REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT

Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT
Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przyjmujemy zwroty towarów z paragonami. Zdarza się, że klient nie ma paragonu. Do tej pory nie przyjmowaliśmy takiego zwrotu. Czy mimo braku paragonu możemy przyjąć zwrot i skorygować VAT?

Czy można skorygować VAT w przypadku zwrotu towaru bez paragonu fiskalnego?

Tak, brak paragonu fiskalnego, przy odpowiednim udokumentowaniu danej czynności, nie wyklucza prawa do korekty sprzedaży. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kasa fiskalna nie zarejestruje zwrotu towaru

Zwrotu towaru przez nabywcę nie można zaewidencjonować w kasie rejestrującej, gdyż urządzenie to nie ma funkcji sporządzania dokumentów korygujących (§ 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas). Czynności ewidencjonowane w kasie rejestrującej są zapisywane w pamięci fiskalnej skonstruowanej w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję w jej zapisy.
Podatnik przyjmujący zwrot towaru, którego sprzedaż zaewidencjonował uprzednio w kasie rejestrującej, nie ma zatem możliwości wystawienia korekty paragonu fiskalnego lub odnotowania tego zdarzenia w samym urządzeniu.
Wszelkie zmiany wartości sprzedaży muszą być już dokonywane poza kasą rejestrującą. Ewentualna korekta jest możliwa wyłącznie do momentu wydruku paragonu fiskalnego. Późniejsza ingerencja w te zapisy nie jest już możliwa. Nie oznacza to, że sprzedawca jest pozbawiony prawa do korekty takiej sprzedaży.

Ewidencja zwrotów towarów

Korygowanie wartości sprzedaży ujętej w kasie rejestrującej odbywa się na podstawie odrębnych ewidencji, do prowadzenia których sprzedawca jest obowiązany na podstawie § 3 pkt 3 i 4 rozporządzenia w sprawie kas. Przepisy rozporządzenia wskazują na dwa podstawowe przypadki takich korekt. Mogą one obejmować zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, skutkujące zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, oraz tzw. oczywiste pomyłki popełnione przy ewidencjonowaniu. Zmiana wartości sprzedaży i kwot podatku należnego może obejmować również inne niż oczywiste pomyłki błędy w ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie rejestrującej.

W przypadku zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług ewidencja powinna zawierać:

REKLAMA

1) datę sprzedaży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

6) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

7) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Prowadzona ewidencja upoważnia podatnika do pomniejszenia wartości sprzedaży oraz kwoty podatku należnego, wynikających z otrzymanych zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, których sprzedaż zaewidencjonował wcześniej w kasie rejestrującej. Korektę sprzedaży ujmujemy na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres dokonania zwrotu.

Przykład
26 lipca 2022 r. krajowy podatnik dokonał sprzedaży odzieży w sklepie stacjonarnym, ewidencjonując transakcję w kasie rejestrującej. 29 lipca 2022 r. nabywca zwrócił jednak wszystkie zakupione produkty. Prowadzona polityka zwrotów sprzedawcy umożliwiała zwrot towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia dokonania zakupu. Dokonując zwrotu towaru, nabywca przekazał sprzedawcy paragon fiskalny, wydany mu w chwili zakupu. Sporządzono protokół przyjęcia zwrotu towaru, podpisany przez sprzedawcę i nabywcę, a nabywca otrzymał zwrot kwoty zapłaconej za towar. Sprzedawca rozlicza się z tytułu podatku od towarów i usług miesięcznie.
W przedstawionej sytuacji sprzedawca powinien ująć dane dotyczące przyjętego zwrotu towaru w ewidencji zwrotów towarów. Do ewidencji sprzedawca dołącza również paragon fiskalny zwrócony przez nabywcę towarów. Zapisy w prowadzonej ewidencji wraz z dołączonym paragonem fiskalnym oraz protokołem przyjęcia zwrotu towarów będą podstawą do obniżenia wartości sprzedaży i kwoty podatku należnego w rozliczeniu za lipiec 2022 r.

Brak paragonu a prawo do korekty VAT

Zdarza się jednak, że klient dokonujący zwrotu towaru nie zachował otrzymanego paragonu fiskalnego. Według rozporządzenia w sprawie kas do ewidencji zwrotów należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Dokumentem tym jest zasadniczo paragon fiskalny potwierdzający zakup towaru u sprzedawcy w konkretnym dniu. Ale nie jest to jedyny dokument, który może potwierdzać sprzedaż. W celach dowodowych można wykorzystać również inne dokumenty, które potwierdzają dokonanie sprzedaży przez podatnika w danym dniu. Oczywiście sprzedawca powinien bezspornie wykazać, że zwrot został dokonany i obejmuje towar wcześniej u niego nabyty. Nie powinno to jednak nastręczać problemów.

Jako dowód może być również wykorzystany przykładowo dokument gwarancyjny towaru czy dokument z terminala płatniczego, potwierdzający realizację zapłaty za towar. Nabywca może też sporządzić krótkie oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego, które sprzedawca dołączy do prowadzonej ewidencji. Dokumentami potwierdzającymi dokonany zwrot będą oczywiście także wszelkie dowody rozliczeń finansowych związane ze zwrotem środków nabywcy, takie jak wyciąg z terminala płatniczego czy podpisane przez nabywcę oświadczenie o otrzymaniu zwrotu gotówki. Jeżeli takie dokumenty będą jednoznacznie potwierdzały fakt dokonania zwrotu nabytego uprzednio towaru, korekta wartości sprzedaży i kwoty podatku należnego powinna być bezspornie akceptowana.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.780.2021.1.JKU) stwierdzono:

Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli oryginał paragonu fiskalnego, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego.

W efekcie organ podatkowy uznał, że gromadzone przez spółkę dokumenty (w szczególności posiadanie podpisanego przez klienta oświadczenia oraz potwierdzenia zwrotu środków pieniężnych klientowi w związku z przyjętym zwrotem towaru i protokołu zwrotu towaru) mogą być uznane za dokumentację, z której wynika, że spółka uzgodniła z klientem warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów oraz warunki te zostały spełnione (mimo że spółka nie otrzyma od klienta zwracającego towar paragonu potwierdzającego jego zakup).

Przykład
26 lipca 2022 r. krajowy podatnik dokonał sprzedaży odzieży, ewidencjonując transakcję w kasie rejestrującej. 29 lipca 2022 r. nabywca dokonał zwrotu wszystkich zakupionych produktów. Zagubił jednak paragon fiskalny i nie przekazał go sprzedawcy. Płatność za towar była realizowana za pośrednictwem karty płatniczej. Nabywca przedłożył sprzedawcy potwierdzenie dokonania zapłaty z terminala płatniczego. 29 lipca 2022 r. sporządzono protokół przyjęcia zwrotu towaru podpisany przez sprzedawcę i nabywcę, w którym zawarto informację o zagubieniu paragonu przez klienta. Po przyjęciu zwrotu towarów sprzedawca dokonał zwrotu środków na kartę płatniczą nabywcy.
W przedstawionej sytuacji sprzedawca powinien wprowadzić dane dotyczące przyjętego zwrotu do ewidencji zwrotów towarów. Mimo braku paragonu podatnik może dokonać korekty VAT w JPK_V7 za lipiec 2022 r.

Warto ponadto zauważyć, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem cytowanego rozstrzygnięcia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej podatnik wdrożył specjalne procedury stosowane przy zwrotach towarów, w sytuacji gdy klient nie posiadał dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego. I tak, pracownicy przyjmowali zwrot wyłącznie po dokładnym sprawdzeniu, że dany towar istnieje lub istniał w gamie asortymentowej spółki. Każdorazowo wymagano również złożenia specjalnego, pisemnego oświadczenia, w którym klient potwierdzał, że towar będący przedmiotem zwrotu został zakupiony w sklepie spółki, a niemożność przedłożenia dowodu zakupu (paragonu) wynika z jego zagubienia. Oświadczenie zawierało imię, nazwisko klienta, datę zakupu towaru oraz datę i miejsce zwrotu i złożenia oświadczenia. Było podpisywane własnoręcznie przez klienta w obecności pracownika spółki. Sporządzano również protokół zwrotu towaru i potwierdzenie zwrotu środków pieniężnych klientowi w związku z przyjętym towarem.

W przypadku podmiotów, u których zwroty towarów dokonywane są powszechnie, wdrożenie podobnych, ściśle określonych procedur, będzie z pewnością zasadne. W razie ewentualnej kontroli organów podatkowych tak gromadzone dokumenty, przy braku oryginału paragonu fiskalnego, będą z pewnością stanowiły wiarygodne dowody potwierdzające fakt przyjęcia zwrotu towaru od klienta.

Podstawa prawna:

  • art. 106j ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

  • § 2 pkt 14 oraz § 3 pkt 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1625

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.780.2021.1.JKU)

Ewa Kowalska, Ekspert w zakresie VAT

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online”

Polecamy: „Zarządzanie biurem rachunkowym”

Polecamy: „Kontrola skarbowa w firmie”

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA