REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy firmowe na portalach zakupowych a VAT - jak ustalić marżę

Subskrybuj nas na Youtube
Zakupy firmowe na portalach zakupowych a VAT - jak ustalić marżę
Zakupy firmowe na portalach zakupowych a VAT - jak ustalić marżę

REKLAMA

REKLAMA

Dokonywanie zakupów na portalach zakupowych niekiedy wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów opłat na rzecz podmiotów będących właścicielami tych portali. Podatnicy często mają wątpliwości, czy takie opłaty stanowią element kwoty nabycia oraz czy powinny być uwzględnione przy obliczeniu marży, szczególnie gdy sprzedawcami są osoby prywatne. W niniejszym artykule zostaną omówione zasady ustalania marży w przypadku zakupów dokonywanych przez portale zakupowe, tj. poprzez aplikacje lub portale internetowe pomagające w dokonywaniu zakupów towarów i usług przez Internet.

W przepisach art. 120 ustawy o VAT określona jest szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Istotą tej procedury jest opodatkowanie marży, tj. pomniejszonej o kwotę VAT różnicy między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia.

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozumieć pojęcie kwoty sprzedaży oraz kwoty nabycia

W celu ustalenia marży jako podstawy opodatkowania konieczne jest porównanie kwoty sprzedaży oraz kwoty nabycia. Pojęcia te zostały zdefiniowane w przepisach art. 120 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o VAT (zob. tabelę).

Tabela. Pojęcia kwoty sprzedaży oraz kwoty nabycia

Pojęcie

Definicja

Kwota sprzedaży

Całkowita kwota, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę (z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, np. rabatów).

Kwota nabycia

Wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa powyżej, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Przykład
Podatnik kupił na OLX od osoby prywatnej towar używany za 80 zł. Towar ten podatnik sprzedał następnie za 120 zł. W przypadku opodatkowania dostawy tego towaru z zastosowaniem procedury opodatkowania marży marża wyniosłaby (przy założeniu, że dla towaru właściwa jest stawka VAT 23% ) 32,52 zł (120 zł - 80 zł = 40 zł; 40 zł x 100/123 = 32,52 zł), a kwota VAT - 7,48 zł (40 zł x 23/123 = 7,48 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy opłaty za korzystanie z portalu zakupowego wchodzą w skład ceny nabycia

Dokonywanie zakupów na portalach zakupowych niekiedy wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat na rzecz podmiotów będących właścicielami tych portali. Opłaty te nie stanowią elementu kwoty nabycia. Na kwotę tę składają się wyłącznie należności, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika. Kwoty płacone przez podatników innym podmiotom nie stanowią zatem elementu kwoty nabycia (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lutego 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.557.2019.2.JS).

REKLAMA

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach organów podatkowych, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 stycznia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.626.2019.1.KK). W interpretacji tej czytamy, że:

(…) przy określaniu kwoty nabycia Wnioskodawca powinien uwzględnić kwotę wynikającą z faktury za samochód bez uwzględnienia kwot wynikających z faktury za opłatę aukcyjną i usługę transportową oraz opłaty związane z obsługą dokumentacji, które są należne innemu podmiotowi, a nie pierwotnemu sprzedawcy samochodu.

Przykład
Podatnik kupił za pośrednictwem portalu aukcyjnego używany samochód za kwotę 18 000 zł. Oprócz ceny zakupu samochodu płaconej na rzecz sprzedawcy podatnik zapłacił opłatę aukcyjną w wysokości 180 zł na rzecz podmiotu będącego właścicielem portalu aukcyjnego. Cena nabycia wynosi 18 000 zł.

Opłaty wnoszone na rzecz podmiotów będących właścicielami portali zakupowych nie stanowią elementu kwoty nabycia.

Jak ma postąpić nabywca w przypadku braku dokumentów potwierdzających dokonanie zakupu za pośrednictwem portalu

W przypadku zakupów dokonywanych przez portale zakupowe zdarza się, że podatnicy nie otrzymują od sprzedawcy żadnych dokumentów potwierdzających zakup. Szczególnie często zdarza się to w przypadku zakupów dokonywanych od osób prywatnych.

Z przepisów VAT nie wynika sposób dokumentowania kosztów składających się na kwotę nabycia. W szczególności nie jest tak, że koszty takie mogą być dokumentowane wyłącznie fakturami. W konsekwencji koszty składające się na kwotę nabycia mogą być przez podatników dokumentowane na różne sposoby, np. za pomocą zawieranych ze sprzedawcami umów, potwierdzeń dokonania przelewów czy dokumentów generowanych w systemach portali zakupowych.

WAŻNE!
Jeżeli podatnicy nie otrzymują od sprzedawcy żadnych dokumentów potwierdzających dokonanie zakupu, koszty składające się na kwotę nabycia mogą być dokumentowane na różne sposoby, np. za pomocą zawieranych ze sprzedawcami umów, potwierdzeń dokonania przelewów czy dokumentów generowanych w systemach portali zakupowych.

REKLAMA

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że koszty składające się na kwoty nabycia mogą być dokumentowane przez podatników dowodami wewnętrznymi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.174.2019.1.AK) czytamy:

(…) jak wskazuje Wnioskodawca, zakupy od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług i nieprowadzących działalności gospodarczej zamierza on udokumentować w celu rzetelnego prowadzenia ksiąg, samodzielnie sporządzonymi dowodami wewnętrznymi. Ponieważ ww. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a Wnioskodawca nie będzie miał możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych, nie będzie on w zdecydowanej większości przypadków posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby. Wnioskodawca, jego pracownicy lub osoby działające na zlecenie Wnioskodawcy nabywając wskazane towary spisywać będą dokładnie następujące dane: co jest przedmiotem zakupu, kwota zakupu, data zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. (…) Podsumowując, w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie mógł dokonywać sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, których nabycie będzie dokumentowane opisanymi dowodami wewnętrznymi, w ramach procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług marży.

Przykład
Podatnik kupił na Allegro od osoby prywatnej towar używany, jednak nie otrzymał od sprzedawcy żadnego dokumentu potwierdzającego sprzedaż. W tej sytuacji kwotę nabycia na potrzeby zastosowania procedury marży podatnik może udokumentować np. za pomocą dokumentu wygenerowanego z systemu Allegro, potwierdzenia płatności, a nawet sporządzonego przez siebie dowodu wewnętrznego.

Podsumowanie

  1. Szczególna procedura opodatkowania marży jest stosowana w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, gdy zakup został dokonany bez VAT. Zasady ustalania takiej marży stosowane są także w przypadku zakupów dokonywanych przez portale zakupowe.
  2. Opłaty na rzecz podmiotów będących właścicielami portali internetowych nie stanowią elementu kwoty nabycia, gdyż składają się na nią wyłącznie kwoty, które otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy dostawca towarów.
  3. Gdy podatnicy nie otrzymują od sprzedawcy żadnych dokumentów potwierdzających dokonanie zakupu, mogą dokumentować poniesione koszty na różne sposoby, np. za pomocą zawieranych ze sprzedawcami umów, potwierdzeń dokonania przelewów czy dokumentów generowanych w systemach portali zakupowych.

Podstawa prawna:

Powołane interpretacje organów podatkowych:

  • interpretacja Dyrektora KIS z 18 lutego 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.557.2019.2.JS),
  • interpretacja Dyrektora KIS z 28 stycznia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.626.2019.1.KK),
  • interpretacja Dyrektora KIS z 12 czerwca 2019 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.174.2019.1.AK).

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA