REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?
Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

Zwrot zakupionego towaru a VAT - przykład

Spółka dokonała dostawy objętych zerową stawką VAT artykułów spożywczych na rzecz unijnego kontrahenta na warunkach Incoterms 2020 DAP. Towar opuścił magazyn Spółki 25.02.2023 r. W tym dniu Spółka wystawiła również fakturę. Nabywca przyjął przesłaną mu drogą elektroniczną fakturę, ale nie przyjął zamówienia – ze względu na błędne oznaczenie paczek w magazynie sprzedawcy, do kupującego trafiła błędna przesyłka. Po stwierdzeniu niezgodności załadunku ze złożonym zamówieniem, bez jego rozpakowywania towar został w całości zwrócony w dniu 01.03.2023 r., żądając od sprzedawcy wystawienia stosownej korekty. Podatnik powziął wątpliwość co do prawidłowego sposobu rozliczenia przedmiotowej transakcji na gruncie ustawy o VAT. Odpowiedź poniżej. 

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy dochodzi do dostawy w rozumieniu ustawy o VAT

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT o dostawie mówimy wtedy, gdy prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przeniesione zostanie z osoby sprzedającego na osobę kupującego. 

W przywołanym przykładzie Strony umówiły się na dostawę realizowaną na warunkach DAP według reguł Incoterms 2020, na podstawie których dostawę uznaje się za zrealizowaną w momencie dostarczenia towarów do umówionego miejsca – wówczas na nabywcę przechodzi odpowiedzialność i ryzyko związane z utratą czy też uszkodzeniem towaru. 

Towar opuścił magazyn sprzedawcy i został przetransportowany do nabywcy, który go nie przyjął – doszło do błędnego oznaczenia paczek i do kupującego wysłany został niewłaściwy ładunek. Po dostarczeniu towaru do umówionego miejsca, po kilku dniach, bez rozpakowywania ich zawartości stwierdzając, że dotarła do niego przesyłka niezgodna z zamówieniem odesłała ją sprzedającemu, żądając jednocześnie wystawienia faktury korygującej. 

W omawianym przypadku doszło zatem do dostawy w rozumieniu ustawy o VAT. Towar został otrzymany przez kupującego (przeniesione zostało na niego prawo do rozporządzania towarem jak właściciel), ale następnie ze względu na niezgodność zawartości ładunku z zamówieniem (wykazane na fakturze towary nie pokrywały się z faktyczną zawartością dostarczonych do nabywcy paczek) kupujący dokonał zwrotu

Rozliczenie transakcji

W zaistniałych okolicznościach Spółka powinna dokonać korekty na podstawie art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Jako że zwrot dotyczył całości otrzymanego przez kupującego towaru, będzie to korekta zerująca fakturę pierwotną

W pliku JPK należy natomiast wykazać obie faktury: pierwotną oraz korygującą. Faktura pierwotna powinna zostać  ujęta w rozliczeniu za luty 2023 r., wówczas bowiem doszło do sprzedaży i powstania obowiązku podatkowego. Faktura korygująca (in minus) powinna natomiast zostać ujęta w miesiącu jej wystawienia, czyli najprawdopodobniej w marzec 2023 r

W związku z tym, że transakcja objęta była zerową stawką VAT i na fakturze pierwotnej nie wykazano kwoty należnej podatku nie będą tutaj znajdowały zastosowania regulacje art. 29a ust. 13 ustawy o VAT dotyczące obowiązku uzgodnienia i spełnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania. Obowiązujące przepisy nie określają momentu, w którym powinna w takim przypadku zostać ujęta faktura korygująca, niemniej jednak przyjmuje się, że robi się to na bieżąco, tj. w momencie jej wystawienia. 

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA