REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot towaru a podatek VAT. Co trzeba zrobić? Jak rozliczyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot towaru a podatek VAT. Co trzeba zrobić? Jak rozliczyć?
Zwrot towaru a podatek VAT. Co trzeba zrobić? Jak rozliczyć?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca dokonując sprzedaży towarów musi liczyć się z możliwością ich zwrotu przez kontrahenta, np. na podstawie przepisów o rękojmi lub na podstawie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Jak w takiej sytuacji trzeba rozliczyć VAT? 

Zwrot towaru a VAT - przepisy, faktura korygująca

W myśl art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej, m.in. w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Podatnikowi zwrócono towar;
  2. Dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty.

W związku z powyższą regulacją sytuacja przedsiębiorcy wydaje się być jasna. Jeżeli jako podatnik po dokonanej transakcji wystawiliśmy fakturę, to w przypadku zwrotu towaru, czy też obniżenia ceny towaru (np. na podstawie rękojmi) musimy wystawić fakturę korygującą.

Przykład
Przykład 1.

Konsument dokonał zakupu towaru poprzez sklep internetowy prowadzony przez spółkę X.
Następnie skutecznie odstąpił od zawartej umowy sprzedaży na podstawie prawa odstąpienia uregulowanego w ustawie o prawach konsumenta. Spółka X w tym czasie wystawiła już fakturę dokumentującą sprzedaż towaru.
Wobec powyższego spółka zobowiązana będzie wystawić fakturę korygującą.

Należy zaznaczyć, iż wymóg wystawienia faktury korygującej nie pojawia się w przypadku wymiany towaru – przywołany art. 106j ustawy o VAT zawiera zamknięty katalog sytuacji, w których aktualizuje się obowiązek wystawienia faktury korygującej.

Co jeżeli zwrot towaru nastąpił przed wystawieniem faktury?

Zdarzyć się może, iż kontrahent dokona zwrotu towaru zanim przedsiębiorca wystawi fakturę dokumentującą sprzedaż, albowiem ustawa przewiduje dość długie terminy wystawienia faktury przez sprzedającego (zob. art. 106i ustawy o VAT). 
Przepis art. 106j ustawy o VAT wprost stanowi, iż fakturę korygującą wystawia się po wystawieniu faktury. A contrario niemożliwym jest wystawienie faktury korygującej, jeżeli zwrot towaru nastąpił przed wystawieniem właściwej faktury.

W tej sytuacji podatnik nie ma obowiązku wystawienia właściwej faktury. Może zaś wystawić ją na niezwróconą część dostarczonych towarów. 

Powyższe rozwiązanie znajduje potwierdzenie w treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 grudnia 2016 r. (1061-IPTPP3.4512.470.2016.2.BM):
„(…) należy przyjąć, że w przypadku, gdy przed terminem obowiązku wystawienia faktury nastąpi zwrot towaru w całości, to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury. Natomiast, w sytuacji, gdy kontrahent przed terminem obowiązku wystawienia faktury dokona częściowego zwrotu towaru, to Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury na taką ilość towaru, jaką ostatecznie klient nabył.”

Przykład
Przykład 2.

Konsument dokonał zakupu towaru poprzez sklep internetowy prowadzony przez spółkę X.
Następnie skutecznie odstąpił od zawartej umowy sprzedaży na podstawie prawa odstąpienia uregulowanego w ustawie o prawach konsumenta, jeszcze przed upływem terminu do wystawienia faktury. Spółka X nie wystawiła jednak faktury dokumentującej sprzedaż towaru.

Wobec powyższego spółka nie jest zobowiązana do wystawienia faktury a następnie jej korekty.

Ważne

Reasumując, zwrot towaru objętego podatkiem VAT rodzi po stronie podatnika różny skutek w zależności od tego, czy zwrot nastąpił przed, czy po wystawieniu faktury. W pierwszym przypadku podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktury ani faktury korygującej, a w drugiej sytuacji zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.

Adrian Ptak, TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA