REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?
Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

Zwrot zakupionego towaru a VAT - przykład

Spółka dokonała dostawy objętych zerową stawką VAT artykułów spożywczych na rzecz unijnego kontrahenta na warunkach Incoterms 2020 DAP. Towar opuścił magazyn Spółki 25.02.2023 r. W tym dniu Spółka wystawiła również fakturę. Nabywca przyjął przesłaną mu drogą elektroniczną fakturę, ale nie przyjął zamówienia – ze względu na błędne oznaczenie paczek w magazynie sprzedawcy, do kupującego trafiła błędna przesyłka. Po stwierdzeniu niezgodności załadunku ze złożonym zamówieniem, bez jego rozpakowywania towar został w całości zwrócony w dniu 01.03.2023 r., żądając od sprzedawcy wystawienia stosownej korekty. Podatnik powziął wątpliwość co do prawidłowego sposobu rozliczenia przedmiotowej transakcji na gruncie ustawy o VAT. Odpowiedź poniżej. 

REKLAMA

Kiedy dochodzi do dostawy w rozumieniu ustawy o VAT

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT o dostawie mówimy wtedy, gdy prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przeniesione zostanie z osoby sprzedającego na osobę kupującego. 

W przywołanym przykładzie Strony umówiły się na dostawę realizowaną na warunkach DAP według reguł Incoterms 2020, na podstawie których dostawę uznaje się za zrealizowaną w momencie dostarczenia towarów do umówionego miejsca – wówczas na nabywcę przechodzi odpowiedzialność i ryzyko związane z utratą czy też uszkodzeniem towaru. 

Towar opuścił magazyn sprzedawcy i został przetransportowany do nabywcy, który go nie przyjął – doszło do błędnego oznaczenia paczek i do kupującego wysłany został niewłaściwy ładunek. Po dostarczeniu towaru do umówionego miejsca, po kilku dniach, bez rozpakowywania ich zawartości stwierdzając, że dotarła do niego przesyłka niezgodna z zamówieniem odesłała ją sprzedającemu, żądając jednocześnie wystawienia faktury korygującej. 

W omawianym przypadku doszło zatem do dostawy w rozumieniu ustawy o VAT. Towar został otrzymany przez kupującego (przeniesione zostało na niego prawo do rozporządzania towarem jak właściciel), ale następnie ze względu na niezgodność zawartości ładunku z zamówieniem (wykazane na fakturze towary nie pokrywały się z faktyczną zawartością dostarczonych do nabywcy paczek) kupujący dokonał zwrotu

Rozliczenie transakcji

W zaistniałych okolicznościach Spółka powinna dokonać korekty na podstawie art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Jako że zwrot dotyczył całości otrzymanego przez kupującego towaru, będzie to korekta zerująca fakturę pierwotną

W pliku JPK należy natomiast wykazać obie faktury: pierwotną oraz korygującą. Faktura pierwotna powinna zostać  ujęta w rozliczeniu za luty 2023 r., wówczas bowiem doszło do sprzedaży i powstania obowiązku podatkowego. Faktura korygująca (in minus) powinna natomiast zostać ujęta w miesiącu jej wystawienia, czyli najprawdopodobniej w marzec 2023 r

W związku z tym, że transakcja objęta była zerową stawką VAT i na fakturze pierwotnej nie wykazano kwoty należnej podatku nie będą tutaj znajdowały zastosowania regulacje art. 29a ust. 13 ustawy o VAT dotyczące obowiązku uzgodnienia i spełnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania. Obowiązujące przepisy nie określają momentu, w którym powinna w takim przypadku zostać ujęta faktura korygująca, niemniej jednak przyjmuje się, że robi się to na bieżąco, tj. w momencie jej wystawienia. 

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA