REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

Subskrybuj nas na Youtube
VAT od 1 kwietnia 2014 r. w kontekście dodatkowych badań technicznych samochodów.  - PDF
VAT od 1 kwietnia 2014 r. w kontekście dodatkowych badań technicznych samochodów. - PDF

REKLAMA

REKLAMA

Poseł Kongresu Nowej Prawicy Przemysław Wipler wniósł do ministra finansów interpelację w sprawie dodatkowych badań technicznych pojazdów. Jego główna wątpliwość dotyczyła dodatkowego badaniu technicznego „samochodu z jednym rzędem siedzeń”, który w momencie zakupu i poprzedniego przeglądu spełniał kryteria pełnego odliczenia VAT od zakupu, eksploatacji i zakupu paliw. W celu potwierdzenia spełniania tych samych kryteriów musiał przejść dodatkowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów w przeciągu 3 miesięcy od wejścia nowelizacji ustawy o VAT.

Poseł zwrócił uwagę na to, że nowe przepisy są problematyczne dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą wymagającą posiadania floty samochodowej za granicą. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy  przedsiębiorcy wykonujący usługi spedycyjne i transportowe poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej są zmuszeni do sprowadzenia swoich pojazdów do Polski tylko w celu potwierdzenia, że ich auta są w istocie „samochodami z jednym rzędem siedzeń”, ponieważ w innych krajach stacje kontroli pojazdów odmawiały pisemnego potwierdzenia tak oczywistego faktu. Nie potrzebuje wyjaśnienia oczywistość, iż taka operacja wiąże się z wysokimi kosztami. Według posła nie są też znane skutki prawne wynikające z niewykonania dodatkowego badania technicznego w odpowiednim czasie.

REKLAMA

W związku z powyższym poproszono Ministerstwo Finansów o odpowiedź na następujące pytania:

  1. W jaki sposób ustawodawca umożliwił posiadaczom pojazdów przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego poza granicami Polski? Jeżeli nie zapewniono takiej możliwości, to czy ustawodawca dopuszcza odstąpienie od konsekwencji niewykonania wspomnianych badań w terminie określonym ustawą?
  2. Czy w przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w terminie 3 miesięcy od 1 kwietnia br. posiadacz „samochodu z jednym rzędem siedzeń” ma prawo do odliczania VAT od zakupu paliw i spłaty rat leasingowych między 1 lipca br. a dniem wykonania dodatkowego badania technicznego?
  3. Czy w przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w terminie 3 miesięcy od 1 kwietnia br. posiadacz „samochodu z jednym rzędem siedzeń” ma prawo do odliczania VAT od zakupu paliw i spłaty rat leasingowych po przeprowadzeniu wspomnianego wyżej badania?
  4. Jakie inne konsekwencje niesie za sobą wykonanie dodatkowego badania technicznego po terminie określonym ustawą z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawi?

USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Czy można odliczać VAT od paliwa do samochodów leasingowanych

W dniu 25 września 2014 r. została opublikowana odpowiedź na interpelację, w której Ministerstwo Finansów wskazuje na poniższe fakty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odpowiadając na pierwsze pytanie zaznaczono, że system przeprowadzania badania samochodów jest oparty na regulacjach unijnych zawartych w odpowiednich dyrektywach. Wyjaśniono, że w ramach UE brak jest przepisów umożliwiających wzajemne uznawanie badań technicznych pojazdów. W związku z tym pojazd zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinien zostać przedstawiony do badań technicznych w stacji kontroli pojazdów na terytorium państwa, w którym jest zarejestrowany, a więc w tym przypadku w Polsce. Nie występuje możliwość przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego pojazdu zarejestrowanego w Polsce poza jej granicami celem potwierdzenia spełnienia przez ten pojazd określonych przepisów podatkowych. Ponadto akty unijne dają państwom członkowskim możliwość zaostrzenia ustanowionych w niej wymogów, co skutkuje różnicami występującymi w poszczególnych krajach, m.in. dotyczącymi zakresu i częstotliwości przeprowadzania badań technicznych określonych kategorii pojazdów.

Rozwiewając wątpliwości dotyczące pytania drugiego wskazano, iż zgodnie z nowymi z zasadami prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT przysługuje tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami, które wykorzystywane są do celów działalności gospodarczej. Pojazdami, które prawnie zostały uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej są pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny. Katalog takich pojazdów został wskazany w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Spełnienie wymagań technicznych dla wskazanych tam pojazdów stwierdza się na podstawie dodatkowych badań technicznych przeprowadzonych przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz wydanego przez nią zaświadczenia, jak również dowodu rejestracyjnego z właściwą adnotacją o spełnieniu tych wymagań. Wskazano też, że kryterium posiadania jednego rzędu siedzeń to nie jedyny warunek wskazany w wyżej cytowanym przepisie, w związku z tym nie można zgodzić się z twierdzeniem posła Przemysława Wiplera, że nie potrzeba dodatkowego badania technicznego, aby stwierdzić, że dany pojazd to samochód z jednym rzędem siedzeń i wystarczający jest zapis zawarty w homologacji. Dodatkowe badanie techniczne ma bowiem potwierdzać spełnienie przez pojazd wszystkich określonych w ustawie warunków technicznych.

Ponadto zaświadczenia dla pojazdów wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej wydane do dnia 31 marca 2014 r. zachowują swoją ważność dla potrzeb stosowania nowych przepisów i nie ma potrzeby ich powtórnego badania technicznego, o ile w pojazdach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawniających do pełnego odliczenia podatku VAT.

Odliczenie VAT od samochodów 2014/2015 - wyjaśnienia MF

Jeżeli jednak w składzie floty samochodowej mieszczą się inne pojazdy, czyli pojazdy wskazane w art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas w celu nabycia po dniu 31 marca 2014 r. prawa do odliczania podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków związanych z takimi pojazdami wystąpi obowiązek przeprowadzenia „nowego” dodatkowego badania technicznego oraz uzyskania w tym zakresie stosownego wpisu do dowodu rejestracyjnego.

Jeżeli chodzi o pytania dotyczące konsekwencji wynikających z niewykonania dodatkowego badania technicznego pojazdów nabytych przed dniem 1 kwietnia 2014 r. w terminie wskazanym w ustawie, wskazano, iż dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed dniem 1 lipca 2014 r.

W przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w wyżej wskazanym terminie uznaje się, że od dnia 1 kwietnia 2014 r. pojazd nie mieści się w katalogu pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję ustawowo uznawane są za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i będą miały do nich zastosowanie regulacje ogólne. Odliczenie podatku VAT w pełnej wysokości uzależnione wówczas będzie od spełnienia warunków wskazanych w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym odliczenie pełne przysługuje, jeżeli sposób wykorzystania pojazdu przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu, wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ponadto w takim przypadku wystąpi obowiązek złożenia do naczelnika urzędu skarbowego informacji o tym pojeździe (VAT-26).

Jeżeli nie zostaną spełnione ww. warunki, wówczas od dnia 1 kwietnia 2014 r. podatnikowi przysługuje ograniczone do wysokości 50% kwoty prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z takim pojazdem czyli np. z tytułu rat leasingowych czy paliwa.

W momencie uzyskania powyższego zaświadczenia oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym taki pojazd będzie uważany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, a podatek naliczony od wydatków związanych z takim pojazdem może być wówczas w całości odliczany.

Odliczenie VAT od wydatków na paliwo do samochodu ciężarowego używanego do celów „mieszanych”

Zaznaczono, że do opisanych powyżej zasad znajdą zastosowanie do pojazdów samochodowych nabytych przed dniem 31 marca 2014 r. Jeżeli nabycie pojazdu samochodowego nastąpiło po dniu 31 marca 2014 r., wówczas dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone niezwłocznie po zakupie pojazdu.

Ponadto jeżeli podatnik zastosuje ograniczenie w odliczaniu podatku, wówczas w momencie uzyskania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie wymagań wskazanych w ustawie oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym przyjmuje się, że następuje zmiana wykorzystywania takiego pojazdu i podatnik ma prawo do podwyższenia kwoty podatku naliczonego poprzez zastosowanie korekty na podstawie art. 90b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekta podatku dokonywana jest jednak w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty. Okres korekty w takim przypadku obejmuje 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabyto pojazd samochodowy. W przypadku pojazdów o wartości początkowej do 15 tys. zł okres ten wynosi odpowiednio 12 miesięcy.

Korekcie podlegają jednakże tylko wydatki z tytułu nabycia. Pozostałe wydatki, w tym nabycie paliwa, inne wydatki eksploatacyjne oraz wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie, bowiem odliczenie tych wydatków odbywa się na bieżąco.


Autor: Piotr Dobrowolski


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

REKLAMA

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA