REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje

Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje
Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje

REKLAMA

REKLAMA

Przy sprzedaży usług turystycznych stosujemy procedurę VAT marża. Zdarza się nam pobrać zaliczkę, którą dokumentujemy fakturą, gdy nabywcą jest firma. Czasami mają miejsce zwroty zaliczek, gdy impreza nie dojdzie do skutku. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura zaliczkowa i jej korekta?

Jakie informacje powinna zawierać faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża?

Ważne!
Faktura zaliczkowa powinna mieć takie same elementy jak "normalna" faktura VAT marża. Dodatkowo powinna zawierać informacje o zamówieniu. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku faktury korygującej. Musi jednak uwzględniać specyfikę faktur VAT marża.

REKLAMA

REKLAMA

Z art. 119 ustawy o VAT wynika, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Możliwość skorzystania z tej szczególnej procedury opodatkowania VAT pozwala sprzedawcy naliczyć niższą kwotę VAT należnego niż w przypadku stosowania zasad ogólnych. Podstawę opodatkowania stanowi jedynie marża netto, która naliczana jest w określony w ustawie sposób przez sprzedawcę. W przypadku otrzymania zaliczki na przyszłą usługę turystyczną opodatkowaną w procedurze VAT marża powstaje również obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki. Jest tak, mimo że często podatnicy nie znają wszystkich kosztów.

Dlatego podatnik powinien wystawić fakturę zaliczkową, chyba że nabywcą jest osoba prywatna, która nie żąda faktury. Fakturę wystawia się najpóźniej 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wpłacono zaliczkę.

Przykład

REKLAMA

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT prowadzi biuro podróży. Usługi są opodatkowane na zasadzie VAT marża. W lutym spółka otrzymała zaliczkę na wycieczkę, która miała się odbyć w czerwcu. Nabywcą była inna firma. Faktura zaliczkowa powinna być wystawiona najpóźniej 15 marca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementy faktur zaliczkowych VAT marża

Podatnik świadczący usługę turystyczną, jeśli otrzyma zaliczkę i jeśli jest zobowiązany do wystawienia faktury lub chce to zrobić, to wystawiając fakturę zaliczkową musi uwzględnić specyfikę faktur VAT marża. Na fakturach VAT marża, w tym dokumentujących zaliczki, nie zamieszczamy wszystkich danych, tj. ceny netto, stawki VAT, kwoty VAT. Nie podajemy także wartości marży, która podlega opodatkowaniu.

Tym samym na fakturze VAT marża znajduje się jedynie kwota całkowitej sprzedaży. W przypadku faktury zaliczkowej będzie to kwota zaliczki brutto, bez wskazania kwoty i stawki podatku. Dodatkowo taka faktura powinna zawierać oznaczenie "procedura VAT marża dla biur podróży".

Powstaje pytanie, czy taka faktura powinna zawierać również dodatkowe informacje, które są obowiązkowe dla faktur zaliczkowych, gdy transakcja jest rozliczana na zasadach ogólnych. Przepisy nie nakazują zamieszczania takich danych, ale z powodu braku szczegółowych regulacji dotyczących zaliczkowych faktur VAT marża należy zarekomendować wskazywanie danych dotyczących zamówienia lub umowy, a w szczególności nazwy usługi i wartości całego zamówienia.

Gdy faktura zaliczkowa nie obejmuje całej ceny, to na fakturze ostatecznej należy zawrzeć numer faktury zaliczkowej.

Faktura korygująca wystawiona do faktury zaliczkowej VAT marża

Po otrzymaniu zaliczki często z różnych przyczyn należy ją zwrócić, np. w przypadku gdy usługa turystyczna nie doszła do skutki.

W związku ze zwrotem zaliczki należy wystawić fakturę korygującą, jeśli otrzymanie zaliczki było dokumentowaną fakturą zaliczkową. Podatnik, wystawiając faktury korygujące dotyczące faktur zaliczkowych, powinien stosować zasady ogólne, z uwzględnieniem jednak specyfiki transakcji opodatkowanych w procedurze VAT marża. Czyli na fakturze korygującej również nie wykazujemy kwoty podatku ani kwoty marży.

Dlatego taka faktura korygująca powinna zawierać:

  • numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  • datę wystawienia korygowanej faktury,
  • numer korygowanej faktury,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy usługi oraz ich adresy,
  • numer NIP sprzedawcy,
  • numer NIP nabywcy, jeśli jest podatnikiem VAT,
  • informację, jaką czynność dokumentowała faktura pierwotna (np. zaliczka na wycieczkę),
  • kwotę zaliczki objętą korektą.

Można także zawrzeć oznaczenie "KOREKTA" lub "FAKTURA KORYGUJĄCA" oraz podać przyczynę korekty.

Rozliczenie faktur korygujących, które dokumentują zwrot zaliczki, jest uzależnione od ustalenia warunków korekty i ich spełnienia (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). Dotyczy to jednak korekt do faktur z naliczonym VAT. Dlatego te zasady nie mają zastosowania. Przyjmuje się, że w takim przypadku korekta powinna być dokonana na bieżąco, w miesiącu, w którym powstała przyczyna korekty, czyli zwrot zaliczki.

Podstawa prawna:

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA