REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje

Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje
Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje

REKLAMA

REKLAMA

Przy sprzedaży usług turystycznych stosujemy procedurę VAT marża. Zdarza się nam pobrać zaliczkę, którą dokumentujemy fakturą, gdy nabywcą jest firma. Czasami mają miejsce zwroty zaliczek, gdy impreza nie dojdzie do skutku. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura zaliczkowa i jej korekta?

Jakie informacje powinna zawierać faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża?

Ważne!
Faktura zaliczkowa powinna mieć takie same elementy jak "normalna" faktura VAT marża. Dodatkowo powinna zawierać informacje o zamówieniu. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku faktury korygującej. Musi jednak uwzględniać specyfikę faktur VAT marża.

REKLAMA

Autopromocja

Z art. 119 ustawy o VAT wynika, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Możliwość skorzystania z tej szczególnej procedury opodatkowania VAT pozwala sprzedawcy naliczyć niższą kwotę VAT należnego niż w przypadku stosowania zasad ogólnych. Podstawę opodatkowania stanowi jedynie marża netto, która naliczana jest w określony w ustawie sposób przez sprzedawcę. W przypadku otrzymania zaliczki na przyszłą usługę turystyczną opodatkowaną w procedurze VAT marża powstaje również obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki. Jest tak, mimo że często podatnicy nie znają wszystkich kosztów.

Dlatego podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową, chyba że nabywcą jest osoba prywatna, która nie żąda faktury. Fakturę wystawia się najpóźniej 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wpłacono zaliczkę.

Przykład

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT prowadzi biuro podróży. Usługi są opodatkowane na zasadzie VAT marża. W lutym spółka otrzymała zaliczkę na wycieczkę, która miała się odbyć w czerwcu. Nabywcą była inna firma. Faktura zaliczkowa powinna być wystawiona najpóźniej 15 marca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementy faktur zaliczkowych VAT marża

Podatnik świadczący usługę turystyczną, jeśli otrzyma zaliczkę i jeśli jest zobowiązany do wystawienia faktury lub chce to zrobić, to wystawiając fakturę zaliczkową musi uwzględnić specyfikę faktur VAT marża. Na fakturach VAT marża, w tym dokumentujących zaliczki, nie zamieszczamy wszystkich danych, tj. ceny netto, stawki VAT, kwoty VAT. Nie podajemy także wartości marży, która podlega opodatkowaniu.

REKLAMA

Tym samym na fakturze VAT marża znajduje się jedynie kwota całkowitej sprzedaży. W przypadku faktury zaliczkowej będzie to kwota zaliczki brutto, bez wskazania kwoty i stawki podatku. Dodatkowo taka faktura powinna zawierać oznaczenie "procedura VAT marża dla biur podróży".

Powstaje pytanie, czy taka faktura powinna zawierać również dodatkowe informacje, które są obowiązkowe dla faktur zaliczkowych, gdy transakcja jest rozliczana na zasadach ogólnych. Przepisy nie nakazują zamieszczania takich danych, ale z powodu braku szczegółowych regulacji dotyczących zaliczkowych faktur VAT marża należy zarekomendować wskazywanie danych dotyczących zamówienia lub umowy, a w szczególności nazwy usługi i wartości całego zamówienia.

Gdy faktura zaliczkowa nie obejmuje całej ceny, to na fakturze ostatecznej należy zawrzeć numer faktury zaliczkowej.

Faktura korygująca wystawiona do faktury zaliczkowej VAT marża

Po otrzymaniu zaliczki często z różnych przyczyn należy ją zwrócić, np. w przypadku gdy usługa turystyczna nie doszła do skutki.

W związku ze zwrotem zaliczki należy wystawić fakturę korygującą, jeśli otrzymanie zaliczki było dokumentowaną fakturą zaliczkową. Podatnik, wystawiając faktury korygujące dotyczące faktur zaliczkowych, powinien stosować zasady ogólne, z uwzględnieniem jednak specyfiki transakcji opodatkowanych w procedurze VAT marża. Czyli na fakturze korygującej również nie wykazujemy kwoty podatku ani kwoty marży.

Dlatego taka faktura korygująca powinna zawierać:

  • numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  • datę wystawienia korygowanej faktury,
  • numer korygowanej faktury,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy usługi oraz ich adresy,
  • numer NIP sprzedawcy,
  • numer NIP nabywcy, jeśli jest podatnikiem VAT,
  • informację, jaką czynność dokumentowała faktura pierwotna (np. zaliczka na wycieczkę),
  • kwotę zaliczki objętą korektą.

Można także zawrzeć oznaczenie "KOREKTA" lub "FAKTURA KORYGUJĄCA" oraz podać przyczynę korekty.

Rozliczenie faktur korygujących, które dokumentują zwrot zaliczki, jest uzależnione od ustalenia warunków korekty i ich spełnienia (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). Dotyczy to jednak korekt do faktur z naliczonym VAT. Dlatego te zasady nie mają zastosowania. Przyjmuje się, że w takim przypadku korekta powinna być dokonana na bieżąco, w miesiącu, w którym powstała przyczyna korekty, czyli zwrot zaliczki.

Podstawa prawna:

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA