Rozliczenia VAT i akcyzy 2023. Zmiany od 1 lipca po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego
REKLAMA
REKLAMA
Skutki odwołania stanu zagrożenia epidemicznego dla podatników
REKLAMA
Lp. | Szczególne rozwiązania podatkowe obowiązujące w stanie zagrożenia epidemicznego | Skutki odwołania stanu zagrożenia epidemicznego |
1 | 2 | 3 |
1. | Ulgi w zapłacie podatku W decyzji w sprawie odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej nie nalicza się opłaty prolongacyjnej, gdy decyzja została wydana na podstawie wniosku złożonego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 albo w okresie 30 dni następujących po jego odwołaniu. Podstawa prawna: art. 15za ustawy o COVID-19 | Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego zmienia sytuację podatników (płatników) występujących o ulgę w zapłacie podatku. W przypadku gdy złożą wniosek o udzielenie ulgi w zapłacie VAT czy akcyzy po 30 dniach od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego (od 1 sierpnia 2023 r.), to w decyzji o przyznaniu ulgi w zapłacie podatku zostanie im naliczona opłata prolongacyjna. |
2. | Odpowiedzialność solidarna nabywców towarów i usług za niezapłacony VAT W przypadku gdy zapłata została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT (tzw. biała lista), aby uniknąć odpowiedzialności solidarnej za VAT niezapłacony przez zbywcę, podatnik może złożyć przy pierwszej zapłacie należności przelewem na ten rachunek zawiadomienie o zapłacie należności na ten rachunek (ZAW-NR) do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty należności. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 termin na złożenie zawiadomienia przedłużono z 7 do 14 dni od dnia zlecenia przelewu. Podstawa prawna: art. 15zzn ustawy o COVID-19, art. 117ba Ordynacji podatkowej, , art.96b ust.1 ustawy o VAT | Od następnego dnia po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego (od 2 lipca 2023 r.) podatnik, który dokona przelewu na rachunek inny niż wskazany w wykazie podatników VAT, ma 7 dni na złożenie ZAW-NR. |
3. | Termin wydania interpretacji podatkowych W przypadku wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej złożonych do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego ogłoszonego w związku z COVID-19 3-miesięczny termin, o którym mowa w art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, przedłuża się o 3 miesiące. Podstawa prawna: art. 31g ustawy o COVID-19 | Wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych złożone po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego powinny być rozpatrzone w terminie 3 miesięcy. W przypadku wniosków złożonych w trakcie trwania zagrożenia epidemicznego organy miały 6 miesięcy na wydanie interpretacji. |
4. | Odstąpienie od obecności kontrolującego W przypadku dokonywania przez podmiot podlegający kontroli celno-skarbowej czynności w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia, oraz w zakresie stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy w okresie od 1 kwietnia 2020 r. do 1 lipca 2023 r. naczelnik urzędu celno-skarbowego na podstawie analizy ryzyka może odstąpić od: ● obecności kontrolującego przy przeprowadzeniu czynności podlegającej kontroli celno-skarbowej, Naczelnik urzędu celno-skarbowego powiadamia podmiot, o którym mowa, o odstąpieniu od obecności kontrolującego przy przeprowadzeniu czynności podlegającej kontroli celno-skarbowej lub od dokonania czynności przez kontrolującego. Podmiot, o którym mowa, przekazuje niezwłocznie naczelnikowi urzędu celno-skarbowego informację o przebiegu przeprowadzonych czynności. Podstawa prawna: art. 31zj ustawy o COVID-19 | Opisane uproszczenie proceduralne obowiązuje do 1 lipca 2023 r. |
● art. 15za, art. 15zzn, art. 31g, art. 31j ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 614 (w tabeli jako ustawa o COVID-19)
● art. 117ba ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 614 (w tabeli jako Ordynacja podatkowa)
● art. 96b ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 996 (w tabeli jako ustawa o VAT)
oprac. Joanna Dmowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat