REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy firmowe na portalach zakupowych a VAT - jak ustalić marżę

Zakupy firmowe na portalach zakupowych a VAT - jak ustalić marżę
Zakupy firmowe na portalach zakupowych a VAT - jak ustalić marżę

REKLAMA

REKLAMA

Dokonywanie zakupów na portalach zakupowych niekiedy wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów opłat na rzecz podmiotów będących właścicielami tych portali. Podatnicy często mają wątpliwości, czy takie opłaty stanowią element kwoty nabycia oraz czy powinny być uwzględnione przy obliczeniu marży, szczególnie gdy sprzedawcami są osoby prywatne. W niniejszym artykule zostaną omówione zasady ustalania marży w przypadku zakupów dokonywanych przez portale zakupowe, tj. poprzez aplikacje lub portale internetowe pomagające w dokonywaniu zakupów towarów i usług przez Internet.

W przepisach art. 120 ustawy o VAT określona jest szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Istotą tej procedury jest opodatkowanie marży, tj. pomniejszonej o kwotę VAT różnicy między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia.

Autopromocja

Jak rozumieć pojęcie kwoty sprzedaży oraz kwoty nabycia

W celu ustalenia marży jako podstawy opodatkowania konieczne jest porównanie kwoty sprzedaży oraz kwoty nabycia. Pojęcia te zostały zdefiniowane w przepisach art. 120 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o VAT (zob. tabelę).

Tabela. Pojęcia kwoty sprzedaży oraz kwoty nabycia

Pojęcie

Definicja

Kwota sprzedaży

Całkowita kwota, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę (z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, np. rabatów).

Kwota nabycia

Wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa powyżej, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Przykład
Podatnik kupił na OLX od osoby prywatnej towar używany za 80 zł. Towar ten podatnik sprzedał następnie za 120 zł. W przypadku opodatkowania dostawy tego towaru z zastosowaniem procedury opodatkowania marży marża wyniosłaby (przy założeniu, że dla towaru właściwa jest stawka VAT 23% ) 32,52 zł (120 zł - 80 zł = 40 zł; 40 zł x 100/123 = 32,52 zł), a kwota VAT - 7,48 zł (40 zł x 23/123 = 7,48 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy opłaty za korzystanie z portalu zakupowego wchodzą w skład ceny nabycia

Dokonywanie zakupów na portalach zakupowych niekiedy wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat na rzecz podmiotów będących właścicielami tych portali. Opłaty te nie stanowią elementu kwoty nabycia. Na kwotę tę składają się wyłącznie należności, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika. Kwoty płacone przez podatników innym podmiotom nie stanowią zatem elementu kwoty nabycia (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lutego 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.557.2019.2.JS).

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach organów podatkowych, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 stycznia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.626.2019.1.KK). W interpretacji tej czytamy, że:

(…) przy określaniu kwoty nabycia Wnioskodawca powinien uwzględnić kwotę wynikającą z faktury za samochód bez uwzględnienia kwot wynikających z faktury za opłatę aukcyjną i usługę transportową oraz opłaty związane z obsługą dokumentacji, które są należne innemu podmiotowi, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu.

Przykład
Podatnik kupił za pośrednictwem portalu aukcyjnego używany samochód za kwotę 18 000 zł. Oprócz ceny zakupu samochodu płaconej na rzecz sprzedawcy podatnik zapłacił opłatę aukcyjną w wysokości 180 zł na rzecz podmiotu będącego właścicielem portalu aukcyjnego. Cena nabycia wynosi 18 000 zł.

Opłaty wnoszone na rzecz podmiotów będących właścicielami portali zakupowych nie stanowią elementu kwoty nabycia.

Jak ma postąpić nabywca w przypadku braku dokumentów potwierdzających dokonanie zakupu za pośrednictwem portalu

W przypadku zakupów dokonywanych przez portale zakupowe zdarza się, że podatnicy nie otrzymują od sprzedawcy żadnych dokumentów potwierdzających zakup. Szczególnie często zdarza się to w przypadku zakupów dokonywanych od osób prywatnych.

Z przepisów VAT nie wynika sposób dokumentowania kosztów składających się na kwotę nabycia. W szczególności nie jest tak, że koszty takie mogą być dokumentowane wyłącznie fakturami. W konsekwencji koszty składające się na kwotę nabycia mogą być przez podatników dokumentowane na różne sposoby, np. za pomocą zawieranych ze sprzedawcami umów, potwierdzeń dokonania przelewów czy dokumentów generowanych w systemach portali zakupowych.

WAŻNE!
Jeżeli podatnicy nie otrzymują od sprzedawcy żadnych dokumentów potwierdzających dokonanie zakupu, koszty składające się na kwotę nabycia mogą być dokumentowane na różne sposoby, np. za pomocą zawieranych ze sprzedawcami umów, potwierdzeń dokonania przelewów czy dokumentów generowanych w systemach portali zakupowych.

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że koszty składające się na kwoty nabycia mogą być dokumentowane przez podatników dowodami wewnętrznymi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.174.2019.1.AK) czytamy:

(…) jak wskazuje Wnioskodawca, zakupy od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług i nieprowadzących działalności gospodarczej zamierza on udokumentować w celu rzetelnego prowadzenia ksiąg, samodzielnie sporządzonymi dowodami wewnętrznymi. Ponieważ ww. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a Wnioskodawca nie będzie miał możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych, nie będzie on w zdecydowanej większości przypadków posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby. Wnioskodawca, jego pracownicy lub osoby działające na zlecenie Wnioskodawcy nabywając wskazane towary spisywać będą dokładnie następujące dane: co jest przedmiotem zakupu, kwota zakupu, data zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. (…) Podsumowując, w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie mógł dokonywać sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, których nabycie będzie dokumentowane opisanymi dowodami wewnętrznymi, w ramach procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług marży.

Przykład
Podatnik kupił na Allegro od osoby prywatnej towar używany, jednak nie otrzymał od sprzedawcy żadnego dokumentu potwierdzającego sprzedaż. W tej sytuacji kwotę nabycia na potrzeby zastosowania procedury marży podatnik może udokumentować np. za pomocą dokumentu wygenerowanego z systemu Allegro, potwierdzenia płatności, a nawet sporządzonego przez siebie dowodu wewnętrznego.

Podsumowanie

  1. Szczególna procedura opodatkowania marży jest stosowana w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, gdy zakup został dokonany bez VAT. Zasady ustalania takiej marży stosowane są także w przypadku zakupów dokonywanych przez portale zakupowe.
  2. Opłaty na rzecz podmiotów będących właścicielami portali internetowych nie stanowią elementu kwoty nabycia, gdyż składają się na nią wyłącznie kwoty, które otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy dostawca towarów.
  3. Gdy podatnicy nie otrzymują od sprzedawcy żadnych dokumentów potwierdzających dokonanie zakupu, mogą dokumentować poniesione koszty na różne sposoby, np. za pomocą zawieranych ze sprzedawcami umów, potwierdzeń dokonania przelewów czy dokumentów generowanych w systemach portali zakupowych.

Podstawa prawna:

Powołane interpretacje organów podatkowych:

  • interpretacja Dyrektora KIS z 18 lutego 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.557.2019.2.JS),
  • interpretacja Dyrektora KIS z 28 stycznia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.626.2019.1.KK),
  • interpretacja Dyrektora KIS z 12 czerwca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.174.2019.1.AK).

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA