REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT

Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT
Zwrot towaru bez paragonu - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przyjmujemy zwroty towarów z paragonami. Zdarza się, że klient nie ma paragonu. Do tej pory nie przyjmowaliśmy takiego zwrotu. Czy mimo braku paragonu możemy przyjąć zwrot i skorygować VAT?

Czy można skorygować VAT w przypadku zwrotu towaru bez paragonu fiskalnego?

Tak, brak paragonu fiskalnego, przy odpowiednim udokumentowaniu danej czynności, nie wyklucza prawa do korekty sprzedaży. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Autopromocja

Kasa fiskalna nie zarejestruje zwrotu towaru

Zwrotu towaru przez nabywcę nie można zaewidencjonować w kasie rejestrującej, gdyż urządzenie to nie ma funkcji sporządzania dokumentów korygujących (§ 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas). Czynności ewidencjonowane w kasie rejestrującej są zapisywane w pamięci fiskalnej skonstruowanej w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję w jej zapisy.
Podatnik przyjmujący zwrot towaru, którego sprzedaż zaewidencjonował uprzednio w kasie rejestrującej, nie ma zatem możliwości wystawienia korekty paragonu fiskalnego lub odnotowania tego zdarzenia w samym urządzeniu.
Wszelkie zmiany wartości sprzedaży muszą być już dokonywane poza kasą rejestrującą. Ewentualna korekta jest możliwa wyłącznie do momentu wydruku paragonu fiskalnego. Późniejsza ingerencja w te zapisy nie jest już możliwa. Nie oznacza to, że sprzedawca jest pozbawiony prawa do korekty takiej sprzedaży.

Ewidencja zwrotów towarów

Korygowanie wartości sprzedaży ujętej w kasie rejestrującej odbywa się na podstawie odrębnych ewidencji, do prowadzenia których sprzedawca jest obowiązany na podstawie § 3 pkt 3 i 4 rozporządzenia w sprawie kas. Przepisy rozporządzenia wskazują na dwa podstawowe przypadki takich korekt. Mogą one obejmować zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, skutkujące zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, oraz tzw. oczywiste pomyłki popełnione przy ewidencjonowaniu. Zmiana wartości sprzedaży i kwot podatku należnego może obejmować również inne niż oczywiste pomyłki błędy w ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie rejestrującej.

W przypadku zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług ewidencja powinna zawierać:

1) datę sprzedaży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

6) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

7) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Prowadzona ewidencja upoważnia podatnika do pomniejszenia wartości sprzedaży oraz kwoty podatku należnego, wynikających z otrzymanych zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, których sprzedaż zaewidencjonował wcześniej w kasie rejestrującej. Korektę sprzedaży ujmujemy na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres dokonania zwrotu.

Przykład
26 lipca 2022 r. krajowy podatnik dokonał sprzedaży odzieży w sklepie stacjonarnym, ewidencjonując transakcję w kasie rejestrującej. 29 lipca 2022 r. nabywca zwrócił jednak wszystkie zakupione produkty. Prowadzona polityka zwrotów sprzedawcy umożliwiała zwrot towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia dokonania zakupu. Dokonując zwrotu towaru, nabywca przekazał sprzedawcy paragon fiskalny, wydany mu w chwili zakupu. Sporządzono protokół przyjęcia zwrotu towaru, podpisany przez sprzedawcę i nabywcę, a nabywca otrzymał zwrot kwoty zapłaconej za towar. Sprzedawca rozlicza się z tytułu podatku od towarów i usług miesięcznie.
W przedstawionej sytuacji sprzedawca powinien ująć dane dotyczące przyjętego zwrotu towaru w ewidencji zwrotów towarów. Do ewidencji sprzedawca dołącza również paragon fiskalny zwrócony przez nabywcę towarów. Zapisy w prowadzonej ewidencji wraz z dołączonym paragonem fiskalnym oraz protokołem przyjęcia zwrotu towarów będą podstawą do obniżenia wartości sprzedaży i kwoty podatku należnego w rozliczeniu za lipiec 2022 r.

Brak paragonu a prawo do korekty VAT

Zdarza się jednak, że klient dokonujący zwrotu towaru nie zachował otrzymanego paragonu fiskalnego. Według rozporządzenia w sprawie kas do ewidencji zwrotów należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Dokumentem tym jest zasadniczo paragon fiskalny potwierdzający zakup towaru u sprzedawcy w konkretnym dniu. Ale nie jest to jedyny dokument, który może potwierdzać sprzedaż. W celach dowodowych można wykorzystać również inne dokumenty, które potwierdzają dokonanie sprzedaży przez podatnika w danym dniu. Oczywiście sprzedawca powinien bezspornie wykazać, że zwrot został dokonany i obejmuje towar wcześniej u niego nabyty. Nie powinno to jednak nastręczać problemów.

Jako dowód może być również wykorzystany przykładowo dokument gwarancyjny towaru czy dokument z terminala płatniczego, potwierdzający realizację zapłaty za towar. Nabywca może też sporządzić krótkie oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego, które sprzedawca dołączy do prowadzonej ewidencji. Dokumentami potwierdzającymi dokonany zwrot będą oczywiście także wszelkie dowody rozliczeń finansowych związane ze zwrotem środków nabywcy, takie jak wyciąg z terminala płatniczego czy podpisane przez nabywcę oświadczenie o otrzymaniu zwrotu gotówki. Jeżeli takie dokumenty będą jednoznacznie potwierdzały fakt dokonania zwrotu nabytego uprzednio towaru, korekta wartości sprzedaży i kwoty podatku należnego powinna być bezspornie akceptowana.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.780.2021.1.JKU) stwierdzono:

Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli oryginał paragonu fiskalnego, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego.

W efekcie organ podatkowy uznał, że gromadzone przez spółkę dokumenty (w szczególności posiadanie podpisanego przez klienta oświadczenia oraz potwierdzenia zwrotu środków pieniężnych klientowi w związku z przyjętym zwrotem towaru i protokołu zwrotu towaru) mogą być uznane za dokumentację, z której wynika, że spółka uzgodniła z klientem warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów oraz warunki te zostały spełnione (mimo że spółka nie otrzyma od klienta zwracającego towar paragonu potwierdzającego jego zakup).

Przykład
26 lipca 2022 r. krajowy podatnik dokonał sprzedaży odzieży, ewidencjonując transakcję w kasie rejestrującej. 29 lipca 2022 r. nabywca dokonał zwrotu wszystkich zakupionych produktów. Zagubił jednak paragon fiskalny i nie przekazał go sprzedawcy. Płatność za towar była realizowana za pośrednictwem karty płatniczej. Nabywca przedłożył sprzedawcy potwierdzenie dokonania zapłaty z terminala płatniczego. 29 lipca 2022 r. sporządzono protokół przyjęcia zwrotu towaru podpisany przez sprzedawcę i nabywcę, w którym zawarto informację o zagubieniu paragonu przez klienta. Po przyjęciu zwrotu towarów sprzedawca dokonał zwrotu środków na kartę płatniczą nabywcy.
W przedstawionej sytuacji sprzedawca powinien wprowadzić dane dotyczące przyjętego zwrotu do ewidencji zwrotów towarów. Mimo braku paragonu podatnik może dokonać korekty VAT w JPK_V7 za lipiec 2022 r.

Warto ponadto zauważyć, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem cytowanego rozstrzygnięcia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej podatnik wdrożył specjalne procedury stosowane przy zwrotach towarów, w sytuacji gdy klient nie posiadał dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego. I tak, pracownicy przyjmowali zwrot wyłącznie po dokładnym sprawdzeniu, że dany towar istnieje lub istniał w gamie asortymentowej spółki. Każdorazowo wymagano również złożenia specjalnego, pisemnego oświadczenia, w którym klient potwierdzał, że towar będący przedmiotem zwrotu został zakupiony w sklepie spółki, a niemożność przedłożenia dowodu zakupu (paragonu) wynika z jego zagubienia. Oświadczenie zawierało imię, nazwisko klienta, datę zakupu towaru oraz datę i miejsce zwrotu i złożenia oświadczenia. Było podpisywane własnoręcznie przez klienta w obecności pracownika spółki. Sporządzano również protokół zwrotu towaru i potwierdzenie zwrotu środków pieniężnych klientowi w związku z przyjętym towarem.

W przypadku podmiotów, u których zwroty towarów dokonywane są powszechnie, wdrożenie podobnych, ściśle określonych procedur, będzie z pewnością zasadne. W razie ewentualnej kontroli organów podatkowych tak gromadzone dokumenty, przy braku oryginału paragonu fiskalnego, będą z pewnością stanowiły wiarygodne dowody potwierdzające fakt przyjęcia zwrotu towaru od klienta.

Podstawa prawna:

  • art. 106j ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561

  • § 2 pkt 14 oraz § 3 pkt 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1625

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.780.2021.1.JKU)

Ewa Kowalska, Ekspert w zakresie VAT

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online”

Polecamy: „Zarządzanie biurem rachunkowym”

Polecamy: „Kontrola skarbowa w firmie”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA