REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT
Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przyjmujemy zwroty towarów z paragonami. Zdarza się, że klient nie ma paragonu. Do tej pory nie przyjmowaliśmy takiego zwrotu. Czy mimo braku paragonu możemy przyjąć zwrot i skorygować VAT?

Czy można skorygować VAT w przypadku zwrotu towaru bez paragonu fiskalnego?

Tak, brak paragonu fiskalnego, przy odpowiednim udokumentowaniu danej czynności, nie wyklucza prawa do korekty sprzedaży. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Kasa fiskalna nie zarejestruje zwrotu towaru

Zwrotu towaru przez nabywcę nie można zaewidencjonować w kasie rejestrującej, gdyż urządzenie to nie ma funkcji sporządzania dokumentów korygujących (§ 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas). Czynności ewidencjonowane w kasie rejestrującej są zapisywane w pamięci fiskalnej skonstruowanej w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję w jej zapisy.
Podatnik przyjmujący zwrot towaru, którego sprzedaż zaewidencjonował uprzednio w kasie rejestrującej, nie ma zatem możliwości wystawienia korekty paragonu fiskalnego lub odnotowania tego zdarzenia w samym urządzeniu.
Wszelkie zmiany wartości sprzedaży muszą być już dokonywane poza kasą rejestrującą. Ewentualna korekta jest możliwa wyłącznie do momentu wydruku paragonu fiskalnego. Późniejsza ingerencja w te zapisy nie jest już możliwa. Nie oznacza to, że sprzedawca jest pozbawiony prawa do korekty takiej sprzedaży.

Ewidencja zwrotów towarów

Korygowanie wartości sprzedaży ujętej w kasie rejestrującej odbywa się na podstawie odrębnych ewidencji, do prowadzenia których sprzedawca jest obowiązany na podstawie § 3 pkt 3 i 4 rozporządzenia w sprawie kas. Przepisy rozporządzenia wskazują na dwa podstawowe przypadki takich korekt. Mogą one obejmować zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, skutkujące zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, oraz tzw. oczywiste pomyłki popełnione przy ewidencjonowaniu. Zmiana wartości sprzedaży i kwot podatku należnego może obejmować również inne niż oczywiste pomyłki błędy w ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie rejestrującej.

W przypadku zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług ewidencja powinna zawierać:

1) datę sprzedaży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

6) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

7) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Prowadzona ewidencja upoważnia podatnika do pomniejszenia wartości sprzedaży oraz kwoty podatku należnego, wynikających z otrzymanych zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, których sprzedaż zaewidencjonował wcześniej w kasie rejestrującej. Korektę sprzedaży ujmujemy na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres dokonania zwrotu.

Przykład
26 lipca 2022 r. krajowy podatnik dokonał sprzedaży odzieży w sklepie stacjonarnym, ewidencjonując transakcję w kasie rejestrującej. 29 lipca 2022 r. nabywca zwrócił jednak wszystkie zakupione produkty. Prowadzona polityka zwrotów sprzedawcy umożliwiała zwrot towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia dokonania zakupu. Dokonując zwrotu towaru, nabywca przekazał sprzedawcy paragon fiskalny, wydany mu w chwili zakupu. Sporządzono protokół przyjęcia zwrotu towaru, podpisany przez sprzedawcę i nabywcę, a nabywca otrzymał zwrot kwoty zapłaconej za towar. Sprzedawca rozlicza się z tytułu podatku od towarów i usług miesięcznie.
W przedstawionej sytuacji sprzedawca powinien ująć dane dotyczące przyjętego zwrotu towaru w ewidencji zwrotów towarów. Do ewidencji sprzedawca dołącza również paragon fiskalny zwrócony przez nabywcę towarów. Zapisy w prowadzonej ewidencji wraz z dołączonym paragonem fiskalnym oraz protokołem przyjęcia zwrotu towarów będą podstawą do obniżenia wartości sprzedaży i kwoty podatku należnego w rozliczeniu za lipiec 2022 r.

Brak paragonu a prawo do korekty VAT

Zdarza się jednak, że klient dokonujący zwrotu towaru nie zachował otrzymanego paragonu fiskalnego. Według rozporządzenia w sprawie kas do ewidencji zwrotów należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży.

REKLAMA

Dokumentem tym jest zasadniczo paragon fiskalny potwierdzający zakup towaru u sprzedawcy w konkretnym dniu. Ale nie jest to jedyny dokument, który może potwierdzać sprzedaż. W celach dowodowych można wykorzystać również inne dokumenty, które potwierdzają dokonanie sprzedaży przez podatnika w danym dniu. Oczywiście sprzedawca powinien bezspornie wykazać, że zwrot został dokonany i obejmuje towar wcześniej u niego nabyty. Nie powinno to jednak nastręczać problemów.

Jako dowód może być również wykorzystany przykładowo dokument gwarancyjny towaru czy dokument z terminala płatniczego, potwierdzający realizację zapłaty za towar. Nabywca może też sporządzić krótkie oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego, które sprzedawca dołączy do prowadzonej ewidencji. Dokumentami potwierdzającymi dokonany zwrot będą oczywiście także wszelkie dowody rozliczeń finansowych związane ze zwrotem środków nabywcy, takie jak wyciąg z terminala płatniczego czy podpisane przez nabywcę oświadczenie o otrzymaniu zwrotu gotówki. Jeżeli takie dokumenty będą jednoznacznie potwierdzały fakt dokonania zwrotu nabytego uprzednio towaru, korekta wartości sprzedaży i kwoty podatku należnego powinna być bezspornie akceptowana.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.780.2021.1.JKU) stwierdzono:

Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli oryginał paragonu fiskalnego, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego.

REKLAMA

W efekcie organ podatkowy uznał, że gromadzone przez spółkę dokumenty (w szczególności posiadanie podpisanego przez klienta oświadczenia oraz potwierdzenia zwrotu środków pieniężnych klientowi w związku z przyjętym zwrotem towaru i protokołu zwrotu towaru) mogą być uznane za dokumentację, z której wynika, że spółka uzgodniła z klientem warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów oraz warunki te zostały spełnione (mimo że spółka nie otrzyma od klienta zwracającego towar paragonu potwierdzającego jego zakup).

Przykład
26 lipca 2022 r. krajowy podatnik dokonał sprzedaży odzieży, ewidencjonując transakcję w kasie rejestrującej. 29 lipca 2022 r. nabywca dokonał zwrotu wszystkich zakupionych produktów. Zagubił jednak paragon fiskalny i nie przekazał go sprzedawcy. Płatność za towar była realizowana za pośrednictwem karty płatniczej. Nabywca przedłożył sprzedawcy potwierdzenie dokonania zapłaty z terminala płatniczego. 29 lipca 2022 r. sporządzono protokół przyjęcia zwrotu towaru podpisany przez sprzedawcę i nabywcę, w którym zawarto informację o zagubieniu paragonu przez klienta. Po przyjęciu zwrotu towarów sprzedawca dokonał zwrotu środków na kartę płatniczą nabywcy.
W przedstawionej sytuacji sprzedawca powinien wprowadzić dane dotyczące przyjętego zwrotu do ewidencji zwrotów towarów. Mimo braku paragonu podatnik może dokonać korekty VAT w JPK_V7 za lipiec 2022 r.

Warto ponadto zauważyć, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem cytowanego rozstrzygnięcia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej podatnik wdrożył specjalne procedury stosowane przy zwrotach towarów, w sytuacji gdy klient nie posiadał dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego. I tak, pracownicy przyjmowali zwrot wyłącznie po dokładnym sprawdzeniu, że dany towar istnieje lub istniał w gamie asortymentowej spółki. Każdorazowo wymagano również złożenia specjalnego, pisemnego oświadczenia, w którym klient potwierdzał, że towar będący przedmiotem zwrotu został zakupiony w sklepie spółki, a niemożność przedłożenia dowodu zakupu (paragonu) wynika z jego zagubienia. Oświadczenie zawierało imię, nazwisko klienta, datę zakupu towaru oraz datę i miejsce zwrotu i złożenia oświadczenia. Było podpisywane własnoręcznie przez klienta w obecności pracownika spółki. Sporządzano również protokół zwrotu towaru i potwierdzenie zwrotu środków pieniężnych klientowi w związku z przyjętym towarem.

W przypadku podmiotów, u których zwroty towarów dokonywane są powszechnie, wdrożenie podobnych, ściśle określonych procedur, będzie z pewnością zasadne. W razie ewentualnej kontroli organów podatkowych tak gromadzone dokumenty, przy braku oryginału paragonu fiskalnego, będą z pewnością stanowiły wiarygodne dowody potwierdzające fakt przyjęcia zwrotu towaru od klienta.

Podstawa prawna:

  • art. 106j ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

  • § 2 pkt 14 oraz § 3 pkt 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1625

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.780.2021.1.JKU)

Ewa Kowalska, Ekspert w zakresie VAT

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online”

Polecamy: „Zarządzanie biurem rachunkowym”

Polecamy: „Kontrola skarbowa w firmie”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA