REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

VAT od 1 kwietnia 2014 r. w kontekście dodatkowych badań technicznych samochodów.  - PDF
VAT od 1 kwietnia 2014 r. w kontekście dodatkowych badań technicznych samochodów. - PDF

REKLAMA

REKLAMA

Poseł Kongresu Nowej Prawicy Przemysław Wipler wniósł do ministra finansów interpelację w sprawie dodatkowych badań technicznych pojazdów. Jego główna wątpliwość dotyczyła dodatkowego badaniu technicznego „samochodu z jednym rzędem siedzeń”, który w momencie zakupu i poprzedniego przeglądu spełniał kryteria pełnego odliczenia VAT od zakupu, eksploatacji i zakupu paliw. W celu potwierdzenia spełniania tych samych kryteriów musiał przejść dodatkowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów w przeciągu 3 miesięcy od wejścia nowelizacji ustawy o VAT.

Poseł zwrócił uwagę na to, że nowe przepisy są problematyczne dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą wymagającą posiadania floty samochodowej za granicą. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy  przedsiębiorcy wykonujący usługi spedycyjne i transportowe poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej są zmuszeni do sprowadzenia swoich pojazdów do Polski tylko w celu potwierdzenia, że ich auta są w istocie „samochodami z jednym rzędem siedzeń”, ponieważ w innych krajach stacje kontroli pojazdów odmawiały pisemnego potwierdzenia tak oczywistego faktu. Nie potrzebuje wyjaśnienia oczywistość, iż taka operacja wiąże się z wysokimi kosztami. Według posła nie są też znane skutki prawne wynikające z niewykonania dodatkowego badania technicznego w odpowiednim czasie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym poproszono Ministerstwo Finansów o odpowiedź na następujące pytania:

  1. W jaki sposób ustawodawca umożliwił posiadaczom pojazdów przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego poza granicami Polski? Jeżeli nie zapewniono takiej możliwości, to czy ustawodawca dopuszcza odstąpienie od konsekwencji niewykonania wspomnianych badań w terminie określonym ustawą?
  2. Czy w przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w terminie 3 miesięcy od 1 kwietnia br. posiadacz „samochodu z jednym rzędem siedzeń” ma prawo do odliczania VAT od zakupu paliw i spłaty rat leasingowych między 1 lipca br. a dniem wykonania dodatkowego badania technicznego?
  3. Czy w przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w terminie 3 miesięcy od 1 kwietnia br. posiadacz „samochodu z jednym rzędem siedzeń” ma prawo do odliczania VAT od zakupu paliw i spłaty rat leasingowych po przeprowadzeniu wspomnianego wyżej badania?
  4. Jakie inne konsekwencje niesie za sobą wykonanie dodatkowego badania technicznego po terminie określonym ustawą z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawi?

USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Czy można odliczać VAT od paliwa do samochodów leasingowanych

REKLAMA

W dniu 25 września 2014 r. została opublikowana odpowiedź na interpelację, w której Ministerstwo Finansów wskazuje na poniższe fakty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiadając na pierwsze pytanie zaznaczono, że system przeprowadzania badania samochodów jest oparty na regulacjach unijnych zawartych w odpowiednich dyrektywach. Wyjaśniono, że w ramach UE brak jest przepisów umożliwiających wzajemne uznawanie badań technicznych pojazdów. W związku z tym pojazd zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinien zostać przedstawiony do badań technicznych w stacji kontroli pojazdów na terytorium państwa, w którym jest zarejestrowany, a więc w tym przypadku w Polsce. Nie występuje możliwość przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego pojazdu zarejestrowanego w Polsce poza jej granicami celem potwierdzenia spełnienia przez ten pojazd określonych przepisów podatkowych. Ponadto akty unijne dają państwom członkowskim możliwość zaostrzenia ustanowionych w niej wymogów, co skutkuje różnicami występującymi w poszczególnych krajach, m.in. dotyczącymi zakresu i częstotliwości przeprowadzania badań technicznych określonych kategorii pojazdów.

Rozwiewając wątpliwości dotyczące pytania drugiego wskazano, iż zgodnie z nowymi z zasadami prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT przysługuje tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami, które wykorzystywane są do celów działalności gospodarczej. Pojazdami, które prawnie zostały uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej są pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny. Katalog takich pojazdów został wskazany w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spełnienie wymagań technicznych dla wskazanych tam pojazdów stwierdza się na podstawie dodatkowych badań technicznych przeprowadzonych przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz wydanego przez nią zaświadczenia, jak również dowodu rejestracyjnego z właściwą adnotacją o spełnieniu tych wymagań. Wskazano też, że kryterium posiadania jednego rzędu siedzeń to nie jedyny warunek wskazany w wyżej cytowanym przepisie, w związku z tym nie można zgodzić się z twierdzeniem posła Przemysława Wiplera, że nie potrzeba dodatkowego badania technicznego, aby stwierdzić, że dany pojazd to samochód z jednym rzędem siedzeń i wystarczający jest zapis zawarty w homologacji. Dodatkowe badanie techniczne ma bowiem potwierdzać spełnienie przez pojazd wszystkich określonych w ustawie warunków technicznych.

Ponadto zaświadczenia dla pojazdów wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej wydane do dnia 31 marca 2014 r. zachowują swoją ważność dla potrzeb stosowania nowych przepisów i nie ma potrzeby ich powtórnego badania technicznego, o ile w pojazdach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawniających do pełnego odliczenia podatku VAT.

Odliczenie VAT od samochodów 2014/2015 - wyjaśnienia MF

Jeżeli jednak w składzie floty samochodowej mieszczą się inne pojazdy, czyli pojazdy wskazane w art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas w celu nabycia po dniu 31 marca 2014 r. prawa do odliczania podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków związanych z takimi pojazdami wystąpi obowiązek przeprowadzenia „nowego” dodatkowego badania technicznego oraz uzyskania w tym zakresie stosownego wpisu do dowodu rejestracyjnego.

Jeżeli chodzi o pytania dotyczące konsekwencji wynikających z niewykonania dodatkowego badania technicznego pojazdów nabytych przed dniem 1 kwietnia 2014 r. w terminie wskazanym w ustawie, wskazano, iż dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed dniem 1 lipca 2014 r.

W przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w wyżej wskazanym terminie uznaje się, że od dnia 1 kwietnia 2014 r. pojazd nie mieści się w katalogu pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję ustawowo uznawane są za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i będą miały do nich zastosowanie regulacje ogólne. Odliczenie podatku VAT w pełnej wysokości uzależnione wówczas będzie od spełnienia warunków wskazanych w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym odliczenie pełne przysługuje, jeżeli sposób wykorzystania pojazdu przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu, wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ponadto w takim przypadku wystąpi obowiązek złożenia do naczelnika urzędu skarbowego informacji o tym pojeździe (VAT-26).

Jeżeli nie zostaną spełnione ww. warunki, wówczas od dnia 1 kwietnia 2014 r. podatnikowi przysługuje ograniczone do wysokości 50% kwoty prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z takim pojazdem czyli np. z tytułu rat leasingowych czy paliwa.

W momencie uzyskania powyższego zaświadczenia oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym taki pojazd będzie uważany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, a podatek naliczony od wydatków związanych z takim pojazdem może być wówczas w całości odliczany.

Odliczenie VAT od wydatków na paliwo do samochodu ciężarowego używanego do celów „mieszanych”

Zaznaczono, że do opisanych powyżej zasad znajdą zastosowanie do pojazdów samochodowych nabytych przed dniem 31 marca 2014 r. Jeżeli nabycie pojazdu samochodowego nastąpiło po dniu 31 marca 2014 r., wówczas dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone niezwłocznie po zakupie pojazdu.

Ponadto jeżeli podatnik zastosuje ograniczenie w odliczaniu podatku, wówczas w momencie uzyskania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie wymagań wskazanych w ustawie oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym przyjmuje się, że następuje zmiana wykorzystywania takiego pojazdu i podatnik ma prawo do podwyższenia kwoty podatku naliczonego poprzez zastosowanie korekty na podstawie art. 90b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekta podatku dokonywana jest jednak w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty. Okres korekty w takim przypadku obejmuje 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabyto pojazd samochodowy. W przypadku pojazdów o wartości początkowej do 15 tys. zł okres ten wynosi odpowiednio 12 miesięcy.

Korekcie podlegają jednakże tylko wydatki z tytułu nabycia. Pozostałe wydatki, w tym nabycie paliwa, inne wydatki eksploatacyjne oraz wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie, bowiem odliczenie tych wydatków odbywa się na bieżąco.


Autor: Piotr Dobrowolski


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA