REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura bez NIP nabywcy - czy można odliczyć VAT

Czy można odliczyć VAT z faktury bez NIP nabywcy?
Czy można odliczyć VAT z faktury bez NIP nabywcy?

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna wynajmuje dwa mieszkania firmom (na potrzeby zakwaterowania pracowników tych firm). Nie jest przedsiębiorcą, lecz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W związku z tym firmom będącym najemcami wystawia faktury ze stawką VAT 23%. Osoba ta zleciła remont jednego z mieszkań i od wykonawcy otrzymała fakturę z VAT 8% na swoje imię, nazwisko oraz adres, ale bez NIP. Mimo wezwań wykonawca odmawia skorygowania faktury. Czy osoba fizyczna może odliczyć VAT z takiej faktury (bez NIP)?

Czy można odliczyć VAT z faktury bez NIP nabywcy?

Tak, osoba fizyczna może odliczyć VAT na podstawie takiej faktury, mimo że na fakturze nie ma NIP tej osoby. Jest tak pod warunkiem, że faktura nie została wystawiona do paragonu bez NIP nabywcy. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT - generalna zasada

Podatnicy mają prawo do odliczania VAT, jeśli nabyte towary czy usługi służą prowadzonej przez nich działalności opodatkowanej VAT. To naczelna zasada obowiązująca w VAT. Są jednak pewne wyjątkowe sytuacje, kiedy prawo do odliczenia nie przysługuje, mimo że istnieje związek z działalnością opodatkowaną.

Kiedy nie wolno odliczać VAT, mimo że nabyte towary czy usługi są związane z działalnością opodatkowaną

W ustawie o VAT przypadki, gdy prawo do odliczenia VAT nie przysługuje, określa art. 88 ustawy o VAT (patrz tabela).

Tabela. Kiedy nie przysługuje prawo do odliczania VAT

REKLAMA

Lp.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się:

Do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Od tej zasady są dwa wyjątki. Podatnik odliczy VAT od nabycia:

  1. gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
  2. usług noclegowych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.

Ograniczenia w odliczeniu VAT nie dotyczą usług cateringowych i stołówkowych, które są usługami odrębnymi od usług gastronomicznych.

Do wydatków otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Jeśli sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący.

Jeśli transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jeśli wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  • stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
  • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  • potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

Jeśli faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Jeśli wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W zakresie podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, do którego dochodzi tylko na skutek podania polskiego numeru VAT UE przez nabywcę, a więc jeżeli ma zastosowanie art. 25 ust. 2 ustawy o VAT.

Jeśli nabywca towarów i usług nie jest podatnikiem zarejestrowanym do VAT jako czynny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji pytającego Czytelnika nie ma zastosowania żaden wyjątek.

Kiedy można odliczyć VAT w przypadku usług najmu?

Prawo do odliczenia przysługuje podatnikom VAT przede wszystkim w zakresie, w jakim nabywane przez nich towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). W przedstawionej sytuacji warunek ten jest spełniony, gdyż nabyta usługa remontowa wykonana została w mieszkaniu, którego wynajem jest opodatkowany VAT według stawki 23%. Usługa ta została zatem wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych przez osobę fizyczną - wynajmującego.

Czy brak NIP na fakturze uniemożliwia odliczenie VAT?

Wynajmujący, jak wynika z pytania, ma wątpliwość, czy z powodu braku jego numeru NIP na fakturze będzie miał prawo do odliczenia VAT.

Prawidłowo wystawiona faktura VAT powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, NIP podatnika i NIP nabywcy, pod którym otrzymał on towary lub usługi, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Błędnie wystawiona faktura powinna być niezwłocznie skorygowana. W zależności od rodzaju wadliwości prawo do jej skorygowania ma zarówno sprzedawca, jak i nabywca.

Nabywca ma prawo wystawić notę korygującą, jeżeli korekta nie dotyczy pomyłek w ilości dostarczonych towarów lub zakresie wykonanych usług, ceny towaru, stawki i kwoty podatku. Przy czym ustawodawca nie zabrania skorygowania NIP nabywcy poprzez wystawienie noty. Zatem teoretycznie jest to możliwe. Jednak sprzedawca musiałby zaakceptować notę, a jak wynika z pytania, nie ma ze strony sprzedawcy usługi remontowej dobrej woli dokonywania jakichkolwiek korekt.

Zakaz korekty faktury bez NIP nabywcy dotyczy faktur wystawionych do paragonów bez tego numeru. Nie można go już uzupełnić, a organy podatkowe uznają, że są to zakupy prywatne, więc z takiej faktury nie odliczymy VAT. Zakładamy, że nie jest to faktura wystawiona do paragonu bez NIP kupującego. Dlatego ten zakaz nie obowiązuje.

Ważne!
Zakaz korekty faktury bez NIP nabywcy dotyczy faktur wystawionych do paragonów bez tego numeru. Nie można go już uzupełnić, a organy podatkowe uznają, że są to zakupy prywatne, więc z takiej faktury nie odliczymy VAT.

Podsumowując, prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać NIP zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy. Jednak organy podatkowe dopuszczają możliwość odliczenia VAT, jeśli na otrzymanej fakturze nie ma NIP nabywcy. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 sierpnia 2016 r. (sygn. ITPP1/4512-495/16/BK) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.61.2021.2.MS) oraz z 18 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.287.2021.2.DS). Jak czytamy w interpretacji z 18 sierpnia 2021 r. :

(…) chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwość jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.

Brak NIP-u przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

Dlatego też organy podatkowe nie odmawiają prawa do odliczenia:

(…) w sytuacji gdy na otrzymanych przez Pana fakturach nie umieszczono numeru NIP, lecz na podstawie innych danych zawartych w fakturze, takich jak adres oraz dane osobowe jest możliwa identyfikacja Pana jako nabywcy energii, ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur w zakresie w jakim energia wykorzystywana jest do wykonywania czynności opodatkowanych pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Takie stanowisko wynika z pierwszej ze wskazanych interpretacji, które organy podatkowe podtrzymują w pozostałych wskazanych pismach.

Ważne!
Jeśli na otrzymanych fakturach nie umieszczono numeru NIP nabywcy, lecz na podstawie innych danych zawartych w fakturze, takich jak adres oraz dane osobowe, jest możliwa jego identyfikacja, nabywca ma prawo do odliczenia VAT.

Zatem w przedstawionej sytuacji na podstawie danych zawartych na fakturze (tj. na podstawie imienia i nazwiska osoby fizycznej oraz jej adresu) możliwe jest ustalenie nabywcy usługi remontowej. Prowadzi to do wniosku, że osoba fizyczna może odliczyć VAT na podstawie tej faktury, mimo że nie wskazuje ona NIP tej osoby. Oczywiście pod warunkiem, że nie jest to faktura wystawiona do paragonu bez NIP kupującego.

Podstawa prawna: art. 86, art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561.

Powołane interpretacje organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 sierpnia 2016 r. (sygn. ITPP1/4512-495/16/BK)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.61.2021.2.MS)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 sierpnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.287.2021.2.DS)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Polecamy: „Instrukcje księgowego – 96 praktycznych procedur z serwisem online”

Polecamy: „Zarządzanie biurem rachunkowym”

Polecamy: „Kontrola skarbowa w firmie”

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA