REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?
Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

Zwrot zakupionego towaru a VAT - przykład

Spółka dokonała dostawy objętych zerową stawką VAT artykułów spożywczych na rzecz unijnego kontrahenta na warunkach Incoterms 2020 DAP. Towar opuścił magazyn Spółki 25.02.2023 r. W tym dniu Spółka wystawiła również fakturę. Nabywca przyjął przesłaną mu drogą elektroniczną fakturę, ale nie przyjął zamówienia – ze względu na błędne oznaczenie paczek w magazynie sprzedawcy, do kupującego trafiła błędna przesyłka. Po stwierdzeniu niezgodności załadunku ze złożonym zamówieniem, bez jego rozpakowywania towar został w całości zwrócony w dniu 01.03.2023 r., żądając od sprzedawcy wystawienia stosownej korekty. Podatnik powziął wątpliwość co do prawidłowego sposobu rozliczenia przedmiotowej transakcji na gruncie ustawy o VAT. Odpowiedź poniżej. 

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy dochodzi do dostawy w rozumieniu ustawy o VAT

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT o dostawie mówimy wtedy, gdy prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przeniesione zostanie z osoby sprzedającego na osobę kupującego. 

W przywołanym przykładzie Strony umówiły się na dostawę realizowaną na warunkach DAP według reguł Incoterms 2020, na podstawie których dostawę uznaje się za zrealizowaną w momencie dostarczenia towarów do umówionego miejsca – wówczas na nabywcę przechodzi odpowiedzialność i ryzyko związane z utratą czy też uszkodzeniem towaru. 

Towar opuścił magazyn sprzedawcy i został przetransportowany do nabywcy, który go nie przyjął – doszło do błędnego oznaczenia paczek i do kupującego wysłany został niewłaściwy ładunek. Po dostarczeniu towaru do umówionego miejsca, po kilku dniach, bez rozpakowywania ich zawartości stwierdzając, że dotarła do niego przesyłka niezgodna z zamówieniem odesłała ją sprzedającemu, żądając jednocześnie wystawienia faktury korygującej. 

W omawianym przypadku doszło zatem do dostawy w rozumieniu ustawy o VAT. Towar został otrzymany przez kupującego (przeniesione zostało na niego prawo do rozporządzania towarem jak właściciel), ale następnie ze względu na niezgodność zawartości ładunku z zamówieniem (wykazane na fakturze towary nie pokrywały się z faktyczną zawartością dostarczonych do nabywcy paczek) kupujący dokonał zwrotu

Rozliczenie transakcji

W zaistniałych okolicznościach Spółka powinna dokonać korekty na podstawie art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Jako że zwrot dotyczył całości otrzymanego przez kupującego towaru, będzie to korekta zerująca fakturę pierwotną

W pliku JPK należy natomiast wykazać obie faktury: pierwotną oraz korygującą. Faktura pierwotna powinna zostać  ujęta w rozliczeniu za luty 2023 r., wówczas bowiem doszło do sprzedaży i powstania obowiązku podatkowego. Faktura korygująca (in minus) powinna natomiast zostać ujęta w miesiącu jej wystawienia, czyli najprawdopodobniej w marzec 2023 r

W związku z tym, że transakcja objęta była zerową stawką VAT i na fakturze pierwotnej nie wykazano kwoty należnej podatku nie będą tutaj znajdowały zastosowania regulacje art. 29a ust. 13 ustawy o VAT dotyczące obowiązku uzgodnienia i spełnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania. Obowiązujące przepisy nie określają momentu, w którym powinna w takim przypadku zostać ujęta faktura korygująca, niemniej jednak przyjmuje się, że robi się to na bieżąco, tj. w momencie jej wystawienia. 

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA