REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nakłady najemcy na przedmiot najmu - rozliczenie VAT

Nakłady najemcy na przedmiot najmu - rozliczenie VAT
Nakłady najemcy na przedmiot najmu - rozliczenie VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nakłady najemcy na przedmiot najmu a VAT. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Zawarłem umowę wynajmu magazynu. Najemca (czynny podatnik VAT) poniósł nakłady na adaptację magazynu do swoich potrzeb. Podpisaliśmy umowę, z której wynika, że poniesione nakłady będą rozliczane z czynszem najmu (najemca będzie płacił comiesięczny czynsz obniżony o ustaloną część nakładów). Czy najemca powinien wystawiać z tego tytułu faktury co miesiąc, czy wystarczy, że wystawi jedną fakturę na koniec obowiązywania umowy (za rok)? Czy mam prawo odliczyć VAT z tego tytułu?

Ważne!
W przedstawionej sytuacji konieczne jest wystawianie przez najemcę faktur co miesiąc. Wynajmującemu przysługuje prawo do odliczania VAT z tych faktur. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Inwestycja w obcym majątku - sprzedaż towarów czy świadczenie usług?

Ustawa o VAT nie reguluje, czy zwrot wydatków poniesionych w związku z inwestycją w obcym majątku należy uznać za sprzedaż towarów czy świadczenie usług. Zdaniem organów podatkowych odpłatne zbycie nakładów, jako przekazanie za wynagrodzeniem ulepszeń na cudzą rzecz, stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega VAT. Tak uznał m.in. Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z 22 września 2020 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.299.2020.1.WH) i z 2 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.455.2018.1.JP). W pierwszej z nich czytamy:

(…) sprzedaż nakładów inwestycyjnych, polegających na modernizacji oraz rozbudowie istniejącego budynku produkcyjno-magazynowego - poniesionych w obcym środku trwałym, na przystosowanie zajmowanych pomieszczeń do prowadzenia w nich działalności polegającej na produkcji mebli - będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy. Dojdzie bowiem w tym przypadku do zbycia specyficznego prawa o charakterze majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Także sądy potwierdzają, że gdy przeniesienie prawa do nakładów odbywa się za wynagrodzeniem, dochodzi do podlegającego opodatkowaniu VAT odpłatnego świadczenia usług (zob. przykładowo wyrok NSA z 22 kwietnia 2016 r., sygn. akt I FSK 1720/14).

Moment wykonania usługi przeniesienia prawa do nakładów

REKLAMA

Skoro mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, należy ustalić, kiedy dochodzi do powstania obowiązku podatkowego. Będą tutaj miały zastosowanie zasady ogólne. Obowiązek powstanie zasadniczo z chwilą wykonania usługi. Z wyjaśnień organów podatkowych wynika przy tym, że usługi takie stają się każdorazowo wykonane w określonym w umowie terminie wymagalności należności z tytułu rozliczenia nakładów. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2015 r. (sygn. ILPP1/443-1012/14-4/NS) czy interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.588.2017.2.MGO). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) usługa związana z rozliczeniem nakładów stała się wykonana każdorazowo w określonym w umowie terminie wymagalności należności z tytułu rozliczenia nakładów. Usługa ta polega na przeniesieniu praw i uregulowaniu zobowiązania z tytułu nakładów. Tym samym wykonana została w momencie upływu terminu płatności określonej w umowie, gdyż z tym momentem wygasają roszczenia wynajmującego, przez co strony realizują zamierzony przez siebie cel.

Stanowisko to należy uznać za prawidłowe. W konsekwencji w przedstawionej sytuacji dochodzi do świadczenia przez najemcę na Pana rzecz szeregu usług, które stają się wykonane w momencie upływu terminu kolejnych częściowych płatności (potrącanych z czynszem najmu).

Fakturowanie poniesionych nakładów inwestycyjnych i czynszu za najem

Najemca powinien wystawiać faktury za każdy miesiąc, nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym minął termin płatności (art. 106i ust. 1 ustawy o VAT). Wyłącza to możliwość wystawienia przez najemcę jednej faktury na koniec obowiązywania umowy. Konieczne jest wystawianie przez najemcę faktur co miesiąc.

Natomiast wynajmujący wystawia fakturę na całą kwotę czynszu najmu, niezależnie od ustalonego sposobu rozliczenia nakładów poniesionych na ulepszenie.

Ważne!
Wynajmujący nie pomniejsza na fakturze należnego czynszu o nakłady inwestycyjne, zwracane najemcy w formie kompensaty wzajemnych rozliczeń.

Jak czytamy w wyroku WSA w Gdańsku z 22 maja 2018 r. (sygn. akt I SA/Gd 275/18):

(…) niezależnie od ustalonego przez strony umowy najmu sposobu rozliczenia poniesionych kosztów inwestycyjnych, wynajmujący wystawia fakturę na całą kwotę czynszu najmu - bez jej pomniejszania o koszty nakładów inwestycyjnych zwrócone najemcy w formie kompensaty.

Przykład
Spółka A wynajmuje magazyn spółce B. Miesięczny czynsz wynosi 12 300 zł brutto i jest płacony do ostatniego dnia miesiąca. Spółka B poniosła nakłady na ulepszenie budynku. Strony ustaliły, że spółka B będzie co miesiąc obciążała spółkę A kosztami tych wydatków w wysokości 6150 zł brutto. Za wrzesień spółka A wystawiła fakturę 13 września na kwotę netto 10 000 zł plus 2300 zł. VAT. Co oznacza, że w tym dniu powstał obowiązek podatkowy dla spółki A. Dla spółki B obowiązek podatkowy powstał 30 września. Spółka B musi wystawić fakturę na kwotę netto 5000 zł, VAT 1150 zł, do 15 października 2021 r.

Odliczanie VAT naliczonego z faktury wystawionej przez najemcę

Prawo do odliczenia przysługuje podatnikom VAT przede wszystkim w zakresie, w jakim nabywane przez nich towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych może mieć również charakter pośredni, gdy zakupów tych nie można wprawdzie przyporządkować do określonych transakcji opodatkowanych, jednak służą one opodatkowanej VAT działalności gospodarczej podatnika (zob. przykładowo wyrok NSA z 30 stycznia 2020 r., sygn. akt I FSK 1113/19).

W analizowanym stanie faktycznym nabywanie praw do nakładów adaptacyjnych jest związane ze świadczeniem przez Pana opodatkowanych VAT według stawki 23% usług wynajmu. Zatem przysługuje Panu prawo do odliczania VAT od otrzymywanych od najemcy faktur dokumentujących świadczenie usług przenoszenia praw do poniesionych nakładów.

Podstawa prawna:

  • art. 8 ust. 1, art. 19a, art. 86 ust. 1 oraz art. 106i ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1626

Powołane wyroki sądów administracyjnych:

  • wyrok WSA w Gdańsku z 22 maja 2018 r. (sygn. akt I SA/Gd 275/18)
  • wyrok NSA z 30 stycznia 2020 r. (sygn. akt I FSK 1113/19)
  • wyrok NSA z 22 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I FSK 1720/14)

Powołane interpretacje podatkowe:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2015 r. (sygn. ILPP1/443-1012/14-4/NS)
  • interpretacja Dyrektora KIS z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.588.2017.2.MGO)
  • interpretacja Dyrektora KIS z 22 września 2020 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.299.2020.1.WH)
  • interpretacja Dyrektora KIS z 2 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.455.2018.1.JP)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA