REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedawca nie akceptuje noty korygującej. Czy kupujący może odliczyć VAT?

Sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej. Czy nabywca może odliczyć VAT?
Sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej. Czy nabywca może odliczyć VAT?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają wątpliwości co do prawa odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur, do których wystawiono noty korygujące. Często po wystawieniu noty korygującej do czasu rozliczenia, dostawca nie odesłał nabywcy swojego potwierdzenia tej noty. Czy w takim przypadku można odliczyć VAT?

Pytanie o odliczenie VAT, jeżeli sprzedawca nie zaakceptował noty korygującej

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i budowy centrów logistycznych oraz hal magazynowych. Mamy wątpliwości dotyczące ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur, do których wystawiono noty korygujące. W kilku fakturach od tego samego dostawcy betonu stwierdziliśmy błąd w nazwie towaru, który był przedmiotem zakupu. Otóż zamiast betonu, który dostarczał nam ten kontrahent, na fakturach mamy wpisany piach. Jako nabywca mogliśmy skorygować ten błąd, wystawiając noty korygujące. Zbliża się koniec okresu rozliczeniowego, a nadal nie mamy potwierdzenia/akceptacji not od dostawcy. Czy mimo to możemy odliczyć VAT z faktur, do których wystawiliśmy noty?

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Tak, mogą Państwo odliczyć VAT z faktur, do których zostały wystawione noty korygujące rodzaj/nazwę dostarczonego Wam towaru. Przepisy w zakresie VAT nie regulują formy akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. Dlatego akceptacja ta może być dokonana w dowolnej formie. W grę wchodzi również dorozumiana akceptacja noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu. Skoro Państwa dostawca dotychczas tego nie zrobił, należy uznać, że przyjął ją do wiadomości i zaakceptował jej treść. Szczegóły poniżej.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą?

Prawo do korygowania niektórych elementów faktur pierwotnych poprzez wystawienie not korygujących przysługuje nabywcy. Noty korygujące wystawiają nabywcy towaru bądź usługi, jeśli stwierdzą pomyłki w wystawionej fakturze. 

Nie wszystkie pomyłki dotyczące elementów faktury mogą być skorygowane przez nabywcę notą korygującą. Z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT wynika, że za pomocą not korygujących nie mogą być korygowane dane na fakturze dotyczące:

  • miar lub ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • cen jednostkowych netto,
  • kwot wykazanych na fakturze opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty,
  • wartości sprzedaży netto,
  • stawek podatku,
  • sumy wartości sprzedaży netto,
  • kwot podatku,
  • kwoty należności ogółem.

W omawianym przypadku skorygowali Państwo błędną nazwę towaru notą korygującą. Było to postępowanie prawidłowe i zgodne z przepisami prawa. Nazwa towaru nie należy do tych elementów faktury, które nie mogą być korygowane poprzez wystawienie noty, lecz tylko i wyłącznie w drodze korekty faktur. 

Wątpliwości dotyczą natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, do których wystawili Państwo stosowne noty. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wstrzymują się Państwo z odliczeniem VAT naliczonego ze względu na brak akceptacji ze strony dostawcy/wystawcy faktur.

Polecamy: Odliczanie VAT w firmie   

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT (miesięcznik) – wersja PREMIUM - abonament

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy akceptacja not korygujących jest niezbędna, aby odliczyć VAT z faktur, do których je wystawiono

Z przepisów jednoznacznie wynika, że nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury (art. 106k ust. 2 ustawy o VAT). Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy nie określają przy tym formy akceptacji noty korygującej przez wystawcę faktury. W konsekwencji akceptacja może być dokonana w dowolnej formie. W grę wchodzi również dorozumiana akceptacja noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu, co najprawdopodobniej ma miejsce w Państwa przypadku. Wystawca faktury po otrzymaniu noty w żaden sposób nie zareagował, ale co najważniejsze – nie zgłosił sprzeciwu, a to należy uznać za akceptację noty korygującej. Dorozumianą akceptację noty korygującej poprzez niewyrażenie sprzeciwu akceptują także organy podatkowe. 

Taki pogląd jest prezentowany przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 listopada 2013 r. (sygn. ILPP2/443-773/13-2/MR) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 28 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.293.2023.2.AA). W drugiej z tych interpretacji organ potwierdził, iż:
(…) W opisanych okolicznościach, brak odpowiedzi ze strony kontrahenta, tj. brak wyrażenia sprzeciwu i brak zaakceptowania not korygujących, oznacza dla Państwa, że odbiorca noty korygującej przyjął ją do wiadomości i dokonał równocześnie jej akceptacji.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że brak wyrażenia sprzeciwu i brak zaakceptowania noty korygującej przez Państwa kontrahenta (tj. nieprzekazania wiadomości za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej, czy też za pośrednictwem telefonu, albo w jakikolwiek inny sposób) oznacza, że nota korygująca została zaakceptowana zgodnie z art. 106k ust. 2 ustawy.

Skoro brak wyrażenia sprzeciwu jest jednocześnie akceptacją noty korygującej przez wystawcę, pozostaje Państwu jedynie spełnić warunki odliczenia VAT. Tak naprawdę bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT. 

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje oczywiście na konieczność powiązania nabytych towarów z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT. Ten warunek jest u Państwa niewątpliwie spełniony. 

Natomiast art. 88 ustawy o VAT określa przypadki, w których wyłączone jest prawo do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, np. gdy faktury dokumentują transakcje, które nie miały miejsca. 

Z okoliczności opisanych przez Państwa w pytaniu nie wynika, żeby faktury zakupu zostały wystawione w sposób nierzetelny czy dokumentowały zdarzenie, które nie miało miejsca. Tym samym nie występują przesłanki wykluczające prawo do odliczenia VAT, określone w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT. Skoro więc są Państwo czynnym podatnikiem VAT, a nabywane towary, udokumentowane fakturami, służą do wykonywania czynności opodatkowanych, niekorzystających ze zwolnienia od VAT, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur, do których zostały wystawione noty korygujące. 

 

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 listopada 2013 r. (sygn. ILPP2/443-773/13-2/MR)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 28 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.293.2023.2.AA)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA