REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zachowująca cenę brutto, obniżająca cenę netto i podwyższająca stawkę VAT - kiedy i jak rozliczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT, podatki
Faktura korygująca zachowująca cenę brutto, obniżająca cenę netto i podwyższająca stawkę VAT - kiedy i jak rozliczyć

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zorientowała się, że w lipcu 2022 r. nieprawidłowo zastosowała stawkę 8% zamiast stawki 23% na sprzedany kontrahentowi towar. Cena wynosiła 462,96 zł netto + 37,04 zł VAT (500 zł brutto). Ponieważ cenę umowną traktuje się zasadniczo już jako cenę brutto, spółka porozumiała się z kontrahentem, że udzieli mu obniżki ceny netto produktu, bo zwiększyła się kwota podatku (406,50 zł netto + 93,50 zł VAT = 500 zł brutto). Tym samym zrodził się problem, czy jest to "obniżenie podstawy opodatkowania" (korekta "in minus") czy jednak korekta "in plus"? Kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą?

Kiedy rozliczyć fakturę korygującą zachowującą cenę brutto, podwyższającą stawkę VAT i obniżającą cenę netto?

Ważne
Rada

Konieczna jest korekta JPK_V7 za lipiec 2022 r. Należy uznać, że jest to korekta "in plus", przyznając pierwszeństwo przepisom ogólnym prawa podatkowego. Otóż podatek zaniżony to podatek niezapłacony w terminie, a więc zaległość. Stąd potrzebna jest korekta wsteczna deklaracji z zaniżonym VAT.

Rzeczywiście, na pierwszy rzut oka jest to "obniżenie podstawy opodatkowania". Przepisy art. 29a ust. 13 ustawy o VAT mówią wówczas o konieczności uzgodnienia warunków korekty, spełnieniu tych warunków i posiadaniu odpowiedniej dokumentacji.

Zasady obniżenia podstawy opodatkowania stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Natomiast gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania (art. 29a ust. 17 ustawy o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy nie wskazują wprost odpowiedniego stosowania tej reguły do takich sytuacji, kiedy to doszło do stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku niższą niż należna. Natomiast podstawa opodatkowania, czyli wartość netto z faktury, jest obniżana, a wartość brutto pozostaje bez zmian.

Ważne

Przepisy ustawy o VAT nie regulują zasad rozliczenia faktur korygujących, które obniżają podstawę opodatkowania, jednocześnie zwiększając VAT.

REKLAMA

Zdaniem autora, w takim przypadku należy sięgnąć do ogólnych zasad wynikających z Ordynacji podatkowej. Otóż zobowiązanie podatkowe w VAT powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania.

Ponadto jeśli organ podatkowy stwierdzi w postępowaniu podatkowym, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji bądź powstałego zobowiązania nie wykazano, to wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego.

Zatem organ podatkowy "skorygowałby" swoją decyzją ten okres rozliczeniowy, w którym wystąpiło zaniżenie VAT należnego (zastosowano nieprawidłową stawkę VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie Ordynacja podatkowa mówi wprost, że zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności, czyli w praktyce także podatek zaniżony.

Owszem, "korekta na bieżąco" pozwoliłaby w pewnym sensie na uniknięcie zaległości czy odsetek, jednak stanowisko to byłoby trudne do obrony.

Zatem zasadne jest skorygowanie JPK_V7 za lipiec 2022 r. Przy okazji warto zauważyć, że podatnik jest obowiązany przesłać korektę ewidencji w terminie 14 dni od dnia, gdy stwierdzi, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym lub zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji. Ponieważ jest to korekta "in plus", nie trzeba uzgadniać warunków korekty, aby dokonać podwyższenia VAT.

Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 kwietnia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.57.2022.1.JM), który wskazał że:

W rozpatrywanej sprawie należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w wyniku wystawienia przez Państwa faktur korygujących podstawa opodatkowania i kwota podatku zwiększyła się czy zmniejszyła i z jakiego powodu. Z analizy sprawy wynika, że dla dostaw Produktu dokonanych od 1 lipca 2020 r. wystąpiła konieczność podwyższenia stawki VAT z 5% na 23%. Tym samym sprzedali Państwo Produkt z obniżoną stawką podatku, która była stawką nieprawidłową. Zatem, w momencie wystawienia pierwotnych faktur winni Państwo zastosować prawidłową stawkę (…). W związku z powyższym w analizowanej sprawie zastosowanie znajdą zasady rozliczenia faktur korygujących (in plus) zwiększających podstawę opodatkowania oraz podatek należny.

Nabywca, który otrzyma taką fakturę, może odliczyć z niej VAT (tj. kwotę, o jaką zwiększono VAT) w miesiącu jej otrzymania lub w trzech następnych miesiącach.

 

Podstawa prawna:

  • art. 29a ust. 13, 14 i 17 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2707

  • art. 21, art. 51 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2707

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 kwietnia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.57.2022.1.JM).

Łukasz Matusiakiewicz, radca prawny specjalizujący się w prawie podatkowym

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA