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

 

Nierzetelne faktury wystawione przez podwykonawcę. Organy podatkowe odmawiają wykonawcy prawa odliczenia VAT z tych faktur

W sprawie, która stała się podstawą do wydania przedmiotowego orzeczenia, organy podatkowe odmówiły wykonawcy prawa do odliczenia podatku VAT z powodu bezprawnego działania podwykonawcy. Stwierdziły, że faktury wystawione przez podwykonawcę na rzecz wykonawcy nie odzwierciedlają rzeczywistych zdarzeń gospodarczych
Nierzetelność faktur miała polegać na tym, że podmiot, który wystawił faktury za realizację określonych prac budowlanych, w rzeczywistości nie mógł wykonać tych usług na rzecz wykonawcy. Zdaniem organów podatkowych, nie dysponował on pracownikami, których praca pozwoliłaby na przeprowadzenie transakcji. Co więcej, podwykonawca dopuszczał się szeregu nadużyć w rozliczeniach podatkowych. Według organów wskazuje to na jego nierzetelność. Potwierdza też, że w rzeczywistości nie prowadził działalności gospodarczej. Skoro podwykonawca nie mógł wykonać zleconych usług, wystawione przez niego faktury nie stanowią dowodu na ujęte na nich zdarzenia gospodarcze

Choć organy podatkowe nie kwestionowały faktu wykonania prac budowlanych, to jednak stwierdziły, że faktury z tego tytułu nie powinny zostać wystawione przez podwykonawcę, który tych prac nie wykonał. Na tej podstawie uznały je za nierzetelne. Odmówiły też wykonawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na spornych fakturach.

Prawo do odliczenia VAT

Konstrukcja podatku od towarów i usług zakłada, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur, które otrzymał od kontrahentów, od podatku należnego wpłacanego do urzędu skarbowego. Prawo to przysługuje, gdy podatnik dysponuje fakturą zakupu z wykazaną kwotą podatku oraz gdy faktura ta dokumentuje transakcję, która rzeczywiście miała miejsce między danymi podmiotami. Tylko wtedy można mówić, że faktura odzwierciedla stan rzeczywisty.

Jeśli więc towary zostały dostarczone, a usługa wykonana, ale przez inny podmiot niż ten, który fakturę wystawił, to podatnik traci możliwość odliczenia podatku VAT. Taka faktura nie dokumentuje faktycznego przebiegu transakcji.

Jednak nie wszystko jest w praktyce takie czarno-białe. 

Dobra wiara podatnika VAT

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje w swoich orzeczeniach warunek, który organy podatkowe muszą spełnić, by odmówić podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego. Gdy usługodawca podatnika lub inny podmiot, który brał udział w łańcuchu dostaw na wcześniejszym etapie, dopuścił się nieprawidłowości podatkowych, organ musi wykazać, że podatnik o tym wiedział lub mógł się dowiedzieć. Jeśli, bowiem podatnik miał świadomość, że transakcja wiązała się z oszustwem podatkowym po stronie wystawcy faktury, to nie ma prawa odliczyć podatku naliczonego wynikającego z danej faktury. 

Ważne

Jeżeli, natomiast podatnik działał w dobrej wierze, podejmując współpracę z danym podmiotem i dołożył należytej staranności przy wyborze kontrahenta to, mimo nierzetelności faktur, nadal może skorzystać z prawa do odliczenia.

 

Wykonawca powinien zweryfikować podwykonawcę na tyle na ile może. Organy podatkowe muszą sprawdzić dobrą wiarę podatnika

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, organ podatkowy pominął kluczową okoliczność w sprawie – czyli dobrą wiarę wykonawcy przy doborze kontrahenta. Przed odmówieniem podatnikowi prawa do odliczenia podatku VAT organy mają obowiązek sprawdzić, czy podatnik zweryfikował i ocenił wiarygodność kontrahenta.

Weryfikacja ta ma odbywać się jednak wyłącznie w takim zakresie, w jakim wykonawca jest w stanie to zrobić. Wykonawca, bowiem nie dysponuje środkami, by sprawdzić, czy podwykonawca rozlicza się prawidłowo z urzędem skarbowym. Nie bierze on też odpowiedzialności za zatrudnienie pracowników przez podwykonawcę. To podwykonawca, przyjmując zlecenie, daje gwarancję, że jest w stanie dane usługi na jego rzecz wykonać.

Sprawdzenie dobrej wiary podatnika było, więc w tej sprawie kluczowe. Nawet, jeśli podwykonawca dopuszcza się nadużyć, ale nie da się obiektywnie stwierdzić, że wykonawca o nich wiedział, to nie można odmówić mu prawa do odliczenia podatku VAT. W tym znaczeniu właśnie zasada odpowiedzialności wykonawcy za działania podwykonawcy nie ulega rozszerzeniu na prawo podatkowe. Na gruncie rozliczenia podatku VAT istotnym jest nie tylko, że do nadużyć na którymś
z etapów transakcji doszło, ale przede wszystkim, czy podatnik miał ich świadomość. Skoro, więc organ podatkowy nie wskazuje na podstawie jakich okoliczności podatnik miał wiedzieć lub powinien się dowiedzieć o nierzetelności kontrahenta, to w konsekwencji – nie ma podstaw do pozbawienia go prawa pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony.

Jak zauważył WSA w Łodzi w uzasadnieniu omawianego wyroku:


“Jeśli organ twierdzi, że usługi budowlane zostały wykonane, ale nie przez pracowników S i I., to zgodnie z powołanym wyrokiem TSUE, powinien był rozważyć czy w realiach sprawy Podatnik miał możliwość zorientowania się, że na wcześniejszych etapach obrotu doszło do nadużyć w rozliczeniu podatku od towarów i usług, a kontrahenci jego podwykonawcy, czyli kontrahenci firm K. J. nie byli pracownikami jego firm. Organy nie przeprowadziły takiej oceny, a kontrola sądu w tym zakresie nie była możliwa. Sąd uznał zatem, że w toku postępowania organy nie podjęły wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego, naruszając w ten sposób art. 122 i art. 187 § 1 O.p.”

Jednocześnie WSA w Łodzi zalecił organom podatkowym, że:

"Przy ponownym rozpoznaniu sprawy kluczowe będzie ustalenie kwestii należytej staranności Podatnika w kontakcie ze swoimi dostawcami usług budowlanych i dokonanie przez organy oceny, czy na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego można ustalić, że Podatnik wiedział, że firmy jego kontrahenta – K. J. wykonują roboty posługując się innymi firmami podwykonawczymi, które w istocie nie świadczyły tych usług, lub też czy Podatnik przy zachowaniu zasad należytej staranności mógł się tego spodziewać lub o tym dowiedzieć
Brak wyżej wskazanych ustaleń i wniosków stanowi naruszenie przepisów postępowania mające istotny wpływ na wynik sprawy, zaś nieprecyzyjne ustalenie stanu faktycznego w konsekwencji przesądza o tym, że dokonana przez organ ocena materiału dowodowego przybiera cechy dowolności."

Ważne
Podsumowując

Jeśli podatnik dochował należytej staranności przy weryfikacji kontrahenta, nie można mu odmówić prawa do odliczenia podatku VAT. Podatnik, działający w dobrej wierze, nie może ponosić odpowiedzialności na gruncie prawa podatkowego za nadużycia swoich podwykonawców.

Lidia Pawińska, Mariański Group

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: Wyrok WSA w Łodzi z 11 października 2022 r. (sygn. I SA/Łd 336/22).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA