REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje
Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje

REKLAMA

REKLAMA

Przy sprzedaży usług turystycznych stosujemy procedurę VAT marża. Zdarza się nam pobrać zaliczkę, którą dokumentujemy fakturą, gdy nabywcą jest firma. Czasami mają miejsce zwroty zaliczek, gdy impreza nie dojdzie do skutku. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura zaliczkowa i jej korekta?

Jakie informacje powinna zawierać faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża?

Ważne!
Faktura zaliczkowa powinna mieć takie same elementy jak "normalna" faktura VAT marża. Dodatkowo powinna zawierać informacje o zamówieniu. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku faktury korygującej. Musi jednak uwzględniać specyfikę faktur VAT marża.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Z art. 119 ustawy o VAT wynika, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Możliwość skorzystania z tej szczególnej procedury opodatkowania VAT pozwala sprzedawcy naliczyć niższą kwotę VAT należnego niż w przypadku stosowania zasad ogólnych. Podstawę opodatkowania stanowi jedynie marża netto, która naliczana jest w określony w ustawie sposób przez sprzedawcę. W przypadku otrzymania zaliczki na przyszłą usługę turystyczną opodatkowaną w procedurze VAT marża powstaje również obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki. Jest tak, mimo że często podatnicy nie znają wszystkich kosztów.

Dlatego podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową, chyba że nabywcą jest osoba prywatna, która nie żąda faktury. Fakturę wystawia się najpóźniej 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wpłacono zaliczkę.

Przykład

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT prowadzi biuro podróży. Usługi są opodatkowane na zasadzie VAT marża. W lutym spółka otrzymała zaliczkę na wycieczkę, która miała się odbyć w czerwcu. Nabywcą była inna firma. Faktura zaliczkowa powinna być wystawiona najpóźniej 15 marca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementy faktur zaliczkowych VAT marża

Podatnik świadczący usługę turystyczną, jeśli otrzyma zaliczkę i jeśli jest zobowiązany do wystawienia faktury lub chce to zrobić, to wystawiając fakturę zaliczkową musi uwzględnić specyfikę faktur VAT marża. Na fakturach VAT marża, w tym dokumentujących zaliczki, nie zamieszczamy wszystkich danych, tj. ceny netto, stawki VAT, kwoty VAT. Nie podajemy także wartości marży, która podlega opodatkowaniu.

REKLAMA

Tym samym na fakturze VAT marża znajduje się jedynie kwota całkowitej sprzedaży. W przypadku faktury zaliczkowej będzie to kwota zaliczki brutto, bez wskazania kwoty i stawki podatku. Dodatkowo taka faktura powinna zawierać oznaczenie "procedura VAT marża dla biur podróży".

Powstaje pytanie, czy taka faktura powinna zawierać również dodatkowe informacje, które są obowiązkowe dla faktur zaliczkowych, gdy transakcja jest rozliczana na zasadach ogólnych. Przepisy nie nakazują zamieszczania takich danych, ale z powodu braku szczegółowych regulacji dotyczących zaliczkowych faktur VAT marża należy zarekomendować wskazywanie danych dotyczących zamówienia lub umowy, a w szczególności nazwy usługi i wartości całego zamówienia.

Gdy faktura zaliczkowa nie obejmuje całej ceny, to na fakturze ostatecznej należy zawrzeć numer faktury zaliczkowej.

Faktura korygująca wystawiona do faktury zaliczkowej VAT marża

Po otrzymaniu zaliczki często z różnych przyczyn należy ją zwrócić, np. w przypadku gdy usługa turystyczna nie doszła do skutki.

W związku ze zwrotem zaliczki należy wystawić fakturę korygującą, jeśli otrzymanie zaliczki było dokumentowaną fakturą zaliczkową. Podatnik, wystawiając faktury korygujące dotyczące faktur zaliczkowych, powinien stosować zasady ogólne, z uwzględnieniem jednak specyfiki transakcji opodatkowanych w procedurze VAT marża. Czyli na fakturze korygującej również nie wykazujemy kwoty podatku ani kwoty marży.

Dlatego taka faktura korygująca powinna zawierać:

  • numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  • datę wystawienia korygowanej faktury,
  • numer korygowanej faktury,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy usługi oraz ich adresy,
  • numer NIP sprzedawcy,
  • numer NIP nabywcy, jeśli jest podatnikiem VAT,
  • informację, jaką czynność dokumentowała faktura pierwotna (np. zaliczka na wycieczkę),
  • kwotę zaliczki objętą korektą.

Można także zawrzeć oznaczenie "KOREKTA" lub "FAKTURA KORYGUJĄCA" oraz podać przyczynę korekty.

Rozliczenie faktur korygujących, które dokumentują zwrot zaliczki, jest uzależnione od ustalenia warunków korekty i ich spełnienia (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). Dotyczy to jednak korekt do faktur z naliczonym VAT. Dlatego te zasady nie mają zastosowania. Przyjmuje się, że w takim przypadku korekta powinna być dokonana na bieżąco, w miesiącu, w którym powstała przyczyna korekty, czyli zwrot zaliczki.

Podstawa prawna:

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA