REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpłatne udostępnianie samochodów służbowych - odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odpłatne udostępnianie samochodów służbowych - odliczenie VAT
Odpłatne udostępnianie samochodów służbowych - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W celu zapewnienia pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami służbowymi zgłoszonymi naczelnikowi urzędu skarbowego jako wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (formularz VAT-26) konieczne jest ustalenie takich zasad użytkowania, które uniemożliwią wykorzystanie samochodów poza działalnością gospodarczą podatnika.

Co do zasady, podatnikom przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Takie odliczenie przysługuje wówczas, gdy samochód jest wykorzystywany w tzw. działalności „mieszanej”, a zatem zarówno dla celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych.

REKLAMA

Pod pewnymi warunkami podatnicy mogą jednakże odliczać 100% podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi pojazdów samochodowych. Możliwość taka występuje wówczas, gdy dany pojazd przeznaczony jest wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Przy czym, za pojazdy samochodowe wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej uznawane są (poza pojazdami, które spełniają określone wymogi konstrukcyjne) pojazdy, dla których:

  • wprowadzono w przedsiębiorstwie takie zasady użytkowania, które uniemożliwiają użycie tych pojazdów do celów innych niż działalność gospodarcza (w szczególności do celów prywatnych),
  • prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu oraz
  • złożona została naczelnikowi urzędu skarbowego informacja o tych pojazdach (na formularzu VAT-26).

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Zasadniczo, odpłatne udostępnienie pracownikom do celów prywatnych, pojazdów zgłoszonych naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, wchodzi w zakres prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej. Tym samym, udostępnienie pojazdów pracownikom do celów prywatnych za odpłatnością należałoby traktować jak wykorzystywanie ich wyłącznie w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej jednak pamiętać należy, że w przypadku gdy pomiędzy stronami danej transakcji (a także osobami pełniącymi u nich funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne) zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym, a także wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy ma prawo określić podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Co więcej, w broszurze informacyjnej w sprawie odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wydanej przez Ministerstwo Finansów stwierdzono wprost, że nie można obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej wówczas, gdy zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie pojazdów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi. W ocenie Ministerstwa Finansów, powyższe może wskazywać bowiem na próbę obejścia przepisów wprowadzających zasadę, iż podatnicy mają prawo do odliczenia jedynie 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodami.

Ze względu na poczynione uwagi, podstawa opodatkowania świadczenia polegającego na udostępnieniu przez podatnika samochodów służbowych do celów prywatnych jego pracownikom powinna odpowiadać wartości rynkowej tego świadczenia. Niewystarczające jest w tym zakresie zatem np. wprowadzenie odpłatności w formie z góry określonej kwoty ryczałtu.

Ponadto, jak wskazano na wstępie, prawo do pełnego odliczenia przysługuje w przypadku pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą. Fakt, że pracownik użytkujący samochód osobowy dokonuje zapłaty za prywatne użytkowanie samochodu, nie potwierdza jeszcze, że pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i tym samym nie daje samoczynnie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Jak wynika z broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów w sprawie odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, zasady używania samochodów muszą obiektywnie potwierdzać, że dany pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tego pojazdu.

Jak sprowadzić auto z Niemiec – PDF

Tym samym konieczne jest, aby – pomimo odpłatności ze strony pracowników – ustalone zostały przez podatników takie procedury użytkowania pojazdów, które wykluczałyby potencjalne użycie tych samochodów do celów prywatnych. Powyższe ma natomiast miejsce wtedy, gdy można jednoznacznie stwierdzić, czy przejazd pracownika udostępnionym mu samochodem odbywa się jeszcze w ramach wykonywania obowiązków służbowych, czy też ma miejsce po godzinach pracy, jak również czy objęty jest ustaloną z tego tytułu odpłatnością.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Ewelina Błądek,

Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA