REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nakłady najemcy na przedmiot najmu - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Nakłady najemcy na przedmiot najmu - rozliczenie VAT
Nakłady najemcy na przedmiot najmu - rozliczenie VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nakłady najemcy na przedmiot najmu a VAT. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Zawarłem umowę wynajmu magazynu. Najemca (czynny podatnik VAT) poniósł nakłady na adaptację magazynu do swoich potrzeb. Podpisaliśmy umowę, z której wynika, że poniesione nakłady będą rozliczane z czynszem najmu (najemca będzie płacił comiesięczny czynsz obniżony o ustaloną część nakładów). Czy najemca powinien wystawiać z tego tytułu faktury co miesiąc, czy wystarczy, że wystawi jedną fakturę na koniec obowiązywania umowy (za rok)? Czy mam prawo odliczyć VAT z tego tytułu?

Ważne!
W przedstawionej sytuacji konieczne jest wystawianie przez najemcę faktur co miesiąc. Wynajmującemu przysługuje prawo do odliczania VAT z tych faktur. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Inwestycja w obcym majątku - sprzedaż towarów czy świadczenie usług?

REKLAMA

Ustawa o VAT nie reguluje, czy zwrot wydatków poniesionych w związku z inwestycją w obcym majątku należy uznać za sprzedaż towarów czy świadczenie usług. Zdaniem organów podatkowych odpłatne zbycie nakładów, jako przekazanie za wynagrodzeniem ulepszeń na cudzą rzecz, stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega VAT. Tak uznał m.in. Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych z 22 września 2020 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.299.2020.1.WH) i z 2 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.455.2018.1.JP). W pierwszej z nich czytamy:

(…) sprzedaż nakładów inwestycyjnych, polegających na modernizacji oraz rozbudowie istniejącego budynku produkcyjno-magazynowego - poniesionych w obcym środku trwałym, na przystosowanie zajmowanych pomieszczeń do prowadzenia w nich działalności polegającej na produkcji mebli - będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy. Dojdzie bowiem w tym przypadku do zbycia specyficznego prawa o charakterze majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Także sądy potwierdzają, że gdy przeniesienie prawa do nakładów odbywa się za wynagrodzeniem, dochodzi do podlegającego opodatkowaniu VAT odpłatnego świadczenia usług (zob. przykładowo wyrok NSA z 22 kwietnia 2016 r., sygn. akt I FSK 1720/14).

Moment wykonania usługi przeniesienia prawa do nakładów

REKLAMA

Skoro mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, należy ustalić, kiedy dochodzi do powstania obowiązku podatkowego. Będą tutaj miały zastosowanie zasady ogólne. Obowiązek powstanie zasadniczo z chwilą wykonania usługi. Z wyjaśnień organów podatkowych wynika przy tym, że usługi takie stają się każdorazowo wykonane w określonym w umowie terminie wymagalności należności z tytułu rozliczenia nakładów. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2015 r. (sygn. ILPP1/443-1012/14-4/NS) czy interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.588.2017.2.MGO). Jak czytamy w drugiej z tych interpretacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) usługa związana z rozliczeniem nakładów stała się wykonana każdorazowo w określonym w umowie terminie wymagalności należności z tytułu rozliczenia nakładów. Usługa ta polega na przeniesieniu praw i uregulowaniu zobowiązania z tytułu nakładów. Tym samym wykonana została w momencie upływu terminu płatności określonej w umowie, gdyż z tym momentem wygasają roszczenia wynajmującego, przez co strony realizują zamierzony przez siebie cel.

Stanowisko to należy uznać za prawidłowe. W konsekwencji w przedstawionej sytuacji dochodzi do świadczenia przez najemcę na Pana rzecz szeregu usług, które stają się wykonane w momencie upływu terminu kolejnych częściowych płatności (potrącanych z czynszem najmu).

Fakturowanie poniesionych nakładów inwestycyjnych i czynszu za najem

Najemca powinien wystawiać faktury za każdy miesiąc, nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym minął termin płatności (art. 106i ust. 1 ustawy o VAT). Wyłącza to możliwość wystawienia przez najemcę jednej faktury na koniec obowiązywania umowy. Konieczne jest wystawianie przez najemcę faktur co miesiąc.

Natomiast wynajmujący wystawia fakturę na całą kwotę czynszu najmu, niezależnie od ustalonego sposobu rozliczenia nakładów poniesionych na ulepszenie.

Ważne!
Wynajmujący nie pomniejsza na fakturze należnego czynszu o nakłady inwestycyjne, zwracane najemcy w formie kompensaty wzajemnych rozliczeń.

Jak czytamy w wyroku WSA w Gdańsku z 22 maja 2018 r. (sygn. akt I SA/Gd 275/18):

(…) niezależnie od ustalonego przez strony umowy najmu sposobu rozliczenia poniesionych kosztów inwestycyjnych, wynajmujący wystawia fakturę na całą kwotę czynszu najmu - bez jej pomniejszania o koszty nakładów inwestycyjnych zwrócone najemcy w formie kompensaty.

Przykład
Spółka A wynajmuje magazyn spółce B. Miesięczny czynsz wynosi 12 300 zł brutto i jest płacony do ostatniego dnia miesiąca. Spółka B poniosła nakłady na ulepszenie budynku. Strony ustaliły, że spółka B będzie co miesiąc obciążała spółkę A kosztami tych wydatków w wysokości 6150 zł brutto. Za wrzesień spółka A wystawiła fakturę 13 września na kwotę netto 10 000 zł plus 2300 zł. VAT. Co oznacza, że w tym dniu powstał obowiązek podatkowy dla spółki A. Dla spółki B obowiązek podatkowy powstał 30 września. Spółka B musi wystawić fakturę na kwotę netto 5000 zł, VAT 1150 zł, do 15 października 2021 r.

Odliczanie VAT naliczonego z faktury wystawionej przez najemcę

Prawo do odliczenia przysługuje podatnikom VAT przede wszystkim w zakresie, w jakim nabywane przez nich towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych może mieć również charakter pośredni, gdy zakupów tych nie można wprawdzie przyporządkować do określonych transakcji opodatkowanych, jednak służą one opodatkowanej VAT działalności gospodarczej podatnika (zob. przykładowo wyrok NSA z 30 stycznia 2020 r., sygn. akt I FSK 1113/19).

W analizowanym stanie faktycznym nabywanie praw do nakładów adaptacyjnych jest związane ze świadczeniem przez Pana opodatkowanych VAT według stawki 23% usług wynajmu. Zatem przysługuje Panu prawo do odliczania VAT od otrzymywanych od najemcy faktur dokumentujących świadczenie usług przenoszenia praw do poniesionych nakładów.

Podstawa prawna:

  • art. 8 ust. 1, art. 19a, art. 86 ust. 1 oraz art. 106i ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1626

Powołane wyroki sądów administracyjnych:

  • wyrok WSA w Gdańsku z 22 maja 2018 r. (sygn. akt I SA/Gd 275/18)
  • wyrok NSA z 30 stycznia 2020 r. (sygn. akt I FSK 1113/19)
  • wyrok NSA z 22 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I FSK 1720/14)

Powołane interpretacje podatkowe:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2015 r. (sygn. ILPP1/443-1012/14-4/NS)
  • interpretacja Dyrektora KIS z 11 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.588.2017.2.MGO)
  • interpretacja Dyrektora KIS z 22 września 2020 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.299.2020.1.WH)
  • interpretacja Dyrektora KIS z 2 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.455.2018.1.JP)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA