REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne udostępnianie samochodów służbowych - odliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odpłatne udostępnianie samochodów służbowych - odliczenie VAT
Odpłatne udostępnianie samochodów służbowych - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W celu zapewnienia pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami służbowymi zgłoszonymi naczelnikowi urzędu skarbowego jako wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (formularz VAT-26) konieczne jest ustalenie takich zasad użytkowania, które uniemożliwią wykorzystanie samochodów poza działalnością gospodarczą podatnika.

Co do zasady, podatnikom przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Takie odliczenie przysługuje wówczas, gdy samochód jest wykorzystywany w tzw. działalności „mieszanej”, a zatem zarówno dla celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pod pewnymi warunkami podatnicy mogą jednakże odliczać 100% podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi pojazdów samochodowych. Możliwość taka występuje wówczas, gdy dany pojazd przeznaczony jest wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Przy czym, za pojazdy samochodowe wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej uznawane są (poza pojazdami, które spełniają określone wymogi konstrukcyjne) pojazdy, dla których:

  • wprowadzono w przedsiębiorstwie takie zasady użytkowania, które uniemożliwiają użycie tych pojazdów do celów innych niż działalność gospodarcza (w szczególności do celów prywatnych),
  • prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu oraz
  • złożona została naczelnikowi urzędu skarbowego informacja o tych pojazdach (na formularzu VAT-26).

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Zasadniczo, odpłatne udostępnienie pracownikom do celów prywatnych, pojazdów zgłoszonych naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, wchodzi w zakres prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej. Tym samym, udostępnienie pojazdów pracownikom do celów prywatnych za odpłatnością należałoby traktować jak wykorzystywanie ich wyłącznie w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej jednak pamiętać należy, że w przypadku gdy pomiędzy stronami danej transakcji (a także osobami pełniącymi u nich funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne) zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym, a także wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy ma prawo określić podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Co więcej, w broszurze informacyjnej w sprawie odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wydanej przez Ministerstwo Finansów stwierdzono wprost, że nie można obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej wówczas, gdy zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi. W ocenie Ministerstwa Finansów, powyższe może wskazywać bowiem na próbę obejścia przepisów wprowadzających zasadę, iż podatnicy mają prawo do odliczenia jedynie 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami.

Ze względu na poczynione uwagi, podstawa opodatkowania świadczenia polegającego na udostępnieniu przez podatnika samochodów służbowych do celów prywatnych jego pracownikom powinna odpowiadać wartości rynkowej tego świadczenia. Niewystarczające jest w tym zakresie zatem np. wprowadzenie odpłatności w formie z góry określonej kwoty ryczałtu.

Ponadto, jak wskazano na wstępie, prawo do pełnego odliczenia przysługuje w przypadku pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą. Fakt, że pracownik użytkujący samochód osobowy dokonuje zapłaty za prywatne użytkowanie samochodu, nie potwierdza jeszcze, że pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i tym samym nie daje samoczynnie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Jak wynika z broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów w sprawie odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, zasady używania samochodów muszą obiektywnie potwierdzać, że dany pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tego pojazdu.

Jak sprowadzić auto z Niemiec – PDF

Tym samym konieczne jest, aby – pomimo odpłatności ze strony pracowników – ustalone zostały przez podatników takie procedury użytkowania pojazdów, które wykluczałyby potencjalne użycie tych samochodów do celów prywatnych. Powyższe ma natomiast miejsce wtedy, gdy można jednoznacznie stwierdzić, czy przejazd pracownika udostępnionym mu samochodem odbywa się jeszcze w ramach wykonywania obowiązków służbowych, czy też ma miejsce po godzinach pracy, jak również czy objęty jest ustaloną z tego tytułu odpłatnością.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Ewelina Błądek,

Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA