REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi w podatku VAT – termin na skorzystanie z ulgi

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ulga na złe długi w podatku VAT – termin na skorzystanie z ulgi
Ulga na złe długi w podatku VAT – termin na skorzystanie z ulgi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jakim terminie podatnik może skorzystać z ulgi na złe długi w podatku VAT?

Ulga na złe długi – warunki. Wyrok TSUE z 2020 roku

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19 wskazał na warunki, od których nie można uzależniać prawa podatnika do skorzystania z ulgi na złe długi tj.:

REKLAMA

Autopromocja
  1. aby w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie tej ulgi, dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, oraz
  2. wierzyciel był w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej nadal zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W polskiej ustawie o VAT warunki, które należało spełnić, aby skorzystać z ulgi na złe długi nie ograniczały się tylko do tych zakwestionowanych przez TSUE. 

Obecnie, aby wierzyciel mógł pomniejszyć kwotę VAT należnego korzystając z ulgi, oprócz braku zapłaty za fakturę i upływu 90 dni od terminu zapłaty, muszą być spełnione także inne warunki:

  1. na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której rozlicza się ulgę na złe długi wierzyciel musi być podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny,
  2. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Co z terminem na skorzystanie z ulgi?

Po opublikowaniu ww. wyroku, podatnicy zaczęli się zastanawiać, czy ten okres 2 letni (obecnie 3 letni) nie powinien również zostać zakwestionowany, jako niezgodny z wymogami prawa unijnego. 

Linia orzecznicza w zakresie limitu czasowego nie jest jeszcze ukształtowana

Jedna z nich, jak się obecnie wydaje przeważająca, wskazuje, że termin ten jest rozsądny i rzetelny podatnik ma wystarczająco dużo czasu, aby skorzystać z ulgi na złe długi. 
Druga akcentuje, że ograniczenie czasowe w skorzystaniu z ulgi na złe długi nie zmierza do zwiększenia skuteczności przeciwdziałania oszustwom podatkowym ani też nie usprawnia poboru podatku, dlatego to ograniczenie powinno być uznane za naruszające prawo unijne 

W kwestii zgodności z prawem unijnym terminu na skorzystanie z ulgi na złe długi można wskazać, że wykształciło się już stanowisko wskazujące, że ten termin nie biegnie w okresie, w którym ze względu na polskie przepisy niezgodne z prawem unijnym podatnik nie mógł skorzystać z tej ulgi.

Wyrok NSA z 23 stycznia 2023 r.

Jednym z ostatnio wydanych wyroków wskazujących na zawieszenie terminu na skorzystanie z ulgi na złe długi w okresie niezgodności polskich przepisów z unijnymi jest orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 stycznia 2023 r., sygn. akt I FSK 1760/22.

Wyrok ten został wydany w stanie faktycznym, w którym spółka w 2018 r. wystawiła faktury VAT na rzecz swojego kontrahenta. Spółka nie skorzystała z ulgi na złe długi w okresie 2 lat z powodu statusu dłużnika znajdującego się w trakcie procesu restrukturyzacji. W październiku 2020 r. TSUE w wyroku z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19 uznał powyższą przesłankę za sprzeczną z unijną dyrektywą VAT.  Z tego względu, spółka w styczniu 2021 r. wystąpiła do naczelnika urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT za okres od lipca do października 2018 r. i złożyła odpowiednie korekty deklaracji VAT. Organ nie zgodził się ze spółką i uznał, że nie może dokonać korekty faktur w ramach ulgi na złe długi ze względu na niedochowanie ustawowo przewidzianego terminu, tj. dwóch lat od końca roku, w którym wystawiono faktury. Spółka zaskarżyła tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. WSA w Warszawie przyznał rację spółce, stwierdzając, że jeżeli w ustawowym terminie na skorzystanie z ulgi na złe długi dłużnik był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, to nie sposób wymagać od spółki, aby wbrew wyraźnemu przepisowi ustawy składała korektę deklaracji. W czasie, gdy spółka powinna była skorzystać z ulgi na złe długi, obowiązywał sprzeczny z dyrektywą VAT warunek dotyczący statusu dłużnika. Od wyroku WSA skargę kasacyjną złożył organ podatkowy.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Naczelny Sąd Administracyjny w pełni podzielił stanowisko WSA, że warunek, aby od daty wystawienia faktur dokumentujących wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione, nie może być podstawą do odmowy stwierdzenia nadpłaty, w sytuacji, gdy wierzyciel nie mógł skorzystać z ulgi w zakreślonym przez ustawodawcę dwuletnim terminie, ponieważ uniemożliwiały, bądź znacznie utrudniały to jemu, przepisy krajowe sprzeczne z prawem unijnym.

Katarzyna Niedabylska, doradca podatkowy, radca prawny - Rödl & Partner

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA