REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne przekazanie samochodu nabytego przed 1 kwietnia 2014 r. - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Nieodpłatne przekazanie samochodu nabytego przed 1 kwietnia 2014 r. - rozliczenie VAT
Nieodpłatne przekazanie samochodu nabytego przed 1 kwietnia 2014 r. - rozliczenie VAT
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Podlegające opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazanie samochodów w świetle wskazanych przepisów o korekcie podatku odliczonego przy nabyciu samochodów stanowi sprzedaż tych samochodów. Niestety, nie pojawiły się jeszcze pierwsze wyjaśnienia organów podatkowych potwierdzające to stanowisko.

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie samochodu na potrzeby osobiste - korekta odliczonego VAT

Na potrzeby osobiste zostanie przekazany samochód kupiony w 2013 r. Przy jego nabyciu podatnik odliczył 6000 zł VAT. Wartość netto samochodu: 82 000 zł. Czy w tej sytuacji podatnik ma prawo zastosować korektę VAT na podstawie art. 90b ustawy o VAT? Czy stosuje się ją tylko w przypadku sprzedaży samochodów?

Tak, w przedstawionej sytuacji podatnik ma prawo skorzystać z korekty podatku odliczonego. Jednak towarzyszyć temu będzie obowiązek rozpoznania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego przekazania samochodu.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Zmiany w rozliczaniu VAT od samochodów po 1 kwietnia 2014 r.

Od 1 kwietnia 2014 r. zostało zlikwidowane zwolnienie z VAT dla dostaw samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, w związku z nabyciem których kwotę podatku naliczonego stanowiło 50%/60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 5000/6000 zł (zwolnienie to określał § 3 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień – Dz.U. poz. 1722, z późn. zm.). Oznacza to, że od 1 kwietnia 2014 r. dostawy samochodów mogą być zwolnione z VAT tylko na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że zwalnia się od podatku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Polecamy: Komplet informacji o rocznym rozliczeniu PIT za 2014 r.

Zwolnienie to w przedstawionej sytuacji nie ma jednak zastosowania. Prowadzi to do wniosku, że nieodpłatna dostawa samochodu, o którym mowa w pytaniu, będzie opodatkowana VAT według stawki podstawowej 23%.

Wskazać jednak należy, że od 1 kwietnia 2014 r. m.in. w przypadku sprzedaży samochodów, do której miałoby zastosowanie zlikwidowane zwolnienie z VAT, podatnicy mogą dokonywać korekt podatku odliczonego przy ich nabyciu. Dotyczy to m.in. sprzedaży pojazdów samochodowych nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika przed 1 kwietnia 2014 r., przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwotę podatku naliczonego stanowiło 50% lub 60% kwoty podatku (art. 90b ustawy o VAT oraz art. 11 ust. 2 ustawy zmieniającej z 7 lutego 2014 r.). Zdaniem autora dotyczy to również sytuacji, gdy samochód jest nieodpłatnie przekazywany, gdyż:

1) przez sprzedaż w rozumieniu VAT rozumie się m.in. dokonywanie odpłatnych dostaw towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT),

2) w przypadkach określonych przepisami art. 7 ust. 2–7 ustawy o VAT za odpłatne dostawy towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

A zatem podlegające opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazanie samochodów w świetle wskazanych przepisów o korekcie podatku odliczonego przy nabyciu samochodów stanowi sprzedaż tych samochodów. Niestety, nie pojawiły się jeszcze pierwsze wyjaśnienia organów podatkowych potwierdzające to stanowisko. A zatem w przedstawionej sytuacji:

1) podatnik obowiązany jest do opodatkowania nieodpłatnego przekazania samochodu VAT według stawki podstawowej 23%. Podstawą opodatkowania jest rynkowa wartość netto samochodu w dacie jego nieodpłatnego przekazania na cele osobiste (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 2147/08), oraz

2) uprawniony jest do korekty podatku odliczonego przy nabyciu samochodu za pozostały okres korekty. W omawianej sytuacji okres korekty wynosi 60 miesięcy.

Formularze PIT 2014 / 2015

W maju 2013 r. podatnik kupił samochód osobowy za 82 000 zł netto + 18 860 zł VAT. Z tytułu zakupu odliczył 6000 zł. W październiku 2014 r. samochód ten został przez podatnika przekazany na cele osobiste. Wartość samochodu w momencie przekazania podatnik oszacował na 66 000 zł netto. W tej sytuacji z tytułu nieodpłatnego przekazania na cele osobiste podatnik powinien rozpoznać podatek należny w kwocie 15 180 zł (66 000 zł x 23%).

Jednocześnie – zważywszy, że nieodpłatne przekazanie samochodu nastąpiło w 43 miesiącu, licząc od końca 60-miesięcznego okresu korekty – podatnik jest w tej sytuacji uprawniony do odliczenia w drodze korekty kwoty 8786 zł (18 860 zł – 6000 zł = 12 260 zł; 12 260 zł x 43/60 = 8786,33 zł, czyli po zaokrągleniu 8786 zł). Kwotę korekty podatnik powinien wykazać w poz. 43 deklaracji VAT-7 za październik 2014 r. albo w poz. 43 deklaracji VAT-7K/VAT-7D za IV kwartał 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 pkt 22, art. 7 ust. 2–7, art. 29a ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1662

• art. 11 ust. 2 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA